Ga naar inhoud


ervaringen slimme thermostaten gevraagd ?


ronaldsl

Aanbevolen berichten

Het nadeel van de luchtverwarming is dat je geen overheerlijke vloerverwarming hebt, tevens kan je niet lekker genieten van zo een overheerlijke knuffelmuur laat staan dat je van die mooie design radiatoren hebt die je als handdoek droger kunt gebruiken.
En met die snelle opwarming van de kamer moet je natuurlijk altijd oppassen dat je toupetje niet van je hoofd waait en door de warme lucht spontaan uiteenvalt en door je centrale afzuig systeem weggezogen zal worden.
Maar goed de schade is weer te regelen met het geld dat je over kan houden door géén slimme meter te nemen.

post-51681-0-85615500-1417962813_thumb.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zes jaar gewoond in een lucht verwarmende nieuwebouw woning.

Inderdaad erg snel warm en erg zuinig in verbruik.

Alleen mijn luchtwegen waren minder tevreden.

Ookal vervang je de filters maandelijks het blijft een onprettig climaat.

 

In onze nieuwe woning vloerverwarming laten plaatsen en tot nu toe erg tevreden. (dit wordt onze eerste winter)

 

On topic

Onze Honeywell thermostaat gebruiken we minimaal. Het is een programmeerbaar ding maar we zetten hem zelf handmatig aan of uit. De digitale ronde Honeywell zou bij ons ook prima volstaan.

aangepast door mauspartyhouse

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel van de luchtverwarming is dat je geen overheerlijke vloerverwarming hebt, tevens kan je niet lekker genieten van zo een overheerlijke knuffelmuur laat staan dat je van die mooie design radiatoren hebt die je als handdoek droger kunt gebruiken.

En met die snelle opwarming van de kamer moet je natuurlijk altijd oppassen dat je toupetje niet van je hoofd waait en door de warme lucht spontaan uiteenvalt en door je centrale afzuig systeem weggezogen zal worden.

Maar goed de schade is weer te regelen met het geld dat je over kan houden door géén slimme meter te nemen.

 

Wil je iets bijzonders neem dan deze (1400 Watt, elektrisch), slechts 2700 euries maar het kan nog duurder...;

 

post-36489-0-14941800-1417989070.jpg

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zes jaar gewoond in een lucht verwarmende nieuwebouw woning.

Inderdaad erg snel warm en erg zuinig in verbruik.

Alleen mijn luchtwegen waren minder tevreden.

Ookal vervang je de filters maandelijks het blijft een onprettig climaat.

 

In onze nieuwe woning vloerverwarming laten plaatsen en tot nu toe erg tevreden. (dit wordt onze eerste winter)

 

On topic

Onze Honeywell thermostaat gebruiken we minimaal. Het is een programmeerbaar ding maar we zetten hem zelf handmatig aan of uit. De digitale ronde Honeywell zou bij ons ook prima volstaan.

 

In de tijd dat ik in Canada woonde, dat was begin 80er jaren, had ik ook luchtverwarming. De energiebron was gas en het werkte niet slecht. Als het afsloeg, was het ook snel weer koud. Het huis was zeer goed geisoleerd en ik kocht het als eerste bezitter.

De architect was bijzonder slim want de luchtinlaat was in de keuken aangebracht. Stond je daar te koken, dan stonk het hele huis binnen de korste keren naar uien en patat. De bouwfirma had daarvoor bij mij wel een hoofdprijs verdiend.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een gewoon thermostaat, die programmeer baar is, waar 9 programma's in kunnen, en programma kiezen (binnen die 9) per dag. Ik ben er zeer tevreden over, en koste +/- 35€. Mocht ik gebruik maken van een airco, dan kan ik een jumper verplaatsen, en dan kan hij een daarvoor geschikte airco aansturen, en kan dienen tijdens koude winterdagen en hete zomeravonden.

Ik heb het een beetje gezien van die smart dingen, want als je ze dan online wil gebruiken, krijg je nogal wel eens een foutmelding.

En ik ben zeker, dat er geen grapjassen via het internet mijn thermostaat op 35°C kan zetten. Want dan zou het pas stuiven.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de tijd dat ik in Canada woonde, dat was begin 80er jaren, had ik ook luchtverwarming. De energiebron was gas en het werkte niet slecht. Als het afsloeg, was het ook snel weer koud. Het huis was zeer goed geisoleerd en ik kocht het als eerste bezitter.

