Ga naar inhoud


ARD en ZDF starten 10 nieuwe FTA HD kanalen


Hotzenwalder

Aanbevolen berichten

is natuurlijk gissen van mij

de regionale van de WDR zenden 90% van de tijd het zelfde uit

Op de regionale van Köln zal wel het HD worden en de andere zoals voorheen

 

wat denk je zelf? Zal de WDR of NDR, wat je maar wilt, de zenders zo maar twee keer doorgeven met hetzelfde?

Misschien dat iemand uit Duisburg en Niederrhein het lokale nieuws wilt horen en zien, en even geen belang heeft in het nieuws uit Aachen?

Of iemand uit Mecklenburg-Vorpommern naar het nieuws uit eigen deelstaat wilt zien en niet dat van Niedersachsen?

 

WDR Duisburg und Niederrhein, is mede interessant omdat het ook nieuws laat zien van net over de grens (Kleve en Emmerich) maar ook niet zelden de grens overstapt naar Nederland.

Het zelfde is bij voorbeeld voor WDR Aachen met Zuid-Limburg.

 

Dus de vraag blijft staan gaan ook de andere versies open in HD of slechts ééntje?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het blijft natuurlijk wel de vraag of alle lokale edities (vensters) te zien zijn in HD.

 

Waar denk je waar de WDR Test-B voor dient? Anders gezegd, waarom is de WDR aan het testen of ontvangers tussen SD en HD kunnen schakelen? Nog een hint: Er zitten 8 regionale versies op die transponder, maar er zijn normaalgesproken slechts 3 VPID's. Bij een regionale uitzending heeft iedere regionale versie opeens zijn eigen VPID. Er wordt dus dynamisch geschakeld tussen VPID's.

 

Daarom is die test er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid om de regionale edities mogelijk te maken: Als er geen regionale uitzending te zien is zie je het HD-beeld op alle regionale versies, is er wel een regionale uitzending, dan schakelt men naar de SD VPID ion MPEG2 over.

 

Op die manier kan je alle regionale edities van de WDR doorgeven behalve WDR Keulen. Want die zit op een andere transponder. Maar geen nood, die kan dan de bandbreedte van het HD-kanaal gebruiken. Waarmee de WDR klaar is en op alle WDR HD-versies op je afstandsbediening HD-uitzendingen te zien zijn.

 

Dit verklaart tevens waarom Einsfestival HD een testbeeld moest uitzenden, terwijl tijdens feestdagen bleek dat men technisch prima in staat was Einsfestival erop uit te zenden. Namelijk het plekje van Einsfestival HD moest gereserveerd blijven voor de WDR. Als Einsfestival HD reguliere uitzendingen had, dan was het een stuk lastiger geweest om die weer stop te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad gaat er volop dynamische PID omschakeling plaatsvinden.

In deze informatiemap van de NDR is veel hierover te vinden:

http://www.ndr.de/unternehmen/technik/fernsehempfang_digital/infomappe103.pdf

Zie vooral de transpondertabellen achterin.

Tijdens de regionale uitzendtijden is:

SWR BW in HD, SWR RP in SD

BR Süd in HD, BR Nord in SD

NDR NDS in HD, NDR MV/HH/SH in SD

WDR Köln in HD, WDR (overigen) in SD

Waarbij ik in het midden laat of die 4 vermelde studio's werkelijk HD zullen/kunnen leveren!

In ieder geval blijft de Video PID onveranderd tijdens de regionale uitzendtijden.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met zoveel kwaliteit in HD op de satelliet kan het HD abonnement van CDS wel opgezegd worden.

Voor mij is er straks in ieder geval HD keus genoeg zonder CDS

 

Mijn idee. Zeker in combinatie met al het moois op de Astra2.

Het enige waar ik voor zou willen betalen is de MotoGP maar

daar word ik gratis prima bediend door de BBC streams

en het gratis Sport1 Deutschland.

aangepast door Snoopy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is echt fijn nieuws,

 

Mijn abonnement bij canaal digitaal zeg ik op,(de kwaliteit is echt onder de norm,als je het vergelijkt met duitsland en engeland.

alleen ned 1,2,3,(bagger kwaliteit)vind ik genoeg.

 

lekker bbc en itv ook gratis,joepie!!

 

 

HUNNY

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet bij de Nederlandse zenders echt de krenten in de pap zoeken. Er zijn hele goede programma's, maar gemiddeld gezien is er geen bal aan. Ik neem gewoon alles op wat leuk is of wat nieuw is en me leuk lijkt. Wil je tv gaan kijken dan pak je een opname.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...