Ga naar inhoud


Afbouw AM gaat verder


Eduard07

Aanbevolen berichten


  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

 

 

En ja, het gegeven van een ramp van grotere afmetingen blijft kaarsrecht overeind. Of kernramp, grootschalige overstroming door global warming of een plost uitgebroken oorlog of aardbeving in het gebied waar je bent, een ding is zeker: op dat moment ben je en blijf je volstrekt afgesloten van de buitenwereld. Dat niemand daaraan lijkt te denken of in elk geval in ons land, een van de rijksten ter wereld, meent dat we dat echt niet meer zouden kunnen betalen vind ik totaal bizar. Ik hoop maar dat wij of onze kinderen/kleinkinderen daar in de toekomst niet een kapitale prijs voor gaan betalen.

 

Overigens is dat niet een nostalgisch vasthouden aan de AM radio zoals je misschien concludeert, als ze dat hele gebeuren via de L-Band op satelliet zou zetten het zoals destijds Afristar voor Afrika of naar ik begrijp Sirius voor Noord Amerika zou ik er ook vrede mee hebben omdat je daar geen schotel voor nodig hebt. Maar de situatie nu is gewoon bloedlink wanneer er ooit wel iets grootschaligs zou gebeuren waardoor in de nabije regio geen stroom meer voorhanden is om lokale zendertjes en telefoonnetten in de lucht te houden. Maar enfin, ik heb dit al vaker gezegd, het gekke is dat als ik daar met mensen in mijn omgeving over spreek dan zie je dat ze zich na even na te denken rot schrikken over die gevolgen en ik uitgerekend hier waar mensen toch wel wat bewuster met communicatie omgaan een grote onverschilligheid ervaar. Begrijpen doe ik het echt niet.

 

Overigens, je hebt volledig gelijk dat het digitaal gebruiken van een AM frekwentie op zich nog steeds uitzenden in AM is. Echter, ik meen me te herinneren dat bijvoorbeeld de zender van de Bayerische Rundfunk op 6085 kHz ergens in de buurt van de 200 of meer kW gebruikte toen het een gewone radiozender was maar dat ie als digitale (DRM) zender nog maart iets in de geest van 5 of 10 kW gebruikte en daarmee hier in Nederland ook overdag knalhard ontvangbaar was. Kennelijk werkte dat digitale spul al prima met een fractie van het originele vermogen. Enfin, datzelfde zie je nu met FM: de DAB+ zender Kleve zou ooit met 4 kW gaan werken maar zendt voor zover ik weet nog steeds met maar 1 kW uit. Daarmee kom je met een analoge FM of TV zender niet veel meer dan een handvol km buiten je dorpje!

 

PS: ik ben altijd veel meer een SWL dan een DX-er geweest. Lokale Spaanse, Italiaanse of Britse zendertkes interesseren me geen lor, ik luister veel liever naar zenders met een programma inhoud die de grijze celletjes aan het denken zetten. Dat zijn doorgaans hoofdzenders, publieke zenders uit een land. Nou ja, 's winters hebben we nog wat aan Radio 4 op de lange golf voor zover het duurt, alleen is dat inhoudelijk voor buitenlanders zoals ik veel minder interessant dan de vroegere BBC World Service op 648. Zeker wanneer alleen onderweg op langere stukken wiegt muziek me in slaap en houdt gesproken woord me wakker aan het stuur. En nogmaals, ik blijf graag op de hoogte van wat er in de wereld en in Nederland gebeurt onderweg, als ik ter plekke ben dan moet ik me met de mensen bezig houden voor wie ik gekomen ben en dan is er geen ruimte om eens rustig ergens te gaan luisteren. Maar goed, dat hangt uiteraard af van hoe je leven eruit ziet, dat begrijp ik best.

De kans is misschien klein, maar niet ondenkbaar dat zendmasten ook uitgeschakeld zijn of worden door rampsituaties. Toen de zendmast in Smilde door brand nagenoeg met de aardbodem gelijk werd gemaakt, bleek hoe belangrijk de satelliet en de kabel waren voor de rampenzenders, RTVNoord en RTV Drenthe. En ook Omrop Fryslan. Toen werd ook duidelijk hoe belangrijk mobiel gebruik voor de radio is geworden. Tegenwoordig speelt de mobiele telefoon een bijna centrale rol in communicatie over rampensituaties (of vermissingen).    

 

Digitale AM - net als DAB+ -  rijkt veel verder dan de traditionele analoge zendtechnieken. Ik heb elders in dit forum al eens gerapporteerd dat de dab+ en dvb-t(2) zenders van Aurich duidelijk verder Nederland in komen dan de FM-zenders van Aurich. En dat met slechts een paar kW. Uiteraard is de hoogte van de opstelplaats t.a.v. de spiegel daarbij niet onbelangrijk.

