Ga naar inhoud


Wat een netvoorziening, pffff


Sprietje

Aanbevolen berichten

Tja, je zult maar in het buitengebied in Spanje wonen zoals ik. Ze noemen dat in Spanje op de campo wonen.


Toen ik hier vele jaren geleden mijn vakantiehuis op het elektriciteitsnet liet aansluiten, waren er nog niet zoveel huizen in de buurt. Ik had zo door elkaar genomen zo'n 220-225 volt.
Hier gaat alles via bovengrondse leidingen want in de rotsbodem is geen kabel te leggen.
Jaren geleden werd ik na een stroomstoring van 3 dagen op een andere fase aangesloten. Nou dat was een drama. Als ik 200 volt had spong ik een gat in de lucht maar normaal kwam ik maar op 180 volt en dat was voor nogal wat apparaten het minimum waarop ze werkte.
Komt de Senseo onder de 180 volt, dan is het pompje niet sterk genoeg om koffie te zetten. Ik moest dan wachten totdat ik weer minimaal 180V had.
Onder de 180 volt gingen ook de TL-buizen bijna niet aan. De starter bleef maar knipperen. Omdat ik veel last had van die lage spanning, had ik al snel een mooie digitale display aangeschaft die tegen de muur in de woonkamer hing zodat ik continue de spanning in de gaten kon houden. En dat was geen overbodige luxe want de spanning kwam regelmatig onder de 160V. Het laagste wat ik gezien heb was 144 volt. Ja je leest het goed, 144 volt en dat kan funest zijn voor sommige apparaten.


De spanningsfluctuatie is natuurlijk afhankelijk van de stroomverbruikers.
Duidelijk is te merken dat in de weekeinden als ook de Spanjaarden naar hun vakantiehuis gaan, de spanning beduidend lager is.
Door de lage spanning is de motor van de koelkast en van de airco al een keer doorgebrand bij mijn buurman. Tja en geloof maar niet dat je die schade kunt verhalen op de electriciteitsmaatschappij. Gelukkig is dat bij mij nooit gebeurt maar dat was niet het enigste probleem.


Blijkbaar heeft de nul-draad bij Iberrola op de bovengrondse leidingen ook niet overal goed contact want het kwam regelmatig voor dat we geen 220 volt hadden maar heel even 300 tot 400 volt. Tja en typisch geval van een zwevende nul die ook veel schade kan veroorzaken. Daarom had ik ook een overspanningsbeveiliging gemonteerd zodat de spanning in dat geval werd afgeschakeld.
Na vele stroomonderbrekingen waren ze er van elektriciteitsmaatschappij Iberdrola achter gekomen dat de trafo die de spanning van 10.000 volt omzet naar 230 volt zeer ongelijk belast was. Er was een fase die bijna niet belast was en er was een fase die zwaar overbelast was (waar ik op zat) waardoor de zekering er bij de trafo er wekelijks uitklapte en vele huizen zonder stroom zaten.

Na vele jaren werd ik dus op een andere fase gezet die een stuk beter was.
Gemiddeld had ik nu toch wel zo'n 225-230 volt. Dat was mede te danken aan het feit dat ze de steps op de trafo hadden aangepast zodat mensen vlak bij de trafo minimaal 250 volt hadden. Ik zit op 1km afstand.


Tja, nu is 250 volt voor de hedendaagse apparaten geen probleem want die werken normaal gesproken in een breed spanningsgebied.
Voor het laagspanningsnet in Nederland is onder andere bepaald dat de spanning op een aansluitpunt tussen 207 en 253 volt moet liggen.

 

Sinds gisteren loopt de spanning echter wel heel erg op. Vanochtend mat ik zelfs even 259 volt. Tja, hebben ze de trafo nu weer een step hoger gezet of zijn alle bewoners die op dezelfde leiding zijn aangesloten tijdelijk niet aanwezig. Het moet toch niet gekker worden met die 259 volt.
Tja, gloeilampen heb ik natuurlijk al jaren niet meer dus die kunnen niet meer doorbranden maar ik weet niet of de led- en spaarlampen wel tegen 259 volt kunnen. De tijd zal het leren.
Gelukkig is de spanning op dit moment nog maar slechts 240 volt.

 

Het mooiste van heel het verhaal is dat Iberdrola jaren geleden zelf ook wel ingezien heeft dat de elektriciteitsvoorziening  zorgelijk was. Met medewerking van de buurtraad van het dorp was het uiteindelijk zo ver gekomen dat ze de hoogspanningsleiding gingen doortrekken, zodat de 230 volt leidingen een stuk korter werden en de netbelasting een stuk beter verdeeld zou worden.
Wat een opluchting 8 jaar geleden toen ze de hoogspanningsmasten voor het 10.000 voltnet hadden geplaatst. Maar daarna gebeurde er niets. Er kwamen geen draden in te hangen en er werd geen trafo geplaatst. Wat bleek, de groenen hadden geprotesteerd. Het zou namelijk wel eens kunnen gebeuren dat steenarenden die boven in het berggebied wonen op ruim 500 meter hoogte, hier het dal in komen vliegen en met hun vleugels beide hoogspanningsdraden zouden kunnen raken. Ja een steenarend heeft een vleugelspanwijdte van 220cm en die zie je heel af en toe wel eens op honderden meters hoogte zweven op zoek naar een konijn.
De 10.000 voltkabels moesten in de grond van de groenen en daar had Iberdrola echt geen zin in. Zodoende dat we nu al weer vele jaren zitten te klooien met de netspanning.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zal het verhaal nog even verder vertellen.
150 meter van ons vandaan staat al jaren een huis dat op het elektriciteitsnet is aangesloten. Om welke reden het precies is gebeurt weet ik niet maar op een gegeven moment werd dat huis van de bank. Misschien konden de bewoners hun lasten niet meer betalen.


