Ga naar inhoud


Hoeveel kanalen moet CD doorgeven (en welke)?


Prawo

Aanbevolen berichten

Het kwam CD wel verdomd goed uit dat ze nu op deze manier van die goedkope settopbox-abonnees af zijn.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Geplaatst: (aangepast)

Ik zie dat op de voor CD belangrijkste satellieten (Astra 1 en 3) al ruim voldoende FTA zenders in HD beschikbaar zijn zodat CD makkelijk aan een basispakket met de zes verplichte zenders kan voldoen.

Voor Astra 1 gaat het om 79 zenders en voor Astra 3 om 5 zenders.
Dat er veel teleshopping, Duitstalige en Tsjechische zenders tussen zitten boeit niet. Aan de kwaliteit van die overige 24 zenders stelt de Mediawet geen eisen.
Verder let niets CD om ook de regionale NL zenders in de lijst te zetten. En/of het totale NPO aanbod op te nemen. En zenders die graag betalen om doorgegeven te worden via CD.

 

CD kan vervolgens uitgebreider standaardpakket samenstellen met de Nederlandse commerciëlen. En dat aanbieden voor de huidige prijs.
Zelf zou ik geld toe willen krijgen als ik daar naar zou moeten kijken.
Hier kunnen zenders die dwars liggen dan makkelijker worden uitgeknikkerd.

Marktwerking lijkt mij hier het toverwoord.
Wie meer betaald krijgt meer. Wie niet meer nodig heeft krijgt een basis en betaalt vooral een service fee (want voor het maken van dat basisaanbod is hij of zij al lang via de belastingen geplukt).

 

CD zal haar winst moeten halen uit een standaardpakket en pluspakketten. Bij een goed en onderscheidend aanbod komen de klanten wel.
En doet er daarnaast vooral verstandig aan eens goed te kijken hoe het grootste deel van Nederland satellietontvangstvriendelijk kan worden gemaakt. Want als je CD niet kunt ontvangen houdt alles op. Tenzij men zich bij CD tevreden stelt met potentiële klanten onder de "kamperende kijkers in buitengebieden of Europa die weinig andere keuze hebben".

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat een uitgekleed basispakket (zoals het settopbox pakket was) onvoldoende winstgevend is.

 

Een dergelijke opzet is M7 overigens niet onbekend: Bij Skylink betaal je €56,60 per jaar ("servicekosten") voor alleen het basispakket (41 zenders, waarvan 22 in HD) en neem je een groter pakket af (vanaf €8,80 per maand of €96,80 per jaar) dan is het basispakket gratis.
Maar ja, het prijspeil ligt in Tsjechië en Slowakije lager en het aantal klanten zal wel veel hoger liggen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Het voormalige Tsjecho-Slowakije heeft ongeveer evenveel inwoners als Nederland (ruim 10 + bijna 6 miljoen).
Het prijspeil ligt inderdaad een stuk lager, het is er zo prettig op vakantie te gaan.

 

Zo'n uitgekleed basispakket zal voor CD tenminste kostendekkend kunnen zijn.
Daarnaast verwacht ik dat het een goede opstapper vormt naar de duurdere pakketten die nu worden afgenomen. Daar zit dan hun winst.

 

Binnen de M7 groep lijkt een kombi CD/TVV net als Skylink (voor CZ/SK) wel mogelijk. Waar een wil is is een weg.

 

Verlies niet uit het oog dat mijn suggestie ook is dat vooral in Nederland de infrastructuur voor satellietontvangst moet worden verbeterd (op België heb ik te weinig kijk).
Als mensen alleen nog maar een ontvanger hoeven aan te sluiten op een contact in hun muur wordt kiezen voor CD al weer een stuk eenvoudiger. Zeker nu veel duurdere Tv's al een DVB-S tuner aan boord hebben.
Moet je dat overlaten aan een plaatselijke installateur (zo die al is te vinden)?
Mij lijken hier kansen/taken voor CD te liggen. Noodzakelijk als het zich met kabel en iptv wil meten. Maar mogelijk is die ambitie er niet bij CD.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Een interessant (en hier regelmatig terugkerend) vraagstuk.

Ik zal er een apart tock voor openen in het Canal Digitaal gedeelte van dit forum.

 

Die 30 zenders in het basispakket gaan op dit forum een eigen leven leiden.

Maar waartoe is CD (als pakketaanbieder) nu eigenlijk op grond van de Mediawet verplicht?

 

Dat is volgens mij slechts het aanbieden van de 3 Nederlandse en 3 Nederlandstalige Belgische zenders van de publieke omroepen in een gestructureerde lijst met totaal 30 zenders.

De andere zenders mogen gerust uitsluitend bestaan uit het FTA aanbod dat op verschillende satellieten zit. Lees de relevante bepalingen uit de Mediawet, met name art. 6.13.

 

Als ik CD was zou ik het wel weten.

Biedt voor een habbekrats die zes verplichte zenders aan (eventueel met onverplicht maar wel klantvriendelijk de nodige regionalen) en vul de lijst aan met 24 FTA zenders van elders en noem dit "basispakket".

Maak een aanvullend pakket met de Nederlandse commerciëlen (RTL, SBS en consorten) dat niet duurder is dan het huidige basispakket.

