Ga naar inhoud


Afbouw AM gaat verder


Eduard07

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik heb altijd begrepen dat ouderwetse buizen toestellen bestand waren tegen de Elektro Magnetische Impuls welke vrijkomt bij het ontploffen van een neutronenbom.

Dat waren die bommen die op grote hoogte in de atmosfeer tot ontploffen worden gebracht en de maatschappij volledig ontwrichten, maar toch de infrastructuur niet beschadigen.

Gelukkig hebben we nog het omroep zender museum, dan kunnen die zenders weer in de lucht gezet worden op dag D

Hebben we toch nog wat van Dr Strangelove geleerd, nietwaar Tonskidutch?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nou hoe dan ook, der werden hier in de discussie zaken erbij gesleept die niets met de afname en het gebruik van AM zenders van doen heeft.

 

De doorsnee mensen die natuurlijk niet op oude technieken zitten te wachten maar op nieuwe hebben geen interesse meer voor AM band.

De commercie heeft ook geen interesse in die zenders die geen luisteraars bereikt.

Dat is een feit.

En qua nieuwswaarde is het onder de aandacht brengen een achterhaalde poging die geen effect zal hebben.

 

jammer dat er over nieuwe techniek betreffende communicatie en media zo weinig geschreven wordt

aangepast door Tonskidutch
aanvullende wens

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees hier weer veel ondeskundigheid over antennes. Sjaak(k) moest dit toch eigenlijk weten.

 

Ook een antenne buiten pikt storing op van binnenshuis.

Het beste is verschillende antennes te gebruiken. Een ferritantenne pikt de magnetische component van een radiogolf op en is richtinggevoelig. Dat kan een voordeel zijn maar ook een nadeel.

Een raamantenne die afgestemd kan worden of breedbandig is voldoet ook erg goed. Is ook richtinggevoelig en pikt de electrische component op. Storing kan een magnetische component, een elektrische component of beide bezitten. Daarom is het het allerbeste om met beide antennes te werken.

Een langdraadantenne buiten doet het ook goed mits hij vrij hangt en buiten de storingsveld van man-made storing. Is echter ook richtinggevoelig. Dus je zou er eigenlijk 2 moeten gebruiken die 90° op elkaar staan.

Ik woon direct aan de kust van de Emiraten en heb een langdraad antenne opgehangen die richting Europa ontvangt. Daarmee kon ik met gemak de AM 747 uit Nederland ontvangen. Als het traject in het donker lag. Ik ontvang er ook diverse langegolf zenders mee uit Europa. Zelfs overdag de 153 kHz Brasov zender uit Roemenie. Verder zit het hier vol met sterke AM zenders. Worden veel gebruikt voor minderheden zoals Indiers, Philipijnen, Pakistanen etc.

De AM heeft in het Midden Oosten een grote betekenis.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is natuurlijk een deel van de wereld waar we weinig over weten qua uitzendmachtigingen etc...

En logisch dat men daar nog met draadjes solderen zich behelpen kan.

 

toen de ether verkocht werd door de regering is het begonnen die afbraak en dat komt nooit meer goed,

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-8-2017 om 18:00 zei Eduard07:

Ik kan je redenatie over AM goed volgen, maar hier en daar zie je m.i. zaken over het hoofd die je verhaal niet helemaal waterdicht maken.

 

2. Idealiseer AM tijden de Koude Oorlog niet. Het was - zelfs hier in noord Nederland - 's avonds geen pretje te luisteren naar het zwaar gestoorde RIAS Berlin. Radio Liberty idem dito. Dus denk niet dat in deze tijd een Turkstalige AM zender vanuit Duitsland door Ankara zal worden geaccepteerd.    

