Ga naar inhoud


Goede raad en Tips : Kopen nieuwe receiver


Sverige

Aanbevolen berichten


ik heb net de Technisat website eens bezocht inzake nieuwe UHD receivers

imposant qua specificaties, maar je moet niet denken dat deze receivers door het CI+ Module en de HDCP versie niet worden gelimiteerd

over het gelijktijdig opnemen met 2 CI+ -Modules staat er te weinig informatie maar daarvoor zijn er natuurlijk fora die je kunt raadplegen

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nieuwe UHD receivers hebben slechts 1 CI+ slot...  dat was dus 1 van mijn "problemen" waardoor ik niet gewoon onmiddellijk voor een Technisat kon kiezen.

In de interne kaartlezer, en dat is er helaas ook slechts 1, weer een probleem dus, kan in de UHD+ de HD+ kaart en je kan daarvan ook gewoon opnames maken, behalve bij zenders van de RTL Gruppe dacht ik, die staan dat niet toe... maar het is altijd vrijer dan bij de officiele ci+ module. In die kaartlezer werkt het Zweedse Canal Digital uitstekend...  ook 1 zender kijken en een andere opnemen, is geen probleem.

 

In Principe voldoet Technisat dus wel, zolang je slechts 2 smartcards in gebruik hebt. Worden het er 3 zit je met een probleem...

Verder is Technisat erg stabiel... die ervaring heb ik met de mijne, maar lees ik intussen ook op Duitse forums... Aanvankelijk liep er wel eens iets mis, maar dat lijkt allemaal opgelost te zijn.

 

Aan de ene kant zou ik dus gewoon kunnen kiezen voor "veilig" en weer een Technisat kopen...  De mogelijkheden van de VU+ spreken me dan wel weer aan, namelijk het gewoon kunnen opnemen van HD+, zonder enige restrictie... en afhankelijk van de configuratie kan je wel meer zenders tegelijk opnemen met een linux box, al is het me nooit helemaal duidelijk wat er nu wel of niet kan, omdat er altijd erg vaag over geschreven wordt. Met dat Unicable II is het overweldigend goed begrijp is, maar dat heb ik zelf dus niet... ik kom gewoon met 2 kabels naar binnen zoals ik in de openingspost beschreef. Ik wil niet zeggen dat ik nu vaak opnameproblemen heb... gelukkig wordt er door de Duitse en Zweedse zenders 's nachts behoorlijk wat herhaald, zodat je bij een conflict het vaak wel op die manier kan oplossen.  Maar het is altijd handig wat extra capaciteit achter de hand te hebben.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk dat je nog geen keuze durft te maken.

Ik ben meer dan tevreden met mijn E2 box maar ik kijk enkel naar fta zenders.

Wil je zeker zijn dat je in de toekomst lang naar zenders achter HD+ CI+ kan kijken neem dan geen

E2 box zij zijn niet gecertificeerd.

De hack die bestaat om HD+ CI+ te kijken geeft geen garantie voor de toekomst met

nog de vraag of het wel legaal is zo een fake driver te gebruiken.

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het minst legaal?

1. Het gebruik van een softcam ( oscam,cccam,mgcamd,...)

of

2. Het gebruiken van een gestolen chinese certificaat om met een echte ci+ te werken?

beiden zijn toekomst onzeker.

ik heb ook lang getwijfeld voor een vu met geen officiele ci+ ondersteuning, en heb er geen spijt van toch vu te nemen. Het onbeperkt opnemen en vooral bewerken, vind ik een + punt. Maar ja, niet iedereen zit nog te wachten om opgenomen medium op andere zaken te zetten.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luisteraar, ik ben inderdaad onzeker.

Ik ben een tv kijker...  ik wil niet "knutselen" en de hele tijd dingen uitproberen. In principe kijk ik FTA, maar heb een abo op het Zweedse pakket, omdat ik het erg leuk vind om wat Zweeds te kunnen blijven kijken...  De ORF kaart heb ik via een kennis, en zorgt eigenlijk voor een vergroting van het FTA kijken. Ik kijk voornamelijk Duitse TV... en die is dus gewoon FTA, op de ORF na... Daar volg ik ook een aantal programma's... HD+ was zoals ik al eerder schreef 'nice to have'. Voorlopig voldoen in principe de SD uitzendingen, die eigenlijk best OK zijn vind ik... mijn technisat doet de upscaling nu tot 720P en dat levert eigenlijk best een goed resultaat op...  

