Ga naar inhoud


Hoor jij vleermuizen? Ultrasone geluiden


rolandroland

Aanbevolen berichten

ik snap niks

maar okee

 

de wetenschappers zeggen: Children can hear some high-pitched sounds that older adults cannot hear

 

en waar gaat het in deze om?

hoge tone of lage tonen

neen gewoon gewenning na jaren

 

je Brein filtert een en ander automatisch weg, het wil dat hoog frequente geluid niet horen

-omdat het een stoorbron is die continu belastend is voor de mens

Als er geen continu storende apparaten in de buurt zijn zal het ultra-hoog nooit een stoorbron zijn en alleen maar gunstig zijn.

Helaas wordt de kwaliteit van je trommelvlies minder in de loop der jaren en raken zintuigcelhaartjes beschadigd om maar iets te noemen.

Je hebt ook een voordeel boven de jonkies: je hebt als het goed is veel beter geleerd om op detail in het geluid te letten en hoort daardoor dingen die zij nog niet waarnemen.

Behalve dat heel hoge, dat lukt mechanisch domweg niet meer.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hoe heb jij die test gedaan dat je 25KHz ook nog kunt horen?

Waren het niet de harmonische die je hoorde van 12,5KHz?

 

 

Ik denk dat dit antwoord het meest bij de werkelijkheid ligt.

Vleermuizen hoor je ook niet, ja je hoort ze wel piepen maar het zijn vrijwel zeker de harmonische die je hoort of hebt kunnen horen.

Ook nabootsen zal weinig zin hebben omdat vrijwel elke luidspreker weer harmonische zal produceren en dan lijkt het wel dat je een heel hoge toon hoort maar vrijwel zeker hoor je een andere toon (harmonische) dan die toon boven de 20.000 Hz.

 

Zelf heb ik dagen lopen zoeken naar een hoge pieptoon in de TV reparatie werkplaats waar ik toen werkte, collega's hoorden niets maar ik werd bijna gek van de hoge toon en was telkens blij dat ik op pad mocht naar een klant en weg kon uit de werkplaats.

Uiteindelijk bleek het een ultrasoon afstandsbediening te zijn (ja die bestonden toen nog) waar een servicemap op lag.

Toen het eenmaal bekend was dat ik dat soort geluiden kon horen mocht ik naar alle klanten met zo'n TV waar de TV niet op de ASB reageerde. :/

Maar ik weet bijna zeker dat het harmonische waren want als je soms achter elkaar op dezelfde knop drukte hoorde je ook vaak verschillende tonen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Harmonischen zullen het niet zijn , dat is de grondgolf of veelvouden daarvan.

Meer aannemelijk is dat je een resonantie hoort, het meetrillen van een voorwerp als gevolg van de grondgolf.

 

Die ultrasonore afstandsbedieningen, met frequenties rond de 30 kHz, heb ik vroeger ook op gehoor kunnen repareren, maar die tijd is voorbij, die afstandsbedieningen overigens ook.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Resonantie is een meetrillen op de frequentie. Die wordt er niet lager van.

Hoe het met die AB's zat weet ik niet; mogelijk lieten ze lager ook iets horen of je had een uitzonderlijk goed hoog-bereik, maar fraai dat je ze zo kon repareren.

Harmonischen zijn het volgens wat ik weet zeker niet.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De ultrasone luidsprekers zaten in plastic behuizingen.

Daar kan van alles aan mee ratelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toeval ? Een beetje off topic maar zaterdag 29/8 is het de europese nacht van de vleermuizen , kijk eens effe op het web of er in je buurt iets over te doen is en dan ervaar je misschien de geluidjes .grts

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee neen nee

50dB minder, je weet 3 dB ( is logaritme ) de helft

dan zou 50 dB -3 -3 -3 -3 -3 -3 -3 -3 etc.  >>>  heel erg weinig zijn

 

overigens dat zijn allemaal gekleurde gegevens die jullie uit internet ophalen, duidelijk de gehoormiddelen aanbieders houden van u als klant

 

mijn gehoor neemt zelfs toe in sensibiliteit wegens de tinitus

8 km ver een laagfrequente toon horen is een makkie maar helaas een ernstig ongemak

Oversea

Jaydee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor wat het waard is, wat andere gegevens die die bovenstaande  informatie wat relativeert.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gehoordrempel

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...