Ga naar inhoud


Zone verwarming


edje-ken

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, Con zei:

Dat gezegd hebbende begrijp je dat het nog niet zo gek is om
de gemiddelde temperatuur over de radiator zo hoog mogelijk
te houden

 

Daar was ik deze middag aan het denken.

Met name voor de vloerverwarming tussen de retour te zetten, dit verlaagd de retour en daarmee ook de toevoer.

Radiatoren verwarmen volgens fabrikant pas vanaf 45 graden dus daar ga ik dan🧐

Ga dit dan ook niet toepassen.

 

Op dit moment loopt de ketel heel rustig 👍

Zal het de komende periode natuurlijk nog in de gaten moeten houden.

 

@Con Je hebt me geweldig geholpen en wil je dan ook bedankten hiervoor.

Als je me laat weten wat je merk is met "borrelen dan laat ik dit naar je toe komen.

Heel veel geleerd en een geweldig onderwerp waarvan ik genoten heb.

 

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 29-1-2020 om 08:58, sat-ellite zei:

maar ik wil hier best mijn ervaring delen op het forum wat de valkuilen kunnen zijn van dit systeem

 

Belofte maakt schuld:

  • Bij meerdere hr80 of hr92 in één zone bedenk van te voren welke radiatorlocatie de referentie plaats moet zijn voor temperatuur voeling.
  • Markeer deze knoppen met master en slave en zonenummer, voorbeeld woonkamer is M1 S1 en S2 bij 3 radiatoren.
  • De knop met master is degene met de referentie locatie en voeg deze als eerste toe, daarna pas de slave's.
  • Nog beter kies voor een Honeywell Round Wireless of een andere in een zone met meerdere radiatoren en zorg dat deze de master is.
  • Deze kan op een betere plaats gemonteerd worden en je hebt geen last van bv gordijnen of zonlicht wat zorgt voor meet afwijking.

 

  • Geen Honeywell thermostaat binnenwerken in de radiator, zet de klep op FULL
  • Wel Honeywell thermostaat binnenwerken, zet de klep op DEFF
  • Op FULL heeft te maken dat bij weinig warmtevraag de klep op DEFF (20-80%) geen warmte doorlaat. op FULL (0-100%) wel.
  • Hierdoor kun je heel raar regelgedrag krijgen.

 

  • Zorg dat de schakelmomenten voor elke zones het liefst op dezelfde tijd aanvangen, natuurlijk niet altijd mogelijk
  • Maar laten we uitgaan van het extreme tegenovergestelde dat de ketel dan nooit rust heeft.
  • Bij slecht geïsoleerde huizen of matig geïsoleerde huizen zorg voor nacht en of dag verlaging van max 3 graden.
  • Bij heel goed geïsoleerde huizen is een nachtverlaging niet meer zinvol.
  • Zorg dat kamers bij dubbel glas niet onder de 10 graden komen en enkel glas 12 graden, slecht voor kozijnen en stucwerk! indien lager.
  • Kies voor adaptief opwarmen en optimale stop voor zones

 

  • Als het kan geef de voorkeur aan modulerend i.p.v. aan-uit ketel aansturing.
  • Maak van toilet geen aparte zone, dit zorgt voor ontregelend gedrag ketel, zet hier een gewone thermostaat knop op.
  • Het moet natuurlijk geen toilet van 20m2 zijn, dan kan natuurlijk een aparte zone hiervoor aangemaakt worden.

 

Succes allemaal 👋

 

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik aannemen dat de Evohome ook de wateraanvoertemperatuur logt

en wellicht het regelgedrag van de ketel en dat vastlegt in grafiekvorm?

 

Zoja, kun je dat dan een keer (een dag, 24 uur) hier plaatsen, ben wel benieuwd.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Con zei:

Mag ik aannemen dat de Evohome ook de wateraanvoertemperatuur logt

en wellicht het regelgedrag van de ketel en dat vastlegt in grafiekvorm?

 

Zoja, kun je dat dan een keer (een dag, 24 uur) hier plaatsen, ben wel benieuwd.

Nee dit is geen mogelijkheid van Evohome (tenminste de versie die ik heb) nieuwere misschien wel?

