Ga naar inhoud


werkloos vanaf oktober en nu


blitzteam

Aanbevolen berichten

En hou er rekening mee: het *kan* wel 9 weken kan duren voordat je ook maar iets uitgekeerd krijgt nadat je de papierwinkel noodgedwongen hebt moeten invullen.

Zou zeggen solliciteer je suf, je hebt niets te verliezen maar alles te winnen. Je kunt nu nog iets afslaan waar je niet 100% achter staat want je moet nog niet perse accepteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er zit wel een keerzijde aan zelf ander werk zoeken.

Zou je nl. een ontslag vergoeding krijgen of wordt er een sociaalplan opgesteld dan kun je daar meestal naar fluiten als je zelf vertrekt en je het met je huidige werkgever niet op een akkoordje kunt gooien.

 

Verwacht van een vakbond als het FNV niet te veel, mij lieten ze mooi in de kou staan, wel mooi jarenlang premie betalen maar uiteindelijk moest ik alles zelf regelen.

Rechtsbijstand ook prachtig maar kijk dan wel dat werk en inkomen ook in de polisvoorwaarden zijn opgenomen want zodra je die nodig hebt wordt er ook eerst gekeken in de kleine lettertjes hoe ze niet voor jou aan het werk hoeven.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit wel een keerzijde aan zelf ander werk zoeken.

Zou je nl. een ontslag vergoeding krijgen of wordt er een sociaalplan opgesteld dan kun je daar meestal naar fluiten als je zelf vertrekt en je het met je huidige werkgever niet op een akkoordje kunt gooien.

 

Het is mooi zulke dingen maar de regie over mijn werk en leven wil ik zelf in eigen handen houden. En die paar rotcenten mogen ze van mij aan diegenen geven die ze werkelijk nodig zijn. Maar goed, sommigen willen nu eenmaal alles hebben en dan krijg je... juist het deksel op de neus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een bond moet je eerst een jaar lid zijn alvorens ze je helpen.

 

En wat kun je verwachten van rechtsbijstand, je hebt relatief altijd

een schijntje hiervoor betaald, denk je dan echt dat je een

peperdure advocaat hiervoor krijgt??? Laat je niet gek maken.

 

Het is niet verkeerd een werkgever een premie te laten uitbetalen

volgens de ABC formule maar daar moet je zeker niet op wedden en

op wachten, dat kan parallel gaan aan werk vinden.

 

Oops: spelvaudje

 

En, oja, ventileer dit niet op een openbaar medium zoals facebook.

Nieuwe werkgevers struinen tegenwoordig ook van alles af...

 

Oops: weer een spelvaudje, tobben met mij...

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik weet niet in welke branche je werkzaam bent, en of dienstjaren en ervaring daarin een waarde hebben.

Een ding is zeker, wanneer je met jou leeftijd werkeloos wordt staat geen enkele werkgever meer open voor je sollicitatie, een enkele uitzondering daargelaten.

 

Solliciteren op een baan betekent dat de werkgever de grote stapel eerst sorteert op leeftijd en daarna op allerlei andere criteria die niet op jou passen.

Zelfs profielen die jou exact op het lijf geschreven zijn vermelden een punt nooit in de advertentie, je leeftijd.

 

Waarom zijn werkgevers zo krampachtig over leeftijd?

De reden ligt in de wettelijke bescherming die men ouderen gegeven heeft, in combinatie met een verschuiving van de kosten voor die bescherming naar diezelfde werkgever.

 

Wordt je arbeidsongeschikt, dient je werkgever jou 2 jaar door te betalen, en daarna betaalt hij 5 jaar lang een hogere verzekeringspremie.

Verder dient hij jou daarna een passende baan aan te bieden aangepast aan je handicap, of te betalen indien hij dat niet kan aanbieden.

 

Is het risico voor oudere werknemers om arbeidsongeschikt te worden groter dan bij jongere werknemers, werkgevers denken van wel.

 

Zit je eenmaal aan de verkeerde kant van je 40e levensjaar helpt in de meeste gevallen alleen nog een relatie netwerk.

Benader actief je collega's, leveranciers en klanten,vrienden en bekenden, in de praktijk heb je daarmee de meeste kans op een nieuwe baan.

Zet je huidige verworvenheden aan de kant, werktijden, werk, reisafstand, beloning, zet het niet af tegen je huidige salaris, maar tegen de bijstandsuitkering.

En ten aanzien van je eigen vermogen, geen bijstand voor diegenen die zelf vermogen hebben, het is een hard gelag, maar wanneer je buurman 3 keer per jaar met vakantie is geweest en in een huurhuis woont, hij krijgt wel bijstand.

