Ga naar inhoud


Radio Caroline terug op AM


Eduard07

Aanbevolen berichten

De reden dat AM modulatie zich zolang doorgezet heeft zit hem in de enorme technische eenvoudigheid aan de ontvangerkant.

De meest simpele AM ontvanger bestaat uit 4 onderdelen.

 

Een FM ontvanger goldt in de beginjaren van FM radio als behoorlijk complex in vergelijking met een AM ontvanger.

 

Daar heb zelfs ik als niet-techneut wel eens van gehoord :-)  Maar laten we eerlijk zijn, AM gemoduleerd betekent doorgaans dat je een veel groter bereik krijgt tijdens de avonduren, in elk geval op de middengolf, de tropenband en de 49-31 meter banden. Via de F2 laag kun je natuurlijk prachtig DX-en op de hogere FM frekwenties maar je weet nooit waar het signaal terecht komt. In de VS heb je een aantal bekende nieuwszenders op de middengolf die met hun 50 kW heel bewust een aantal staten tegelijk bestrijken. Geen overbodige luxe overigens want als je echt op het platteland woont dan kwam je daar overdag echt niet aan je trekken, dat merkte ik toen ik in de VS woonde en onderweg op vakantie of bij oma logerend wat serieuzer nieuws wilde horen. Ik herinner me nog heel goed mijn verbazing in sommige rurale staten van de VS. Ik had me in Nederland nooit kunnen voorstellen hoe primitief radio zijn kon tot ik in de VS terecht kwam. Het was niet voor niets dat ik mijn Drake SPR-4 communicatie ontvanger onder het dashboard van onze VW camper heb ingebouwd, daar luisterden we naarmate de jaren verstreken steeds meer naar. Vooral de BBC met programma's als Alistair Cooke's "Letter from America". Dat in Amerika zelf te beluisteren had wel iets, de man was briljant, zeker als het om zijn commentaren ging over bijvoorbeeld het Watergate schandaal. Of vanuit Nederland de hele heibel en hoorzittingen rond het Lockheed schandaal terwijl je heerlijk in de subtropische warmte van Zuid Californië rondreed. Het leek wel alsof we toen veel intensiever leefden, maar het was uiteraard ook de leeftijd. Als je jong bent beleef je dingen vaak veel intensiever.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites


hoi,

 

Der BDXC meldet jetzt:

Radio Caroline wurde die 648 kHz zugeteilt, sie können die mit 1 kW nutzen.

 

De mooiste AM frequentie om een mooie dekking te krijgen.

(Liever nog 10 kW om ons helemaal terug te werpen naar 1964 en 199 mtrs...)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1000 watt klinkt wel leuk door de antenne afgegeven, maar het echte zendervermogen is natuurlijk veel lager maar dat schref Drs IJzerbout al dat dit beter smoelt.

 

Klopt, maar vanaf schip op het water dus weer meer rendement dan vanaf land.

 

 

Maar de frequentie is prima, die is lekker rustig dus kan ik mooi luisteren in de auto, want thuis is dat odoenlijk met allerlei computer en tl buizen stoorbronnen.

Vooral na zonsondergang op deze schone frequentie. Volgens mij wordt hij in de UK ook niet opnieuw gebruikt. Dus ook binnen de UK een schone frequentie.

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, in de praktijk zal het daarop neerkomen.

Maar als Caroline op het AM wederom - zoals altijd al - een goede Optimod-kwaliteit zet, zal ook AM best ver kunnen rijken en een mooi  signaal geven.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste twee Carolines waren Caroline 963 en Caroline 558. Ze zijn best met de tijd meegegaan wat dat betreft.

 

Edit: Ik vergat Caroline 576 nog. Het was eerst Laser 558, maar toen die verdween, werd het Caroline 558. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat had ik ook al gezien. Maar ik had begrepen dat de zender aan boord van de RR zou worden geinstalleerd. Geankerd in de Blackwater Channel.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk. BigL deed dit ook (via internetsignaal). Maar ik had de zender liever op het schip gehad. Op het water. Net als Seagull op de Jennie Bayton.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Golflengte en vermogen worden nog nader door Ofcom bepaald, maar de aanvraag van Radio Caroline is gehonoreerd:

 

http://radiotoday.co.uk/2017/05/radio-caroline-to-go-back-on-am-full-time/

 

http://www.bbc.com/news/uk-england-essex-39976829

 

Hoeveel mensen luisteren daar naar, maar hoe berekend Buma Stemra of de Engelse versie daarvan het aantal potentiële luisteraars? Wordt dat niet een ongelooflijk duur grapje voor een kleine groep luisteraars i.v.m. het aantal potentiële luisteraars wat mogelijk berekend wordt?

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...