Ga naar inhoud


BBC 1 en 2 na de Brexit alleen via de satelliet?


Sprietje

Aanbevolen berichten


Maar dat zouden ze dan speciaal doen voor internationale zenders zoals BBC Earth, BBC First en BBC World News HD. 

 

https://www.broadbandtvnews.com/2019/01/18/brexit-bbc-domestic-channels-to-loose-international-distribution/

 

 

aangepast door Noordzee
  • Bedankt 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Brexit: Vraag naar ongecodeerde en verzekerde satellietontvangst BBC groter

 

De vraag naar ontvangstmogelijkheden van de Astra2-satelliet is bij veel satellietspeciaalzaken groter geworden. Dit blijkt uit navraag van Totaal TV bij enkele satellietspeciaalzaken in Nederland en België.

Meer hierover is vandaag te lezen in Totaal TV.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels is het mogelijk verdwijnen van de BBC bij o.a. Ziggo en KPN landelijk in het nieuws: 

https://www.ad.nl/tv-en-radio/bbc-in-nederland-mogelijk-op-zwart-bij-harde-brexit~a55ff1f9/

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja hoe langer hoe meer mensen willen van de uitzuigende providers af.

Logisch dat ze fta oplossingen zoeken toch denk ik dat 19,2 nog het populairste is.

Dat BBC zijn borst nat  maakt is duidelijk ze willen na de brexit de EU voorrechten van

vrije handel binnen EU niet verliezen daarom dat ze na de brexit een zetel in de EU neemt.

Zou mij niet verbazen als de BBC een ierse zender wordt.

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Eerlijk gezegd vind ik dit een wat merkwaardige discussie. De moedertaal van mijn vrouw is Engels dus ik was ervan uitgegaan dat BBC 1 en 2 hier wel rgelmatig aan zouden staan toen dat jaren geleden op de kabel kwam. Wij luisterden al sinds 1972 (in de VS wonend) letterlijk dagelijks naar de BBC World Service op de kortegolf, ook in de auto, we waren echt fan van die Britse omroep. Zo herinner ik me de wekelijkse bijdrage van Alistair Cook, "Letter from America" waarin hij prachtige analyses gaf van de politieke situatie in de VS ten tijde van het gedwongen aftreden van Richard Nixon na Watergate.

 

Maar wat een teleurstelling, het niveau van de World Service radio was zo ontzettend veel hoger dan dat van BBC televisie! Zoveel platvloerse rommel tussen de toegegeven ook goede series zoals kostuumdrama's en detective reeksen in de avond. Ik heb destijds zelfs een satelliet ontvanger in de huiskamer geplaatst met alle Engelse FTA zenders op 28.2 Oost erop. Maar al gauw bleek dat de meeste programmering kant noch wal raakte. Overdag eindeloos gezanik over het opknappen van huizen en de vraag hoeveel dat dan bij verkoop oplevert, of het kopen en verkopen van spulletjes op veiligen om maar een paar dingen te noemen. Alleen het late "Newsnight" op BBC 2 was nog wel eens de moeite waard. Verder zelden of nooit iets wat ook maar in de buurt van interessant komt. De enige BBC zender diebij ons mrt regelmaat aan staat is BBC World, de nieuwszender van de BBC en daar zal naar ik aanneem wel niets aan veranderen want die wordt over de hele wereld verspreid, Brexit heeft daar niets mee van doen. Het zou enorm goed zijn dat wanneer BBC 1 en 2 van de kabel gaan daar de nu steeds meer gepropageerde NPO 1 en 2 "extra" zenders voor in de plaats kwamen. We betalen ervoor, direct of indirect, maar kunnen het alleen zien als we meteen voor pakweg 120 buitenlandse zenders extra auteursrechten willen dokken. Dat zou eens goed geregeld moeten worden, er is geen enkel Europees land waarbij de eigen publieke extra netten niet in het verplichte doorgeefpakket zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorzover ik kan nagaan heeft het niets met de Eu te maken maar alles met het bereik van de Britse FTA zenders op 28,2 Oost. De Skandinaviërs zijn minstens net zo anglofiel als wij maar daar zit BBC 1 en 2 niet op de kabel, buiten Nederland en België is dat nergens zo. Overal heb je speciaal voor het buitenland geproduceerde BBC programma's zoals BBC Brit, BBC Home en BBC Earth Nordic op abonnee tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een no-deal Brexit is geen enkel programma van BBC1, BBC2 en BBC4 vrij in landen van de EU. Dat heeft dan niet met uitzendrechten te maken. Want van een behoorlijk deel van het op deze zenders uitgezonden content bezit BBC zelf de uitzendrechten. Het gaat in dit geval om een reeks van zogenaamd naburige rechten zoals BynaStemra. Met een uitzendlicentie afgegeven in een land dat behoort tot de EU hoeft voor een zender slechts een overeenkomst gesloten te worden die dan direct voor alle EU-landen van toepassing is. Bij een no-deal Brexit delden deze afspraken niet. In dat geval moet een zender met een Britse Ofcom-licentie voor elk land waar de zender gedistribueerd wordt met elke rechthebbende afzonderlijke overeenkomsten gesloten worden. Dit is niet alleen tijdrovend maar ook heel erg duur. Eigenlijk wordt door de veel hogere inkoopprijs deze zenders in veel gevallen oninteressant voor een distributeur om aan klanten aan te bieden. Zeker omdat dan de prijs van het tv-abonnement duurder wordt.

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...