Wat ik wel begrijp is dat het CI slot in principe gewoon altijd een normaal CI slot zal zijn... dus als ik een normale Conax module daarin stop, zal het Zweedse pakket gewoon werken...  en aangezien Conax licentie vrij zou zijn, zou het via de softcam waarschijnlijk ook wel werken in de toekomst...  Alles in de hoop dat de de providers geen extra roet in het eten gaan gooien, maar dat heb je altijd, en het heeft geen zin om daarover te gaan speculeren.

 

legaal, minder legaal of niet is voor mij geen issue...  wat wel belangrijk is, is of ik gewoon kan blijven kijken, en daar ben ik met de Linux apparatuur eigenlijk totaal niet zeker van... doordat het niet echt legaal is, loop je kans dat de boel zwart blijft, ondanks dat je gewoon voor de content betaald hebt. En dat zou ik vreselijk jammer vinden.

Zolang ik niet "steel" in de werkelijke zin van het woord, is het voor mij OK.

 

Ik weet dat veel mensen hier op het forum vinden dat een receiver oud en versleten is, als hij amper 5 jaar oud is...   dat is voor mij echter niet zo... zo rond de 10 jaar moet hij het toch blijven doen vind ik... Daarvoor kosten dingen gewoon te veel geld... maar dat is dan ook mijn mening... maar uiteraard probeer ik te handelen volgens mijn eigen normen...

Dat maakt het niet altijd makkelijk.

Ruim 600 euro is een boel geld voor de Ultimo 4K... misschien is hij het waard... misschien door een aantal onzekerheden ook niet, dat blijft een probleem voor iemand die graag alles strak wil plannen zoals ik.

 

Ik sprak tot slot vandaag ook nog iemand die zich heeft laten ompraten een xsarius receiver te nemen... ipv een 'normale'... en ze vertelde me dat het ding de eerste tijd erg gebruiksonvriendelijk was, maar dat alles went.  Na even zoeken zag ik dat het een eenvoudige linux receiver was... met hetzelfde soort "alternatieve software" als de VU+ aankan...   Die verzuchting over het gebruiksonvriendelijk zijn neem ik erg serieus, en dat maakt het twijfelen alleen maar groter... Naast de angst om hem niet aan de praat te krijgen.

Dat is dan weer het grote voordeel van Technisat... zeer eenvoudig in gebruik, duidelijke functionele menu structuur... intuitief gebruik etc etc...

 

Het probleem is de grote uitgave... niet dat dat een probleem is voor een goed apparaat...  maar "om eens te proberen" is het wel veel geld vind ik...

Lees ik luisteraar zijn bijdrage gaat de weegschaal weer over naar de Technisat, waarvan ik weet dat hij kwalitatief in orde is...

Vele anderen zijn lyrisch over VU+... ook sattv4iedereen die geen spijt heeft volgens zijn laatste bijdrage hierboven.... de vraag is of alles echt zo eenvoudig aan de praat te krijgen, of zit je toch in veel gevallen de ploeteren en moet je proberen om uit frustratie het ding niet door het raam te kieperen....

De software er op krijgen lijkt me niet het probleem... dat las ik hier op het forum, en ik zag het ook al in een paar youtube filmpjes...  maar dan begint het pas denk ik... dat cam gebeuren is niet eenvoudig.....   pfffff....  Op Duitse forums lees ik soms wat meer genuanceerde bijdragen... daar lees ik ook veel mensen die liever de Technisat hebben omwille van de ellende met de linux boxen...  en anderen weerleggen dat dan weer dat linux zoveel meer vrijheid biedt.... en daar gaan we dan weer  ;)

aangepast door Sverige
type fouten eruit gehaald

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sverige

Als je mijn problemen hebt gezien, met oscam, zou je misschien afschrikken. Maar dat was een homeshare geval, die jij misschien nooit zal doen.

eigenlijk als je een vu installeert, heb je net zoals een windows pc, een setup die je moet doorlopen. Daar wordt oscam geinstalleard.

natuurlijk, zal je oscam moeten configureren, maar daar kan na installatie van oscam butler al een goeie hulp zijn.

na de juiste configuratie, werkt alles dan wel redelijk lang.

soms moet je wel eens de bin file van oscam updaten, en de config files aanpassen.

