Ga naar inhoud


12v draad gebruiken voor 220v stopcontact


freak

Aanbevolen berichten


6 uren geleden, focus103 zei:

Hou dus rekening met de stroom van de veiligheid (automaat of zekering) die moet de bedrading dus aan kunnen.

ik zat te denken om er een Vermogenschakelaar van 1amp tussen te zetten

als ik het goed begrijp heb ik dan maximaal 220watt voordat de schakelaar uitschakeld?

1amp = 220w

2amp = 440w

etc correct?

 

en moet deze dan op de blauwe of zwarte draad komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De geleiders zullen geen probleem zijn indien ze van koper zijn , het plastiek omhulsel wel die is niet gekeurd voor hoge spanning en een doorslag zou mogelijk kunnen zijn

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, freak zei:

ik zat te denken om er een Vermogenschakelaar van 1amp tussen te zetten

als ik het goed begrijp heb ik dan maximaal 220watt voordat de schakelaar uitschakeld?

1amp = 220w

2amp = 440w

etc correct?

 

en moet deze dan op de blauwe of zwarte draad komen?

Als je dat zelfs niet weet blijf er dan af

trouwens het is op zwart (faze) blauw is 0 ook wel neutraal genoemd

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, katwezel zei:

Als je dat zelfs niet weet blijf er dan af

trouwens het is op zwart (faze) blauw is 0 ook wel neutraal genoemd

Zwart is schakeldraad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, katwezel zei:

Als je dat zelfs niet weet blijf er dan af

trouwens het is op zwart (faze) blauw is 0 ook wel neutraal genoemd

 

Hoef je ook niet te weten als je maar zwart op zwart aansluit en blauw op blauw en groen/geel op groen/geel. Geen speakerdraad gebruiken, maar even een rolletje drie aderige kabel bij de bouwmarkt van 2.5 mm dik halen. Stopcontacten uiteraard ook met randaarde ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Offtopic: Ik vind dit zo'n leuk forum he.:D Iemand stelt een vraag en vervolgens duikelen de forummers over elkaar heen met zwaar irrelevante zaken.

 

3 uren geleden, freak zei:

ik zat te denken om er een Vermogenschakelaar van 1amp tussen te zetten

als ik het goed begrijp heb ik dan maximaal 220watt voordat de schakelaar uitschakeld?

1amp = 220w

2amp = 440w

etc correct?

 

en moet deze dan op de blauwe of zwarte draad komen?

 

Ten eerste komt er 230 volt uit het stopcontact, iets wat ongeveer 25 jaar al zo is..

Verder geldt de wet van Ohm. P=U*I (Vermogen (P) = spanning (U) x stroom (I) )

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, focus103 zei:

 

Het probleem is erger dan warme draadjes.

De kortsluitstroom kan te laag zijn door de te hoge weerstand van de (te dunne) draden en daardoor werkt de veiligheid niet en valt de automaat of zekering niet uit.

Hier door krijg je dat de bekabeling warmer en warmer wordt met alle gevolgen van dien.

Hou dus rekening met de stroom van de veiligheid (automaat of zekering) die moet de bedrading dus aan kunnen.

weerstand = warmte ... :)

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, drz zei:

Ten eerste komt er 230 volt uit het stopcontact, iets wat ongeveer 25 jaar al zo is..

 

net nog gemeten... en hier heb ik  221 V

 

Feit is wel dat niet overal in je huis aarding in de stopcontacten aanwezig is, als je geen splinternieuw huis hebt.

Ik heb alleen aarding in de zgn. natte ruimtes als de badkamer, keuken en bijkeuken... voor de overige kamers was dat niet nodig...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Sverige zei:

net nog gemeten... en hier heb ik  221 V

Ik heb hier 235, maar de zonnepanelen zijn net wakker geworden..

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, freak zei:

ik zat te denken om er een Vermogenschakelaar van 1amp tussen te zetten

als ik het goed begrijp heb ik dan maximaal 220watt voordat de schakelaar uitschakeld?

1amp = 220w

2amp = 440w

etc correct?

 

en moet deze dan op de blauwe of zwarte draad komen?

 

En ga je ook nog vertellen wat je op deze manier wilt aansluiten? En waarom je geen geeigende kabel zou willen gebruiken?

 

Voor het overige lijk je er niet heel veel verstand van te hebben. Omdat je dan je eigen werk dus niet goed kunt beoordelen, en ook de veiligheidsrisico's niet, zou ik bij voorbaat al zeggen: NIET DOEN.

Voor tijdelijk of voor een test of zo zal het misschien wel werken, maar voor langere tijd en zonder toezicht en zo geldt: die geeigende kabels zijn er niet voor niets!

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Om wille van de veiligheid, speciaal voor leken die dit onderwerp ooit zouden kunnen lezen:

 

Gebruik in een elektrische installatie alleen geschikte kabel.

12 volt of luidspreker kabel is niet geschikt om te gebruiken in een 230 Volt installatie.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...