Ga naar inhoud


Hoeveel kanalen moet CD doorgeven (en welke)?


Prawo

Aanbevolen berichten

Die 30 zenders in het basispakket zijn gewaarborgd.

 

Het is een interessant punt, wanneer die met alleen Orca gecodeerd zouden worden, en een groot deel van de klanten met eigen ontvangers die niet zou kunnen ontvangen.

Die zouden dan minder dan 30 zenders kunnen ontvangen.

 

Een interessant (en hier regelmatig terugkerend) vraagstuk.

Ik zal er een apart tock voor openen in het Canal Digitaal gedeelte van dit forum.

 

Die 30 zenders in het basispakket gaan op dit forum een eigen leven leiden.

Maar waartoe is CD (als pakketaanbieder) nu eigenlijk op grond van de Mediawet verplicht?

 

Dat is volgens mij slechts het aanbieden van de 3 Nederlandse en 3 Nederlandstalige Belgische zenders van de publieke omroepen in een gestructureerde lijst met totaal 30 zenders.

De andere zenders mogen gerust uitsluitend bestaan uit het FTA aanbod dat op verschillende satellieten zit. Lees de relevante bepalingen uit de Mediawet, met name art. 6.13.

 

Als ik CD was zou ik het wel weten.

Biedt voor een habbekrats die zes verplichte zenders aan (eventueel met onverplicht maar wel klantvriendelijk de nodige regionalen) en vul de lijst aan met 24 FTA zenders van elders en noem dit "basispakket".

Maak een aanvullend pakket met de Nederlandse commerciëlen (RTL, SBS en consorten) dat niet duurder is dan het huidige basispakket.

Maak op dezelfde wijze een Vlaams aanvullend pakket.

Stel verder naar believen de nodige themapakketten samen inclusief de optie er daaruit zeven zelf te kiezen (naar analogie van het Flex7 in Tsjechië/Slowakije).

 

Het zou mij niet verbazen als dit de werkwijze van de aangekondigde concurrent Joyne gaat worden.

  •  
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik vraag mij af of jouw stelling klopt, ik vrees van niet. 

 

Ik zou wel onmiddellijk overstappen naar zo'n budget ("Basis") pakket.

Al enkele jaren heb ik tegen mijn zin in een abonnement op een pakket met Betaal-TV zenders als RTL en SBS.   

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik vraag mij af of jouw stelling klopt, ik vrees van niet. 

 

Heeft je vrees een wettelijke basis denk je of is het de vader van de pakketaanbieder (Canal Digitaal) gedachte?

Tenzij ik iets in de Mediawet heb gemist klopt mijn redenering. Maar ik geef die graag prijs voor een andere (goed onderbouwde).

 

Laat CD (dat hier ongetwijfeld meeleest) eens reageren. 

 

Zelf zou ik ook meteen overstappen (als mij NLE pakket veel duurder zou worden eind dit jaar).

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Joyne heeft voorlopig nog gen 100.000 abonnees, en is onder de letter van de wet dan niet verplicht 30 zenders in het basispakket te bieden.

Daarnaast hebben nieuwkomers 3 jaar vrijstelling van de 30 zenders eis.

 

 

Canaldigitaal dient in het basispakket van minimaal 30 zenders een aantal Must-carry zenders opnemen, verder staat het de zender vrij invulling te geven welke zenders zij verder doorgeven.

 

Bij de kabel dient men die zenders bewust op de kabel te zetten, Canaldigitaal kan kiezen uit datgene wat al in de lucht is.

Men zal vermoedelijk alleen een schriftelijke verklaring van instemming moeten hebben van de aanbieder dat Canaldigitaal deze zenders tot basiszenders verklaart.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Joyne heeft voorlopig nog gen 100.000 abonnees, en is onder de letter van de wet dan niet verplicht 30 zenders in het basispakket te bieden.

Daarnaast hebben nieuwkomers 3 jaar vrijstelling van de 30 zenders eis.

 

Men zal daar toch wel een plan moeten hebben voor het geval ze langer dan drie jar blijven bestaan en er meer dan 100.000 abonnees komen.

Daar kunnen ze maar beter op anticiperen zou ik zeggen.

 

Canaldigitaal dient in het basispakket van minimaal 30 zenders een aantal Must-carry zenders opnemen, verder staat het de zender vrij invulling te geven welke zenders zij verder doorgeven.

 

Om welke zender buiten NPO 1-2-3, drie Belgen en regionalen gaat het volgens jou?

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Must-carry zenders (TV):
NPO 1, NPO 2 en NPO 3
Ten minste 1 regionale zender.  

