Ga naar inhoud


hoe een staalconstructie te berekenen op windlast?


gerrit B

Aanbevolen berichten

Ik wil een gecombineerde schutting afdak gaan maken zodat onze konijnen met dit warme weer in de schaduw kunnen zitten.

Hiervoor wil ik om de 1m80 een stalen staander gaan plaatsen zodat er precies een vlechtscherm tussen past van 180 x 180 en dat over een lengte van 8m50

Hoogte van de staanders 2m20 zodat het over de schutting en onder het dak door kan waaien en dan hier draagarmen aan lassen van 200cm met een schoor zodat ik aan de voorkant nergens een staander oid. krijg die in de weg kan staan en het niet zo'n massief geheel in de tuin wordt.

 

Dus zoiets maar dan minder breed

terrasoverkapping.jpg

 

Alleen hoe bereken ik nu hoe zwaar de staanders en draagarmen moeten zijn zodat niet bij de eerste de beste storm of sneeuwbui het geheel in elkaar zakt?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Helaas, dat is werk voor een constructeur . . . niet zelf

gaan proberen, er zijn voldoende voorbeelden dat met name

daken het begeven bij regen/sneeuwlast.

 

Maar iedere (kleine) aannemer kent wel een constructeur,

dat hoef allemaal niet zo duur te zijn.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zo hoog en zo zwaar? Kan je niet iets verzinnen dat rechtop staat en met een scharnier naar voren kan kantelen?

Dan gebruik je gewoon hout en horgaas.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien word dat een heel duur afdakje met zulke zware spanden/balken ,en dat even er aan lassen laat dit aan een vakman over anders breekt het gegarandeerd af,zeker als het een vrij hangend construktie is,een tip laat het dak evt schuin naar achteren aflopen anders heb je aan de voorzijde zo'n water balet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Relevante normen:

    NEN 6770
    NEN 6771
    NEN-EN 1993-1-1

 

TGB staal is volledig vervangen door nieuwe Europeese richtlijnen

 

mocht je het al zelf kunnen berekenen als dynamisch mechanica model, moet je zeer zeker de normen en veiligheid factoren in ogenschouw houden

 

het model is een "verende" ingeklemde / knoopvaste L met variabeleQ-wind en Q-sneeuw in kN/m2 als veranderlijke belasting en standaard eigen gewicht (waarbij de wind ook zuiging kan veroorzaken)

 

als je dat voor je konijnen maakt met dergelijke inspanning en kosten vraag ik me af waarom niet eenvoudig een wigwam tunnel van bamboe met wat loof bedekt

basis berekeningen leerde ik 32 jaar geleden en ben dat gelukkig vergeten

aangepast door Tonskidutch

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon een pergola met wat bruidssluier er over , zitten ze lekker koel :)

 

Hebben we ook aan zitten denken maar dan met een kiwi, probleem is alleen dat er in de winter geen bladeren aan zitten en alle sneeuw ed. doorheen valt ander probleem is het gewicht dat er dan op komt te liggen (vooral als het heeft geregend) omdat we aan de voorzijde geen staanders willen om een zo ruimtelijk mogelijk geheel in de tuin te krijgen.

 

Verder loop je meerdere keren per dag langs de hokken voor de verzorging/uitlaten enz. en vooral met sneeuw wordt het dan een zooitje of super glad vandaar dat we het geheel onder dak willen hebben.

En ja zoiets is niet goedkoop, maar de constructie zoals op de foto is van aluminium en kost dan voor 6m lang en 3m breed rond de 2000 euro excl. montage.

Door het zelf in elkaar te zetten hoop ik op de helft uit te komen en zelf lassen is geen probleem, ik heb er zelf de apparatuur voor.

Aals ik maar weet of de uitgedachte staanders van 80 x 80 met 4mm wanddikte en de dakdragers van 80 x 40 met 4mm wanddikte maar sterk genoeg zijn en niet bij de 1e de beste sneeuwbui of storm in elkaar zakt want dan zitten er wel die dure konijnen onder.

 

lars%20in%20de%20sneeuw%202010.jpg

 

Dit soort dus.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dan krijgt Flappie plots een heel andere betekenis als je weet dat ze voor dit konijn al 150 euro hebben geboden. Reken je dat om per Kg dan is dat zo'n 40 euro per Kg.

