Ga naar inhoud


Meerdere zenders tegelijk opnemen?


hiburg

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ga ook de overstap maken naar een VU+ Uno 4K SE. Had hiervoor een Xsarius fusion maar die maakte soms geen goede opnames op de harddisk en liep soms vast, deze was niet meer te repareren, dus nu ga ik voor de VU+.

 

Nu ben ik nieuw in de schotelwereld en op internet las ik het volgende over deze VU+:

 

" de VU+ UNO 4k is leverbaar met een DVB-S2 / DVB-S2X of DVB-C FBC tuner)

een DVB-S2 FBC Twin Tuner heeft 8 demodulatoren.
Bij twee afkomstige (z.a. Twin-LNB) satellietsignalen is met de Tuner tot en met maximaal 8 verschillende transponders van 2 verschillende satellieten tegelijk af te handelen (kijken, opnemen, streamen).
een DVB-C FBC Tuner heeft eveneens 8 demodulatoren. U kunt maximaal 8 DVB-C kanalen tegelijk afhandelen (kijken, opnemen, streamen). "

 

Ik beschik over een canal digitaal card en een schotel met een LNB voor de Astra 1, 2 en 3. Klopt het nu dat je met deze VU+ dan inderdaad meerdere kanalen kunt opnemen en altijd een ander kanaal kunt kijken ?  Acht kanalen opnemen etc gaat me veel te ver maar het zou leuk zijn als je bijv. 2 zenders kunt opnemen tegelijkertijd en altijd naar een andere zender kunt kijken. Hoe wordt precies bepaald wat het maximum is van de VU+ qua opname en kijkaanbod tegelijkertijd ?  Of zit de limiet in het kaartje van canal digitaal ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met de LNB's die jij hebt kan je niet optimaal gebruik maken van de FBC tuners.

 

Maar dat geeft ook niet.

Als je twee kabels naar je tuner hebt lopen kom je al een eind.

 

Door de beperkingen van CD kan je toch maar maximaal vier zenders gelijktijdig opnemen.

Of drie zenders opnemen en eentje streamen of rechtstreeks kijken.

Bij sommige zenders is het maximum beperkt tot twee.

 

Dit geld voor de gecodeerde kanalen.

Bij ongecodeerde kanalen valt het maximum weg.

Daar is de beperking jouw LNB's.

Elke satelliet zend uit in vier kwadranten.

Als jij een zender wil zien in kwadrant één dan kunnen jouw lnb's geen signalen doorgeven van de andere drie.

(Bij twee kabels kan je naar twee kwadranten kijken).

 

Dus zolang je zenders wil opnemen die in één kwadrant zitten is er geen probleem.

 

mcg

 

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom heb ik dan ook Ziggo en Canal Digitaal. Het signaal voor de kabel wordt gedistribueerd door het huis. Heb dan altijd 2 of 3 vrije DVB-C tuners om op te nemen. Een legacy quad LNB voor satelliet. Zo kan ik ongestoord ook nog van Canal Digitaal/TVV opnemen. Deze heeft namelijk een 2-4 SID limiet wat bij FBC gebruik vrijwel meteen een strafmodus oplevert.

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei hiburg:

een DVB-C FBC Tuner heeft eveneens 8 demodulatoren. U kunt maximaal 8 DVB-C kanalen tegelijk afhandelen (kijken, opnemen, streamen). "

Volgens mij meer dan dat. Elke demodulator kan een mux (multiplex) demoduleren.
Daar zitten meerdere zenders op.

Alleen, als je al 8 dingen tegelijk opneemt, moet je opletten dat je nog wel tijd hebt om al die opnames te bekijken.

Dat zal waarschijnlijk eerder een probleem zijn.

 

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een triple LNB met 4 uitgangen.

Twee daarvan zijn aangesloten op mijn Ultimo 4K en ik kan inderdaad fluitend 8 kanalen opnemen, mits je niet gebruik maakt van de common interface van CD maar van Oscam reader. Ik heb openpli 7.1 erop staan.

Het enige is dat wanneer er twee LNB s (i.c. Astra 1 en 3 bijvoorbeeld) in gebruik zijn, ik niet ook nog bijv Engelse zenders kan opnemen. Omdat astra 1 en 3 dan al in gebruik zijn.