Voordeel is, dat hier goeie mensen zitten met veel kennis.

vu is ci gekeurd, en mocht oscam het loodje leggen, dan kan je nog een conax module gebruiken.

ik weet nu niet of orf ci+ is of niet, maar indien niet, moet die daar ook blijven in werken.

enkel HD+ kan ooit een probleem zijn.

ik zie het als TNTsat, waar oscam het ook niet of moeillijk doet, en ja, er staat een extra kastje bij. Niet echt leuk, maar meer beeldgarantie dan oscam.

maar in de loop des tijd, heb ik diverse ontvangers gehad met 2 ci’s tegelijkertijd, en dat gaf altijd problemen.

warmte en andere zaken.

heeft je tv geen sat en ci+ aan boord? Dan zou je kunnen gaan voor een technisat en HD+ via je tv.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Sverige:

Het probleem is de grote uitgave... niet dat dat een probleem is voor een goed apparaat...  maar "om eens te proberen" is het wel veel geld vind ik...

Lees ik luisteraar zijn bijdrage gaat de weegschaal weer over naar de Technisat, waarvan ik weet dat hij kwalitatief in orde is...

Vele anderen zijn lyrisch over VU+... ook sattv4iedereen die geen spijt heeft volgens zijn laatste bijdrage hierboven.... de vraag is of alles echt zo eenvoudig aan de praat te krijgen, of zit je toch in veel gevallen de ploeteren en moet je proberen om uit frustratie het ding niet door het raam te kieperen....

 

Je kan de ontvanger - als je hem online koopt (zoals Tonski al eens suggereerde) toch enkele weken uitproberen en als hij je niet aanstaat retourneren. Of je kan er eventueel van iemand (die met vakantie is) eentje voor een paar weken lenen en zien of het wel echt iets voor jou is ?

 

Wat dat "of alles echt zo eenvoudig aan de praat te krijgen is" betreft. Ik heb kortgeleden een eerste vu+ zero als gebruikt exemplaar voor maar een beetje geld op de kop getikt. Voordien altijd met clarke tech 3100 en later 4100 gewerkt (die tweede heb ik ook nu nog), maar die had/heeft als nadeel dat je er niet mee kan streamen.

 

Op die vu+ eerst vti geprobeerd, maar dat leek me een boeltje. Nu staat er open pli op en het werkt echt zoals ik het wens. Vaak dus eerder kwestie van image uitproberen dan van merk/systeem. Met de hulp van dit (of andere) fora kom je uiteindelijk toch altijd waar je zijn moet.

 

Als de satontvanger je enige bron van tv-kijken is (ik heb ook nog kabel, netflix etc) mag het tenslotte ook wel iets meer kosten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Chromecast geeft niet eens beeld en geluid op de HDMI in bij mij, ongeacht wat er mee gedaan wordt. De Google Home app ziet de Chromecast wel en ik kan ook gewoon casten naar de Chromecast. Zover het HDMI in experiment.

 

Een vriend van mij heeft een Xsarius en totaal geen probleem ermee, maar door heeft er wel OpenPLi op gezet. Ik weet niet of alle Xsarius modellen dat kunnen, maar zodra dat erop kan zijn ze qua software allemaal hetzelfde.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Homeshare en streamen hoeft voor mij zeker niet. Ik zou niet weten waarvoor ik dat nodig had.

Ik kijk gewoon tv op de tv die in de kamer staat... meer niet.  Dus dat soort problemen zal ik dan ook niet hebben, gelukkig.

 

pollegazon, het is inderdaad mijn enige manier om tv te kijken... en zoals ik al aangaf is de prijs an sich niet het probleem... Ik heb eigenlijk altijd de betere receivers gekocht, waarvan ik dan ook verwachtte dat ze goede beeldkwaliteit leverden en dat ik er lange tijd van kon genieten.  Om eens te proberen, is het dan weer wel veel geld...  en ja, dat retour sturen kan inderdaad binnen de 14 dagen...  en hier werd ook al gezegd dat je er dan ook weer de originele vu+ software op kan zetten... die software heb ik inderdaad terug kunnen vinden op hun website.  Dus dat is in principe niet het probleem....

Alleen is "proberen en terugsturen" eigenlijk niet mijn stijl. Ik ben iemand die alles voor meer dan 100% probeert uit te zoeken en te analyseren of het wel de goede beslissing is... na lange tijd afwegen en onderzoeken neem ik dan uiteindelijk de beslissing, die het dan ook moet zijn.  In de allermeeste gevallen is dat dan ook goed doordacht.

In dit geval twijfel ik ongelofelijk... hoe meer je leest, hoe groter de twijfels worden.  Je leest wel erg veel problemen waar mensen tegenaan lopen.... misschien moet je je dan ook gaan afvragen hoe dat komt...dat weet ik ook wel.... maar evengoed is het niet allemaal zo eenvoudig als bij een normale merkreceiver.

