Ga naar inhoud


Afbouw AM gaat verder


Eduard07

Aanbevolen berichten


  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Drs. Ijzerbouts was me net voor.

 

@Sjaak(K)

Wat dacht je dan de mogelijkheid als zendamateur met 400 Watt PEP op de korte golf?

Dat geeft bij een zeer efficiënte antenne veel meer ellende hoor. Mijn ervaring is dat de storingen die ik in de omgeving meet soms bijna net zoveel veldsterkte maken dan mijn pielzendertje... Rij gerust eens met een middengolf radio langs boerderijen en industriegebieden. De PLC's zullen je dag aardig vergallen. Maar ook die heerlijk goedkope zonnepanelen zorgen er op dit moment voor dat ik NIETS hoor op de middengolf. Het is 1 grote witte ruis wat op een level zit dat ik alleen de grote stations hoor. Mijn 0.25 Watt output is noppes en geloof me, dit is wel ontstoord in tegenstelling tot de bovengenoemde spullen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sjaak, wanneer je het onderwerp aandachtig had gevolgd gaat het view niet om de luisteraars of het programma, maar om de techniek en het experiment.

 

Ik zie dat er inderdaad nogal wat zonnepanelen in de omgeving liggen.

Ik zal t.z.t. eens luisteren, het is hemelsbreed rond de 30 km.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ceesv,

 

Ik heb de papieren nog niet binnen dus het zal nog een par weken duren. Maar ik had telefonisch overleg met Agentschap Telecom en ook met het Commissariaat van de Media. Beiden hebben eigenlijk al gezegd dat het geen probleem moet zijn. Maar tot die tijd is het alleen testen met de analyzer. Zodra er groen licht is kunnen we beslist eens testen. Mocht je een sdr ontvanger hebben is met een hele kleine kans een dun streepje te zien van de carrier. Maar verstaanbare audio zal helaas niet lukken. Het bereik wat ik bij collega stations hoor ligt tussen de 500 meter en 5 kilometer. Alleen kan ik niet bepalen wat voor hun het meetpunt is. Ik hanteer 2 zones, de eerste zone is waar de kwaliteit (lees veldsterkte) goed is en je ongestoord binnenshuis mij kunt ontvangen. De andere is de grens waar het signaal echt wegvalt. Maar dan luister je al een hele tijd naar muziek en ruis. Echt veldsterkte kan ik helaas niet meten, die dingen zijn me net even wat te duur om het voor de hobby aan te schaffen. tevens moet je dan een meet veld uitzetten waar je met een antenne meet waarvan de specs bekend zijn. Dat is me iets teveel van het goede. De enige veldsterkte wat ik meet is een oude cb veldsterkte meter. Werkt ook, maar je hebt geen idee wat je meet. Maar ik kan nu van een onbekend meetpunt wel waarnemen of het beter of slechter wordt. De antenne lijkt door zijn korte lengte het grootste verlies van signaal te zijn, maar bij middengolf is het vooral de antenneaarde die de boel verziekt. Een simpele aardpen ik de grond werkt niet, daar moeten veel radialen gelegd worden onder de antenne om het binnen de grenzen te houden.

 

Als ik mijn gebied waar de kwaliteit van het signaal goed is op 3 kilometer kan krijgen ben ik een tevreden mens, maar ik denk dat ik net de helft zal halen... Het is een interessante materie en zeker ook een uitdaging om het goed te doen.

Ik meld me zodra de papieren binnen zijn en het eerste signaal on air is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Sjaak(K) daar zeg je wat. Ik zou het graag willen maar als ik realistisch ben is naast een klein luistergebied ook weinig mensen die nog middengolf op hun radio hebben.

Dit is het korte lijstje van mensen waarvan ik vermoed dat ze luisteren naar mijn uitzendingen:

- Vrienden die het wel eens leuk vinden.

- Mede zendamateurs die het weer leuke techniek vinden en het altijd proberen te verbeteren. Men wil immers vooruitgang boeken :)

- Mensen die ik 'lok' door erover te praten, mondreclame is goud waard.

Door de bank genomen zijn het geen vaste luisteraars. Daarnaast moet namelijk de muziek ook aanspreken.