Wat ik wel kan doen is de ketel loggen met recom software en dit bestandje uploaden.

Denk wel dat je recom moet hebben om dit in te lezen!

Dit wordt dan iets voor zaterdag avond op zondag avond.

 

BTW ketel loopt heel rustig nu en steeds met een delta t van 20 graden.

Moduleert langzaam naar boven bij het opwarmen zones tot maximaal 70-50 en slaat af bij zones op temperatuur.

Gewoon één mooie rechte lijn naar boven 👍

Dan tapt hij volgens mij nog wel een uur uit het vaatje zonder bij te verwarmen.

Zit namelijk nog een behoorlijke warmte in het systeem en deze pompt hij mooi door tot dat het water weer de temperatuur bereikt heeft wat gevraagd wordt.

Daarbij moet evohome nog de nieuwe situatie aanleren.

 

Nog een bijkomend voordeel, stromingsgeluiden zijn bijna niet meer waar te nemen.

Bij opwarmen iets meer omdat de pomp naar boven moduleert maar niet storend en als alles op temperatuur is moet je je best doen om iets te horen.

Dan spreek ik over de woonkamer met de grootste radiatoren! op de slaapkamers hoor ik niets als alles op temperatuur is.

 

Badkamer is de zone met de slechtste isolatie (niet mogelijk) en had gisteren 1 uur nodig om 2,5 graad te overbruggen.

Niet slecht als standaard 1,5 graad per uur is.

 

Mocht dit allemaal zo blijven kunnen we het project als geslaagd bestempelen.

 

 

 

 

Ketel 1.jpg

Ketel 2.jpg

Ketel 3.jpg

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nog ff het schema aanpassen met eventueel vloerverwarming van de keuken.

Dan alleen laten draaien als er ergens in huis warmte wordt gevraagd, dat kan met NC

zie shot. Je had immers (volgens mij nog een Alpha-tje over) deze op de laagste stand.

image.png.a8c54f60adbdabeb8253c10787193a70.png

 

image.png.dbd8aaa9b4ec2228c948cabe71775409.png

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-2-2020 om 13:13, sat-ellite zei:

Mocht dit allemaal zo blijven kunnen we het project als geslaagd bestempelen.

Te vroeg gejuicht 😡

Gister avond warmtevraag uit van alle zones en wat bleek, ketel bleef aan?

Systeemstatus evohome op uit gezet (dus zeker geen warmtevraag) maar ketel bleef aan?

Gloeiende glimmende nakende krakende 🤬🥴😵

Dit gedrag kan komen van modulerend ketelrelais en aan-uit zoneklep in het systeem.

Had eigenlijk gedacht dat dit problemen kon opleveren bij warmtevraag werkplaats en omdat deze zelden aan is gehoopt dat dit wel zou meevallen, dus niet.

 

Dan maar aan-uit ketelrelais aangesloten.

Wat me ook opviel is dat de begrenzing toevoer temperatuur van 70 graden veel te warm is met dit weer.

Ketel moduleerd mooi naar boven op maar 70 graden is waanzin en zorgt dus voor overshoot.

Kan ook niet anders, deze warmte zit in de radiatoren en die geven nog wel even af ook al is de ketel uit.

 

Wat nu? handmatig aan het wieltje draaien bij steeds andere buitentemperatuur is ook niet echt de bedoeling.

Een buitensensor op evotouch geeft niks door aan de ketel en is louter informatief.

Buitensensor op ketel dacht ik dat alleen met de isense thermostaat werkte, maar ik heb dit vandaag eens uitgeprobeerd.

Wat blijkt! dit werkt wel 😀

 

Met de stooklijn waardes in extreme verschillen getest en de cv setpoint reageert hierop.

Stooklijn nu op -15 = 70 graden en 20= 35 graden ingesteld.

Ketel blijft mooi rond zijn begrenzing gerelateerd aan buitentemperatuur aan. (nu ca 48 graden)

 

Maximale opwarmtijd van 2 uur naar 3 uur ingesteld en nu maar afwachten.

 

 

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Con zei:

Ik zou nog ff het schema aanpassen met eventueel vloerverwarming van de keuken.