 

Maar er zitten 6 voedsters en 4 rammen en nog plek voor 2 extra dieren.

Niet dat ze allemaal zo duur zijn maar met wat nestjes zit er toch snel voor zo'n 1000 euro (marktwaarde) maar sommigen zijn nog niet te koop ook al zou je 1000 euro bieden.

Vandaar dat dit afdak ook best 1000 euro mag gaan kosten als die dan ook maar meteen goed is.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De groeten van mijn konijn. Mits die van jou een vrouwtje is :-)

Nee dit is een ram.

Maar er zijn er wel een paar van ons naar Heerhugowaard en naar Broek op Lange Dijk gegaan.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor dergelijke berekeningen moet je bij een staal-construktie bedrijf zijn ,en of Bedrijfs hallen fa.,deze laatste hebben vaak specieale  lichtgewicht verzinkte profiellen,dus wel de (exakte)min.en max. afmetingen opgeven en de evt schuinte van het dak.

Want aan ogeveer afmetingen hebben ze niets nl het eigen gewicht van de costruktie hoort er ook bij .zeker als het om een vrij hangende dak-constuktie gaat,,dan komen er enorme krachten op de verbinding met de staanders te staan,door de hefboom werking van het vrijhangende dak ,en met een 1/2meter sneew word het nog zwaarder belast,meestal gaat men van 1m sneew uit.

Als je aan de uiteinden van het dak evt. een staander wild ,dan scheeld dat ook in de belasting van de verbindingen ,deze hoeven dan minder zwaar te zijn .en kan evt.met bouten geschieden, z.g.n flens verbinding.

Pus,daar bij hoort nog een flinke  fundering bij zo dat hij niet om valt .alles voor1000€ ?

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil een gecombineerde schutting afdak gaan maken zodat onze konijnen met dit warme weer in de schaduw kunnen zitten.

Hiervoor wil ik om de 1m80 een stalen staander gaan plaatsen zodat er precies een vlechtscherm tussen past van 180 x 180 en dat over een lengte van 8m50

Hoogte van de staanders 2m20 zodat het over de schutting en onder het dak door kan waaien en dan hier draagarmen aan lassen van 200cm met een schoor zodat ik aan de voorkant nergens een staander oid. krijg die in de weg kan staan en het niet zo'n massief geheel in de tuin wordt.

 

Dus zoiets maar dan minder breed

terrasoverkapping.jpg

 

Alleen hoe bereken ik nu hoe zwaar de staanders en draagarmen moeten zijn zodat niet bij de eerste de beste storm of sneeuwbui het geheel in elkaar zakt?

 

suc6

 

Gerrit

Je kunt natuurlijk ook de profiel maten 1:1 overnemen ,en dan de construktie na laten maken.evt wat korter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt natuurlijk ook de profiel maten 1:1 overnemen ,en dan de construktie na laten maken.evt wat korter.

Maar dan ben je wel peperduur uit. Dit zijn volgens mijn "belastingtechnische"

geweest om de inkomsten van het bedrijf te drukken.

 

Zou mij niets verbazen dat 20.000 euro eerst komt (denk ook aan de funderingen).

 

Ne, dit wordt het niet volgens mij.

 

Je zou houten kolommen kunnen gebruiken die je rechts schoort naar de grond,

voort schoren toepassen vanaf de kolommen tot links van het afdak.

Desnoods laat je de kolommen doolopen en span je het dak aan de bovenkant

tot de kolommen.

 

Maar je zal toch iets moeten berekenen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt natuurlijk ook de profiel maten 1:1 overnemen ,en dan de construktie na laten maken.evt wat korter.

de constructie op de foto is van aluminium waarbij de staanders 200 x 200 zijn en de liggers onder het dak 120 x 60

Maar voor staal heb ik een mooi mig lasapparaat omdat zelf te kunnen lassen, hier kan ook wel een rol in voor aluminium en met ander gas kan ik die ook wel lassen maar dat zou dan de 2e keer zijn dat ik aluminium zou lassen en voor zo'n constructie durf ik dat toch niet aan.

 

Maar voor fietsenstallingen ziet het er ook niet zo zwaar uit en deze blijven ook staan.

http://www.uploadarchief.net/files/download/fietsenstalling.jpg

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...