 

Mocht het ooit iets groters worden en ik het met een grotere groep ga doen dan zal ik mij vooral op de techniek inzetten. Al kan ik best een programma maken, een geweldig toffe dj ben ik nooit geweest. Dus ik kies voor het amusement met non stop 'gouwe ouwe' en dat zeer modern en vooral handig vanaf de pc :D

aangepast door view
Link naar reactie
Delen op andere sites

@view, ik ben reuze benieuwd wat je buren in je omgeving van de LFI (laag frequent inpraten) op hun audio apparatuur zullen vinden. :sick:

Dat verzin je toch niet hé een mg zender in een woonwijk, dat is vragen om ellende.

Waarom denk je dat grote mg zenders in het open veld stonden, afgezien van een gunstigere afstraling maar ook om LFI  op audio apparatuur zoveel mogelijk te beperken.

 

Ik denk dat dat best mee zal vallen. Toen ik in Los Angeles woonde waren er een hele reeks middengolfzenders die gewoon midden in woonwijken stonden. Alleen de "powerhouses" van "Fifty Thousand Watts" zoals ze dat daar opschepperig noemden (ofte wel 50 KW) vrmden een serieuze bron van storingen, de rest eigenlijk nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je redenatie in het algemeen wel volgen, maar waar het gaat om AM zenders die intensief zijn gebruikt en groot onderhoud behoeven of zelfs vervangen moeten worden, terwijl er niet veel AM luisteraars meer zijn, kan ik me afbraak zeer wel voorstellen.

 

Ik weet niet op de AM zender van de BBC World Service 648 kHz in Oxfordness nog fysiek aanwezig is, maar als die er nog is, staat ie vast weg te roesten. En mocht hij nog eens weer geactiveerd worden (het was een extreme stroomvreter en kostenpost), dan zijn er amper luisteraars. De enige conclusie is dat instandhouding van deze AM zenders niet zinvol is. 

 

Ik ben allesbehalve deskundig op dit gebied dus vergeef me als ik onzin klets, maar je zou denken dat je de duurste delen van zenders sowieso netjes verzorgd in de mottenballen zou kunnen leggen. En als ik aan dingen denk zoals de hoge zendmast in Lopik-IJsselstein dan zou ik me kunnen voorstellen dat die vanwege de hoogte alleen in gebruik hadden kunnen blijven voor het uitzenden voor een groter gebied. Zet er van mijn part een pakketje op waarop die BBC World Service en misschien nog wat veel beluisterde zenders op DAB+ zitten voor zowel buitenlandse toeristen als de vele duizenden buitenlandse studenten waarvoor we hier juist ons hele universitaire onderwijs aan het verengelsen zijn en je hebt in één klap de hele Randstad tot en met de regio Arnhem-Nijmegen van signaal voorzien. Die sloopzucht kan ik alleen maar verklaren uit een angst dat een volgend kabinet zou kunnen beslissen dat ze sommige (verkeerde) beslissingen eventueel terug zouden kunnen draaien. Want nogmaals, ik vind die "aleurt-NL" spotjes meer dan belachelijk als je tegelijkertijd moet vaststellen dat bij een echte ramp op grotere schaal de gedupeerde bevolking minder bereikbaar is dan destijds in 1953.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal over gijzelaars met een kortegolfradio in een spelonk in Algerije is onzin. Daarvoor hou je geen AM zender in de lucht.

 

Dat is geen onzin maar een voorbeeld van hoe hulpeloos we er ineens voorstaan als er een calamiteit ergens gebeurt. Men doet alsof het genoeg is om per mobiele telefoon bereikbaar te zijn maar je hoeft als toerist maar in een aardbevingsgebied of wat dan ook terecht te komen en je bent compleet afgesloten van de verstaanbare buitenwereld. Ik vind het volslagen van de pot gerukt dat we willens en wetens afzien van elke communicatie op lange afstand onder het motto "dan moet je maar internet of een schoteltje gebruiken". Vaak zal dat niet zomaar voorhanden zijn, zeker niet als je door gebieden reist die ofwel door een ramp getroffen worden danwel minder ontwikkeld zijn. Van mijn part denk je aan een arts die voor de NOVIB in Afrika rondreist of van mijn part een groot gebied dat door een zware aardbeving getroffen is in bijvoorbeeld Roemenië zoals dat in de jaren '70 gebeurde. Seismografen verwachten daar weer zo'n ding en de doorsnee toerist zal echt geen Roemeens begrijpen als er alleen nog maar een of ander lokaal zendertje ontvangbaar is. Maar goed, we zullen eerst wel wat rampen moeten meemaken plus de gevolgen ervan voordat we weer bij ons verstand komen.