Dan alleen laten draaien als er ergens in huis warmte wordt gevraagd, dat kan met NC

zie shot.

Zo technisch ben ik niet in verwarming en snap geen bal van het schema 😂

Denk dat ik het maar simpel houd en alleen de radiatoren gebruik.

Uiteraard toch bedankt hiervoor.👍

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker wel!

Ik heb een Calenta die ik aan/uit stuur

maar wel een buitenvoeler aangesloten.

Zodra warmtevraag, moduleert de ketel

op de stooklijn. (ik heb hoofdzakelijk VV)

 

Maar zoals je al schreef, dan heb je wel

langere opwarmtijden.

Met radiatoren kun je wel wat overshoot

gebruiken. Dan is je huis wat sneller warm.

 

En de Evotherm houdt (volgens mij) per

ruimte de overshoot in de gaten en regelt

de kranen terug.

 

Schema

Ach, als jouw ketel rustig is/wordt dan is

het helemaal niet nodig.

 

Maar het schema is simpeler als je denkt.

Het getekende ventiel is voorzien van een

capilaire voeler die de mengtemperatuur

na de pomp begrenst op (instelbaar) 25-50 gr.

De pomp mengt retourwater bij indien de

mengtemperatuur oploopt, het ventiel "knijpt"

dan.

 

Maar het is natuurlijk uiterst vreemd dat de

ketel blijft branden wanneer geen warmtevraag.

 

Dat de radiatoren nog warmte afgeven kan eigenlijk

niet met Evohome, die zorgt er (IMO) voor dat er per

ruimte tijdig terug (zelflerend) wordt gemoduleerd.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Con zei:

Maar zoals je al schreef, dan heb je wel

langere opwarmtijden.

Met radiatoren kun je wel wat overshoot

gebruiken. Dan is je huis wat sneller warm.

Ik heb de stooklijn iets verandert omdat de temperatuur in de woonkamer niet gehandhaafd bleef.

Staat nu op -15 = 70 en 20 = 45

Schakelingen per uur staat op 6 en minimale aantijd 5 minuten

Heb het idee dat het wat beter is maar zal dit moeten opvolgen.

 

1 uur geleden, Con zei:

Maar het is natuurlijk uiterst vreemd dat de

ketel blijft branden wanneer geen warmtevraag.

Klopt heel vreemd.

Ik heb hierover een tijd geleden eens contact gehad met Honewell en deze meneer gaf aan dat het kan werken of niet.

Na meerdere meldingen van installateurs over regelproblemen dat er warmtevraag kan zijn als er geen warmtevraag is.

Wordt het advies gegeven om geen modulerend ketelrelais te gebruiken bij zonekleppen in het systeem.

In het verleden ook nooit last van gehad met aan uit regeling.

(Bij gebruik van meerdere zonekleppen: Het kan in de praktijk mogelijk zijn dat wanneer er een combinatie is van OpenTherm sturing naar de ketel, en aan/uit-sturing naar 1 of meerdere zonekleppen, dat de ketel in storing valt. Er kan dan een conflict zijn ontstaan tussen het dicht staan van de klep(pen) en de OpenTherm-sturing die toch nog een constante aanvoertemperatuur regelt. Mocht bovenstaande situatie van toepassing zijn, dan is de oplossing een aan/uit-ketelrelais (BDR91A1000) te gebruiken als ketelsturing.)

1 uur geleden, Con zei:

Dat de radiatoren nog warmte afgeven kan eigenlijk

niet met Evohome, die zorgt er (IMO) voor dat er per

ruimte tijdig terug (zelflerend) wordt gemoduleerd.

Klopt maar 70 graden ijlt nog wat lang door

Dit zal na verloop van tijd (aanleren) wel wat minder worden maar toch.

Iets langzamer opwarmen geeft de knoppen wat meer tijd om omlaag en omhoog te regelen.

Ander nadeel van 70 graden was de slaapkamer waar de buizen doorlopen naar de zolder voor de bypass, die geven dan zoveel warmte af dat de radiator bijna uit kan staan.