Anyway, het werkt uitstekend met Canaal digitaal kaart in mijn cardreader icm Oscam en openpli.

VU + Ultimo 4k, Solo 4k, triple head, Pli 8

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden zei Pedblu:

Ik heb een triple LNB met 4 uitgangen.

Twee daarvan zijn aangesloten op mijn Ultimo 4K en ik kan inderdaad fluitend 8 kanalen opnemen, mits je niet gebruik maakt van de common interface van CD maar van Oscam reader. Ik heb openpli 7.1 erop staan.

Het enige is dat wanneer er twee LNB s (i.c. Astra 1 en 3 bijvoorbeeld) in gebruik zijn, ik niet ook nog bijv Engelse zenders kan opnemen. Omdat astra 1 en 3 dan al in gebruik zijn.

Anyway, het werkt uitstekend met Canaal digitaal kaart in mijn cardreader icm Oscam en openpli.

De situatie is wel anders bij sat dan bij kabel.

Bij kabel heb je geen onderscheid tussen horizontaal en verticaal, hogere en lagere gedeelte van de band.

In principe loop je dan ook rapper tegen beperkingen aan bij FBC op sat, dan bij kabel.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een DVB-S2 Twin Tuner FBC beschikt over 8 demodulatoren.
 Dit is gelijk aan een ontvanger met 8 standaard DVB-S/S2 tuners. Dit is een unieke 8 tuner in 1 techniek. Hierdoor kunt u tot 8 kanalen op verschillende transponders tegelijkertijd bekijken, streamen of opnemen. Bij twee standaard schotelverbindingen (bijv Twin-LNB) is het mogelijk om met deze unieke FBC techniek 2 gescheiden signalen te verwerken. Hiernaast worden door de FBC techniek de 2 gescheiden signalen doorgelust naar 6 extra interne tuners die in de doorlusmode werken.

 

Hierdoor kunt u tv-kanalen uit 8 verschillende transponders van 2 verschillende satellieten (bijv. Astra 1 en Astra 3) tegelijk bekijken, streamen of opnemen. Unicable i.c.m. FBC In de SCR-stand (Unicable) is de DM920UHD 4K met 8 frequenties gelijk aan 8 standaard tuners. Hiermee wordt volledig gebruik gemaakt van de 8 tuners FBC techniek.

 

Unicable  2

Unicable lost dat op door maar 1 transponder op de kabel te zetten en het gevolg is dat meerdere ontvangers dezelfde kabel kunnen delen en wel 8 stuks. Bij JESS, door Inverto Unicable II genoemd, is dat verhoogd naar 32. Een achilleshiel bij Unicable, zowel Unicable I als JESS, is echter de multiswitch. Dat is een duur apparaat, waar quad LNB's op moeten worden aangesloten. En de meeste multiswitchen bieden slechts mogelijkheden voor 1 LNB. Leuk voor de Duitse, Britse of Italiaanse markt, maar voor ons Nederlanders zijn meerdere posities toch wel belangrijk.

 

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle uitleg en hulp. Ik ga de blog ook even lezen, het is me al wat meer duidelijk hoe het allemaal zit maar zoals ik het nu begrijp kan ik wel wat ik ermee zou willen. Ik heb idd ook een oscam in gebruik en niet de CI+ van canal digitaal. Verder heb ik inderdaad 2 kabels vanaf de LNB naar mijn ontvanger lopen.

 

Dit is toch wel even iets anders dan digitale kabel TV van Ziggo... dat is gewoon splitten en zorgen dat de ontvangst goed blijft qua signaal (evt met een versterker).

Link naar reactie
Delen op andere sites

inverto-idlu-uwt110-cuo1o-32p-unicable-i

ms_inverto_idlu-uwt110-cu010-32p.jpg

 

 

 

 

Deze Multiswitch is de oplossing om 100% gebruikt te kunnen maken van de nieuwe FBC Tuners met 8 demodulatoren.

 

Je kan maar liefst 4 FBC Tuners aan deze multiswitch aansluiten of in totaal 32 Tuners, met Unicable ondersteuning.

