Ga naar inhoud


LNB-Twin: Astra 23,5 lukt niet


piet174

Aanbevolen berichten

dan zijn foto's ook, welkom hoor  :) ??

omdat eens te zien 

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hopelijk is dan die houder te vervangen voor een houder voor één LNB, Dan kan je de duo-LNB met de hals van 23.5 in die houder doen en dus de schotel uitrichten op 23.5.

De Hotbird (13E) werd toch niet gebruikt?

Weet je trouwens zeker dat er geen switch meer tussen zit?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

welke swiths heb je ertussen zitten 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je nu eens de nieuwe duo met de astra 1 19.2°E in de houder steekt dan zal je schotel wel gaan werken 

+- 10° schuin he  :)

Duo lnb SOLO LNB 80cm RELOOK (CanalDigitaal)

zo gelijk jou afbeelding

post-41606-0-22248500-1501885289.jpg

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

en vergeet niet even een merkteken te plaatsen hoe je schotel nu staat op de buis !!!

en dan draai je ongeveer 3 mm+- naar het oosten tot je signaal hebt op ZDF

 

 

post-41606-0-65605100-1501886319_thumb.jpg

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Piet174,

 

Wat sowieso opvalt op de foto is dat de LNBvoor 19 oost láger lijkt te zitten dan die voor 13oost. Voor de Benelux (ben even vergeten of we weten waar jij woont) moet dat juist hóger zijn.

Dus als we aannemen dat de 13oost LNB nog steeds goed uitgericht staat, dan staat de hele duo-LNB duidelijk te laag.

Dat zou al een aannemelijke verklaring zijn voor je huidige slechte ontvangst van 23oost.....

 

 

Als je inderdaad de schotelinstelling gaat veranderen, zou ik meteen de 23oost in de centrale houder doen, als je inderdaad alleen voor de 19 en 23 oost gaat.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn foto zit de 13 Oost lnb helemaal rechts en in het centrum van de schotel. Links daarnaast zit de duo lnb  gemonteerd. Ingeklemd op de plaats van de vroegere enkele 19.2 Oost lnb (die dus goed beeld geeft). De 13 en 19.2 lnb zitten ongeveer even hoog en de 23.5 lnb zit dus wel hoger zoals duidelijk te zien is op de foto. Het lijkt me nu het beste om de duo lnb in de houder van de 13 lnb te zetten en eerst alleen de schotel naar echts te verdraaien totdat ik het 19.2 signaal goed ontvang. Dan hoef ik namelijk niet de elevatiehoek van de schotel ook nog te verstellen toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me nu het beste om de duo lnb in de houder van de 13 lnb te zetten en eerst alleen de schotel naar echts te verdraaien totdat ik het 19.2 signaal goed ontvang. Dan hoef ik namelijk niet de elevatiehoek van de schotel ook nog te verstellen toch?

 

Als de schotel nu goed op 13 oost is uitgericht: Dan denk ik dat je er niet bent met alleen verdraaien naar rechts (van vóór de schotel gezien; had je dat ook zo bedoeld?).

Want al heb je dan waarschijnlijk wel ontvangst op 19oost, de schotel staat dan iets te hoog gericht voor de 19 oost. Met als gevolg dat ook de 23oost LNB ook te hoog kijkt, met dus daar nog steeds een ontvangstprobleem, zij het misschien dat het iets beter wordt dan nu.

 

Maar als je bang bent dat je de satelliet anders niet meer kunt vinden: Zo kan het inderdaad wel. Dan wil je de 19oost LNB centraal boven de arm monteren, en dus niet 23oost?

Als je hem dan zo gevonden hebt, is het alsnog raadzaam de elevatie fijn te tunen, om daarmee ook de de positie van de 23oost LNB beter op de plek te krijgen waar die zijn moet.

 

 

Alternatieven:

Je kunt ook gewoon nieuw uitrichten op 23oost, bijv met behulp van dishpointer.com, of met de zon-methode (al vaker op dit forum beschreven).

 

Of je kunt de schotel draaien aan de hand van de huidige LNB-posities om ongeveer de schotelpositie voor 23oost te vinden: Zet een stok heel precies bij de kop van de huidige 13oost LNB. Draai dan de schotel tot de huidige 23oost LNB precies bij de stok staat. De arm van de schotel staat dan gericht op (ongeveer) 23 oost.

Zet een streepje op de mast, of leg een bezem op de grond of zo, om die ongeveer-positie altijd weer terug te kunnen vinden tijdens het verder zoeken naar de goede elevatie en de goede richting van de schotel.

 

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de lnb kop van de schotel gehaald en vervolgens alleen de duo lnb gemonteerd in houder die in het centrum van de schotel zit en de tweede LNB van de duo zit nu iets links van het midden. De hoek waaronder de duo is gemonteerd moet nog precies ingesteld worden maar is ongeveer 130 naar boven. Na bevestiging van de lnb kop de schotel langzaam naar rechts (als je in de richting van de schotel kijkt) verdraaid en mbv een Sat finder een sterk signaal opgezocht. Op de tv gekeken welke satelliet het was en inderdaad 19.2 Oost. Vervolgens de schotel gefinetuned mbv de sat finder op het signaal van deze lnb. Het gevolg een perfekt signaal en na installatie alle ongeveer 1100 tv en radiozenders van 19.2 Oost. Tot zo ver het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat het signaal van 23.5 oost niet beter te krijgen is dan het was met de eerdere configuratie hoe ik ook de duo lnb ook verdraai. Ik begrijp er nu niets meer van. Deze verandering zou op minst toch een verbetering van het 23.5 signaal moeten hebben opgeleverd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik het goed dat je nog niets veranderd/gefinetuned hebt aan de elevatiehoek van de schotel?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de schotel geoptimaliseerd op het signaal van 19.2 oost. Daarvoor heb ik de elevatie hoek van de schotel niet hoeven te veranderen. Deze was ook optimaal: kleine bewegingen omhoog of omlaag van de schotel leverden geen sterker signaal. Vervolgens heb ik hoek van de duo lnb gedraaid van ongeveer 0 tot 30 graden maar nergens een (sterk) signaal voor 23.5 gevonden? Groet, Piet

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Losser Overijssel moet een duo-lnb 10,9° schuin staan, zeg maar 11°.
De kop van de Astra 23,5 moet in de klem staan en de schotel moet op de Astra 23,5 uitgericht worden.
De elevatie van de schotel moet op 28,3° ingesteld worden op de Astra 23,5 te vinden. Gebruik de zender Ocko op positie 237 van de CD-zenderlijst om de satelliet te vinden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de schotel geoptimaliseerd op het signaal van 19.2 oost.

Aangezien de zenders van 19oost veel sterker doorkomen dan die van 23oost, is het vaak zo dat als je uitricht op 23oost, dat dan 19oost automatisch ook goede ontvangst geeft. Andersom geldt dat dus veel minder.

 

 

Vervolgens de schotel gefinetuned mbv de sat finder op het signaal van deze lnb.

Een satfinder is bedoeld om satellieten te vinden (het woord zegt het al ;) ), niet om te finetunen.

Als jij inderdaad zo'n gewone satbeeper hebt, en je ontvanger geeft steeds 100% aan, dan is het de vraag of je echt al de optimale stand te pakken hebt. Gebruik dan de zeemmethode uit de eerdere post van Sprietje!

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...