 

DRM is trouwens niet overal ter wereld een fiasco. India lijkt recent een paar hele sterke DRM zenders te hebben gekocht voor de publieke omroep. Maar India (en Afrika) kun je natuurlijk niet vergelijken met Europa en Noord Amerika. Technische keuzes worden nagenoeg continentaal gemaakt. Ze hangen natuurlijk af van een hele hoop factoren. DRM laat zich niet opleggen, evenmin als 3D tv.

 

En nogmaals: als je in Europa DRM zou willen invoeren, moet je dat over de hele linie invoeren, met zenderpakketten. Maar hoeveel potentieel is er in Europa voor zenderpakketten in DRM kwaliteit? DRM is denk ik een gepasseerd station voor Europa, gezien onze kijk- en luistergewoonten. En vooral: -eisen!    

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een groene spriet-dakantenne met een ingebouwde versterker in de basis Kleine anderhalf meter hoog. Hij ligt nu al een paar jaar ergens verstopt op zolder. Zou hem weer moeten opzoeken.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

over wederopbouw gesproken,

ik wist dat iets uit de stoffige plekken in het geheugen mij vertelde dat elk soort antenne en radio naar zijn malle moer is na een EMP

en dat blijkt ook uit internet recherche

 

ook je buiten antenne is dan stuk

 

als je het niet in een kooi van Faraday hebt opgeslagen tijdens een EMP kun je alle oude meuk vergeten

dacht effe aan twee Presidenten die spierballen taal twitteren

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

EMP sloopt solid-state halfgeleiders.

Het ouderwetse buizenspul blijft werken, zolang er voedingsspanning aanwezig is.

Dat laatste is onwaarschijnlijk, ook onze energie voorziening komt tot stand met halfgeleiders.

 

Dus wel zelf voor je energie zorgen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nogmaals: als je in Europa DRM zou willen invoeren, moet je dat over de hele linie invoeren, met zenderpakketten. Maar hoeveel potentieel is er in Europa voor zenderpakketten in DRM kwaliteit? DRM is denk ik een gepasseerd station voor Europa, gezien onze kijk- en luistergewoonten. En vooral: -eisen!    

 

Het probleem is uiteraard dat van de kip en het ei, maar wat ik jou en veel anderen vaak zie zeggen is dat bijvoorbeeld AM radio jongeren niet interesseert en meer van dat soort dingen. Nu vind ik dat alleen al eigenaardig als ik me herinner hoe ik opgroeide en hoewel we babyboomers waren de maatschappij zoveel lak aan de wensen van jongeren had dat er piratenschepen op de Noordzee aan te pas moesten komen om in een niet-bevredigde behoefte te voorzien. Ik was er in die tijd een groot fan van en heb zelfs een kwartiertje radio mogen presenteren toen Chiel Montagne de Veronica studio in Hilversum even verlaten moest. Nu zijn we nog steeds die babyboomers generatie en net zoals we in onze jeugd niet meetelden tellen we nu ook niet mee, alles was toen op ouderen gericht dus konden we stikken, en nu op jongeren en kunnen we nog stikken.

 

Maar enkele jaren later bevond ik me op het platteland van de VS. Een 36-jarige dochter van onze buren vroeg me terwijl we in de auto onderweg waren wat ik van Amerikaanse radio vond. Mijn antwoord, dat ik het vreemd vond dat ik nergens op de AM of FM band iets als klassieke muziek tegenkwam begreep ze niet. Ze bleek het begrip "klassieke muziek" helemaal niet eens te kennen. Pas na een uitvoerige uitleg door mijn vrouw ging er een lichtje branden: "Ah, you mean long hair music!" was haar kreet, iets wat ik dan weer niet kon plaatsen omdat je lang haar met onze eigen beat generatie associeert. Maar het bleek dat ze in cartoons en misschien wel een of andere oude speelfilms een dirigent met lang haar voor een orkest had zien staan. Maar verder had ze er geen flauw benul van hoe dat klonk.

 

Tja, heimwee naar Veronica of dat soort zenders hoefde ik niet te hebben want er was niets anders. Behalve dan dat je naast popmuziek ook country and western kon horen. Maar het liet me wel zien dat alleen maar het criterium gebruiken dat iets populair genoeg moet zijn met een rotgang alle cultuur en ontwikkeling van mensen ruïneert. Enfin, je hoeft alleen maar naar de hersendonor te kijken die daar nu president is geworden om te zien waar dat toe kan leiden.