De IDLU-UWT110-CUO1O-32P is een compacte Unicable 2 multiswitch, waarmee tot 32 satellietontvangers over één coaxkabel kunnen worden voorzien van signaal gebaseerd op digitale kanaalstapelingtechnologie.

Deze technologie gebruikt analoog naar digitaal converters waarbij de transponders worden geselecteerd, opnieuw geconverteerd en weer worden uitgestuurd. De multiswitch ondersteund zowel Dynamic als Static mode. Bij Dynamic mode, kunnen tot 32 EN50607-compatible (of tot 16 EN50494-compatible) ontvangers worden aangesloten waarbij elke ontvanger op een willekeurige transponder kan afstemmen. De software in de multiswitch kan eenvoudig worden geconfigureerd als een vaste transponder naar IF converter (static mode). Hiermee kunnen selecties tot 32 transponders (afhankelijk van bandbreedte) uitgestuurd worden over de Unicable uitgangen. Hier kan dan een ongelimiteerd aantal ontvangers op worden aangesloten. De modes, signaalniveau, kanaalbandbreedte, UB nummers en frequenties en de functionaliteit van elke uitgang kan worden geprogrammeerd.

De multiswitch ontvangt (en cascadeerd) 4 satelliet IF polarisaties (LV/LH, HV en HH), of 2 satellieten met behulp van Wideband LNB’s. en terrestische VHF/UHF signalen. Een unieke mogelijkheid is om de multiswitch te combineren met een tweede exemplaar en zo tot 4 satellieten te kunnen ontvangen. Het terrestische signaal is op alle uitgangen oversterkt aanwezig. De multiswitch heeft twee uitgangen, standaard is één uitgang geconfigureerd voor Unicable in dynamic mode en de tweede uitgang geconfigureerd als universele (legacy) uitgang. Deze schakelt op zijn beurt weer automatisch om naar Unicable zodra er een EN50494 of EN50607 commando wordt ontvangen.

De modes, signaalniveau, kanaalbandbreedte, UB nummers en frequenties en de functionaliteit van elke uitgang kan worden geprogrammeerd. De multiswitch wordt gevoed middels een bijgeleverde netadapter en power inserter.

Inputs 4 x IF inputs: 
  - From 1x Quattro LNB (default) 
  - From 2x Wideband LNBs
  1 x UHF/VHF input from Terrestrial antenna
   
Outputs  4 x Loopthrough satellite IF outputs
  1 x Loopthrough terrestrial output
  1 x Unicable II (dCSS/EN50607) output, dynamic mode by default, supporting up to 32 UBs. With combined terrestrial signal.
  1 x Universal (Legacy) by default upon power up, auto switch to Unicable II upon receiving EN50494/EN50607 command. With combined terrestrial signal

inverto-idlu-uwt110-cuo1o-32p-unicable-i

 

Prijzen zo rond de 122 €

 

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-10-2019 om 16:09 zei Tonskidutch:

neen doorlussen niet splitten

imageloopthrough1.jpeg

en met de FCB tuner is het virtueel doorlussen


Ik bedoelde splitten bij Ziggo als je bijv een extra thuisaansluiting in de muur moet maken etc. , niet specifiek op de VU+ apparatuur gericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hallo,

 

Weet er iemand hoe ik dit dan kan gebruiken met 4 quattro LNB's om die op een DUAL FBC tuner te laten ontvangen en dan ook de FBC ondersteuning te hebben?

Moet ik dan van deze switch naar een disecq gaan?

 

groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

die Quattro's hebben die 1,2 of 4 uitgangen ? Ik neem aan dat die 'dual FBC' 2 ingangen heft, geen 4.

klassieke method : uitgang Quattro (x4) -> disecq -> ingang FBC

herhalen indien de Quattro's 2 of meer uitgangen hebben : 2e uitgang Quattro (x4) -> 2e disecq -> 2e ingang FBC

je hebt dan op elk moment toegang tot 8 transponders op 2 kwadranten (2 op de FBC A-B en 6 intern doorgelust C-H).

de schema's van tripleboy zijn voor unicable, dat vereist specifieke unicable lnb's en unicable disecqs, is complexer op te bouwen maar biedt meer mogelijkheden dan via de klassieke methode.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...