Ga naar inhoud


Kraan vastzetten op wastafel


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Heren (en misschien ook dames), even een hulpvraag.

 

Ik heb in het toilet een wasbak met 2 kranen, koud en warm. Bijzonder onhandig want met de koude kraan vallen je handen eraf van de kou en met de warme kraan staan de blaren op je handen. :grin:

 

Maar dat is niet het probleem. Eén van de kranen is losgedraaid en die wil ik dus weer vastzetten. De kraan zit aan de onderkant vast met een grote moer en een ring rubber daartussen. Die moer is groter dan 20mm.

 

Je voelt hem al aankomen, welk stuk gereedschap heb ik nodig als je weet dat ik er met een steeksleutel, baco, waterpomptang domweg niet bij kan.

 

Ik zit zelf aan een pijpsleutel te denken.

 

Iemand een briljant idee?

  • Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Yep, dat zou hem kunnen zijn. Je moet er maar op komen.

 

Effe langs de bouwmarkt zo.

 

Thnx!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de eerste geworden. De 2e zag ik via Google ook maar die gaat toch wat ruimte nodig hebben en ik ben niet zeker welke maat de moer heeft.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Sjaak, het moet nogal gek gaan wil je de moer niet met een waterpomptang vast kunnen houden als je de tang bijna haaks op de moer zet.
Of er voldoende ruimte is om ook een slag te kunnen maken is een ander verhaal maar je kunt in ieder geval de moer vasthouden en de kraan aan de bovenzijde draaien. Dan komt die ook vast of los.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Sjaak, het moet nogal gek gaan wil je de moer niet met een waterpomptang vast kunnen houden als je de tang bijna haaks op de moer zet.

Of er voldoende ruimte is om ook een slag te kunnen maken is een ander verhaal maar je kunt in ieder geval de moer vasthouden en de kraan aan de bovenzijde draaien. Dan komt die ook vast of los.

 

Zeker nooit geen fonteinkraan vast gezet, want dit werkt zo niet.

Maar wel voor klutsers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van de eerste met vastzetinrichting.

 

post-36489-0-06983000-1485842807.png

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Sjaak, het moet nogal gek gaan wil je de moer niet met een waterpomptang vast kunnen houden als je de tang bijna haaks op de moer zet.

Of er voldoende ruimte is om ook een slag te kunnen maken is een ander verhaal maar je kunt in ieder geval de moer vasthouden en de kraan aan de bovenzijde draaien. Dan komt die ook vast of los.

 

 

De meeste fonteinkranen hebben een vaste uitloop welke, tijdens

het draaien tegen de achter/zijwand aankomt. ganielukkenie

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Con

Natuurlijk heb ik al heel wat fonteinkranen gemonteerd en gedemonteerd en weet ik dat ze een vaste uitloop hebben.
De grote moer aan de onderzijde kun je er met de hand opdraaien totdat je flinke weerstand voelt van de vering van de rubber ring. Dan kun je de waterpomptang gebruiken (schuin of haaks op de moer). Je hebt niet altijd voldoende ruimte om één zesde slag te maken om de moer vaster te draaien maar daarom verdraai je de kraan dan een aantal keren 1/12 slag zodat je wel de waterpomptang naar het volgende zeskant kunt verplaatsen.

Ik heb nog nooit op deze manier de fonteinkranen niet vast kunnen krijgen en ga dan ook zeker niet zo'n speciale sleutel aanschaffen. Dat is leuk als je in het sanitair vak zit want dan is tijd geld.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat zal door de vorm bij sommige fontijnbakken lukken, maar ik ken er toch een paar, waar je er met een waterpomp tang echt niet tussen komt.

 

En het prijsverschil tusen een Grohe en een simpel fontein kraantje is groter als wat een sleutel kost.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... voor diegene die nog eens een keukenmengkraan moet vastzetten welke met een 13 mm tapeind / moer is bevestigd is deze lange smalle pijpsleutel 13 mm van Grohe een uitkomst.

In een keukenkast heb je nauwelijks of geen ruimte om een slag te maken.

post-37183-0-79260800-1485853715.jpg

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo een sleutel is echt wel handig... en je hebt hem voor de rest van je leven.

Ik kocht zo een Standhahn(muttern)schlüssel voor ca 20 euro...   van Stanley ...  en ik heb hem al 2x gebruikit ;) 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jurgen, ik heb er 3 verschillende van deze pijpsleutels ,op deze manier lukt het bijna altijd

aangepast door satencom

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...