Ga naar inhoud


Hoeveel kanalen moet CD doorgeven (en welke)?


Prawo

Aanbevolen berichten

CD reageert hier niet. Zo het al meeleest en zich al wat aantrekt van de meningen hier.

 

Hopelijk doet de nieuwe aanbieder Joyne dit beter: een "uitgekleed goedkoop basispakket" met de de verplichte zenders aangevuld met wat FTA (dat zit ook wel op Eutelsat 9B, denk aan de "Zwitserse" Fransen en Russian Travel Guide) en een keuze uit het al beschikbare gecodeerde aanbod http://nl.kingofsat.net/freqs.php?&sat=178&standard=All&ordre=freq&filtre=no op die Eutelsat. Ik zie daar al Mezzo live HD staan dat mij wel wat lijkt. Laat ze er bijv. NPO Cultura bij doen en ze hebben echt een onderscheidend aanbod.
Voor de sportliefhebber kunnen ze wellicht M4 Sport HD inkopen (al komt die zender weer van CD zusje Austriasat). Zo komt er voor meerderen een aanbod dat het doet lonen de schotel eens een andere kant op te (laten) draaien en waarmee toch wordt voldaan aan de verplichtingen uit de Mediawet.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites


De FTA zenders in de zenderlijst tellen niet mee voor het betaalpakket dat uit 30 zenders moet bestaan.

Je kan natuurlijk een poging wagen om de mediawet op deze manier te omzeilen.

Wat natuurlijk uitsluitsel geeft is de wet. Art. 6.13 heeft het over een pakketaanbieder die een standaard programmapakket van tenminste dertig televisieprogrammakanalenIn art. 6.9 staat vervolgens de definitie van programmapakket: "een [...] samengesteld geheel van televisie- en radioprogrammakanalen die hoofdzakelijk door derden zijn geproduceerd". De definitie van pakketaanbieder is degene die "een of meer programmapakketten tegen betaling verspreidt of laat verspreiden door middel van een omroepnetwerk of een omroepzender". De definitie van omroepnetwerk c.q. omroepzender staat in art. 1.1 van de mediawet en heeft te maken met het gebruik van kabel c.q. radiogolven. 

 

De definities zijn behoorlijk techniekneutraal. Sowieso verspreidt M7 zelf helemaal geen satellietsignalen, maar laat dit doen door SES. Als M7 toestemming heeft van een FTA-zender om deze in de zenderlijst op te nemen, dan kan je zeker verdedigen dat de FTA-zender via SES is verspreid, (mede) ten behoeve van het programmapakket van M7. Nergens staat dat zenders exclusief voor of door M7 verspreid moeten worden. Drie publieke Nederlandse zenders, drie publieke Vlaamse zenders en 24 FTA-zenders die daarvoor toestemming geven, volstaan voor een standaard programmapakket.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me een duidelijk, onderbouwd en te rechtvaardigen standpunt.

 

Waarbij ik geen reden zie waarom een station dat FTA op de satelliet zit er niet mee zou instemmen opgenomen te worden in een lijst (de Freeview zenders op Astra 2 wellicht uitgezonderd).
Dat levert hen technisch gezien weliswaar geen groter bereik op maar vergroot wel de kans dat er iemand naar hun zender gaat kijken. 

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarbij ik geen reden zie waarom een station dat FTA op de satelliet zit er niet mee zou instemmen opgenomen te worden in een lijst (de Freeview zenders op Astra 2 wellicht uitgezonderd).

Dat levert hen technisch gezien weliswaar geen groter bereik op maar vergroot wel de kans dat er iemand naar hun zender gaat kijken. 

Sowieso verwacht ik dat de FTA-reclamezenders daar helemaal geen probleem mee hebben. ;-)

Overigens kan een FTA-zender zich ook niet verzetten tegen het feit dat ie in een fast-scanlijst opgenomen wordt van een aanbieder. Het EU-hof in Luxemburg heeft in het verleden over URL's bepaald dat een link (URL) naar een website geen inbreuk van iemands auteursrecht op kan leveren. Een fast-scanlijst lijkt heel erg op een lijstje URL's, het is niets anders dan een lijst van technische verwijzingen naar zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd of Joyne hier mee aan de slag gaat en een (verplicht) basispakket met zes gecodeerde zenders plus een uitgebreider standaardpakket met diezelfde gecodeerde zenders en een aantal andere specifiek op Nederland gerichte (te coderen) zenders. 
Met dan twee verschillende tarieven.
Plus het jaar rond, dus niet alleen een recreatieseizoen.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Prawo,

 

Waarom maar zes NPO zenders, je hebt NPO 1, 2, 3, met verder nog de themazenders.

Doe alle Regionalen en de drie VRT zenders erbij en dit alles is een pakket waar de meesten genoeg* aan hebben.