 

Zelf ben ik, ik zei het al, een voorstander van digitale Europa dekkende L-Band radio die je met een kleine ontvanger met langere sprietantenne kunt ontvangen. Je noemt dat neergaan van die zendmast in Smilde maar vergeet niet dat we toen een beroep moesten doen op de Britse 648 middengolfzender om delen van Nederland nog even via AM van Radio 1 te voorzien. Er zijn nog voldoende radio's met middengolf in omloop om ook nu zoiets bij een ramp nog te doen als er nog ergens zenders van voldoend kracht bestaan maar uiteraard is dat eindig. Ik zou nu ook geen radio meer kopen waar per se middengolf op zit, dat spreekt vanzelf.

 

Maar net zoals je nu die onzinnige boodschappen over "NL-aleurt" te horen krijgt (kennelijk is het Nederlandse alèrt niet spannend genoeg klinkend) kun je ook tegen mensen zeggen "koop een radio met L-Band erop, dan kun je niet alleen in heel Europa van de NPO programma's blijven genieten maar blijf je in geval van rampen van welke aard dan ook in eigen land maar ook daarbuiten altijd op de hoogte". Wat bij dat soort dingen bepalend is is altijd de eventuele extra prijs. Maak het heel duur zoals de laatste 14 jaar een DAB radio en geen hond koopt het. Behalve dan gekke Henkie ofte wel ikzelf.

 

Want bedenk maar: hoeveel radio's kochten mensen vroeger waar langegolf en kortegolf op zat zonder dat er een kip op afstemde? Dat zat er gewoon bij zonder dat je de indruk had dat het noemenswaardig meer kostte. Kun je met L-Band ook doen, het is ook digitale techniek dus ik neem aan dat het voor weinig extra geld in een DAB+ radio erbij gestopt kan worden net zoals het in mijn Multyradio van Technisat zit. Je moet het alleen wel willen!

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is uiteraard dat van de kip en het ei, maar wat ik jou en veel anderen vaak zie zeggen is dat bijvoorbeeld AM radio jongeren niet interesseert en meer van dat soort dingen. Nu vind ik dat alleen al eigenaardig als ik me herinner hoe ik opgroeide en hoewel we babyboomers waren de maatschappij zoveel lak aan de wensen van jongeren had dat er piratenschepen op de Noordzee aan te pas moesten komen om in een niet-bevredigde behoefte te voorzien.

(...)

Zelf ben ik, ik zei het al, een voorstander van digitale Europa dekkende L-Band radio die je met een kleine ontvanger met langere sprietantenne kunt ontvangen. Je noemt dat neergaan van die zendmast in Smilde maar vergeet niet dat we toen een beroep moesten doen op de Britse 648 middengolfzender om delen van Nederland nog even via AM van Radio 1 te voorzien.

(...)

Maak het heel duur zoals de laatste 14 jaar een DAB radio en geen hond koopt het. Behalve dan gekke Henkie ofte wel ikzelf.

 

Want bedenk maar: hoeveel radio's kochten mensen vroeger waar langegolf en kortegolf op zat zonder dat er een kip op afstemde? Dat zat er gewoon bij zonder dat je de indruk had dat het noemenswaardig meer kostte. Kun je met L-Band ook doen, het is ook digitale techniek dus ik neem aan dat het voor weinig extra geld in een DAB+ radio erbij gestopt kan worden net zoals het in mijn Multyradio van Technisat zit. Je moet het alleen wel willen!

In de AM tijd van de jaren 50-70 was er amper FM en veel AM. En zelfs de LG was populair in de landen om ons heen. Heel andere tijd.

 

Die 648 kHz uit Oxfordness kon inderdaad worden gebruikt, omdat in GB veel MG zenders ook al waren uitgeschakeld. Deze zender stond er nog. Zou nu ook niet meer kunnen. Hij zoop trouwens energie, een dure jongen was het.

 

Alles wat net op de markt wordt gelanceerd, is duur. Daarna gaat de prijs snel neerwaarts, en volgt massaproductie. Dat is met dab+ niet anders.

 

Dat zou een zeer ongewis L-band avontuur worden. Er is geen infrastructuur, dus alles moet opgetuigd en geïntroduceerd worden en dan is het afwachten hoeveel mensen dit gaan gebruiken. Persoonlijk acht ik een fiasco ruim groter dan 50%. DRM zal  worden gezien als een technische stap terug ("AM") en daarnaast neemt lineair luisteren en kijken nu al af door internet en social media.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De MG wordt verder "opgeschoond: " in het VK:

 

http://mediumwave.info/news.html

 

hetgeen voor een aantal Nederlandse L{AM zenders gunstig uitpakt: de 1485 kHz en de 1602 kHz.