Maak op dezelfde wijze een Vlaams aanvullend pakket.

Stel verder naar believen de nodige themapakketten samen inclusief de optie er daaruit zeven zelf te kiezen (naar analogie van het Flex7 in Tsjechië/Slowakije).

 

Het zou mij niet verbazen als dit de werkwijze van de aangekondigde concurrent Joyne gaat worden.

  •  

 

 

 

Dit slaat nergens op, jij spreekt van 24 FTA zenders, daar ga je toch niet voor betalen, als het al gratis via sat is te zien.

 

Mijn lijst zou alleen de NPO en de Regionale zenders zijn want daar betaal je belasting voor en dan wil je ze ook zien.

Van de buurlanden alleen VRT / RTBF en FR2, 3 en de andere uit Frankrijk, want Duitse en Britse zenders pluk je gratis uit de lucht.

Dit zou ik dan basis pakket noemen, een duurder pakket zou dan alles wat commercieel is bevatten.

 

Waarom zo "weinig" in het basis pakket, gewoon omdat velen onder ons echt niet op RTL/SBS, Discovery en noem maar op zit te wachten.

Zo kan je ook aan dertig zenders komen.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het gaat om het voldoen aan de voorwaarde van de wet.

De provider dient 30 zenders aan te bieden.

Een klein aantal is verplicht, de rest mogen ze zelf weten.

 

Dus 24 FTA zenders en je voldoet aan de wet!

 

Omdat er voor die 24 FTA zenders geen kosten gemaakt hoeven te worden staan ze ook niet op je maandelijkse rekening.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een FTA zender toevoegd aan een betaal pakket zal je toch toestemming moeten hebben van de betreffende FTA zender.

Voor niets gaat de zon op en de FTA zender heeft wel degelijk eigendom rechten op de content die er uitgezonden wordt.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Zie je het verschil wel tussen een "pakket" satellietzenders en een "pakket" via andere aanbieders?

 

Via de satelliet maakt een aanbieder een lijst met 6 verplichte zenders + 24 willekeurige zenders die toch al in de lucht zitten = 30 zenders basispakket.. Aan slechts zes hoeft een vergoeding te worden betaald zodat de consument hier goedkoper uit is.
Als CD daarnaast een standaardpakket zou maken (overeenkomstig hun huidige basispakket) dan kan ze qua aanbod en prijs dat van de IPTV en kabelaanbieders evenaren. Maar voor de Mediawet hoeft dat helemaal niet.

 

IPTV en kabel moeten om 30 zenders aan te kunnen bieden inderdaad toestemming hebben van alle 30. En waarschijnlijk alle 30 een vergoeding betalen (te verhalen op de consument).

 

@Emelke en @Johan45
Anderen zullen er waarschijnlijk net zo over denken als jullie.
CD maakt van die denkfout dankbaar gebruik door alleen het duurdere pakket aan te bieden. Iedereen denk dat het zo hoort en niet anders kan/mag.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

NL moet gewoon af van van die verplichte 30 zenders, want zoals ik heb gezegd, velen hebben niks met commerciële TV.

 

Stel straks gaan ze winkels en supermarkten nog verplichten dat er een bepaalt aantal producten verkocht moeten worden.

Dat kan dus niet en M7 is ook grootgrutter, maar dan met TV en Radio zenders.

Door het beleid dat nu gevoerd wordt, zit ik vast aan zenders waar ik nooit naar kijk.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie je het verschil wel tussen een "pakket" satellietzenders en een "pakket" via andere aanbieders?

 

Via de satelliet maakt een aanbieder een lijst met 6 verplichte zenders + 24 willekeurige zenders die toch al in de lucht zitten = 30 zenders basispakket..

 

Een provider DVB-S, DVB-T of DVB-C kan niet zomaar een aantal FTA zenders van een satelliet plukken en daar een commercieel pakket van maken.

Zelfs het toevoegen van een FTA zender aan of in een betaalpakket gebeurd niet zonder afspraken.

Je hebt toestemming om een FTA zender te bekijken maar het doorgeven door een derde partij van een FTA zender is zonder afspraken niet toegestaan.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis waarvan denk je dat?

Een DVB-S pakketaanbieder kan elk willekeurig pakket samenstellen met betaalzenders (voor Nederland binnen de bepalingen van de Mediawet, maar die kan wijzigen) maar in haar kanalenlijst naar believen een onbeperkte hoeveelheid FTA zenders zetten zonder enige afspraak.
CD doet volgens mij niet anders in haar kanalenlijst.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maken van een verzameling links (of lijst met satellietfrequenties) is op niemands eigendomsrecht een inbreuk.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Linken is wat anders en hier niet van toepassing.

Als je FTA zenders toevoegd aan een betaal pakket maak je gebruik van rechten die je niet toebehoren.

DVB-C bijvoorbeeld geeft zenders door die FTA via de satelliet zijn te ontvangen en doet dit met toestemming van de eigenaar cq rechthebbende van de betreffende zender.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat je het niet snapt.
Bij DVB wordt niets toegevoegd aan een pakket, een lijst in geen pakket.

In ieder geval zijn we het bij DVB-S "pakketten" niet met elkaar eens. Wat DVB-T en -C betreft wel.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...