 

Alex... jammer dus dat hdmi in niet zonder meer 'plug and play' is...  je leest niet veel over die ingang... 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sverige je kan niet iedere e2 gebruiker in 1 pot gooien. 

je kan de box aansluiting en jaren lang tv kijken zonder iets er aan te doen. 

bediening is vriendelijk zelfs mijn vrouw komt er mee uit de voeten. 

je kan er ook mee experimenteren en onderste uit de kan halen en op forums vragen stellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei luisteraar:

Sverige je kan niet iedere e2 gebruiker in 1 pot gooien. 

je kan de box aansluiting en jaren lang tv kijken zonder iets er aan te doen. 

bediening is vriendelijk zelfs mijn vrouw komt er mee uit de voeten. 

je kan er ook mee experimenteren en onderste uit de kan halen en op forums vragen stellen. 

Leeftijd en linux kennis heeft er niks mee te maken. 

Mijn ouders nu 81 en 80 jaar, gebruiken al 5 jaar met tevredenheid een E2 ontvanger.

bij wijziging freq. E.d., doe ik de update. Maar zowel een E2 of technisat moete soms geupdated worden, als er iets wijzigd in frequentie of zo.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het opnieuw scannen van een bepaalde frequentie heb ik het uiteraard niet.

Dat heb ik al bij iedere receiver moeten doen, als zenders van transponder wijzigen, of er iets nieuws bijkomt etc etc.

Dat is uiteraard geen enkel probleem...  deze dingen moet je gewoon even opzoeken in het menu en even uitzoeken hoe het specifiek voor die receiver moet, want dat scheelt vaak van merk tot merk.

 

Waar ik het over heb, is het "installeren" van softcams en dat voor de diverse kaarten.

Dit is compleet nieuw voor mij. Tot nu toe had je CI sloten, waarin je een cam stopt en een kaartlezer met conax en vroeger met Irdeto... heb je zo een kaart, kan je die gebruiken, en klaar.

Bij E2 receivers moet je gaan configureren...  en ik heb hier en elders al zitten lezen, en daardoor merk ik dat het niet eenvoudig is...  

 

Gewone updates, die de Technisat destijds ook wel kreeg... gebeuren quasi automatisch...  je beslist dat alles doorgevoerd mag worden, maar hoeft verder niets te doen... Nu is dat ook al weer 5 jaar geleden, omdat er verder geen opvolging van deze receiver is... maar als hij goed is, zeg maar, de fouten er uit, dan is het goed en is het onnodig te updaten.

Waarschijnlijk is dat bij E2 ook zo... al blijf ik eeuwig lezen over updates die er zijn...  moet dat? of niet?  de een zegt inderdaad van niet, de ander lijkt niet zonder te kunnen, maar dan lees ik weer problemen met ci+ sloten of wat dan ook...

 

Om het even scherp te zeggen... het lijkt een beetje dat je een hulpbehoevend kind krijgt, wat constante zorg nodig heeft...  en dat baart me zorgen...

 

Als ik dan weer lees dat 80-plussers zo een receiver probleemloos gebruiken lijkt het weer een stuk minder erg.... Al ga ik er vanuit dat het niet deze mensen waren die hem geconfigureerd hebben na de aankoop.

Ik weet niet hoe technisch je vrouw is, luisteraar...  maar het is niet omdat je vrouw er prima mee uit de voeten kan, dat het daarom simpel is...  (al begrijp ik wel wat je daarmee wil zeggen)

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij allemaal wilt met de providers cd hd+ sweden en oostenrijk tegelijk ontvangen kan de technisat NIET ! valt dus helemaal af.

De E2 box die jij op het oog hebt heet twee CI interfacen en twee kaartlezers dus kan het aan.

ALs je nog meer kaarten wilt gebruiken gaat ook onder E2 via usb kan je externe kaartlezers toevoegen.

Verdere discussie is niet meer nodig denk ik.

ALs je hulp nodig is bij configureren die vindt je op forums

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

De grootste angst is angst zelve is hier misschien de beste uitspraak en "nil volentibus arduüm".

De angst voor het onbekende. Een goed geïnstalleerde E2 ontvanger bedient net zo makkelijk als een TechniSat (die volgens mij ook op een soort van Linux draait).

Je maakt een backup van een werkende opstelling en als het een keer misloopt stop je de backup er weer in...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...