Ga naar inhoud


Holland: wat is er mis?


Gene 1225

Aanbevolen berichten


11 uren geleden, minplus zei:

Over (een paar) honderd jaar is het probleem opgelost. Dan zwemmen er haaien door de resten van de randstad en wonen de Hollanders op de Veluwe en in Drenthe en noemen ze Oost Nederland Holland omdat ze in de meerderheid zijn. Dus waarom ons nu druk maken?😁

Dat is wel goed voor de ''ratten'', want die zitten er veel daar links in dit land

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, kiekiek zei:

Ik vind de term Dutch veel storender dan de naam Holland

tja ik ga de nickname echt niet wijzigen

of je moet er 200.000€ voor over hebben :P

 

maar eh, die Wiebus hè, die weet wel wat afleidingen betekenen kan voor de aandacht van ECHTE PROBLEMEN

nu horen de Groningers en Friezen er ook weer bij ondanks wat scheurtjes in het metselwerk

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, alias haha zei:

Dat is wel goed voor de ''ratten'', want die zitten er veel daar links in dit land

Daarom wil een mafketel ook dat katten binnen moeten blijven, want anders vangen ze ratten en muizen (waarvan Friesland kortgeleden een plaag had). Van hem moet ik vermoedelijk ook de steenmarter binnen houden. Hier rond het huis zijn de ratten gelukkig door onze katten verwijderd. Muizen zitten hier zoveel dat ze dagelijks minstens 1 consumeren. 🙂

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Tonskidutch zei:

tja ik ga de nickname echt niet wijzigen

of je moet er 200.000€ voor over hebben :P

 

maar eh, die Wiebus hè, die weet wel wat afleidingen betekenen kan voor de aandacht van ECHTE PROBLEMEN

nu horen de Groningers en Friezen er ook weer bij ondanks wat scheurtjes in het metselwerk

Nog 12 te gaan Tonski, hoe mooi is dat: 2020 starten met 50.000 antwoorden/stellingen/meningen/tips de laatste jaren.

Ongeveer 7.6 bijdragen per dag als ik het goed uitgerekend heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, minplus zei:

Daarom wil een mafketel ook dat katten binnen moeten blijven, want anders vangen ze ratten en muizen (waarvan Friesland kortgeleden een plaag had). Van hem moet ik vermoedelijk ook de steenmarter binnen houden. Hier rond het huis zijn de ratten gelukkig door onze katten verwijderd. Muizen zitten hier zoveel dat ze dagelijks minstens 1 consumeren. 🙂

Ehm, denk even in een iets andere richting..😁😁

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, drz zei:

Ehm, denk even in een iets andere richting..😁😁

 

 

Ik heb idd. medelijden met de muizen die ze binnen brengen want die leven vaak nog. 😕

Ik probeer ze dan te vangen en als dat lukt laat ik ze een paar 100 meter verderop weer vrij.

De ratten zijn altijd dood. Die eten ze niet maar komen ze trots showen. Ben ik blij mee want die weeïge meur van een rat in je garage en de poep overal voor zover mogelijk afschrapen...

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-12-2019 om 21:15, luisteraar zei:

Wordt Noord-holland nu noord nederland en zuid holland zuid nederland ?

In weet wel dat internationaal Holland beter bekend is als Nederland.

Ook in de reclame wordt de naam holland nog veel gebruikt kaese aus holland enz.

In de usa verkopen ze bv kaas uit Holland maar dan holland in michigan

moet die naam ook veranderd worden 😂

 

Nu haal je wat dingen door elkaar Luisteraar.

Noord en Zuid Holland worden dus zeker geen synoniemen voor N en Z Nederland.

Dat in het buitenland Holland vlot in de spraak ligt is dan oke.

Holland Michigan is een stad gesticht door een dominee die kort daarvoor in Ommen woonde, en is gewoon een stad met die naam.

 

Andersom: Je hebt op diverse plekken in Nederland een gehucht met de naam Engeland, dat blijft zo. Het is genoemd naar Engeland ( niet altijd zo, maar laten we dat maar even aannemen ), een land in de Noordzee. Dat land is onderdeel van het VK, maar wordt internationaal vaak Engeland genoemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Alziendoog zei:

Nu haal je wat dingen door elkaar Luisteraar.

