Ga naar inhoud


Holland: wat is er mis?


Gene 1225

Aanbevolen berichten


2 uren geleden, Gene 1225 zei:

Wacht effe jongens, als we de politiek er bij betrekken dan volgt onvermijdelijk een slot op het onderwerp.

Mijn vraag was eerder bedoeld om te peilen bij mijn noorderburen of de naam " Holland" als denigrerend aanvoelt. Of is er een andere reden ? 

Ik las onlangs ook dat de term "Gouden Eeuw"  onder druk komt te staan om wille van bepaalde praktijken die toen gebruikelijk waren maar waar men nu wat voor terugschrikt. Maar je kan toch niet zomaar alles gaan uitwissen omdat het vandaag niet meer in je kraam past.

Ik weet dat we in België ook niet te hoog van de toren moeten blazen wegens ons koloniaal verleden, maar het is nu eenmaal gebeurd en we moeten dat vandaag niet proberen te camoufleren. 

Holland voelt niet aan als denigrerend, maar juist als allesbepalend. Dan hebben ze het op het nieuws over een brand in Aalsmeer ( zonder provincie te noemen ), en het volgende bericht is een brand in Eindhoven, Brabant. ( en dan dus niet Noord Brabant ) Dat soort zaken. Dat Holland internationaal aanslaat begrijp ik, net zoals wij Engeland zeggen en het hele VK bedoelen. Binnen Nederland zijn het gewoon twee provincies, meer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

2 april jongstleden:

 

Van "Veiligheid en Justitie" naar "Justitie en Veiligheid": naamswijziging ministeries kost kabinet miljoenen

ja, 31,7 Miljoen om precies te zijn!

https://www.rtlz.nl/algemeen/politiek/artikel/4662991/naamsverandering-miljoenen-veiligheid-justitie-waterstaat-milieu

 

er is niets nieuws onder de zon!

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, drz zei:

Laten we dan het koloniaal verleden ook maar achterwege laten, want dat is ook een behoorlijk punt van discussie. 😀

 

Het klinkt raar om te zeggen en het is een vreselijke uitspraak die ik ga doen, maar misschien gaat het weer eens tijd worden voor een oorlog, zodat de mens weer even met beide benen op de grond komt te staan.

"we" hebben het te goed en dus gaan de mensen idiote dingen verzinnen, zoals " het verleden uitwissen" of " de geschiedenis herschrijven".

Mensen weten niet hoe goed ze het hebben en respecteren vrede en vrijheid niet meer.

Al met al komt het weer op het puntje "hebzucht" uit en proberen mensen geld uit het verleden te slaan.

 

Enfin, om weer ontopic te komen zouden we eens moeten kijken waar de naam "holland" vandaan komt en hoe dat is ontstaan.

Wie weet komen we er achter dat de naam "Nederland"  geheel onterecht is en dat Holland beter bij ons land past..

 

 

 

Binnen het Heilige Roomse Rijk der Duitse Natie had je verschillende kreitsen, waaronder de Bourgondische kreits. Met name de Bourgondische kreits had een ongelukkige gebiedsomvang.

Dit komt door de splitsing van het grote Frankische rijk waaruit Frankrijk en Duitsland  zijn ontstaan. Nederland, Zwitserland, Elzas/Lotharingen, en Noord Italie waren landen in het zogenaamde Middenrijk.

De Bourgondische kreits bestond dus uit Bourgondie ( Frankrijk ) en een apart deel ( Lotharingen, Brabant, Vlaanderen, Holland, Gelre, etc. )

Die laatste gebieden heetten de "lage landen". Hetgeen neerkomt op daadwerkelijk lager gelegen landen, maar ook op gebied lager van stand dan Bourgondie.

