Ga naar inhoud


Kamerthermostaat kapot?


waterpas

Aanbevolen berichten

Ik denk niet dat hier nog een kwikschakelaar in zit :)

Zo stoffig is deze thermostaat niet.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Een thermostaat met een kwikschakelaar, daar is niets mis mee. Die schakelen perfect. Alleen kun je ze niet programmeren maar als pensionado hoef ik ook helemaal niets te programmeren want ik weet elke dag echt niet wanneer ik op sta en wanneer ik naar bed ga. En met de luchtverwarming die ik heb, is de kamer in 6 min. op temperatuur.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een thermostaat met een kwikschakelaar, daar is niets mis mee. Die schakelen perfect. Alleen kun je ze niet programmeren maar als pensionado hoef ik ook helemaal niets te programmeren want ik weet elke dag echt niet wanneer ik op sta en wanneer ik naar bed ga. En met de luchtverwarming die ik heb, is de kamer in 6 min. op temperatuur.

 

 

Ik heb dat soort problemen niet... :grin: :grin:

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf heb ik zo een eenvoudige aan/uit kamerthermostaat van Honeywell hangen......de beste wat ik hebt gehad.....

voorheen een programma kamerthermostaat gehad....wat Sprietje al beschreef....iedere dag een andere tijd dat je opstaat en naar bed gaat,

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn chronotherm ook een downgrade gegeven, want prachtig zo'n ding als je elke dag dezelfde tijden hebt maar heb je wisselende werktijden dan raakt hij compleet de kluts kwijt en kun je ook al om 14.00 uur thuis komen en is alles er warm.

Vandaar het zelflerende maar uitgezet en er een simpele aan/uit van gemaakt die om vaste tijden aan en uit gaat en niets zelf meer hoeft te bedenken.

Wat ik wel een erg groot nadeel van de chronotherm vind is dat ze zo enorm verkleuren, na 10 jaar zit zo'n ding goudgeel aan de wand terwijl hij ooit eens mooi wit was.

Dus ik heb alle elektronica er uit gehaald daarna de vaatwasser in om hem mooi schoon en vetvrij te krijgen en daarna weer mooi wit gespoten zodat hij er weer als nieuw uitziet.

 

Maar als je het 19,5 graden in de kamer wilt hebben dan kun je een thermostaat toch niet al op 19,4 graden laten schakelen?

Ik dacht dat daar altijd een halve graad in moest zitten en als je 19,5 graden instelt dat de temperatuur in de kamer dan schommelt tussen 19 en 20 graden ivm. de overschoot.

Verder gaf de TS aan dat er niets in de CV was verandert, maar misschien wel iets in de kamer zelf verandert?

soms kan ander behang er al de oorzaak zijn van dat alles nu plots anders werkt.

Ook tocht via de buis waardoor de kabel loopt is vaak de oorzaak van veel ellende en dan is er soms niets in de kamer zelf verandert maar in de ruimte waar de CV hangt staat nog een raampje open oid. die met de zomer is open gezet en nu met de kou geeft dat de problemen omdat de kou door de buis naar de thermostaat gaat (warmte kan natuurlijk ook) 

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik ook even mag afdwalen, een pensionado die op bed ligt.... :sick: achter de geraniums zitten lijkt mij al erg genoeg, hoewel als je er vochtig tegen spreekt kun je nog wat mee maken! :D   Maar nog eens, er is niets veranderd, nergens dus. De thermostaat zorgde ervoor dat het minimaal 19.5* in de kamer moet zijn, als de temperatuur daar onder komt schakelt hij en daar kan ik niets aan veranderen, dat werkt blijkbaar met tienden op de Danfoss TR75. Ik kan er tot nog toe geen touw aan vastknopen, wij hebben een regelmatig leven dus ik ga maar eens op zoek naar een modulerende klokthermostaat.

Allemaal bedankt voor de input!

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Als ik ook even mag afdwalen, een pensionado die op bed ligt.... :sick: achter de geraniums zitten lijkt mij al erg genoeg, hoewel als je er vochtig tegen spreekt kun je nog wat mee maken! :D   Maar nog eens, er is niets veranderd, nergens dus. De thermostaat zorgde ervoor dat het minimaal 19.5* in de kamer moet zijn, als de temperatuur daar onder komt schakelt hij en daar kan ik niets aan veranderen, dat werkt blijkbaar met tienden op de Danfoss TR75. Ik kan er tot nog toe geen touw aan vastknopen, wij hebben een regelmatig leven dus ik ga maar eens op zoek naar een modulerende klokthermostaat.
Allemaal bedankt voor de input!

 

Afdwalen heb je inmiddels het grootste recht toe als ik zie hoe iedereen hier alle kanten opschiet.

 

Maar één antwoord (ik blijf bij de les (hoop ik)) mis ik nog. Hoe zit het nu met de

batterijen? Zijn deze vers? Wat ook altijd boeiend is om te weten hoelang je die

afwijking (van de thermostaat :grin: ) nu hebt. Een week, een maand...?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Con, de batterijen zijn meteen vervangen en de afwijking :sick:  is er sinds j.l. donderdag of vrijdag. Vandaag heb ik de minimum temperatuur verhoogt naar 20*. Verhogen of verlagen gaat in stappen van 1/2* maar zoals ik al eerder schreef, de ketel wordt aangestuurd met een verschil van 1/10*. Bij  19.5* als minimum werkt het als volgt; ketel aan bij 19.4* en weer uit bij 19.6. De temperatuur in de kamer loopt dan nog wat verder op, en dat komt dan omdat het geen modulerende thermostaat is? Een advies voor een thermostaat, en dan geen merk maar een soort (aan/uit, modulerend) is altijd welkom!

Näkemiin

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Con, de batterijen zijn meteen vervangen en de afwijking :sick:  is er sinds j.l. donderdag of vrijdag. Vandaag heb ik de minimum temperatuur verhoogt naar 20*. Verhogen of verlagen gaat in stappen van 1/2* maar zoals ik al eerder schreef, de ketel wordt aangestuurd met een verschil van 1/10*. Bij  19.5* als minimum werkt het als volgt; ketel aan bij 19.4* en weer uit bij 19.6. De temperatuur in de kamer loopt dan nog wat verder op, en dat komt dan omdat het geen modulerende thermostaat is? Een advies voor een thermostaat, en dan geen merk maar een soort (aan/uit, modulerend) is altijd welkom!

Näkemiin

Ja, dat komt, wanneer de thermostaat uitschakelt er nog warmte onderweg is. Dat is ook de reden dat vroeger

een ANTI-cipatie (verstelbare)weerstand werd verwarmd. Zo voelde de thermostaat dat het al warm was voordat

de ruimte op temperatuur was. Tegenwoordig (eigenlijk al 10tallen jaren) wordt dit uiteraard elektronisch opgelost.

 

post-36489-0-26310000-1416761237.jpg

 

post-36489-0-00741100-1416761250_thumb.jpg

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook nog even de mogelijkheden;

 

post-36489-0-62441100-1416761887.jpg

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste gerrit B

 

In de handleiding kun je lezen dat het een modulerende ketel is, zie: https://www.gebruikershandleiding.com/Remeha-W21-Eco/preview-handleiding-37621.html#af1

 

Dan lijkt me de keuze ook niet zo moeilijk, immers men wil op 0,1 graden nauwkeurig starten en afslaan en meestal is een aan/uit thermostaat dan toch niet de beste oplossing.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Bedankt Con, ik weet waar ik naar ga kijken en laat het hierbij, iedereen nog eens bedankt voor de reactie's.

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...