 

 

6. Jongeren hebben niks met AM, en dat zal niet veranderen in een tijd waarin ze toenemend FM al niet meer beluisteren.

 

Dag Eduard,

 

Sorry voor de late reactie, maar de thread nog eens teruglezend kwam ik toch een paar uitspraken van je tegen die me op zijn minst verwonderen. Punt 2, dat is natuurlijk een voldwaze conclusie: Zenders als RIAS Berlin en dat hele gebeuren van de CIA (Radio Liberty en RFE) waren uiteraard niet op ons gericht maar op de DDR en de rest van Oost Europa. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat die dingen in de DDR en in Tskecho-Slowakije knalhard aankwamen waarbij de stoorzenders maar marginaal te horen waren, alleen als je er pal bij zat. Maar als je dan in een gebied als ons land bent waarvoor die programma's helemaal niet bedoeld waren is het logisch dat je meer stoorzenders dan programma kunt beluisteren. Overigens een pikant detail: naar ik later van mensen in o.a. Roemenië hoorde waren de Warschau-pakt landen min of meer opgedeeld door de westelijke machten qua radio energie: de BBC die in sommige landen knalhard doorkwam was in Roemenië nauwelijks te horen terwijl die twee CIA zenders knalhard binnenkwamen, terwijl volgens hen in de buurlanden precies het omgekeerde waar was. Ik vond het wat wonderlijk omdat je niet zou denken dat ze dat in een algemeen kortegolf spectrum zo zouden kunnen uitkienen maar ik heb het vaker horen zeggen. Overigens kan het ook een wijdverbreid fabeltje betreffen, ik kwam pas boor het eerst in Roemenië in 1997 en het onderwerp kwam ter sprake omdat me opviel hoe slecht de BBC World Service daar te ontvangen was in vergelijking tot bijvoorbeeld in Hongarije.

 

Wat het ander betreft, geen enkele kortegolf zender zal een groot publiek hebben gehad behalve misschien als je in tropische landen woonde en daar naar de Tropenband luisterde die als een soort middengolf gebruikt werd. De Südwestfunk zond o.a. uit op de 41 meter band maar ik denk niet echt dat daar zo enorm veel naar geluisterd werd, Bayern op 8085 kHz en ga zo maar door. Het werd gewoon gezien als een service voor hen die verder van huis waren. Dat bekrompen idee dat het uitzenden voor mensen alleen zin heeft als er een miljoenenpubiek is is een waan van onze huidige steeds extremer materialistische tijd. Bovendien zitten de kosten doorgaans in het maken van programma's, niet in het huren van een paar sat transponders die sowieso al bestaan want daar gaat het in feite om. Als je ziet hoeveel radio zenders er op een sat transponder kunnen zitten en je bedenkt je dat we dat dan met 27 EU landen samen zouden financieren dan gaat het om peanuts. Maar ja, dat egoïsme, "ik woon in nederland en kan mij al die Nederlanders wat schelen die mede voor mijn welvaart in het buitenland geld voor ons land verdienen wat schelen" lijkt er heel erg ingebrand te zitten. Dat was nog heel anders toen we nog maar een tiende hadden van wat we nu hebben. Rijk zijn maakt vrekkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-8-2017 om 10:09 zei drz:

Drs ijzerbout, het probleem zit hem in de antenne voor de AM.

Voor een goede ontvangst heb je een sprietje nodig van een bepaalde lengte, wat wellicht in tunnels een probleem zou kunnen worden. :D

 

Tja, ik lees dit zo en kan toch niet nalaten hier over een voor mij verbluffende ontdekking te spreken. Ik heb zelf altijd een enorm grote interesse gehad in het ontvangen van zenders die van verderaf komen in de auto. Een camper met een twee meter lange antenne die oorspronkelijk bedoeld was voor bakkies, later zelfs mijn Volvo 740 van zo'n ding voorzien die als een boog over de wagen heen bevestigd was en uiteraard aan de achterkant met een klemmetje vastgezet om het zwiepen tegen te gaan, en meer recentelijk een dubbel zo lange dan de orginele buitenantenne van onze Renault Grand Scénic, steeds met als resultaat dat niet alleen de FM ontvangst merkbaar beter werd maar vooral dat je op de middengolf ontzettend veel betere ontvangst had. Zo kon ik met de Scénic zelfs in hartje Rotterdam overdag prima naar de Deutschlandfunk op 549 kHz luisteren (goed verstaanbaar, uiteraard niet glashelder).