 

De Nederlanden ( meervoud! ) slaat dan ook op een gebied van Noord Frankrijk tot Oost Friesland, waar landen als Brabant en Holland deel van uit maakten. In het conflict met Spanje besloten alleen de Noordelijke Nederlanden zich af te scheiden, wat leidde tot een immigratiegolf van mensen uit Antwerpen, Gent, en Brussel naar Amsterdam en andere Hollandse plaatsen die toen pas echt steden werden. Het gewest Holland, en in mindere mate Zeeland en Friesland waren vanaf toen de voornaamste gewesten.

De Zuidelijke Nederlanden vererfden via Spanje aan Oostenrijk, en leden toen een armoedig bestaan terwijl Holland floreerde.

 

Nadat Napoleon Europa op zijn kop had gezet ontstond opnieuw een verenigd Nederland onder koning Willem de eerste.

Deze koning heeft veel geinvesteerd in de Zuidelijke Nederlanden. Helaas was de verdeling in het parlement zeer ten nadele van de zuidelijken. De koning deed het aanvankelijk dus goed in het zuiden, totdat hij begon over Godsdienst.....Zowel in Noord als Zuid gaf dat problemen.

 

Uiteindelijk ging het zuiden ( zonder Limburg en Luxemburg ) verder als Belgie. Een naam die historisch overeen komt met een stam die daar gewoond heeft, maar niets van doen heeft met de huidige Vlamingen en Walen.

 

Als nu in 1830-1839 de Belgen iets meer geduld hadden gehad met de koppige Hollanders, dan hadden ze geen eigen Engels/Duits koning hoeven te kiezen. Dan hadden we samen het proces van democratisering meegemaakt onder Thorbecke. Dan waren Antwerpen en Rotterdam gezamenlijk een haven zonder gezeik over de Westerschelde. Dan had de Franse taal niet de overhand gekregen op de Walen, en hadden we geen tweetalig land, hooguit een minderheid Frans en Duits sprekenden. Dan was ook Holland niet zo op de voorgrond gekomen, en hadden we ook minder strijd tussen Vlamingen en Walen.

 

Mijn voorkeur gaat dus uit naar Nederland als algemene naam voor de BeNeLux. Officieel zal het dan Nederlanden zijn inclusief de overzeese gebieden. Wellicht dat in een overgangsproces Belgie en Luxemburg nog hun naam als land houden. Wellicht raken we de Antillen kwijt....Dan blijft over Nederland met een stuk of 20 provincies.

 

Kiezen we Amsterdam als hoofdstad, en waarom? Den Haag heeft het internationaal gerechtshof en daar zetelt de regering. Brussel en Luxemburg zijn belangrijke Europese steden. Laten we dan Amsterdam ook een titel gunnen. We kunnen ook gaan voor Utrecht of Antwerpen als hoofdstad, maar dan krijg je weer zoveel discussie.

 

Qua taal houden we Nederlands aan als het gaat om deugdelijk woordgebruik in taal en geschrift, dus ook op fora, TV en andere media.

Tegelijk geven we ruimte aan dialecten om taalvaardigheid te bevorderen. De Franstalige minderheid wordt aangemoedigd hun eigen dialect te herontdekken dat eerder Nederlands is dan Frans. Een pad langs een weg noemen we stoep, looppad, tegelpad, enz, maar zeker geen trottoir! Het heeft de posterijen twee eeuwen gekost om "port paye"om te zetten in "port betaald".

 

Al met al lekker off topic in het off topic forum, maar wellicht is dit het antwoord waar topicstarter op zit te wachten.

Groet, Alziendoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Melchiorskystar zei:

@Gene 1225 In welke Vlaamse krant(en) heb je dat gelezen en op welke datum?

 

Holland bestaat uit Noord- en Zuid Holland, 2 van de 12 provincies die Nederland telt. Dus als je Holland zegt tegen Nederland, dan onderbelicht je de overige 10 provincies.

 

https://www.amsterdammuseum.nl/nieuws/gouden_eeuw

 

Hierboven een stuk over het aanpassen van de titel van zijn permanente tentoonstelling ‘Hollanders van de Gouden Eeuw’ naar ‘Groepsportretten van de 17e eeuw’.