 

Niemand schijnt op te merken dat ons "gidsland voor technologische ontwkkelingen" de USA nog steeds volop en onbeperkt de middengolf gebruikt. Ze hadden zelfs noodzenders op 2 middengolf frekwenties over het hele land staan waar mensen in noodsituaties op moeten afstemmen. In de tijd dat ik er woonde had elke Amerikaanse middengolfradio dat op de schaal aangegeven staan. Ik weet de frekwenties niet meer precies maar dacht dat dat om ergens rond de 800 en 1350 kHz ging. Ik zie nu dat het intussen veranderd is: http://www.homelandag.com/blog/2011/02/look-up-your-local-emergency-radio-station/

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een belangrijk punt is natuurlijk de grote masten zelf. Velen, ook hier in het land, staan al tientallen jaren en niemand kan van de grond af zien welke kwaliteit de mast nog heeft. Ik vermoed dan ook dat zodra de vergunning afgelopen dan wel ingetrokken is deze masten plat gaan. De kosten/schade die het met zich meebrengt als zo een ding omvalt kan dan ook best hoog zijn.

 

Maar mij steekt het toch wel als zo een mast tegen de vlakte gaat. Veelal moet dit omdat de woonwijken dichterbij komen. Het is net het verhaal van de mensen die naast het spoor gaan wonen en dan klagen van de trein die voorbij komt. Het is en blijft zonde.. Ik zou maar graag eens mijn piel-zendertje er op uit willen testen, zekers te weten dat het dan een stukje verder gaat ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjaak(K),

 

De meting doe ik zelf met een geleende MFJ-259B, maar ik meet ook vaak met een VNA netwerk analyzer. Deze geeft ook veel info en kan het ook in tabellen weergeven. Beide zijn niet duur en geven een zeer goed beeld wat de antenne doet. Het Agentschap Telecom meet alleen bij steekproeven en op momenten dat er wel storing wordt geconstateerd.

 

Vanmiddag heb ik een nieuwe spoel geplaatst en de antenne getuned op 1485 KHz. Het is even zoeken en meten maar de antenne staat nu mooi afgesteld op de frequentie. Ik zet een paar foto's hieronder neer voor meer info. Er is een match van 97% bij een staandegolf verhouding van 1:1.3. Wat belangrijker is, de Z=0 Ohm. De lage impedantie heeft te maken dat zo een korte straler natuurlijk geheel fout is en de capaciteit die eronder ligt best wel groot. Dat trekt alles een beetje scheef en niet op 50 Ohm wat de meeste FET eindtrapjes graag zien.

post-31036-0-41833700-1501777591_thumb.jpg

post-31036-0-43598400-1501777613_thumb.jpg

post-31036-0-51413000-1501777634_thumb.jpg

aangepast door view
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Grid dipper is mij ook bekend en zoals je schrijft zeer nauwkeurig. Maar om zelf wat te rekenen zijn de nieuwe meters best wel handig. Als je de kans hebt moet je er beslist eens mee spelen. De info die je krijgt kun je zelf weer gebruiken met omrekenen. Ik ben iemand die zo ver het gaat alles nog eens narekent of het ook daadwerkelijk klopt.  Misschien vertrouw ik die meters toch niet zo hi. Wat ook een oude methode was is een neon lampje tussen de aanpassing en de draad. Hoe feller het brand hoe meer energie er in gaat. Ik heb het eens gedaan en je zit er dan echt niet ver naast. Maar qua waardes weet je dan niets. Good old times, je moest vroeger als arme tiener toch iets nietwaar? :D

aangepast door view
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is opbouw AM!

 

(edit: sjaak(k) was me voor)

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...