Ga naar inhoud


Datazekerheid usbstick/SD memcard


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Er gaat niet alleen data verloren als je de stick er op verkeerde moment uit trekt, de stick kan daarbij dus ook kapot gaan. En dat heb ik bij anderen al meerdere malen mogen meemaken op de werkplek. Mensen die de stick er zomaar uit trekken zonder problemen hebben echt enorm veel geluk gehad al die tijd.

 

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

2 uur geleden zei Sjaak(k):

Ik heb het wel begrepen, daar let ik uiteraard op dat het systeem niets meer aan het wegschrijven is, maar daarna trek ik de stick er gewoon uit.

 

En dat is dus het bewijs dat je het niet begrijpt. Je kan niet zien of er nog data in de schrijf cache zit. Lees het artikel. 

2 uur geleden zei Sjaak(k):

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor alle duidelijkheid

 

Het ejecten van een USB disk moet zoals hierboven al is aangegeven door het besturingssysteem worden gedaan. Een USB disk wordt door de computer van stroom voorzien. Door de USB poort door het besturingssysteem te laten controleren, wordt spanningsverschil tussen computer en USB disk geminimaliseerd. Hierdoor is de kans velen malen kleiner dat de USB disk beschadigd raakt, terwijl de kans op beschadiging door de de USB disk er zomaar uit te trekken veel groter wordt. Vergelijk het met een stofzuiger die aan staat en daar de stekker er uit te trekken. De kans is vrij groot dat er vonken ontstaan en is niet aan te raden om te doen.

Ook kan het zo zijn dat het besturingssysteem gegevens in een cache opslaat en pas na een tijdje daadwerkelijk op te gaan slaan. Opzich komt dit de prestatie van de computer opzich ten goede, echter als de schijf een USB disk was en de cache wordt pas na het eruit trekken van de USB disk naar de de USB disk geschreven, zal zeker een foutmelding komen. En de kans is vrij groot dat er gegevens verloren zijn gegaan.

 

Zo af en toe is het heel erg handig om een USB disk te gebruiken. Ze kosten bijna niks en er kan velen malen meer gegevens op dan een floppy disk en ze zijn handiger dan bijvoorbeeld het branden van een cd- of dvd-rom. De meeste moderne computers, zowel PC's als Mac's, ondersteunen deze handzame schijven. Om de levensduur van de USB disks te vergroten, moeten de disks altijd door het besturingssysteem worden vrijgegeven. Trek de USB disks nooit zomaar uit de computer waar deze in zit, maar probeer deze altijd via eject or unplug hardware of vrijgeven hardware optie vrij te geven. Veel publieke computers bieden de mogelijkheid om USB disks te gebruiken. Dit is een hele fijne service, alleen hebben veel systeembeheerders de Windows directory helemaal onbereikbaar gemaakt voor gastgebruikers en daar zit nu precies het vrij geven van de USB disks. De enige manier om de USB disk er veilig uit te krijgen is om de computer uit te schakelen. Dit kan relatief veilig door enkele seconden de aan-en-uit knop ingedrukt te houden. Toegeven dat dit niet de meest elegantie manier van werken is en zal niet erg veel goodwill bij de systeembeheerders krijgen. Daarom raad ik u aan om het windows programma USB Disk Ejector te gebruiken.

30 minuten geleden zei Sjaak(k):

Als ik het artikel lees wordt mijn stelling bevestigd dat geen hond netjes de stick veilig verwijderd, ik begrijp het kennelijk wel maar denk dat je het zelf niet snapt, ze schrijven het zelf:

Ook Microsoft beseft dat maar weinig mensen hun hardware veilig verwijderen van een pc. Daarom heeft het bedrijf een beveiliging in zijn besturingssysteem ingebouwd. Iedere usb-drive die je aan je computer koppelt, zal standaard geoptimaliseerd worden door Windows om het snel te verwijderen. :whistle:

 

Ja, maar dan staat de schrijfcache standaard uit, wat wil zeggen dat je USB drive/stick langzamer zal werken, een oplossing voor dummys dus.

 

https://www.pcleek.com/tips/tips-voor-windows/928-voorkom-gegevensverlies-bij-externe-harde-schijven-door-het-aanpassen-van-de-beleidsregels

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...