 

Hier wordt dus ook 'Hollanders' uit de titel verwijderd. Door dit te doen breid je juist de geschiedenis uit, in plaats van deze uit te wissen, omdat er meer Nederlanders zijn dan alleen de Hollanders.

 

Het was niet alleen een Gouden tijd voor de Nederlanders, maar ook een eeuw van armoede, oorlog, dwangarbeid en mensenhandel. Dus juist door de term 'Gouden Eeuw' werd geschiedenis uitgewist, niet andersom.

De laatste zin: Het was meer een Gouden eeuw voor prominente Hollanders, een enkeling uit Friesland of Zeeland daargelaten. Ik ben het dus met je eens, maar even de nuance hoe bekrompen en elitair het begrip Holland ook in Nederland wordt opgevat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjongejonge, wat een vracht kritiek toch weer, en dat alllemaal omdat er maar liefst €200.000 is uitgegeven. Er is er zelfs een die een oorlog wenst teneinde dit recht te trekken.

 

Ik heb zelf nooit moeite gehad met de term 'Holland', maar ik heb meerdere mensen meegemaakt in andere provincies die dat wel hebben, en daar kan ik me best iets bij voorstellen. Het gaat toch best eigenlijk een beetje ver om je land te gepromoot te zien worden onder de naam van slechts een klein deel van dat land.

 

Misschien is er wat meer begrip als we de zaak even verplaatsen naar een ander land. Stel dat de overheid in het VK zou besluiten het volledige koninkrijk voortaan te promoten onder de naam 'England'. Daar zouden bijvoorbeeld de Schotten vast niet blij mee zijn, en terecht natuurlijk. Maar dit is dus precies wat wij hier al vele jaren doen. De vele kritiek die hier dan ook wordt geuit raakt wat mij betreft kant noch wal.

 

aangepast door johnno
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

2 april jongstleden:

 

Van "Veiligheid en Justitie" naar "Justitie en Veiligheid": naamswijziging ministeries kost kabinet miljoenen

ja, 31,7 Miljoen om precies te zijn!

https://www.rtlz.nl/algemeen/politiek/artikel/4662991/naamsverandering-miljoenen-veiligheid-justitie-waterstaat-milieu

 

er is niets nieuws onder de zon!

 

Dan moet je leren denken als ambtenaar!

 

Stel: je loopt rond op school en haalt gemiddelde cijfers. Dat gaat zo door tijdens je studie x,y, en z.

Je hebt ergens een aanleg voor dossierkennis en systeemkennis. Een normale HBO student met dit profiel komt dan als junior terecht in MBO beroepen als transport en logistiek, het archiefwezen, of een secretariaat. Van daar uit leer je het bedrijfsleven kennen en kun je doorgroeien.

 

Maar wat als je zeker niet in een MBO functie wilt starten? Ja dan verkoop je jezelf als communicatiemedewerker aan een gemeente. Heel simpel: Als een burger klaagt verwijs je hem door naar de gemeente. En als je voor je chef maar genoeg klachten verzamelt, dan kun jij aantonen dat je hard aan het werk bent! Dat je daarmee de burger niet helpt laat je koud, want je werkt voor een systeem.

 

Zo zijn er duizenden bij met name overheidsinstanties. Die worden er niet uitgefilterd omdat er geen concurrentie is. Dus moeten ze dossiers blijven maken om in beeld te blijven.

Met een beetje geluk worden ze "taskforce" medewerker, en mogen ze motiveren waarom "veiligheid en justitie" "justitie en veiligheid" moet worden. Dan komt er een oneliner "zonder justitie geen veiligheid". Dan krijgen ze promotie. En in dat kleine wereldje kom je met een beetje netwerken heel ver, en voor je het weet word je minister van Justitie. En geil dat je dan bent!

Totdat ambtenaren van hetzelfde niveau een foutje maken, en jij ook niet weet hoe te handelen. Nou, dan vertrek je gewoon met een wachtgeldregeling toch!

