Ga naar inhoud


SSD (Solid State Disc) aankoop keuze maken


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

je wordt ervan overtuigd dat je ook voor oudere pC's een SSD nodig hebt...

 

dan volgt de vraag welke en hoe inbouwen in een bestaande behuizing met voorheen 3,5 " HDD

 

Maar

eerst keek ik bij de producent van de pC

HP SSD 258 GB 2,5 " sata gen 2 < aha geen SATA III dus +- 350 euro met 3,5 " Inbouw Adapter

Toen

keek ik bij de grotere webshops

Sandisc SSD 240 GB SATA III 2,5 " om de 70 euro zonder 3,5 " Inbouw Adapter

 

Dan vraag je jezelf toch af of je gewoon maar iets koopt dat bij het te besteden budget past.

 

Welke merken SSD met vergelijkbaar GBytes zijn te advieseren?

met dank voor jullie reacties

Oversea

Jaydee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

op tweakers.net heb je een pricewatch. Daar kan je zoeken op categorie, en disk specificaties. Als je pc een sata-2 aansluiting heeft zou ik gewoon een 256 Gbyte exemplaar kopen van crucial of sandisk. Hier in een laptopje met een sata2 ook een sandisk 128 Gbyte ssd gedrukt, en dat werkt super. Inderdaad ook een 2.5" -> 3.5" bracket mee bestellen als je geen 2.5" disks kwijt kunt.

 

Die sata-2 SSD van HP is zo duur omdat sata2 ssd's redelijk schaars zijn. Een sata-3 exemplaar werkt natuurlijk ook gewoon aan een sata-2 poortje, alleen is de maximale snelheid dan niet te behalen. Maar dan nog is het verschil in snelheid ten opzichte van een traditionele harddisk significant.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op een veilingsite, en van een kameraad ssd's gekocht, allen van 120 Gb. dit op 2 dual core laptops, en op een dual core desktop. Daar zit wel nog een 3,5 manuele schijf in.

De prijs was niet zo hoog, en de een was een hitachi.

Maar als ik mijn dual core gelijktijdig laat opstarten met een I5, dan is mijn dual core het eerste opgestart, ook wetende, dat er bij mij meer opstart programma's opstaan, dan bij die I5. Bij mijn kameraad staat een I5 en I7 met manuele schijf, en die zijn ook trager.

Ik heb destijds voor 2 120 Gb's op een veilingsite 120€ betaald en voor de andere rond de 80€.

Ik weet niet voor welke laptop/desktop, maar ik voel geen verschil tussen merken, maar het opstarten en werken gaat veel sneller, en de batterij gaat ook iets langer mee van de laptops.

Ik noem het een aanrader om ssd te gebruiken, ook zelfs voor bvb windows 7.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ton,

 

Ik kan je eventueel per PM een linkje sturen naar een webshop in DE en NL die goed prijzen hebben...  Ik gebruik zelf alleen maar intel SSDs, maar ik lees ook zeer goede ervaringen met Samsung EVO SSDs en Micron SSDs. Deze zullen allemaal wat duurder wezen dan de Sandisk, en ik zeg niet dat de Sandisk slecht zijn. (Nog sterker voor USB sticks / SD kaartjes etc koop ik alleen maar Sandisk!)

En zoals eerder vermeld; een SATA III SSD gaat prima werken in een compputer met een SATA II aansluiting. Doorvoer snelheid is niet eens het belangrijkste bij een SSD (daar waar de verschillen tussen SATA II en SATA II voornamelijk liggen) maar het aantal IOPS (IOs per seconde) .. Hoe hoger dat getal, hoe sneller de SSD zal "aanvoelen".. (Uiteraard met een bovengrens :) )

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

On topic,

 

ik heb geen reden om aan te nemen dat die SSD niet op alle OS'jes aan de praat te krijgen is.

Nadat ik natuurlijk de HDD ga clonen.

 

Ik heb een sharkoon combo - HDD dockingstation met e-SATA - USB 2.0 voor 2 drives (naar keuze 2,5 " of 3,5 " ).

de HP heeft enkel USB en geen e-SATA

 

de raadgeving hier... Klik... heb ik natuurlijk ook gelezen

_zonder het al te proberen of te downloaden een vraag over Macrium Reflect Free... Is dat onder Windows of start ie van CD op?

Oversea

Jaydee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

je wordt ervan overtuigd dat je ook voor oudere pC's een SSD nodig hebt...

 

 

 

Het voordeel van een SSD zit hem vooral in de lees en schrijfsnelheid en de zoek tijd.  In een consumenten pc of notebook is de schijf I/O altijd de traagste factor. Door de traditionele harddisk of de systeemschijf te vervangen door een solid state disk die gemiddeld 5 tot 15 keer zo snel is zal de computer een stuk sneller aanvoelen en ook windows start sneller op.

 

Dus ook oudere hardware kan hier enorm profijt van hebben. Als je van plan bent je computer binnen 6 maanden te vervangen heeft de aankoop van een SSD weinig zin, dan kun je beter een nieuwe pc/laptop met SSD kopen.  Als je eenmaal weet hoe snel SSD's zijn en de nieuwe NVME SSD's zijn nog weer een factor 5 sneller dan een SATA3 SSD dan wil je niks anders meer. Harddisks zijn alleen nog  interessant voor data opslag.

 

Ik koop zelf alleen SSD's van Samsung dan weet je zeker dat de performance goed is.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me de tijd nog herinneren dat een simmetje van 256kb 200 gulden kostte en dan moest je er verplicht 4 gelijken van plaatsen in een 386 DX mainboard.

 

Of een 80Mb harddisk dik 800 gulden, haalden we uit Den Haag bij de Weans aan de kettingstraat.

Gelukkig had ik destijds een ov jaarkaart :)

 

Of nog verder terug het vervangen van een 8088 cpu door een nec v20....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, ik ben bijna klaar met de herinstallatie en het ziet en voelt op een SSD ingebouwd inderdaad heel snel aan.

Dat is natuurlijk ook de bedoeling geweest van die hele actie EN bewijst dat je relatief oude Hardware nog erg goed kunt blijven gebruiken.

 

Ik kan nu niet al ervaringswaarden geven over het merk en type...

een vergelijkend warenonderzoek kan ik niet aan u presenteren

Maar wel dat een SSD heel veel speed in je pC tot gevolg heeft.

 

en dat voor betaalbare prijzen.

 

Cloonen en een backup terugzetten is een heel ander lastig en onbevredigend thema.

Dat kunt U elders op het forum lezen.

aangepast door Tonskidutch

Oversea

Jaydee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...