Zoals gebruikelijk in Spanje worden alle nutsvoorzieningen van zo'n huis afgesloten zo ook daar. Na twee jaar waren er kopers en trokken in dat huis. Natuurlijk moest als eerste het water en elektriciteit weer aangesloten worden. Voor het water was dat geen probleem. De nieuwe bewoners hadden na enkele dagen weer water maar voor de elektriciteit was het een heel ander verhaal. De elektriciteitsmaatschappij Iberdrola (de alleen heerser van Spanje) zei doodleuk dat ze geen aansluiting meer kregen omdat het elektriciteitsnet overbelast was. Dat was totaal onvoorzien want toen die mensen dat huis kochten, was hier niets over bekend.
Daar sta je dan. Heb je een huis gekocht en heb je geen elektriciteit! De bank waarvan je dat huis gekocht hebt kun je niets verwijten want die wisten ook niet dat de kopers geen aansluiting meer konden krijgen.
Nu moeten ze maar zien hoe ze aan elektriciteit komen. Als ze geluk hebben en de buurman heeft toevallig 3 fasen, kunnen ze één fase van de buurman krijgen tegen betaling maar heeft die man maar één fase met maximaal 15 ampère wat sinds twee jaar de standaard is hier, dat is dat natuurlijk onmogelijk. Daar gaat je droom in duigen met je nieuwe huis. En heel bijzonder is dat nu ook weer niet want ik ken ook een geval van mensen die een bouwvergunning hadden en een huis hadden laten bouwen waarbij ook bleek dat ze geen elektriciteitsaansluiting konden krijgen omdat het net overbelast was. Ja, pas maar gerust op in Spanje want het kan soms gruwelijk mis lopen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is hier prachtig weer, strak blauwe lucht en 25-26 graden uit de zon. Elke dag alle ramen open en prachtig weer voor het strand. Ik heb zojuist de ramen pas dicht gedaan.

Nee ik wil niet ruilen met Nederland. Daar kan de spanning dan wel stabieler zijn maar het weer is klote. Het is hier al weer een maand geleden dat er een beetje regen gevallen is. Als ik weer terug naar Nederland ga, dan maar als er daar sneeuw ligt. Dan is het tenminste nog een beetje licht in huis want zonder sneeuw met regen of zware bewolking leef je in Nederland in een donker hol. Nederlanders hebben daar geen erg in omdat ze niet anders gewend zijn maar als je geruime tijd in het zonnige zuiden bent geweest, lijkt het wel of je in Nederland altijd in de avonduren leeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wiebelende netspanning is een bekend probleem in buitengebieden.

 

Misschien toch maar eens investeren in een lichtnet stabilisator?

Zo duur zijn die nu ook weer niet.

Of anders zelf maken, een variac in de legerdump aanschaffen en er een stappen of servomotor met regelprintje op aansluiten en klaar is Cees.

 

https://www.google.de/search?q=servo+controlled+voltage+stabiliser&client=firefox-b&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiwqJz5ho_XAhUMvRoKHarXDVwQ_AUICigB&biw=1920&bih=971

 

In Afrika waren die dingen standaard uitrusting in de huisinstallatie.

Wanneer de belasting op het grid te hoog werd fikte er altijd wel ergens een Nul uit, waarna een gedeelte van de belasting eenvoudig verdampte.

Kon de rest weer een tijdje genieten van een redelijke netspanning.

 

Er is zelfs een poor mans solutie met een emmer water, een paar platen en een touw met een katrol.

Op de kermis werd vroeger daarmee het toerental van de draaimolen geregeld.

 

Met deze versie kan je het hele dorp stabiliseren tegen overspanning.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Cees met te weinig spanning zou je er nog over na kunnen denken om een stabilisator te nemen maar als ik de meeste tijd een spanning heb die volgens de Nederlandse norm tussen de 207 en 253 volt ligt, dan ga ik er niet aan beginnen. Ik hoop nog altijd dat Iberdrola die nieuwe hoogspanningsleiding gaat aanleggen zodat we een minder wisselende spanning krijgen. Ik hou gewoon mij digitale spanningsmeter goed in de gaten.
Vroeger moest ik dat doen omdat ik meestal te weinig spanning had, tegenwoordig omdat ik meestal boven de 230 volt zit.
Ach, en als je de wasmachine aan zet, daalt de spanning al snel 10 volt, dus zit ik weer helemaal binnen de norm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon ook in Spanje en heb ook de nodige problemen gehad met de stroom, en er ook schade door gehad maar de laatste jaren werkt het allemaal prima engeen uitval meer en de juiste amperes en voltage. Maar toch heb ik overal een UPS(Uninterruptible power supply) staan aangezien het Spanje is en iets ineens kan omdraaien in een split of a sec :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan mag ik in Frankrijk op het platteland niet klagen met mijn 3 x 20 A 12kW aansluiting.

Die gaat alleen op kerstochtend altijd plat omdat dan iedereen elektrisch aan het koken is.

Maar ja, 89% atoomstroom.:D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...