Vooral ruimer baan aan de westkant voor Radio Seagull uit Harlingen. (BBC Radio Kent)

 

De 1368 kHz zou Manx Radio meer ruimte geven, indien deze zender langer in de lucht zou blijven dan gepland. Deze zender zou naar verluidt ook aan groot onderhoud toe zijn, en een uitschakeling op termijn wordt al overwogen. Manx Radio is 20 kW.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-8-2017 om 08:04 zei Eduard07:

De MG wordt verder "opgeschoond: " in het VK:

 

http://mediumwave.info/news.html

 

 

 

De 1368 kHz zou Manx Radio meer ruimte geven, indien deze zender langer in de lucht zou blijven dan gepland. Deze zender zou naar verluidt ook aan groot onderhoud toe zijn, en een uitschakeling op termijn wordt al overwogen. Manx Radio is 20 kW.  

Er waren toch plannen dat Caroline deze zender zou gebruiken? Of zijn die afgevoerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-8-2017 om 12:44 zei Tonskidutch:

T90user,

dus volgens jou gaat het bij voorkeur over L-band en lange haren?

heimwee en hersendonors wat hebben die met de levensvatbaarheid van die AM band vandoen?

 

Eh, sorry Tonskidutch, normaliter kan ik je goed begrijpen maar hier kan ik geen touw aan vast knopen.

Ik heb gesteld dat de L-Band ervoor kan zorgen dat iedereen in de EU of beter gezegd in heel Europa de belangrijkste omroepen van eigen bodem zou kunnen blijven ontvangen ongeacht waar hij of zij zich bevindt, en dat lijkt me een heel logisch vervolg op ons recht om ons binnen de EU te vestigen waar we willen zonder daar toestemming voor te hoeven vragen.

 

En lange haren... tja die had ik nog heel graag gehad maar ze begonnen al op mijn 22 uit te vallen. Van een kaal kruintje tot een kale kop in enkele decennia, er is alleen nog maar zo'n soort grafrandje over, ik had het graag anders gezien. Maar een relatie tot de L-Band kan ik daarmee niet leggen. En ik denbk ook niet dat de straling van die L-Band frekwentie weer tot onverwachts nieuwe groei gaat leiden. Mede daardoor ben en blijf ik stomverbaasd dat zoveel halve garen hun hele kop voortijdig en bewust kaalscheren, in het begin heb ik echt gedacht dat het allemaal mensen waren die een chemokuur aan het ondergaan waren...

 

Wat ik overigens knap lullig van je vind is dat als ik on topic blijf en het over AM radio heb dat je me dan de hersens inslaat als zijnde iemand die aan een oude techniek blijft hangen, en als ik je zeg dat het wat mij betreft geen oude techniek hoeft te zijn en dat ik veel liever heb dat we de L-Band gebruiken om radio over heel Europa te verspreiden dat je me dan verwijt dat ik off topic zou gaan. Hoe ik me ook uitdruk, je moet altijd je afkeuring laten horen. Ik vind dat geen echt prettige manier van omgaan met elkaar.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-8-2017 om 10:17 zei Tonskidutch:

over wederopbouw gesproken,

ik wist dat iets uit de stoffige plekken in het geheugen mij vertelde dat elk soort antenne en radio naar zijn malle moer is na een EMP

en dat blijkt ook uit internet recherche

 

ook je buiten antenne is dan stuk

 

als je het niet in een kooi van Faraday hebt opgeslagen tijdens een EMP kun je alle oude meuk vergeten

dacht effe aan twee Presidenten die spierballen taal twitteren

 

Eerlijk gezegd heb ik het woord EMP anders dan in het woord waarEMPel nog nooit gehoord. Maar als ik de rest van je verhaal lees moet ik aannemen dat je het over een atoomoorlog hebt? Goed, kan waar zijn, maar is niet de enige optie, als ik me goed herinner is er ook een theorie dat als we een keer te maken krijgen met een overmatig heftige periode van zonneactiviteit ook alle transistoren van alle apparatuur het loodje zal leggen. Alleen om die reden vroeg ik me al af of het niet zinvol was om een soort mechanische kassa's en een netwerk van bankfilialen klaar te hebben staan voor noodgevallen. Ongelofelijk kostbaar, dat snap ik onmiddellijk, maar tegelijkertijd: wat kost het ons als zoiets gebeurt en er niemand op is voorbereid? Soms krijg ik het akelige gevoel dat we pas na een paar enorme rampen weer tot bezinning komen, althans diegenen die het overleefd hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...