Jij bent niet met vakantie geweest, maar hebt het geld in je huis gestopt, jammer dan, maar geen bijstand.

https://www.google.de/search?q=bistand+en+eigen+woning&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=DVe0VOSnAYnzUq-Eg5AE#q=bijstand+en+eigen+woning&spell=1

 

Begin daarom zo snel mogelijk met je netwerk te activeren.

 

Ook al is de kans op ander werk misschien klein, hij is er wel, ook voor diegenen met de nodige dienstjaren op de teller.

 

Een ervaringsdeskundige.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat begrijp ik niet... gerrit B

ofwel je gaat elders werken en bent daarmee onder de pannen en denkt nergens meer over (de wereld is weer in orde)

ofwel je gaat voor het leegzuigen van opgebouwde rechten qua uitbetalingen ( je sociale fondsen worden leeggeplunderd)

ciao

 

Het kan ook anders lopen en heeft niets met leegzuigen van de sociale fondsen te maken.

 

Ik ken iemand van 54 die ontslagen is vanwege een reorganisatie bij een bank.

Zou deze direct ander werk zijn gaan zoeken dan zou die een bedankje met een bosje bloemen hebben gekregen voor ruim 25 jaar bewezen diensten.

Omdat het bedrijf niet failliet ging oid. is er voor de werknemers die uiteindelijk ontslagen zijn een sociaal plan afgesproken.

Hebben ze geen werk of hebben ze werk met een lager inkomen moeten accepteren dan vult de oude werkgever hun salaris aan voor de duur van in totaal 5 jaar (3 jaar volledig en daarna afbouwend) tot hetgeen ze normaal verdienden.

Er zijn er die dus direct ander werk zijn gaan zoeken en die alleen dat bedankje kregen ondanks een baan met minder inkomen.

Er zijn er ook die 1 dag na het ontslag bij hun nieuwe werkgever zijn begonnen maar die krijgen nu nog wel 5 jaar lang een aanvulling  op hun loon van hun oude werkgever.

 

Tja, als je dat van te voren had geweten zou jij dan direct een andere (minder betaalde) baan hebben geaccepteerd omdat je werkgever goedkoper een call-centre in Verweggistan op kon zetten dan jou aan het werk te houden?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is gewoon weg foutieve informatie welke een nalatigheid duidelijk maakt...

de werkgever moet namelijk zelf bij het UWV het ontslag en de reden daartoe verdedigen

Dat staat daar weer los van, je moet altijd het ontslag aanvechten. Ik heb een ex collega die akkoord is gegaan met een ontslagvergoeding en om die reden zijn recht op WW kwijt raakte. Ga altijd voor advies naar een advocaat, het eerste gesprek is gratis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar 100.000 werklozen ERBIJ stond in de krant.

Veel banken, verzekeraars maar bijv ook KPN gaan mensen ontslaan.

We gaan echt naar de kl*te....

 

TS wens ik veel sterkte toe de komende tijd. Het zal vrijwel onmogelijk worden een baan te vinden. Spreek je netwerk aan en wacht op het sociaal plan dat wellicht gaat volgen.

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Zit je eenmaal aan de verkeerde kant van je 40e levensjaar helpt in de meeste gevallen alleen nog een relatie netwerk.

 

Nou nou, zo zwart wit is het natuurlijk ook niet. Ik ben op mijn 47e van baan veranderd. Ik heb gesolliciteerd en uiteindelijk 3 aanbiedingen gekregen.

Maar een netwerk kan zeker geen kwaad.

 

Maar alles is wel afhankelijk van de branche en het bedrijf waar de TS werkt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat staat daar weer los van, je moet altijd het ontslag aanvechten. Ik heb een ex collega die akkoord is gegaan met een ontslagvergoeding en om die reden zijn recht op WW kwijt raakte. Ga altijd voor advies naar een advocaat, het eerste gesprek is gratis.

Mijn ex- druiloor baas had zelfs met ontslagbrief van beroemd en bekend advokaat en ontslagvergoeding die in het geding stond alles kompleet dichtgenageld en UWV heeft mij niet bestraft daar ik geen verweer heb geboden, dat mag het UWV namelijk ook helemaal niet.

