Ga naar inhoud


DAB+ op de kabel. Eerste proeven in Bayern


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Er zijn proeven aan de gang met het zetten van DAB+ radio signalen op kleine en middelgrote kabelnetten.

Het enigste wat je dan nodig hebt is een DAB+ radio met externe antenne ingang.

Lijkt mij een interessante ontwikkeling.

 

Präsentation "DAB+ im Kabel" in Bayreuth
Die fortgeschrittene Digitalisierung im Breitbandkabel zieht für Kabelkunden Veränderungen beim Empfang von Radioprogrammen nach sich. Radio kann in vielen Kabelanlagen nur noch über einen DVB-C-Receiver empfangen werden, zumeist über die Bedienung am Fernseher.

Eine nutzerfreundliche Alternative, die den Radionutzungsgewohnheiten besser entspricht und insbesondere für kleinere und mittelgroße Kabelanlagen geeignet ist, kann DAB+ im Kabel sein. In einer Arbeitsgruppe aus der Bayerischen Landeszentrale für neue Medien (BLM), dem Bayerischen Rundfunk (BR), Bayern Digital Radio (BDR), TMT, M-net und Kabel Baumann ist dazu ein Whitepaper entwickelt worden.

Dabei können Radioprogramme aus verschiedenen Quellen im DAB+-Standard ins Kabel eingespeist werden. Für den Empfang ist lediglich ein handelsübliches DAB+-Radio mit Antenneneingang notwendig.

Im Rahmen einer Präsentation erläutern die Partner am 5. Februar 2019 in Bayreuth die Intention des Projektes, inklusive Live-Demo.

Termin: Dienstag, 5. Februar 2019, 14:00 – 16:30 Uhr

Ort: Ring Lounge im Festspielhaus Bayreuth, Festspielhügel 1-2, 95445 Bayreuth


Wed, 16. Jan 2019

 

Bron: Satelilfax
 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het uitfaseren van FM gaat in rap tempo. Persoonlijk denk ik dat het wel een heel klein succes gaat worden, mits de apparatuur tegen aanvaardbare prijzen worden aangeboden.

En hoewel IP radio via bluetooth of internetboxjes zoals die van Bose, Sonos of andere bekende merken momenteel mainstream zijn, zal er toch een markt voor zijn voor mensen met een "ouderwets" hifi systeem in huis.

Ik zie het aan de kinderen die enkel zo'n draadloze "spreeuwenkist" hebben, aangestuurd door telefoon of tablet.

 

Voor mezelf hoeft het niet in elk geval, FM is al lang geleden afgezworen en luister thuis via IP radio.

Dat is hoofdzakelijk voor het aanbod en willekeur en ik denk persoonlijk niet dat DAB+ via de kabel dit gaat overtreffen.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan een kleine groep wel bekoren dit denk ik, geen antenne moeten buiten hangen ofzo om veel zenders te kunnen luisteren, de vraag is natuurlijk, wat de kabel providers er gaan opzetten aan zenders dan als dit doorbreekt, het zou concurentieel moeten zijn voor wie nu via antenne luistert en zo bv zoals ik meer of 120 zenders kan ontvangen in DAB+

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

DAB+ is niet alleen radio maar een heel pakket aan Metadata wordt meegestuurd met een boel extra informatie. Kan van alles zijn, verkeersinfo, weer, nieuws. Voor mensen die geen internet hebben of willen vind ik het lang geen slechte oplossing.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd en het pakt niet zoveel ruimte in al die Info, ben benieuwd of liberty global in de Benelux dit ook zal toepassen nu ze de fm ruimte gaan gebruiken voor het internet in Nederland.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

 

dab  in kabel doorgeven gebeurt al lang in het oosten van  duitsland

i.i.g. al in oktober vorig jaar was dit het geval in Dittersdorf / Gornau

 

Die DAB+ Multiplexe 5C und 9A an sich werden auch eingespeist.

http://www.antennengemeinschaft-dittersdorf.de/downloads/Kanalbelegung.pdf

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Positieve ontwikkeling. Ik vermoed dat je via de kabel net iets minder foutcorrectie nodig hebt dan via de lucht dus meer bandbreedte voor het geluid zelf.

