Ga naar inhoud


Hoe phishing mail herkennen van echt, ken al enkele tips en veiligheden.


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

Hi,

vanwege diversiteit, duiken meer en meer phishing mails op.

Velen kan je herkennen, aan het slecht vertaalde Nederlands (vertaald via de computer?) of ze gebruiken een verouderde logo van de instantie.

Maar die dergelijke fraudeurs verbeteren ook hun tactiek, waardoor het soms zeer moeilijk wordt, ze te onderscheiden van echte mails. zelfs de eigenlijke bedrijven, kunnen ze soms niet plaatsen bij echt of vals (namaak).

Om dit te voorkomen, neem ik al veel veiligheidsmaatregelen, en is mijn gsm nummer maar bekend bij 4 personen, staan geen bedenkelijke apss op mijn gsm als FB,whatsapp,snapchat, instagram spotify enz.

Op pc, staan diverse beveiligingssoftware.

Maar blijkbaar zijn mijn veiligheidsmaatregelen nog te beperkt om die dergelijke mails tegen te houden.

Je kan nu zeggen, smijt elke mail naar de prullenmand, en vertrouw enkel nog papieren post, helaas, ook die is niet meer betrouwbaar.

Ze gaan nu op alle rode bussen elektronische sloten plaatsen, die dan misschien veilig zijn, totdat ze ook gehacked zijn.

Welke communicatie middel, kan je nu nog vertrouwen? Geen enkele meer?

Het klinkt als pessimistisch of negatief, maar je hoort dagelijks van oplichting via mail, telefoon post e.d., dat je geen enkel middel nog kan vertrouwen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

1984?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1984?

Waren goeie tijden, geen internet smartphones met bedenkelijke apps, geen anti virus nodig,geen FB instagram etc.

Alles was toen iets betrouwbaarder.

Toen was tv nog voor familie en nu vo advertentie markt en aandeelhouders maar NIET meer voor het gezin,.

Voor mijn part mogen ze het direct terug katapulteren naar die tijd of verder terug.

Met verbod op enige vorm van commerciele rotzooi en zo.

Je zou misschien weer tot bij de mensen kunnen komen.

Corry conings, mooi was die tijd.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezond verstand gebruiken, niet ingaan op banken en prijzen

dan heb je 97% te pakken. Onmiddellijk weggooien.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga nooit op e-mails in, en als het spammen of phishing mails te erg word, dan wijzig ik een week of 2 mijn email adres.

Daarna komt er nog zelden een door, waarschijnlijk worden onbestaande email adressen verwijderd.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat eerder werd genoemd is dat je veel phishing mails wel herkent maar sommigen zijn zo echt dat je toch gaat twijfelen.

Zo kreeg ik afgelopen zaterdag een berichtje van het kruidvat afkomstig van "Kruidvat" [newsletter@mails.joyfulmailing.eu]

Gezocht of daar iets van bekend was maar niets gevonden.

Nu heeft mijn vrouw een pasje van hun en heeft daarbij een e-mail adres achter gelaten dus het zou kunnen.

Maar aangezien we nooit mail van hun krijgen en er hier gevraagd werd naar email gegevens toch maar naar de prullenbak gebonjourd alhoewel het wel heel aanlokkelijk was om er op in te gaan.

 

Dus wat TS aangeeft is dat de internet criminelen ook niet stil zitten en dat het steeds moeilijker wordt om echt en nep van elkaar te onderscheiden.

Want ik heb ook gehad dat iets de prullenbak in ging als "daar heb je er weer een die denkt dat ik gek ben" maar dat de leverancier later belde van "Gerrit heb je onze aanbieding niet gezien? We zien nl. dat je deze spullen regelmatig besteld en nu we hiermee een super actie hebben horen we niets van je".

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Waren goeie tijden, geen internet smartphones met bedenkelijke apps, geen anti virus nodig,geen FB instagram etc. 

Alles was toen iets betrouwbaarder.

 

Nee idd toen kwamen de colporteurs met bedenkelijke waar gewoon aan huis.

 

Werd er voor aan gebeld zodat ze achterom het huis binnen konden komen om het huishoud potje leeg te roven.

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat eerder werd genoemd is dat je veel phishing mails wel herkent maar sommigen zijn zo echt dat je toch gaat twijfelen.