1 uur geleden, Con zei:

Maar het schema is simpeler als je denkt.

Het getekende ventiel is voorzien van een

capilaire voeler die de mengtemperatuur

na de pomp begrenst op (instelbaar) 25-50 gr.

De pomp mengt retourwater bij indien de

mengtemperatuur oploopt, het ventiel "knijpt"

dan.

Wil het best proberen maar dan heb ik toch wat uitleg nodig.

Hoe ziet dat ventiel met een capillaire voeler eruit?

Wat is tc en tt?

Wat sluit ik aan op de klemmen no en c? de pomp wordt gevoed door 230volt.

 

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, sat-ellite zei:

Ik heb de stooklijn iets verandert omdat de temperatuur in de woonkamer niet gehandhaafd bleef.

Staat nu op -15 = 70 en 20 = 45

Vreemde stooklijn, waarom niet gewoon -10/70 en als voetpunt 20/20? Je wil immers

niet dat bij een buitentemperatuur van 20 graden je ketel nog gaat stoken toch?

En met -15/70 verhoog je de aanvoertemperatuur t.a.v. -15/70. 

Schakelingen per uur staat op 6 en minimale aantijd 5 minuten

Heb het idee dat het wat beter is maar zal dit moeten opvolgen.

 

Klopt heel vreemd.

Ik heb hierover een tijd geleden eens contact gehad met Honewell en deze meneer gaf aan dat het kan werken of niet.

Na meerdere meldingen van installateurs over regelproblemen dat er warmtevraag kan zijn als er geen warmtevraag is.

Wordt het advies gegeven om geen modulerend ketelrelais te gebruiken bij zonekleppen in het systeem.

In het verleden ook nooit last van gehad met aan uit regeling.

Evohome heeft dus blijkbaar moeite met een zoneklep (jouw heater?)

(Bij gebruik van meerdere zonekleppen: Het kan in de praktijk mogelijk zijn dat wanneer er een combinatie is van OpenTherm sturing naar de ketel, en aan/uit-sturing naar 1 of meerdere zonekleppen, dat de ketel in storing valt. Er kan dan een conflict zijn ontstaan tussen het dicht staan van de klep(pen) en de OpenTherm-sturing die toch nog een constante aanvoertemperatuur regelt. Mocht bovenstaande situatie van toepassing zijn, dan is de oplossing een aan/uit-ketelrelais (BDR91A1000) te gebruiken als ketelsturing.)

Waarom stuur je de ketel niet gewoon aan/uit? De ketel moduleert wel op jouw WAR.

Klopt maar 70 graden ijlt nog wat lang door

Dit zal na verloop van tijd (aanleren) wel wat minder worden maar toch.

Iets langzamer opwarmen geeft de knoppen wat meer tijd om omlaag en omhoog te regelen.

Ander nadeel van 70 graden was de slaapkamer waar de buizen doorlopen naar de zolder voor de bypass, die geven dan zoveel warmte af dat de radiator bijna uit kan staan.

Wil het best proberen maar dan heb ik toch wat uitleg nodig.

Hoe ziet dat ventiel met een capillaire voeler eruit?

Wat is tc en tt? TC = temperatuurcontroller (het getekende ventiel), TT is temperatuurtransmitter (de capillaire voeler).

Wat sluit ik aan op de klemmen no en c? de pomp wordt gevoed door 230volt.

NO en C is een potentiaalvrij contact geschikt tot 1 amprére, dus voor die alpha ruim voldoende.

 

 

image.png.5cd6aa7bb2a738efc91fcdae9f15f4fb.png

 

Maar ik zou even de vloerverwarming loslaten, je hebt tenslotte al

(weliswaar kort) goede ervaringen opgedaan.

 

image.png.692de4a5b5b2825f05dfc7503bb47b4a.png

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Con zei:

Vreemde stooklijn, waarom niet gewoon -10/70 en als voetpunt 20/20? Je wil immers

niet dat bij een buitentemperatuur van 20 graden je ketel nog gaat stoken toch?

En met -15/70 verhoog je de aanvoertemperatuur t.a.v. -15/70. 

