Ga naar inhoud


Geen ontvangst op zendergestuurde klokken


TangoBravo

Aanbevolen berichten

Ik zou beginnen met zoeken bij de spaarlampen

Oude spaarlampen die aan het einde raken

nieuwe aangeschafte led lampjes

alhoewel die branden niet 24uur per dag.

iets nieuws aangeschaft ?

Het vervangen van rotzooi makende lampen scheelt ook in

de stroom afrekening ,ik kan een liedje zingen over oude

versleten TL buizen .

 

het is zoeken

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites


De langegolfzender staat in Mainflingen. Het zendstation heeft een vermogen van 50 kW en het zendbereik is ongeveer 1.500 Km.
Door de grote golflengte van ongeveer 4 kilometer is de ontvangst wel eens problematisch; veelal worden ferrietantennes toegepast om toch een zo sterk mogelijk signaal op te kunnen vangen. De frequentie van 77,5 kHz wordt nogal eens gestoord door in de nabijheid van de ontvanger werkende beeldschermen. In dergelijke gevallen moet de antenne zo ver mogelijk van de storingsbron opgesteld worden.

 

Mogelijke beperkingen om het ‘DCF77’ signaal te ontvangen zijn: Bouwkundige hindernissen (gebouwen met veel stalen bewapening ... ). Natuurlijke hindernissen (bergen...). Elektromagnetische of atmosferische storingen, zoals bvb. wanneer de klok te dicht bij een computer (PC) een printer, televisie, mobiele telefoon, laptop en dergelijke staat. Deze apparaten hebben meestal een sterke EMC (Elektro Magnetische Compatibiliteit) -straling. Ook kan de ontvangst gestoord worden door andere (sterke) radio-stations in de buurt. Tijdens een onweer kan het gebeuren dat het zendsignaal tijdelijk wordt onderbroken (atmosferische storingen).

 

Enkele minuten na mijn eerste bericht kreeg ik een ontvangstsignaal en staat de klok nu op wintertijd. Tja ik zit op 1700km afstand van de zender en in mijn klok zit geen ferrietantenne.

 

Dcf77 bereik.jpg

Dcf77.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar er zitten op dit forum ook mensen in het uiterste zuidelijke puntje van Europa en die hebben bijna allemaal problemen met de ontvangst van de signalen.

Welja, het vermogen is niet belangrijk. Echt wel als het er op aan komt dat je zeker een signaal ontvangt op grote afstand. Met die bewering zou je nooit een lange golfzender van meer dan 100 watt nodig hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De wereld van luisteraar is een parallel universum.

 

Als ik TS een tip mag geven, neem een middengolf of langegolf transistor radio en luister daarmee of je kraken fluiten en piepen hoort.

Al rondlopend kan je de bron dan lokaliseren en eventueel elimineren.

Op die manier al eens een defecte scheertransformator gevonden die op 800 meter afstand de ontvangst verstoorde.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei luisteraar:

Het vermogen is niet zo doorslaggevend heb met 100w verbindingen over de hele wereld gehad.

 

Luisteraar, je zit weer eens een hoop onzinnigheid uit te kramen.

Op de kortegolf is dit inderdaad mogelijk maar zeker niet op ieder uur van de dag of nacht en ook sterk afhankelijk van de jaargetijden en nog belangrijker: de golflengte.

100 Watt op 77,5 kHz daar kom je niet ver mee. Met 50 kW wel degelijk temeer daar de bandbreedte maar 10 Hz is !!!!!!!

En deze zender heeft wel degelijk een footprint. Die is ´s nachts anders dan overdag.

 

De antennes van de DCF77 zender bij Mainflingen zijn zodanig ontworpen dat ze een uiterst sterke grondgolf uitstralen met een lage stralingshoek voor de ruimtegolf.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

We dwalen af, dankzij de nodige ruis.😡

 

Het gaat er hier om, dat er ontvangst problemen zijn met DCF 77.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de wiki is het officiele bereik 2000 km van dfc77

Maar de signaal sterkte varieert sterk over de dag

Hier info te vinden

https://en.wikipedia.org/wiki/DCF77#Reception_area

 

Maar het klokje heeft niet constant ontvangst nodig af en toe ontvangst

is voldoende om de tijd te synchroniseren

 

Uit de wiki hier een signaal plaatje in zuid spanje

image.png.80d3d4a75c3ebde823ac5e8e9dcac799.png

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...