Voor kabeldistributie en IPTV, Digitenne  uitgezonderd, ook aangrenzende regionale omroepen.
Eén, Canvas, Ketnet

 

Radio:
NPO RADIO 1, 2, 3 FM, 4, 5 en FunX
VRT radio 1, 2, MNM, Klara en StuBru (Studio Brussel)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Canal Digitaal is die dan ook verplicht om een regionale zender Door te geven?

Ik heb een M7 MZ 101 ontvanger.

Canal Digitaal ik mis, Discovery, Eurosport 1&2, TLC, Animal Planet en ID 

Graag Fox, SBS9, RTL-Z, Comedy Central, Spike, Nickelodeon, 24 Kitchen,  History en MTV NL in HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Canaldigitaal kan kiezen uit datgene wat al in de lucht is.

 

Men zal vermoedelijk alleen een schriftelijke verklaring van instemming moeten hebben van de aanbieder dat Canaldigitaal deze zenders tot basiszenders verklaart.

 

Met die eerste zin ben ik het eens.

 

Maar wie zou zo'n verklaring van instemming moeten geven?

De zender die op de lijst wordt gezet?

Het gaat bij CD toch niet om meer dan zeg maar een veredelde "kanalenlijst van Hans" (om maar iets te noemen). In een volgorde die door CD wordt vastgelegd en in door hen goedgekeurde ontvangers en TV's wordt toegepast? Maar ook zij die daar niet over beschikken kunnen een CD pakket afnemen en naar het pay gedeelte kijken.

De enige relevant vraag is of het Commissariaat voor de Media als toezichthouder deze "constructie" zal kunnen afkeuren op basis van de Mediawet. Ik vrees (en verwacht vooral) van niet. Op procedures tegen een beslissing van dat Commissariaat zou ik als CD was mijn geld gaan inzetten.

 

Er is geen verplichting voor CD (of Joyne) tot het opnemen van 30 PAY kanalen. Dat pakketaanbieders via IPTV, DVB-T en DVB-C voor doorgifte van (via DVB-S) gratis zenders de programma aanbieder een vergoeding moeten betalen maakt dat niet anders.

 

Als ik CD was zou ik er van uit gaan dat hun klanten al TV kijken via de satelliet, zij bekend zijn met het FTA aanbod en mijn eigen PAY aanbod onderscheidend maken van dat van andere aanbieders. Die moeten aan hun aanbod populaire FTA kanalen toevoegen en doorberekenen in abonnementskosten.

CD kan goedkoper zijn of voor het geld een ander (onderscheidend ) aanbod leveren. En dat samen met TVV. Zoiets lijkt mij in dit tijdperk een betere overlevingsstrategie. 

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben het met je eens.

 

Ik zie alleen mogelijke problemen wanneer Canaldigitaal bijvoorbeeld BBC1 HD als basiszender declareert.

Ik verwacht dan post uit Engeland.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Canal Digitaal is die dan ook verplicht om een regionale zender Door te geven?

Neen hoor.

Zie

Mediawet arttiel 6.14b

Het digitale standaardprogrammapakket dat een pakketaanbieder door middel van een satelliet verspreidt of laat verspreiden, bevat in afwijking van artikel 6.13, derde en vierde lid, niet het programma-aanbod op programmakanalen als bedoeld in de onderdelen b (de regionale publieke mediadienst), c, d en e van artikel 6.13, derde lid, onderscheidenlijk de onderdelen b, c en d van artikel 6.13, vierde lid (hier gaat het om radio).

  • Like 1
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik zie alleen mogelijke problemen wanneer Canaldigitaal bijvoorbeeld BBC1 HD als basiszender declareert.

Ik verwacht dan post uit Engeland.

 

Daar zou ik als BBC geen postzegel aan uitgeven.

Het maakt geen schijn van kans, in ieder geval niet zolang BREXIT nog niet rond is, Maar zelfs dan. Iets anders wordt het als de BBC kanalen gecodeerd zouden gaan worden en FTV worden. Of anderszins niet op reguliere wijze door jou en mij zijn te ontvangen. Maar dat zie ik allemaal niet gebeuren.

 

Als CD zou ik er overigens niet van uit gaan dat iedereen met een schotel ook via de Astra 2 kijkt. Voor de noodzakelijke 30 kanalen kan CD zich het beste beperken tot Astra 1 en 3.

Zet men toch BBC kanalen in de lijst, laat die dan beginnen bij nummer 31 met vervolgens het totale Engelse Freesat aanbod.

Volstrekt legaal, zowel in NL als GB.

 

Wat ik wel zou doen als CD is zenders op de lijst zetten die via kabel noch internet zijn te ontvangen (zo bezien is het Freesat aanbod een goede keuze) in combinatie met het inzetten op het ondersteunen van klanten bij het plaatsen van een geschikte schotel, invoering van een GSO verplichting bij het afgeven van een bouwvergunning en het aanvechten van een antenneverbod.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft je vrees een wettelijke basis denk je of is het de vader van de pakketaanbieder (Canal Digitaal) gedachte?

