Ga naar inhoud


Geen ontvangst op zendergestuurde klokken


TangoBravo

Aanbevolen berichten

Ik heb hier thuis een aantal zendergestuurde klokken, ook wel atoomklokken of dcf77 klokken genoemd.

 

Geen van de klokken heeft gereageerd op de tijdwisseling naar de wintertijd. Dus heb ik geprobeerd ze handmatig opnieuw te laten zoeken naar het signaal, en daarbij de klokken op diverse plekken in huis gelegd. Ik ben er nu een aantal uren mee bezig maar tot op heden heeft geen enkele klok het signaal opgepakt. Daarna heb ik een paar klokken buiten neergelegd, om buiten bereik te komen van een eventuele stoorzender die in huis zou zijn (WiFi, DECT o.i.d.). Steeds opnieuw gaf ik ze daarbij de opdracht (reset) om zelf naar de juiste tijd te gaan zoeken. Ook dat heeft niet gewerkt. Tot slot heb ik een klok 50 meter buiten het huis neergezet, ook weer zonder resultaat.

 

Kortom, het lijkt er op dat ik hier totaal geen signaal ontvang van de zender die het tijdsignaal uitzend. Of er zou in onze omgeving een stoorzender kunnen zijn?

 

Heeft iemand tips voor mij in welke richting ik het probleem, en vooral de oplossing zou moeten zoeken?

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites


16 minuten geleden zei TangoBravo:

Ik heb hier thuis een aantal zendergestuurde klokken, ook wel atoomklokken of dcf77 klokken genoemd.

 

Geen van de klokken heeft gereageerd op de tijdwisseling naar de wintertijd. Dus heb ik geprobeerd ze handmatig opnieuw te laten zoeken naar het signaal, en daarbij de klokken op diverse plekken in huis gelegd. Ik ben er nu een aantal uren mee bezig maar tot op heden heeft geen enkele klok het signaal opgepakt. Daarna heb ik een paar klokken buiten neergelegd, om buiten bereik te komen van een eventuele stoorzender die in huis zou zijn (WiFi, DECT o.i.d.). Steeds opnieuw gaf ik ze daarbij de opdracht (reset) om zelf naar de juiste tijd te gaan zoeken. Ook dat heeft niet gewerkt. Tot slot heb ik een klok 50 meter buiten het huis neergezet, ook weer zonder resultaat.

 

Kortom, het lijkt er op dat ik hier totaal geen signaal ontvang van de zender die het tijdsignaal uitzend. Of er zou in onze omgeving een stoorzender kunnen zijn?

 

Heeft iemand tips voor mij in welke richting ik het probleem, en vooral de oplossing zou moeten zoeken?

 

T B

waar ligt hier ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ingebouwde ferriet antenne "haaks" richten naar Frankfurt en vooraf batterij uitnemen en terug plaatsen .... 

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei trust:

waar ligt hier ?

Noord Veluwe, 2 km van de A28 vandaan, buitengebied.

 

20 minuten geleden zei Marc-Sim:

De ingebouwde ferriet antenne "haaks" richten naar Frankfurt en vooraf batterij uitnemen en terug plaatsen .... 

Ook al getest, heeft geen positief effect, klokken blijven op 12 uur staan, of 0, enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei luisteraar:

Dan zal je last hebben van stoor signalen oorzaak kan liggen van led lampjes tot zonnecellen op dak

 

 Komt zo'n stoorsignaal ook 50 meter ver van het huis af? Een half jaar geleden werkte het nog wel naar de zomertijd toe, sindsdien is er niet veel nieuwe apparatuur bij gekomen. 

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer lees jij eens wat er geschreven wordt?

 

De klok staat 50 meter van het huis!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je ruist!

Maar komt niet met oplossingen!

 

Ts kan een langegolf ontvanger afstemmen op 77 kHz en eens luisteren of hij ontvangst heeft.

Stoorbronnen kunnen op een paar 100 meter afstand problemen veroorzaken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit in Zuid-Spanje aan de Costa Calida en daar is het altijd op het kantje of de klok de signalen ontvangt. Binnenshuis ontvangt hij ze nagenoeg nooit, buiten wel maar niet bij bewolkt weer. Tot op dit moment heb ik ook nog geen signaal kunnen ontvangen om de klok op wintertijd te krijgen hoewel ik al flink wat pogingen gedaan heb.
Normaal is het zo dat deze klokken maar eens in de zoveel tijd het signaal gebruiken om ze weer precies gelijk te zetten. Normaal houdt de klok zelf de tijd bij maar dat is natuurlijk niet zo nauwkeurig als de atoomklok.
Ik kan een knopje in drukken om de klok naar de signalen te laten zoeken. Dat kost extra vermogen en daarvan gaan de batterijen sneller leeg, vandaar dat de klok het normaal maar om de zoveel tijd doet, ik denk 1x per 24 uur.
Het ligt dus aan de weersomstandigheden in Europa of de klok het signaal wel of niet ontvangt aan de buitenrand.
Er zijn klokken die een extra gevoelige lange golf ontvanger hebben speciaal voor Spanje omdat daar de signalen zo zwak zijn.

Ik moet de klok ook altijd in de juiste richting leggen zodat hij de signalen die vanuit Zuid-Duitsland komen optimaal ontvangt.

En ja, in Nederland is er geen enkel probleem met de ontvangst.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klaarblijkelijk een gebrekkig signaal... Dus storingsbron proberen te elimineren. Hier een 'El Cheapo' dcf77 uurwerkje in een boerenbont bordje... Werkt keurig...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg zelfs hier in de Emiraten aan de kust signaal en mijn klokjes staan dan 3 uur verkeerd.

Dit gebeurd ´s avonds / ´s nachts als het traject in het donker ligt. Gebeurd vooral in de winter maar ook weer niet altijd.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...