Ik vond de aanvoer temperatuur met 11 graden buiten vandaag te weinig voor de zone op temperatuur te houden vandaar dat ik 20-45 gekozen had.

Maar met -15 naar -10 te verschuiven bekom ik dat ook, zonet eens ingesteld en eens kijken hoe het hierop reageert.

2 uren geleden, Con zei:

Evohome heeft dus blijkbaar moeite met een zoneklep (jouw heater?)

Klopt, zelfs als deze niet ingeschakeld wordt!?

Vermoedelijk dat er bij de draadloze communicatie iets misgaat, zou niet weten waar het anders van vandaan moet komen.

2 uren geleden, Con zei:

Waarom stuur je de ketel niet gewoon aan/uit? De ketel moduleert wel op jouw WAR

Sinds vanmiddag stuur ik de ketel zo aan.

2 uren geleden, Con zei:

(Bij gebruik van meerdere zonekleppen: Het kan in de praktijk mogelijk zijn dat wanneer er een combinatie is van OpenTherm sturing naar de ketel, en aan/uit-sturing naar 1 of meerdere zonekleppen, dat de ketel in storing valt. Er kan dan een conflict zijn ontstaan tussen het dicht staan van de klep(pen) en de OpenTherm-sturing die toch nog een constante aanvoertemperatuur regelt. Mocht bovenstaande situatie van toepassing zijn, dan is de oplossing een aan/uit-ketelrelais (BDR91A1000) te gebruiken als ketelsturing.)

Dit was een stukje uitleg van de site van honeywell over problemen met een zoneklep i.c.m. modulerende module.

2 uren geleden, Con zei:

Wat is tc en tt? TC = temperatuurcontroller (het getekende ventiel), TT is temperatuurtransmitter (de capillaire voeler).

Aah duidelijk, maar de 1 groeps-verdeler heb ik bij afkoppelen vloerverwarming verkocht.

Om nu weer een nieuwe te kopen zit ik weer met een pomp teveel.

Bestaat er niets zonder pomp en dat ik hier mijn alpha voor gebruik?

2 uren geleden, Con zei:

NO en C is een potentiaalvrij contact geschikt tot 1 amprére, dus voor die alpha ruim voldoende.

Kan ik hierop dan de fase en de nul van de pomp opzetten? of moet er dan een soort van relais tussen?

Ik heb hier werkelijk geen enkele voorstelling van😃

2 uren geleden, Con zei:

Maar ik zou even de vloerverwarming loslaten

De geest is uit de fles, je hebt me nieuwsgierig gemaakt😉

Maar ik laat het voor nu even los, eerst de regeling eens correct krijgen.

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, sat-ellite zei:

Ik vond de aanvoer temperatuur met 11 graden buiten vandaag te weinig voor de zone op temperatuur te houden vandaar dat ik 20-45 gekozen had.

Maar met -15 naar -10 te verschuiven bekom ik dat ook

Ben erachter :) max keteltemperatuur stond nog op 70 graden.

stooklijn moet zijn -15 90 en +20 20 graden.

Stom van me, met WAR is deze begrenzing niet meer nodig.

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-2-2020 om 23:28, Con zei:

Ik zou nog ff het schema aanpassen met eventueel vloerverwarming van de keuken.

Heb eens aandachtig gekeken naar het schema maar klopt dit wel?

Zoals ik het nu lees meng ik toevoer met retour, echter wil ik alles uit de retour knijpen😉

Moet het dan niet zo zijn?

Vloerverwarming op retour.jpg

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat schema wordt morgen, zit niet meer achter mijn PC. Maar zo moet het iig niet.

(ik dacht dat je nog een Alpha-tje had liggen vandaar)

 

Vreemde stooklijn, waarom niet gewoon -10/70 en als voetpunt 20/20? Je wil immers

niet dat bij een buitentemperatuur van 20 graden je ketel nog gaat stoken toch?

En met -15/70 verhoog je de aanvoertemperatuur t.a.v. -15/70. 

 

Ik was abuis -15/70 is inderdaad een lagere aanvoertemperatuur dan -10/70.

 

Zal morgen ook ff een stooklijntje schetsen om verwarring te voorkomen.

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...