Tenzij ik iets in de Mediawet heb gemist klopt mijn redenering. Maar ik geef die graag prijs voor een andere (goed onderbouwde).

 

Laat CD (dat hier ongetwijfeld meeleest) eens reageren. 

 

Zelf zou ik ook meteen overstappen (als mij NLE pakket veel duurder zou worden eind dit jaar).

 

 

Enkele jaren geleden heeft CanalDigitaal om deze reden afscheid aangekondigd van een aantal goedkopere pakketten.

 

Zie deze post uit januari 2014:  

 

Nog een aanvullende opmerking.

Het geldt niet alleen voor minimaal het Basis pakket of het BasisHD pakket.

Volgens Artikel 6.13 van de Mediawet geldt het voor ELK digitaal programmapakket van CanalDigitaal.

 

Dientengevolge geldt het ook voor de volgende pakketten:

- Set Top Box pakket 75 Euro/jaar https://apps.canaldigitaal.nl/klante...ox-pakket.aspx

- Overstap Digitenne pakket 9,95 Euro/(overstap voor Digitenneklanten tijdens zomer 2013) 9,95 Euro/maand

- Scarlet TV/Canaltenne pakket 9,95 Euro/maand www.canaldigitaal.nl/canaltenne-bestelformulier/

- Starters pakket/HD Light pakket 9,95 Euro/maand www.canaldigitaal.nl/startersset-aanbieding/

- Recreatie pakket 11,95 Euro/maand www.canaldigitaal.nl/zenders/recreatie-pakket/

 

Ik had destijds één van deze pakketten en moest verplicht overstappen.

 

Wel ben ik met je eens dat buiten de drie NPO zenders en de drie Vlaamse zenders (en de bijbehorende radiozenders) ze de andere 24 zenders willekeurig kunnen kiezen.

Het huidige Basis-pakket bestaat echter uit 48 zenders en daarmee worden 18 zenders meer uitgezonden dan strikt noodzakelijk.

 

Ik zie een mogelijkheid om een veel goedkoper Basis-pakket aan te bieden met precies 30 zenders.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou CD kunnen komen met:

de verplichte 6 zenders + 24 willekeurige zenders in een basispakket voor zeg € 4,95

en pluspakketten (bovenop die basis) met alles wat niet toch al FTA is zoals
-- Nederlandse commerciëlen
-- Vlaamse commerciëlen
-- Waalse zenders
-- themapakketten, familiepakketten, sport, muziek (populair en klassiek) enz.

elke met een eigen prijs, wat de klant bereid is te betalen.
Dan weten de commerciëlen meteen wat hun producten in onze ogen waard zijn.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Daar loop je meteen al tegen het eerste probleem op

 

Kijk deze week naar Delta, die het pakket Discovery zenders in een hoger pakket wilde zetten, om de hogere doorgiftevergoeding op die manier terug te verdienden.

 

Discovery heeft daarop geëist, dat hun zenders in het basispakket moeten zitten.

En was er ook niet zoiets met de doorgifte van RTL-Z?

 

Hetzelfde in de afgelopen tijd bij de kabelproviders, waar gesteld werd dat een van de sportzenders in het basispakket moest zitten, omdat die zender in het themapakket niet aan de straatstenen te slijten was voor de gevraagde vergoeding.

En iedereen in het basispakket diende wel te betalen voor het beschikbaar krijgen van die zender.

 

Dit doorbreek je alleen maar door als provider niet akkoord te gaan met zulke eisen.

 

RTL-Z is daarom tijden niet beschikbaar geweest bij Canaldigitaal.

Die zender zweefde in maart dit jaar tussen de 0,1 en 0,2 % kijkdichtheid, Discovery 0,2% en Eurosport 0,1%.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 Zenders in het basispakket van Canal Digitaal.

 

Verplicht:

NPO 1,2 en 3

VRT Een, Canvas en Ketnet

 

Overige Nederlandse zenders:

RTL4,5,7,8 en Z

SBS6 en 9, Net5 en Veronica

FOX en 24Kitchen

Comedy Central, Nickelodeon en MTV

NGC

Eurosport, Discovery en TLC

 

Overige:

ARD, ZDF, NDR en WDR

CNN en TV5 europe

 

Samen 30 zenders

Ik heb een M7 MZ 101 ontvanger.

Canal Digitaal ik mis, Discovery, Eurosport 1&2, TLC, Animal Planet en ID 

Graag Fox, SBS9, RTL-Z, Comedy Central, Spike, Nickelodeon, 24 Kitchen,  History en MTV NL in HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...