Zo kreeg ik afgelopen zaterdag een berichtje van het kruidvat afkomstig van "Kruidvat" [newsletter@mails.joyfulmailing.eu]

Gezocht of daar iets van bekend was maar niets gevonden.

Nu heeft mijn vrouw een pasje van hun en heeft daarbij een e-mail adres achter gelaten dus het zou kunnen.

Maar aangezien we nooit mail van hun krijgen en er hier gevraagd werd naar email gegevens toch maar naar de prullenbak gebonjourd alhoewel het wel heel aanlokkelijk was om er op in te gaan.

 

Dus wat TS aangeeft is dat de internet criminelen ook niet stil zitten en dat het steeds moeilijker wordt om echt en nep van elkaar te onderscheiden.

Want ik heb ook gehad dat iets de prullenbak in ging als "daar heb je er weer een die denkt dat ik gek ben" maar dat de leverancier later belde van "Gerrit heb je onze aanbieding niet gezien? We zien nl. dat je deze spullen regelmatig besteld en nu we hiermee een super actie hebben horen we niets van je".

 

suc6

 

Gerrit

Op die mails, van allerlei handelaars, winkels, tankstations e.d., ga ik nooit op in.

Maar als je een mail krijgt, die als 2 druppels water gelijkt, op die van je gsm operator, die meld, dat je gsm is afgesloten vanwege een schuld, en het dossier wordt doorgegeven aan de juridische interne dienst, ga je die toch effe verifiëren.

In veel winkels zie ik al waarschuwing brieven hangen, dat criminelen hun naam van de zaak misbruiken, om klanten op te lichten.

Al weet men snel, dat men niet zomaar 500€ aan geschenkbonnen zal geven, die mails gaan direct richting prullenmand.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik antwoorde :

 

1959

 

nog nieuws of waren voorgaande berichten over phishing nog nooit aan de orde gekomen bij u

 

Omdat DeMesmaeker's uit die tijd kwam.

En Gaston of Guust weer een heel andere Generatie was.

En NU 2015 zijn we ook weer een hele Generatie verder.

 

over Phishing hoeven we gewoon weg niet meer te praten.mesmaeker.jpg

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op die mails, van allerlei handelaars, winkels, tankstations e.d., ga ik nooit op in.

Maar als je een mail krijgt, die als 2 druppels water gelijkt, op die van je gsm operator, die meld, dat je gsm is afgesloten vanwege een schuld, en het dossier wordt doorgegeven aan de juridische interne dienst, ga je die toch effe verifiëren.

In veel winkels zie ik al waarschuwing brieven hangen, dat criminelen hun naam van de zaak misbruiken, om klanten op te lichten.

Al weet men snel, dat men niet zomaar 500€ aan geschenkbonnen zal geven, die mails gaan direct richting prullenmand.

Die haal je er meestal ook zo wel uit en gaan meestal al automatisch de spambox in.

Maar als bedrijf krijg je vaak van je toeleveranciers ook berichten/aanbiedingen. Sturen ze die via hun eigen (bekende) account dan is er niets aan de hand maar huren ze een bureau in die dit voor hun bestaande klanten regelt maar ook met de bedoeling dat ze nieuwe klanten trekken dan wijkt het wel eens af en zie danmaar eens het onderscheid te maken tussen wat echt van je leveranciers komt, wat via hun reclame bureau komt of wat van minder eerlijke personen/bedrijven komt.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zo herinner ik mij nog de eerste nieuwsbrief mails of enquette van Canaldigitaal, die ook door een of ander bureau gestuurd werden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Kreeg ik vandaag een leuk berichtje via SMS:

[RJV belgie] 0032488757655 (GSM)
 

Quote

U ontvangt nog een teruggave van uw v....

Ik heb natuurlijk alles aangeklikt en hen mijn paswoord uiteraard gegeven ,

en dat wachtwoord is nl:

Quote

ɻncĸ λon

Niet voortvertellen eeeej 🤫

 

https://www.rjv.fgov.be/nl/opgelet-voor-pogingen-tot-phishing-via-smsen-en-mails-die-in-naam-van-de-rjv-circuleren

https://www.rjv.fgov.be/nl/opgelet-voor-pogingen-tot-oplichting-per-telefoon-of-per-mail

 

https://www.google.be/search?q=sat4all+phishing+mail+site:www.sat4all.com&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwjKscii4sfxAhXGy6QKHQkLBYEQrQIoBHoECAIQBQ&biw=768&bih=268

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...