 

Toen we een paar maanden geleden die wagen vervingen door een tweedehands Peugeot zag ik het qua radio enorm duister in, er was niet eens een buitenantenne, alleen een smal langwerpig plastic doosje van pakweg 10 cm of zo bovenaan de voorruit. Ik verwachtte er absoluut niets van. Maar tot mijn verbijstering doet dat ding het op alle golflengten, dus ook op middengolf uitstekend. Sommige Duitse FM zenders kan ik nog tot ver voorbij Den Bosch beluisteren, hetzelfde geldt voor de VRT zenders (de radio schakelt automatisch tussen Schoten en Genk op en neer maar dat deden mijn Beckers in alle voorafgaande auto's ook). Hoe het kan weet ik niet, van de Duitse zenders kan ik nog stellen dat de voorruit er keurig voor uitgericht is (horizontale polarisatie keurig op de zender gericht als je Oost-West rijdt) maar voor België komt het signaal doorgaans van opzij en is dan ook nog verticaal gepolariseerd. En ja, de zwakke middengolfzendertjes komen ook niet noemenswaardig zwakker door. Alleen de lange golf is merkbaar minder dan in de vorige wagens maar BBC 4 blijft doorgaans toch wel beluisterbaar in Nijmegen zij het met moeite.

 

Overigens, dat idee van een keurig afgestemde antennelengte heb ik ik praktijk eigenlijk nooit bewaarheid gezien. Of het nu de sprieten van mijn wereldontvangers van Zenith, Grundig of Philips betrof of andere situaties, steeds bleek het gegeven "hoe langer hoe beter" het te winnen. De zwakste zenders kwamen voor mij altijd beter door bij maximaal metaal dan bij een afgestemde antenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Moderator

Afgelopen avond in de auto eens de MG band gescand.

Bevond mij 50 km zuidelijk van Reims.

 

Laag in de band 540 kHz? 1 Franstalige zender met een ontzettende hoeveelheid reclame rond het nieuws van 19 uur.

Met wat fading prima te ontvangen.

 

Dan nog een 3e zender gevonden rond 1400 Khz

 

Dat was de middengolf.

 

Nederland en belgie volop DAB zenders,

Frankrijk alleen rond Parijs DAB stations.

 

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou toch verwachten dat je 's avonds na zonsondergang wel wat meer AM zenders zou ontvangen in regio Reims. Zelfs in noord Nederland komt o.a. een aantal Spaanse heel goed door. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het was nog daglicht.

En ik weet niet of deze auto een gevoelige MR ontvanger/antenne heeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei ceesv:

Afgelopen avond in de auto eens de MG band gescand.

Bevond mij 50 km zuidelijk van Reims.

 

Laag in de band 540 kHz? 1 Franstalige zender met een ontzettende hoeveelheid reclame rond het nieuws van 19 uur.

Met wat fading prima te ontvangen.

 

 

 

 

 

 

Marokko of Tunesië. 540 of 549 kHz,  beide met 600 kW.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

AM is hier natuurlijk net zo kwetsbaar als alle andere technieken.

Er is trouwens ook vrijwel geen stroom meer op st Maarten.

 

De snelste manier om telecommunicatie ter plaatste weer een beetje op te bouwen is dus m.b.v. aggregaten en schotelantennes. (En bepaalde portable apparatuur.) 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antennemasten zijn vaak zwaar beschadigd, ook is vaak de elektriciteit uitgevallen, dan werkt alleen de satellietverbinding van het leger. Wat ik wel soms raar vind zijn de beelden die dikwijls door amateurs worden doorgestuurd, dan kan het niet anders dat er nog netwerkverbinding is. Maar nu dwaal ik wat af van AM verdwijnt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...