Noord en Zuid Holland worden dus zeker geen synoniemen voor N en Z Nederland.

Dat in het buitenland Holland vlot in de spraak ligt is dan oke.

Holland Michigan is een stad gesticht door een dominee die kort daarvoor in Ommen woonde, en is gewoon een stad met die naam.

 

Andersom: Je hebt op diverse plekken in Nederland een gehucht met de naam Engeland, dat blijft zo. Het is genoemd naar Engeland ( niet altijd zo, maar laten we dat maar even aannemen ), een land in de Noordzee. Dat land is onderdeel van het VK, maar wordt internationaal vaak Engeland genoemd.

Je hebt natuurlijk gelijk mijn opmerking was humoristisch bedoeld en vind het belachelijk namen

te veranderen of meer of minder te promoten.

Ik ben geen Hollander maar Nederlander maar als ik in verre landen ben en vragen van waar ben je

zeg ik Holland dat snappen ze bij Nederland gaan ze stom kijken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-12-2019 om 21:31, drz zei:

@Alziendoog, interessant betoog!

 

Als ik het goed begrijp bestond er vroeger alleen een noord en een zuid holland, of misschien alleen een enkel holland en zijn de overige provincies er later bijgekomen.

Al deze nederzettingen bij elkaar heette toen “” de nederlanden” en later dus Nederland..

 

Weer wat geleerd 😊😊

Holland, Zeeland, Friesland, Stad en Ommelanden ( Groningen ), Sticht ( Utrecht ), Oversticht ( Overijssel, destijds deel van Bisdom Utrecht ), Gelre, Brabant, Vlaanderen, Henegouwen, Artesie. En wellicht vergeet ik wat. Allemaal landen die samen de Nederlanden vormden binnen de Bourgondische Kreits. Dus geen Holland en de rest is er bij gekomen, absoluut niet!

Dat was juist het punt van mijn betoog om vast te houden aan Nederland of Nederlanden als de Belgen en Luxemburgers meedoen.

 

Artesie is nu Frans ( Artois ). Prinsbisdom Luik en Limburg zijn pas later deel geworden van de Nederlanden. Sittard en omgeving zijn pas sinds 1815 Nederlands.

Limburg was bijna Belgie geweest, maar koning Willem kreeg het met steun van familie uit Pruissen voor elkaar Limburg en Luxemburg te krijgen. Hij moest wel de Nassause gebieden in Duitsland aan Pruissen laten. Luxemburg heeft dan ook een vorstenhuis uit het huis Nassau, het mocht toen echter geen vrouw zijn. Wilhelmina kreeg dus niet Luxemburg, dat ging naar een verwante neef ofzo.

 

Het waren destijds landen, danwel graafschappen en hertogdommen of bisdommen die elkaar vaak bestreden. Keizer Karel de vijfde heeft ze gedwongen samen te werken in een Staten Generaal. Dat kon hij doen omdat hij naast keizer ook direct heer over de Nederlanden was.

 

Hij ( keizer Karel ) deed dit als buffer tegen Frankrijk, dus dezelfde reden als in 1815.

Alleen jammer dat Engeland ( o nee, het Verenigd Koninkrijk van Engeland, Wales, Schotland, en toen nog heel Ierland ) samen met Pruissen ineens goede vrienden werd met Frankrijk, en dus het ontstaan van Belgie in de hand hebben gewerkt. Daarom ook dat onze koning Belgie pas in 1839 wilde erkennen.

 

Nederland had toen zijn Gouden eeuw gehad, terwijl het nieuwe Belgie als land van Queen Victoria's neef voluit kon profiteren van de industrialisatie.

Dat hadden we dus samen kunnen hebben, als men niet zo koppig was geweest. De BeNeLux zou dan nu na Duitsland de tweede economie geweest zijn in de EU, nog voor Frankrijk en Italie. Nu worden we binnen Europa gezien en uitgespeeld als twee kleine landjes. Maar goed, ik zal er geen politiek betoog van maken, dat red ik dit jaar niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-12-2019 om 00:01, Con zei:

 

Goede ambtenaren slapen en berokkenen daardoor niet teveel schade..

behalve dan dat hun loon wordt doorbetaald.