 

Gelukkig hebben we nog steeds mensen die echt in de politiek bedreven zijn, maar helaas zijn er teveel gasten op posities waarin ze niet horen.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, johnno zei:

Tjongejonge, wat een vracht kritiek toch weer, en dat alllemaal omdat er maar liefst €200.000 is uitgegeven. Er is er zelfs een die een oorlog wenst teneinde dit recht te trekken.

 

Ik heb zelf nooit moeite gehad met de term 'Holland', maar ik heb meerdere mensen meegemaakt in andere provincies die dat wel hebben, en daar kan ik me best iets bij voorstellen. Het gaat toch best eigenlijk een beetje ver om je land te gepromoot te zien worden onder de naam van slechts een klein deel van dat land.

 

Misschien is er wat meer begrip als we de zaak even verplaatsen naar een ander land. Stel dat de overheid in het VK zou besluiten het volledige koninkrijk voortaan te promoten onder de naam 'England'. Daar zouden bijvoorbeeld de Schotten vast niet blij mee zijn, en terecht natuurlijk. Maar dit is dus precies wat wij hier al vele jaren doen. De vele kritiek die hier dan ook wordt geuit raakt wat mij betreft kant noch wal.

 

Ik ben het wel met je eens. Ik heb het voorbeeld VK/Engeland ook al genoemd.

Internationaal is dat geen probleem.

Maar als een Belg zoals de topicstarter ( die nota bene heel goed weet wat er in Belgie speelt ) een vraag stelt over het begrip "Holland", ja dan reageer ik daarop.

Oorlog is extreem, ben ik met je eens. In een ander topic werd ik op mijn plaats gezet toen ik het woord "gestapo" gebruikte.

Een ieder mag zijn mening geven, en ik heb het historisch onderbouwd.

En tegelijk vind ik het ook idioot dat hier 2 ton aan uitgegeven wordt, zie mijn betoog over nutteloze ambtenaren.

Tegelijk benadruk ik dat er ook goede ambtenaren zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alziendoog

Als nu in 1830-1839 de Belgen iets meer geduld hadden gehad met de koppige Hollanders, dan hadden ze geen eigen Engels/Duits koning hoeven te kiezen. Dan hadden we samen het proces van democratisering meegemaakt onder Thorbecke.

 

Daar is het inderdaad fout gelopen, maar wat wil je als de kerk en de media ( ook toen al , met een ter dood veroordeelde Waalse journalist) zich er mee bemoeien, dan is alle redelijkheid zoek. 

Gemiste kans. 

 

Maar nu terug on topic.

aangepast door Gene 1225
aanvulling

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt Noord-holland nu noord nederland en zuid holland zuid nederland ?

In weet wel dat internationaal Holland beter bekend is als Nederland.

Ook in de reclame wordt de naam holland nog veel gebruikt kaese aus holland enz.

In de usa verkopen ze bv kaas uit Holland maar dan holland in michigan

moet die naam ook veranderd worden 😂

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alziendoog, interessant betoog!

 

Als ik het goed begrijp bestond er vroeger alleen een noord en een zuid holland, of misschien alleen een enkel holland en zijn de overige provincies er later bijgekomen.

Al deze nederzettingen bij elkaar heette toen “” de nederlanden” en later dus Nederland..

 

Weer wat geleerd 😊😊

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Alziendoog zei:

...Tegelijk benadruk ik dat er ook goede ambtenaren zijn...

 

Goede ambtenaren slapen en berokkenen daardoor niet teveel schade..

behalve dan dat hun loon wordt doorbetaald.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als mensen zich druk maken om dit soort dingen, is de wereld best nog wel in orde denk ik zo...

Al is het misschien gewoon een marketing instrument... jezelf op de kaart zetten, om wat voor reden dan ook.

 

Feit is dat "Holland" internationaal vaak gebruikt wordt...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...