Ga naar inhoud


Vijgen op vijgeboom


Jan Ambers

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Vijgenbomen snoeien ingeven op google geeft je al informatie.

 

Of hier op het form nog deskundigen zijn?

 

Snoeien zou eerst weer in februari of maart aan de orde zijn.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè, een vijgenboom waar nu nog vruchten aan hangen? Normaal geeft een vijgenboom zijn vruchten in aug. - sept. Ik heb zelf ook flink wat vijgenbomen zowel blauwe als groene. De grootste is wel 15 meter  in doorsnee. Ik heb zoveel vijgen, dat het overgrote deel gewoon op de grond valt en door de wilde zwijnen wordt opgegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zijn restanten, en ik had gehoord dat die moesten blijven hangen om vroeger rijp te zijn...

Dus ik pluk die er af!

Ben ondertussen in de serre aan het snoeien geweest aan de 2 kiwiplanten en daar loopt al volop sap uit de "wonden"

Heb ondertussen da laatste vruchten geplukt, maar die zijn groot en hard.

Wegens gezondheidsredenen heb ik verleden jaar er niet aan gesnoeid, maar sjonge wat een wildernis!

Die plant krult zich als een liaan overal rond

 

Hoe kan ik die vruchten rijp krijgen?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vruchten van de vijg kun je vergeten.

Bij een te laat gesnoeide druif heb ik ik de snijvlakken met een verhit oud mes dichtgeschroeid en ik meen me te herinneren een secondenlijm oid. Was flink wat werk.

De druif (waarvan de vruchten meest naar de merels gingen) is jaren geleden vervangen door 2 kiwi's omdat vrouwlief het wilde.

Keutplanten, ook al waren het super bevruchtende en dragende volgens het tuincentrum, woekeren al jaren bij het leven, de laatste 2 jaren een paar "bloemetjes" gezien, maar vruchten, ho maar. Heb vrouwlief gezegd dat ik ze nog een jaar geef.

Die gaan we dus volgend najaar de nek omdraaien.😁

Maar grote harde kiwi's kun je bewaren. Die rijpen na volgens een oud-collega die maandenlang dagelijks een paar consumeerde. Hoe dat bewaren ging weet ik niet.

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ge moet je planten "bevruchten", voel je terug jong!

Mijn mann plant bloeide en was uitgebloeid, toen begon de vrouwelijke te bloeien!!! grrrr

Ik ben bij de buurman om enkele  mann bloemetjes gaan schooien en ben begonnen met manueel bevruchten!

Het heeft de vrouwelijke plant goed gedaan, want ik kreeg verschillende grote kiwi's.

Bij het snoeien zie ik de plant bloeden, dus die is nie in winterslaap gekomen!

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kiwi geeft pas vruchten als deze een jaar of 5 oud is.

Daarnaast snoei je een kiwi in november als het nog niet vriest en de plant richting winterslaap gaat en in de zomer snoei je de te grote uitlopers bij.

Verder krijg je de vruchten meestal op 1 en 2 jarig hout, snoei je dat er elk jaar af dan krijg je dus ook geen vruchten.

Zelf heb ik een kiwiplant die zelf bestuivend is , bloeit deze in de zomer dan is het dagenlang 1 gezoem van hommels en bijen die al het werk voor ons doen.

Dit jaar zal dat wel niet het geval zijn want hij was zo groot geworden dat hij geheel over de schuur was gegroeid (7m lang) en je bijna met een kapmes een weg moest banen om de tuin in te komen dus nu geheel terug gesnoeid naar 3m hoog. (alle takken door de hakselaar gehaald en heb nu bijna 1 kuub afval)

 

Vijgen vallen er na de 1e nachtvorst meestal wel af (of worden na een poosje zwart), wordt het wat warmer dan zie je direct op de toppen al weer uitlopers komen.

Hier is het altijd maar afwachten of je vijgen krijgt, meestal nekt een nachtvorst het geheel wel waardoor alles bevriest en de nieuwe vruchten vervolgens te laat komen om te kunnen rijpen.

Ik heb al 3 verschillende soorten gehad en nog steeds niet de juiste gevonden die op het juiste moment zijn vruchten krijgt die ook rijp worden.

Maar ach ja het blad is ook mooi en de boom geeft flink wat schaduw zodat de konijnen er graag onder liggen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...