Het UWV mag enkel tijdelijk je uitkering korten of inhouden als je niet vroegtijdig begonnen bent met solliciteren... (dat is Algemeen BestuursRecht)

 

Ik schreef het heel bewust inzake de bedrijfseconomische redenen die toto ontslag leiden, daar komt niemand omheen. :mellow:

 

Nog een Punt; de Werkgever is helemaal niet verplicht iemand een ontslagvergoeding te geven in die situatie van bedrijfseconomische omstandigheden. Dat is toch evident en ook bekend? :sick:

Ready Baby

Jeanne Added

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit natuurlijk in de situatie dat ik , al eens bij het UWV heb rondgelopen, en voor 28 % werdt afgekeurd i.v.m nekproblemen en een lichte vorm van epilepsie.(norm is 35 % )gelukkig heeft mijn werkgever me toen een nieuw baantje bezorgd binnen het bedrijf.

ik werk nu met diensten( volcontinu ).Mijn werkgever wil nu door de crisis overgaan naar een 4 ploegensysteem waardoor natuurlijk iemand overbodig is.aan gezien ik niet aan de opleidingmatrix voldoe , ben ik het haasje.Per 1 maart, zou de nieuwe rooster ingaan, maar omdat we iemand op de afdeling met zwangerschaps verlof gaat mag ik tot 1 oktober blijven.

Ben nu inmiddels ziek, kan het emotioneel niet meer aan, en zit nu met een burnout met een raffel aan midicijnen .

aangepast door blitzteam

Vu+ duo2 Pli +Vti

it's to be or not to be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg bekend verhaal van de TS. Ik kan de volgende tips geven aan TS:

 

- Schakel altijd een jurist in. Het zijnde via rechtsbijstand of een echte advocaat. Immers zij weten wat juridisch correct is.

- Zorg dat er geen aantoonbare verwijtbare ontslag bewijs is. Anders raakt u aanspraak op een WW uitkering kwijt. Zoals diefstal tijdens werk om een voorbeeld te noemen.

- Indien er een "wederzijdse goedkeuring" voorstel wordt gedaan. Toets of deze WW veilig is en werkgever de juridische kosten op zich neemt.

 

Banen in Nederland zijn niet voor het oprapen. Voor 1 vacature staan er meer dan 10 mensen in de rij (voor loondienst). Met alle respect aan TS, zijn/haar leeftijd zit het tegen. Waarom zal een werkgever "extra kosten (risico)" maken als hij/zij iemand in dienst kan nemen. Die jong (goedkoper) is en net afgestudeerd en gedreven om carrière te maken.

 

Werkgevers in Nederland zijn ook niet vrij van blaam. Die durven niet te investeren of een risico te nemen. Wat ik altijd zeg, ondernemen is risico nemen. Wat ik nu vaak zie bij werkgevers is kosten besparing. Maakt niet uit waar, als er kosten kunnen worden bespaard. Ook het redelijk bekende verhaal "en en". Wij nemen graag mensen in dienst met voor minimale kosten en hoog opgeleid. Dat gaat dus ook niet werken. De werkgevers hebben nu een betere troef in hand. Immers voor deze vrij vacature hebben zijn er nog 10 andere mensen die gereageerd hebben. Keuze zat en er zal altijd eentje happen die onder onze voorwaarde wil werken. Ik zie ook de volgende trend komen van de werkgevers. De gemaakte kosten voor schuiven naar de werknemer. Om een voorbeeld te noemen. Kijk eens naar DHL en PostNL chauffeurs. Die moeten hun eigen auto gebruiken om de pakketjes te brengen. Tegen €0.19 per km vergoeding. Deze vergoeding dekt niet eens slijtage aan de auto, verzekering en andere kosten. Maw de opdrachtgever plukt hier de vruchten vanaf.

 

Helaas heb ik ook een maatje (38 jaar) die nu ook 6 maanden in de WW zit. Hij solliciteert zich helemaal suf. Hij kan beamen dat veel werkgevers eerst naar de kosten kijken en dan naar de kwaliteit van de persoon. Zijn gevraagde loon is absoluut niet hoog en is zelf lager van er gemiddeld wordt gevraagd voor de functie. Hij is nu ook beu om telkens te worden afgezeken door personen die het altijd beter weten (cowboys). Ook krijgt hij vaak geen reactie van bedrijven waar gesolliciteerd heeft. En dat vind ik zacht gezegd "niet netjes".  Wat ik ook zeg: if you pay peanuts, you will get monkeys to work for you.

 

Ik heb nu geadviseerd om eenmansbedrijf te starten net als ik. En een keer een starter informatie dag te volgen bij KvK. Echter zie ik bij veel opdrachtgever dat er flink worden snijden in het uurtarief. Soms is uurtarief zo laag dat men beter in loondienst gaan. En dat wilt de opdrachtgever niet. Die wilt geen pension afdragen, geen sociale premies betalen en wel het gemak om inhuur mensen aan de kant te zetten. Wederom het bekende "en en" verhaal.

 

Aan TS wens ik aan hem/haar veel succes met het vinden van een leuke uitdaging.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...