Ga naar inhoud


Uitzonderlijke atmosferische omstandigheden


astro iris

Aanbevolen berichten


Op 6-8-2020 om 23:44, astro iris zei:

 en goed te beluisteren 85%  binnen.

 

Wat bedoel je met 85% ? Dat zegt mij net zoveel als 85 pro en de centen liggen in de hoek. Niets dus.

 

Hebben we het over electrische veldsterkte ? Dan in dBµV/m.

 

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus eigenlijk is jouw signaalmeter bruikbaar tussen de 40 en 100% 😁

Dus technisch gezien dan is het signaal ongeveer 60% (natte vinger)

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Als ik afstem op een zender dan kan ik via zender info zien hoe sterk het signaal is. Indien het signaal te zwak wordt dan heb je geen ontvangst meer,. Bij DAB komen er dan haperingen in ontvangst en meestal beginnen die haperingen onder de 40%. De signaalmeter gaat van 0% tot 100%. Tussen 0 en 40 is het signaal te zwak om goede ontvangst te hebben. Hopelijk is het nu duidelijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt nog een groter probleem bij DAB, de grote SFN netwerken. Zijn er goede condities dan is er vaak geen of haperend geluid op DX muxen. Dit komt niet door slechte ontvangst, maar doordat je te veel steunzenders ontvangt de op uiteenlopende afstanden van je vandaan zitten.

 

Probleem heb ik hier vaak met de Duitse muxen.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Murdock zei:

Je hebt nog een groter probleem bij DAB, de grote SFN netwerken. Zijn er goede condities dan is er vaak geen of haperend geluid op DX muxen. Dit komt niet door slechte ontvangst, maar doordat je te veel steunzenders ontvangt de op uiteenlopende afstanden van je vandaan zitten.

 

Probleem heb ik hier vaak met de Duitse muxen.

Ook interessant om dat te weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, astro iris zei:

Duidelijk dat jij geen DAB+ ontvanger hebt.

 

Heb er meer dan één hier staan.

Die hebben 5 streepjes. Is voor mij een uiterst grove aanduiding om een klein idee te hebben dat de ontvangststerkte voldoende is. Bij één streepje heb ik nog steeds een stottervrije ontvangst. Bij geen enkel streepje gaat het pas in de knieen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-8-2020 om 23:44, astro iris zei:

Hier in Ieper komen via DAB+ de multiplexen 9D en 11C vanuit Biervliet (77 km), de 12 C uit Oostburg 68 km en de BBC Nationaal 12 B uit Dover 114 km goed te beluisteren 85%  binnen.

Leuk dat je dit deelt, dx hobby en die procenten of streepjes of wat dan ook. Je geeft je eigen locatie al aan en de ontvangst in km van ontvangst. Een x aantal streepjes of procenten icm afstand huis/zendmast geeft voor jouw prima indicatie weer of er condities zijn voor uitzonderlijke ontvangst 😉 , also een prima indicatie en snap direct wat je bedoelt ermee (ik als gemiddelde leek).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Heb er meer dan één hier staan.

Die hebben 5 streepjes. Is voor mij een uiterst grove aanduiding om een klein idee te hebben dat de ontvangststerkte voldoende is. Bij één streepje heb ik nog steeds een stottervrije ontvangst. Bij geen enkel streepje gaat het pas in de knieen.

Bij mij zijn het 3-2-of 1 streepje. Bij 1 streepje kan ik zien dat de procenten  onder de 50 zijn gezakt. Nu ja het maakt allemaal niet zoveel uit hoor, zijn gewoon indicaties of de omstandigheden voor ontvangst goed of slecht zijn en bij verder afgelegen zenders is die schommeling, naargelang de omstandigheden ,soms heel groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...