Er zijn een hoop mensen die in hun supergeïsoleerde nieuwbouwwoning zodanig slechte FM- en GSM-ontvangst hebben dat ze via de kabel FM-radio of digitale radio via de decorder luisteren.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 17-1-2019 om 10:53 zei drz:

Het uitfaseren van FM gaat in rap tempo. Persoonlijk denk ik dat het wel een heel klein succes gaat worden, mits de apparatuur tegen aanvaardbare prijzen worden aangeboden.

En hoewel IP radio via bluetooth of internetboxjes zoals die van Bose, Sonos of andere bekende merken momenteel mainstream zijn, zal er toch een markt voor zijn voor mensen met een "ouderwets" hifi systeem in huis.

Ik zie het aan de kinderen die enkel zo'n draadloze "spreeuwenkist" hebben, aangestuurd door telefoon of tablet.

 

Voor mezelf hoeft het niet in elk geval, FM is al lang geleden afgezworen en luister thuis via IP radio.

Dat is hoofdzakelijk voor het aanbod en willekeur en ik denk persoonlijk niet dat DAB+ via de kabel dit gaat overtreffen.

 

Ik zie je dit vaker vertellen, maar wees eens eerlijk, vind jij het niet geweldig storend als een internet radiozender het soms gewoon laat afweten of in elk geval minstens bij herhaling een aantal sekonden gewoon stil valt of wegrommelt als er kennelijk meer luisteraars aan hangen dan de verbreiding aan kan? En ik spreek niet van de minste zenders. Ik heb meerdere internet radio ontvangers in huis en merk dat dat bij de zenders waarover ik spreek op alle drie zo plaatsvindt dus zoek ik de fout niet in die richting. Alles bedraad aan supersnel internet dus ook geen sprake van een slechte provider if slecht draadloos modem. Voor mij een reden om als het even kan de voorkeur te geven aan kabel of satelliet als ik zeker wil zijn van een volstekt ononderbroken ontvangst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dingen die jij opsomt herken ik niet direct, al komt het wel eens voor dat een minder bekend radiostation wel eens uit de lucht is.

Het zogenoemde "hikken" komt niet vaak voor.

Maar ik heb liever af en toe een hik dan af en toe ruis door een zender heen, of een beperkte bandbreedte.

 

Overigens kan ik mij zeker voorstellen dat je het irritant vindt wanneer je geen ongestoorde ontvangst hebt en dat het luisterplezier je ontnomen word.

Het nadeel van digitale apparatuur is dat er regelmatig software updates nodig zijn, iets wat bij analoog FM of AM onbekend is.

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat online stations vaak de online optie als extra, of uitwijkmogelijkheid zien. Bij stations die alleen maar online "uitzenden", zie ik vaak een veel betere signaalkwaliteit en hoge(re) ontvangststabiliteit. Veel technieken worden door de jaren heen stap-voor-stap verbeterd, en online luisteren zie ik als een uitzendstraat die nog een grotere rol gaat krijgen in de toekomst. (Dat wil zeggen in de landen waar internet tamelijk vrijgelaten wordt. In bepaalde landen zoals China lijkt het of internetradio onder de duim wordt gehouden.)

 

Maar DAB+ heeft in Nederland ook nog steeds niet de dekking die stabiele ontvangst garandeert. Het signaal van bepaalde zenders/multiplexen valt op de autoradio op bepaalde trajecten totaal weg. 

En welke portable DAB+ radio's hebben een externe antenne-aansluiting? Ik ken er niet veel.

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-3-2019 om 22:10 zei drz:

De dingen die jij opsomt herken ik niet direct, al komt het wel eens voor dat een minder bekend radiostation wel eens uit de lucht is.

