Ga naar inhoud


M7 Group verbetert codering HD-zenders


Sprietje

Aanbevolen berichten

Het Luxemburgse mediabedrijf M7 Group heeft de codering van HD-zenders bij de Belgische aanbieder TéléSAT aangescherpt. Men maakt nu gebruik van de CWOE-techniek.

 

 

CWOE is de afkorting van ControlWord Over Encryption. M7 Group gebruikt deze techniek al enige tijd bij de Nederlandse aanbieder CanalDigitaal en het Oostenrijkse HD Austria. Bij CanalDigitaal wordt alleen het internationale kanaal van betaalzender FOX Sports in deze techniek uitgezonden. Bij HD Austria wordt CWOE bij alle zenders gebruikt. In België wordt de techniek daarnaast ook bij TV Vlaanderen en TéléSAT via het minder gebruikte Viaccess-coderingsplatform gebruikt. Het gaat hierbij hoofdzakelijk om voormalig Mobistar abonnees. Na het stoppen door Mobistar van digitale satelliettelevisie zijn deze klanten naar TV Vlaanderen en TéléSAT overgestapt.

 

Techniek moet cardsharing bemoeilijken

 

Zenders die met de CWOE-techniek worden uitgezonden, zijn alleen met door M7 Group zelf op de markt gebrachte ontvangers met interne kaartlezers zoals Pace en Philips te bekijken. Via een CI-satellietontvanger kan alleen bij gebruik van de nieuwe witte CI-module van M7 Group gekeken worden. Afspraken met tv-zenders zorgen ervoor dat het Luxemburgse mediabedrijf de beter beveiligde techniek moet inzetten. CWOE is vooral bedoeld om het kijken door middel van smartcarddeling – ook wel cardsharing genoemd – te voorkomen. Europese aanbieders zeggen hierdoor jaarlijks tientallen miljoenen euro’s aan omzet mis te lopen. M7 Group heeft vooralsnog geen plannen om CWOE bij meer zenders uit het CanalDigitaal-zenderaanbod in te zetten.

 

Bron: Totaal TV

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Het komt steeds dichterbij....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het moment waarvan je wist dat het zou komen. :mad:

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze codering is er omdat anders de aanbieders van deze kanalen meer centjes willen zien van de M7 groep voor doorgifte.

Of in geval van Foxsports 2 international: helemaal geen internationaal voetbal.

 

Het is zwaar irritant dat het nodig is en erg jammer voor de echte hobbyisten die hierdoor terug moeten vallen op een ci module.

 

Met dank aan al die "waarom meer betalen als je alles kunt zien voor 75 euro per jaar" gasten en de "Dealers" die ze voorzien van beeld en geluid in ruil voor wat muntjes.

 

Als we hier straks allemaal verplicht aan de provider settop box zitten (In bv Duitsland, Engeland zijn ze al aan het migreren!) wordt het er allemaal niet leuker op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad cees, het komt steeds dichter bij en als je dan 6 satellietontvangers hebt zoals ik, 3 in Nederland en 3 op mijn vakantieadres, dan gaat het flink in de papieren lopen om aan de nieuwe eisen van CanalDigitaal te voldoen. Minimaal zal ik dan toch 5 nieuwe witte CI+ modules aan moeten schaffen.

En of die codering nu wel of niet waterdicht is, als we als klant van CanalDigitaal over enige tijd gedwongen worden aan de nieuwe eisen te voldoen, dan gaat het geld kosten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Daarom adviseer ik bij aanschaf van nieuwe ontvangers een CI slot en sta ik, zoals we al eens eerder besproken hebben, enigszins gereserveerd te kijken naar de haalbaarheid van de amortisatie van een nieuw aan te schaffen smart-Wi

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, dat is al langer bekend, de M7 ontvangers hebben de witte CI module geïntegreerd in de software.

Wanneer ik mij niet vergis hebben teams geprobeerd te doorgronden wat er zich intern in die M7 ontvanger afspeelt, maar het reverse engineren wordt onmogelijk gemaakt door de nodige beveiligingen.

Wanneer ik het goed begrijp is de communicatie tussen de kaart en de ontvanger /CI module ook encrypted.

 

Hetzelfde geldt voor de communicatie tussen de kaart en het CI module.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad cees, ook ik heb op al mijn ontvangers een CI-slot zitten zodat je altijd op de CD-norm kunt terug vallen. Alleen heb ik ook een M7 SAT801 in de keuken staan die ik ooit gekregen heb van iemand die de satelliet vaarwel had gezegd. Mijn vrouw kijkt daar alleen RTL4, 5, 7, 8, SBS6, Veronica en Net 5 op tijdens het eten koken. Ik wil er ook liefst zo min mogelijk van weten van zo'n CanalDigitaal bak.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de volgende stap de activering van de + van ci, en de linux bakjes kunnen voor die provider (tijdelijk??) in de kast, bij het ander afgedankt materiaal, of bij recupel, in het containerpark.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

ceesv schreef op 03 Dec 2014 - 22:58:

Ja, dat is al langer bekend, de M7 ontvangers hebben de witte CI module geïntegreerd in de software.

Wanneer ik mij niet vergis hebben teams geprobeerd te doorgronden wat er zich intern in die M7 ontvanger afspeelt, maar het reverse engineren wordt onmogelijk gemaakt door de nodige beveiligingen.

Wanneer ik het goed begrijp is de communicatie tussen de kaart en de ontvanger /CI module ook encrypted.

 

Hetzelfde geldt voor de communicatie tussen de kaart en het CI module.

 

Echt jij weet NIET waar je het over hebt.... maar goed dat wisten we eigenlijk al.

  • Like 1

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze codering is nog niet helemaal waterdicht ;)

Maar als je daarop doorvraagt, komt er niks concreets, dus ik ga ervan uit dat de codering prima voldoet.

Zoals hierboven ook maar weer blijkt.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...