Ga naar inhoud


LNB-Twin: Astra 23,5 lukt niet


piet174

Aanbevolen berichten


  • 2 weken later...

Ben er weer. Zoals ik al vreesde heb ik met slecht wel beeld op een aantal zenders maar ook geen beeld meer op veel zenders.

Wel beeld op NPO1HD, NPO3< Een, Canvas, Net 5, Eurosport,  Regionale zenders TV Drenthe, TV Oost ..., 24 Kitchen ,..

Geen beeld op RTL HD  4,5,7,8 sbs6 ...,

Zoal ik eeder al merkte met het zoeken met de SAT finder was het signaal van 23.5 veel zwakker dan 19.2 of 28.x. Maar dan toch vreemd dat bv NPO1 HD het wel goed blijft doen en vooral de RTL zenders het af laten weten. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Het lijkt alsof de Astra signalen bv allemaal niet even sterk zouden zijn?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een 80cm schotel zou het toch echt niet moeilijk mogen zijn in Overijsel om 23oost flink storingsvrij te ontvangen.

Waarom dat bij jou nog niet lukt...?

 

Even terug naar deze post:

Op 21-9-2017 om 20:12 zei piet174:

Eindelijk is het me gelukt om de canaal digitaal zenders van Astra 23,5 te ontvangen. Heb eerst met een lnb in de houder en een Sat finder het duidelijkste piep signaal opgezocht. Dit signaal is zeer aanzienlijk zwakker dan de signalen van de 19,2 en 28 satellieten en daarom moeilijk te vinden zeker toen ik een aantal pogingen bij slecht weer heb ondernomen.

 

Vandaag helder weer de duo lnb weer geplaatst en nog wat gefinetuned en uiteindelijk Astra 28,5 gevonden met ongeveer 80% signaalsterkte. Na her-activatie van mijn smartcard nu op alle kanalen goed beeld. Ben benieuwd hoe het gaat bij slecht weer??

 

Je hebt dus met een gewone single LNB (de oude voor 13oost?) 23oost gevonden, begrijp ik. Heb je toen gekeken naar de signaalkwaliteit, en maximaal daarop uitgericht?

Ik snap niet dat je daarna met de duoLNB erin, de schotel opnieuw moest verstellen. Normaliter zitten de feedhorns in LNBs wel ongeveer op dezelfde plaats, dus opnieuw uitrichten of finetunen is dan niet echt nodig bij het wisselen van LNBs.

Wat was er bij jou aan de hand, dat je dat wel deed?

En heb je de signaalkwaliteit van 23 oost met het monoblock daarna vergeleken met die van de losse LNB? Was daar duidelijk verschil?

Heb je ook geprobeerd de LNB meer naar voren of achteren te schuiven, en gekeken of dat wat uitmaakt met de ontvangstkwaliteit?

 

Reden van mijn vragen:

Is er misschien toch iets mis met de monoblock-LNB voor 23 oost? (Hoewel je 'm ook al eens op z'n kop had gemonteerd, en toen (b)leek het niet aan de LNB te liggen!)

Of lijkt het toch een uitrichtingsprobleem te zijn?

Derde mogelijkheid waaraan ik denk: Zou misschien de LNB niet goed in het brandpunt van de schotel staan, doordat de arm van de schotel te hoog of te laag zit. Kan je een foto maken van opzij van de schotel, en die hier posten? Liefst zo, dat we ook de elevatiehoek van de schotel ten opzichte van huis of horizon kunnen zien.

 

groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei a33:

Met een 80cm schotel zou het toch echt niet moeilijk mogen zijn in Overijsel om 23oost flink storingsvrij te ontvangen.

Waarom dat bij jou nog niet lukt...?

 

Even terug naar deze post:

 

Je hebt dus met een gewone single LNB (de oude voor 13oost?) 23oost gevonden, begrijp ik. Heb je toen gekeken naar de signaalkwaliteit, en maximaal daarop uitgericht?

Ik snap niet dat je daarna met de duoLNB erin, de schotel opnieuw moest verstellen. Normaliter zitten de feedhorns in LNBs wel ongeveer op dezelfde plaats, dus opnieuw uitrichten of finetunen is dan niet echt nodig bij het wisselen van LNBs.

Wat was er bij jou aan de hand, dat je dat wel deed?

En heb je de signaalkwaliteit van 23 oost met het monoblock daarna vergeleken met die van de losse LNB? Was daar duidelijk verschil?

Heb je ook geprobeerd de LNB meer naar voren of achteren te schuiven, en gekeken of dat wat uitmaakt met de ontvangstkwaliteit?

 

Reden van mijn vragen:

Is er misschien toch iets mis met de monoblock-LNB voor 23 oost? (Hoewel je 'm ook al eens op z'n kop had gemonteerd, en toen (b)leek het niet aan de LNB te liggen!)

Of lijkt het toch een uitrichtingsprobleem te zijn?

Derde mogelijkheid waaraan ik denk: Zou misschien de LNB niet goed in het brandpunt van de schotel staan, doordat de arm van de schotel te hoog of te laag zit. Kan je een foto maken van opzij van de schotel, en die hier posten? Liefst zo, dat we ook de elevatiehoek van de schotel ten opzichte van huis of horizon kunnen zien.

 

groet,

A33

 

Zal niet de eerste keer zijn dat ik iemand tref met dit probleem. Wat kan er aan de hand zijn: schotelantenne heeft beklemd gezeten tijdens het vervoer of is misschien 'n keer omgevallen? Let op: 'n afwijking van de (parabool-) vorm van méér dan 0,5 à 1 mm is dodelijk voor het signaal. Zéker op Astra 3. Check: leg de schotel op een volkomen vlakke ondergrond; de rand moet overal precies aansluiten op die ondergrond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Boogje:

 Check: leg de schotel op een volkomen vlakke ondergrond; de rand moet overal precies aansluiten op die ondergrond.

 

Dat is inderdaad ook nog een goed idee om te checken.

 

@piet174 :

Deze test kan ook terwijl hij aan de muur hangt: als je een touwtje strak van boven naar beneden spant aan de voorkant van de schotel, en een touwtje van links naar rechts, dan moeten de touwtjes elkaar in het midden precies raken. Dus geen ruimte ertussen, en ook niet het ene touwtje dat het andere touwtje helemaal wegduwt.

(In het engels is dit bekend als de 'string test'.)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-10-2017 om 17:47 zei Boogje:

Let op: 'n afwijking van de (parabool-) vorm van méér dan 0,5 à 1 mm is dodelijk voor het signaal. 

onzin heb een schotel erbij die al veel meegemaakt heeft stormen van dak gewaaid hij is krom en scheef maar ontvang er nog alles mee. 

De feedhorn van lnb is groter in diameter dan de golflengte waardoor afwijkingen in schotel geen grote gevolgen hebben. 

thema theorie en praktijk. 

zielig de onkunde 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

A33 schiet met deze uitleg natuurlijk niks op. Natuurlijk zijn er schotels met afwijkende B/H verhoudingen. De redenen daarvoor zijn (de experts) bekend. Als A33 echter een schotel heeft waarvan de verhouding effectieve breedte / hoogte overeenkomt met een optimaal belichtingsveld (cos-1(Lh/Lv) - en dat geldt o.a. voor Triax & B&R en de meeste andere schotelantennes, dan klopt de check die ik eerder voorstelde en ook de meetmethode met de touwtjes van @piet174.

Mijn advies blijft: schotel vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...