Het zogenoemde "hikken" komt niet vaak voor.

Dit kan ik ook onderschrijven. In 99% van de gevallen heb ik gewoon prima ontvangst via de internet radio.

Soms heb je wel eens problemen met bepaalde Russische  zenders... maar vaak is dat dan wel weer op te lossen door hetzelfde station uit een andere plaats te kiezen als dat voorhanden is uiteraard.

Ik luister dagelijks internetradio... eigenlijk de hele dag door...  en ik vind het heerlijk om zoveel keuze te hebben. DAB of FM kan daar niet aan tippen... je hebt dan alleen maar wat er in jouw regio uitgezonden wordt, en in veel gevallen is dat voor mij onvoldoende.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sverige:

Dit kan ik ook onderschrijven. In 99% van de gevallen heb ik gewoon prima ontvangst via de internet radio.

Soms heb je wel eens problemen met bepaalde Russische  zenders... maar vaak is dat dan wel weer op te lossen door hetzelfde station uit een andere plaats te kiezen als dat voorhanden is uiteraard.

Ik luister dagelijks internetradio... eigenlijk de hele dag door...  en ik vind het heerlijk om zoveel keuze te hebben. DAB of FM kan daar niet aan tippen... je hebt dan alleen maar wat er in jouw regio uitgezonden wordt, en in veel gevallen is dat voor mij onvoldoende.

 

Internetradio is geweldig! Ik gebruik meestal 'My Tuner' en kan daarmee zonder opscheppen een paar honderd kwalitatief goede radiostations beluisteren van over de gehele wereld!

En het is dat internet in de auto niet altijd even stabiel is, zeker niet wanneer er een file staat, anders had ik waarschijnlijk ook niet eens een autoradio in dat ding.😀

 

Ik wil in de avond na een drukke dag nog wel eens met een wijntje luisteren naar stations die 'smooth jazz' uitzenden, al dan niet samen met mijn wederhelft.

Gewoon kiezen op genre en de app doet de rest!

Uiteraard zijn ook de bekende Nederlandse radiostations te beluisteren, maar dat geschreeuw en oeverloze gepraat probeer ik te vermijden.

Wanneer ik gepraat wil horen dan ga ik wel naar BNR of NPO 1... of tussen de vriendinnen van mijn vrouw zitten. 😄

 

 

 

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei drz:

Internetradio is geweldig!

nu ja uhm, er is de radio via internet stream weergegeven

 

maar zonder dat gelul en reclame

14 minuten geleden zei drz:

maar dat geschreeuw en oeverloze gepraat probeer ik te vermijden.

is er dus ook music streams en podcast zoals Spotify, Napster etc. (die zijn echt wel prettig voor de muziekliefhebber, vind ik)

 

en op IPTV of KABEL ook de Stingray music channels

 

toch vind ik het voor de allochtone Bayer goed dat ie het ook daar aangeboden krijgt

 

het is grandioos ten opzichte van de oude oertijd met lex harding en Veronica

 

maar je moet er voor betalen om het te krijgen en af te kunnen spelen

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Tonskidutch:

het is grandioos ten opzichte van de oude oertijd met lex harding en Veronica

 

 

maar je moet er voor betalen om het te krijgen en af te kunnen spelen

Alles veranderd en ontwikkelingen staan niet stil. Soms moeten diensten bekostigd worden door middel van een abbo of reclame, zo is het nu eenmaal.

Overigens Tonski, wanneer je die oude veronica opnames zou terugluisteren zou het nergens meer naar klinken, dus het is maar goed dat er ontwikkelingen bestaan!

😀

 

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei drz:

wanneer je die oude veronica opnames zou terugluisteren

 

behoedt mij daarvan,

 

ieder zijn smaak

de taal van de muziek ontwikkeld zich gelukkig beter dan de Nederlandse taal

 

en DAB+ is in ieder geval een goede techniek die dat luisteren mogelijk maakt

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...