BVN valt buiten beschouwing, want FTA en via SES Astra, of Hot Bird.

 

* Wat mij betreft, RTL/SBS niet! in een standaard pakket, want NPO betalen we via belasting al voor en laatste twee

verdienen genoeg aan de reclame.

 

De meeste mensen hebben ook nog Astra 1 en 2, dus ARD/ZDF, die Dritten en BBC/ITV hoeft niet in een extra pakket,

die zie je zo al.

 

Hoeveel zenders Joyne in zijn pakketten doet weten we nog niet, maar misschien is BBC First iets, met NL ondertiteling,

dan nog Brava, i Concerts, en noem maar op en in ieder geval in HD zonder de transponders vol te proppen.

Laatste moet kunnen, want het wordt, zoals ik het zie, een échte NL aanbieder en we hoeven dan geen leentjebuur te spelen zoals 

CD doet met TP's die ook bedoeld zijn voor de Tsjechen/Slovaken en wie nogal niet.

 

Maar, voorlopig is het alleen nog maar gissen want Joyne laat nog niks los.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan beheer een geheel nieuw forum hoofdstuk/topic openen, na Canal Digitaal en TVV, waarin dan over technische vragen (welke schotel en/of andere satellieten enz.) naast programmatische (welke zenders, gecodeerd of niet) verder van gedachten kan worden gewisseld.


Dat bevordert de overzichtelijkheid en nodigt anderen meer uit vanuit hun specifieke kennis of behoefte mee te denken.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

De definities zijn behoorlijk techniekneutraal. Sowieso verspreidt M7 zelf helemaal geen satellietsignalen, maar laat dit doen door SES. Als M7 toestemming heeft van een FTA-zender om deze in de zenderlijst op te nemen, dan kan je zeker verdedigen dat de FTA-zender via SES is verspreid, (mede) ten behoeve van het programmapakket van M7. Nergens staat dat zenders exclusief voor of door M7 verspreid moeten worden. Drie publieke Nederlandse zenders, drie publieke Vlaamse zenders en 24 FTA-zenders die daarvoor toestemming geven, volstaan voor een standaard programmapakket.

 

Daar ben ik het mee eens. Mits de FTA zender inderdaad toestemming heeft gegeven.

Dat is ook wat ik al verschillende keren heb aangegeven maar door enkele schrijvers wordt ontkent.

Een FTA zender toevoegen zonde overeenstemming met de eigenaar van de FTA zender is net zo iets als een fiets "lenen" die door de eigenaar niet op slot is gezet.

In normaal Nederlands heet zoiets diefstal...

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe wij er over denken is minder interessant dan hoe de toezichthouder er (in eerste instantie) over zal denken en wat een rechter gaat zeggen als dit aan hem of haar wordt voorgelegd.

Hier is Joyne als eerste aan zet, zij zal een basispakket moeten aanbieden, dat dan naar believen kan worden uitgebreid, al dan niet met een duurdere plusversie. Wat zal Joyne hier aandurven?

 

Al kan het heel pragmatisch schrijven van een briefje aan wat FTA zenders met een mededeling/vragen om een "verklaring van geen bezwaar" m.b.t. opname in een "fast scan" lijst nooit kwaad. Better safe than sorry.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de toezichthouder er van vindt is genoegzaam bekend.

FTA zenders tellen niet mee in het verplichte pakket van 30 zenders.

 

Standpunt?

Misschien herhaal ik mijn vraag: maar waar staat exact dat de toezichthouder dit heeft gezegd?

 

Wat op dit forum tot nu toe is geciteerd gaat over Ketnet.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

De mediawet schrijft voor dat er minimaal 30 betaalzenders doorgegeven moeten worden.

Althans, zo wordt de wet uitgelegd.

Dat standpunt kan mogelijk aangepast worden al lijkt het mij persoonlijk erg onwaarschijnlijk allemaal.

 

Het blijft lachen en verbazen dit topic.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Het blijft lachen.

Je hebt een grote duim waar je nu ineens "betaal" zenders uit zuigt en dat dit in de wet zou staan.

 

Vervolgens gaat het om een uitleg die aangepast kan worden (van/door wie overigens?). Zo komen we een heel eind.

aangepast door Prawo
  • Like 1
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

De mediawet schrijft voor dat er minimaal 30 betaalzenders doorgegeven moeten worden.

Althans, zo wordt de wet uitgelegd.

Ik heb de wet erop nageslagen. Ik ben zelf jurist, en ik kan in de verste verte niet zien hoe de wet zo uitgelegd kan worden dat er tenminste 30 betaalzenders in het basispakket moeten zijn. Heb je een inhoudelijke onderbouwing, of nog beter, een betrouwbare bron waarin deze uitleg staat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...