De architect was bijzonder slim want de luchtinlaat was in de keuken aangebracht. Stond je daar te koken, dan stonk het hele huis binnen de korste keren naar uien en patat. De bouwfirma had daarvoor bij mij wel een hoofdprijs verdiend.

Lol

Lekkere bloemkool lucht door je hele woning.

 

In onze woning werd de warmte teruggewonnen door een separaat systeem, die de lucht filterde en over gaf aan de ketel.

(beide spul van brinks climate)

Werkte niet slecht, alleen hoorde je de draaiende delen van de apparaten nogal.

Nee, Nee in die apparaten geen Enigma plugin met de naam 'fan control'  ;)

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Keukenlucht gebruik... zeker alleen stil gestaan bij feit dat als er in de keuken gekookt wordt de kookwarmte ook nog nuttig gebruikt wordt.

Tja, voor sommigen is de geur zeker een bonus want het water loopt je al bij voorbaat in de mond.

 

Bij ons oude bedrijfspand kon je na de grote pauze ook in elk vertrek de frikandellen geur opsnuiven.

Soms was dat een voordeel maar het gebeurde wel eens dat er een baksel mislukte... dan was je de rest van dag er klaar mee ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar weer een beetje terug naar af... een thermostaat heeft maar één doel, de temperatuur constant houden.

Als je een modulerende thermostaat hebt en een modulerende ketel aanstuurt dan heb je je doel bereikt.

 

Alle andere functies zijn alleen maar comfortverhogend maar tevens energiekostenverhogend.

 

Een klokfunctie? Ja, het is op tijd warm (comfort), het was goedkoper geweest als je "handmatig" te laat was geweest. 

Een eco-functie? Ja, de thermostaat weet hoe zwaar je huis is en zal op tijd beginnen met stoken opdat de temperatuur

precies op tijd bereikt zal zijn, weer inderdaad comfort, ook weer energie-onzuinig.

 

Het enige voordeel van een klokprogramma is dat, als je vergeet de thermostaat laag te zetten zal de thermostaat

jou corrigeren maar je weet toch zeker zelf wel wanneer je naar bed gaat.... de thermostaat heeft geen benul.

 

Focus dus op de thermostaatfunctie, de rest is primair onbelangrijk. En als je comfort wil, natuurlijk, dan koop je een

apparaat met toeters en bellen, ook nog een leuk hebbedingetje, maar energetisch juist???... nee.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er schijnen nu dus apparaatjes te zijn die ageren op beweging in de ruimte waar ze geplaatst zijn.

Volgensmij doet die google nest dat ook. Die heeft wat foefjes om te achterhalen of je thuis bent of niet.

Niet thuis? verwarming uit. Maar na hoelang? Kwartier? Halfuur? Uur? Ik weet het niet...

 

Licht laat je ook niet branden als je de deur uitgaat. Net zo goed dat je de deur niet open laat staan.

Kortom, zelf aan het wieltje blijven draaien. Elke vorm van comfort schakeling kost je uiteindelijk centen.

Al is het alleen al de aanschaf van zo'n device!

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de aflevering van kassa is duidelijk geworden dat de slimme thermostaten niets besparen (je moet het zelf nog doen)

 

het geeft je alleen inzicht in je verbruik ( met een behoorlijk prijskaartje)

 

als ik af en toe op de stroom/gas meter kijk weet ik ook wel wat ik verbruik ( en veel goedkoper dan zo'n abbo van € 3,50 p/m)

 

andere simpele energie besparende maatregelen leveren naar mijn mening meer op :

-thermostaatknoppen in elke ruimte

-led/spaarlampen

-in de ban doen van de oude  wasdroger ( of aanschaf warmtepompdroger)

grote energieverbruikers controleren d.m.v. een energiekostenmeter ( oude koelkast , diepviezer etc)

 

vaatwasser aansluiten op de warmwaterkraan (als  de slang en de machine daarvoor geschikt is) 

 

voor de wasmachine zijn er speciale kastjes verkrijgbaar die zorgen dat je de wasmachine op warm water kan aansluiten

 

standby killer voor tv en randapparaten 

 

wcd met schakelaar voor pc met randapparatuur 

 

't is allemaal simpel te bedenken  en geen dure thermostaat voor nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...