Ik bedoel dus de nog zeldzamere groep die wakker is en nog wat nuttigs doet ook. Echt ze zijn er. Alleen hebben ze vele collega's die het beeld van een typische ambtenaar bevestigen.

Jammer, want we hebben ambtenaren nodig, als ze maar doen wat ze moeten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-12-2019 om 11:10, kiekiek zei:

 

De naam Nederland is sowieso een hele lelijke naam, klinkt als de lage landen waar ze Vlaanderen ook weer toe rekenen.

 

Waarom lelijk?

Ik gebruik als jaren steevast "The Netherlands" in internationale gesprekken. Ik als Saks, ben zeker geen Hollander, voel me qua fatsoensnormen meer Duitser of Vlaming.

Wij zijn nu eenmaal Nederland. En laten we dat dan herleiden tot onze geografische positie, en niet als onderdanig aan Bourgondie, alsof men dat nu nog weet.

 

Nu moeten de Hollanders alleen nog leren dat hun regio het allerlaagste punt is binnen NL. Daar trekt alles naartoe, zoals bij een afvoerputje.

Dat had vroeger qua economie zijn voordelen, maar het trekt ook allerlei gespuis aan. Hollanders zijn mijn medeburgers, net als alle Belgen, maar ik ben blij geen Hollander te zijn.

Op 29-12-2019 om 11:36, Tonskidutch zei:

Geloof maar dat er genoeg Nederlanders zijn die de benaming Hollander behoorlijk fout vinden en dat al sinds de Afsplitsing van België.

De intriges en het bedrog van de Adellijken en Industriëlen ten tijde van de onafhankelijkheidsstrijd zijn allemaal bekend.

Maar dat is niet belangrijk als je niks te doen hebt zoek je wel een nieuw spelletje om afleidingen te creëren, hè Wiebus?

Eensch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-12-2019 om 11:40, Drs. IJzerbout zei:

 

huh...?

Holland komt oorspronkelijk van Hollow Land...de lager gelegen landen. Dat heb ik niet gegoogled...dat heb ik op school zo geleerd.

 

Verder ben ik er trots op een Hollander of Nederlander te zijn ofschoon ik er niet woon. Ik ben er geboren en dat zal altijd zo blijven.

Het hele Holland gelul is waarschijnlijk weer eens op weg gebracht door die trollen uit Rusland die alleen maar onrust en onvrede willen veroorzaken.

En de narcistische populisten springen maar weer wat graag op deze trein erop. Met het Zwarte Pieten ge-ouwehoer als voorbeeld.

Ho, wacht even heer Ijzerbout.

Ik ben de laatste die meegaat in het Zwarte Pieten geouwehoer. En ik ben ook de laatste die over Holland/Nederland een politiek thema maakt.

Echter, Holland was holtland, een gebied waar je dood niet gevonden wilde worden. Kampen had rond 1400 zo'n 40000 inwoners net als nu. Amsterdam was toen nog een vissersdorp met 4000 inwoners. Die paar eeuwen dat de Hollanders ons land groot hebben gemaakt waardeer ik zeer. Hedentendage zijn ze net als de rest provincialen.

De Hollander woont nu in Almere, Lelystad, of een mooi plekje elders in Nederland. Holland is nu het woongebied van nieuwe Nederlanders. Dat zal wel loslopen, maar is tevens het moment om ons als Nederland te zien, en niet als Holland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-12-2019 om 17:01, kiekiek zei:

Ik vind de term Dutch veel storender dan de naam Holland. Zeg je in het buitenland dat je Dutch bent dan denkt 9 van de 10 dat je Duits bent. Zeg je dat je uit the Netherlands komt dan weten sommigen niet eens waar het ligt en zeg je dat je uit Holland komt dan roept het gros met een brede grijns Amsterdam, Ajax, Johan Cruijff of Ruud Gullit ;)

Juist, en om die domme Amerikanen wat bij te brengen gebruik je dus de term The Netherlands, en kun je ze uitleggen dat we meer zijn dan Amsterdam, Holland en Cruijff.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...