Ga naar inhoud


Wat is eigelijk het verschil tussen HD en Full HD...?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten


  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Voor de introductie van HD kreeg je de HD-ready Tv. Deze kon HD doorgeven in de SD norm.

Zo werd voorkomen dat de verkoop van Tv's stilviel in afwachting op de HD toestellen. 

De Full HD is slecht een naam om aan te geven dat de TV HD en SD kon weergeven.

Full HD bestaat niet, de commercie nam een loopje met de consument.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal waar dus,

 

HD is in de camera wereld 720P ofwel een camera met 1,3 Mega pixels

Full HD is in de camera wereld 1080P of wel een camera met 2 Mega pixels

en geloof me het verschil tussen HD en Full HD is op een goed scherm dus absoluut duidelijk te zien.

Vandaar dat wij vrijwel uitsluitend camera's leveren in Full HD en zo af en toe nu ook al in 4K kwaliteit.

Het verschil tussen die laatste 2 is dat als ik met een Full HD camera een nummerbord kan lezen op 10m afstand ik met dezelfde lens en een 4K camera deze ook nog op 40m afstand probleemloos kan lezen.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Willen jullie het ongeveer of precies weten?

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/HD_ready

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

nauw, vooruit dan maar.

 

HDTV kent twee typen : HD Ready en Full HD. HD Ready bestaat uit 720 verticale beeldlijnen en Full HD bestaat uit 1080 verticale beeldlijnen. Hierdoor is het beeld tot wel vijf maal scherper dan de gebruikelijke analoge weergave (PAL) met zijn 576 verticale beeldlijnen.

 

 

logo%20full%20hd%201080.jpg

Full HD     1920 x 1080 = 2.063.600 pixels

 

Logo_HDready.jpg

HD Ready  1280 x 720 = 921.600 pixels

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HD is in de camera wereld 720P ofwel een camera met 1,3 Mega pixels

Full HD is in de camera wereld 1080P of wel een camera met 2 Mega pixels

En geloof me het verschil tussen HD en Full HD is op een goed scherm dus absoluut duidelijk te zien.

Vandaar dat wij vrijwel uitsluitend camera's leveren in Full HD en zo af en toe nu ook al in 4K kwaliteit.

Het verschil tussen die laatste 2 is dat als ik met een Full HD camera een nummerbord kan lezen op 10m afstand ik met dezelfde lens en een 4K camera deze ook nog op 40m afstand probleemloos kan lezen.

 

suc6

 

Gerrit

Wat ik dus aangaf.

En in 4K gaat de resolutie nog veel verder omhoog nl.3840×2160 dus 8.294.400 pixels tot 4000x3000 = 12 miljoen pixels

 

Vergelijk je dit beeld dus met een full HD beeld dan zie je dat kleuren veel echter worden en details nog weer veel beter zichtbaar.

 

post-32015-0-48163100-1437174533_thumb.jpg

 

suc6

 

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal waar dus,

 

HD is in de camera wereld 720P ofwel een camera met 1,3 Mega pixels

Full HD is in de camera wereld 1080P of wel een camera met 2 Mega pixels

en geloof me het verschil tussen HD en Full HD is op een goed scherm dus absoluut duidelijk te zien.

Vandaar dat wij vrijwel uitsluitend camera's leveren in Full HD en zo af en toe nu ook al in 4K kwaliteit.

Het verschil tussen die laatste 2 is dat als ik met een Full HD camera een nummerbord kan lezen op 10m afstand ik met dezelfde lens en een 4K camera deze ook nog op 40m afstand probleemloos kan lezen.

 

suc6

 

Gerrit

 

Over welke soort camera´s hebben we het hier?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden dat ik deze posting heb geplaatst is dat ik eens wilde weten wat er zoal bij de consumer of verbruiker voor en mening heerst over Full HD wel of niet onzin.

Uit broadcast oogpunt bestaat er alleen maar HD en nu de nieuwere norm: UHD/4k (4k en UHD zijn niet helemaal hetzelfde)

Blijven we bij HD dan zijn zowel 720p en 1080i beide HD beide met hun voor en nadelen. Ik heb het niet over 1080p want dat is een norm die over het algemeen o.a. alleen voor films op blue ray gedacht is. Een blueray heeft meer data capaciteit.

 

Voor de broadcast wereld geldt uitsluitend:

 

De minimum data opname capaciteit die door de EBU voorgeschreven en door de meeste aangesloten broadcasters nagevolgd wordt is 50Mb/seconde in een 4:2:2 colour space met een sensor van minstens ½”.

Pas dan hebben we het over HD.

Dus heb je een camera die wel in 1080p kan opnemen maar niet een sensor heeft van minstens ½” en geen 4:2:2 colour space heeft, dan is het ook geen FullHD.

Samengevat is dat FullHD gewauwel alleen maar marketing geneuzel en maakt de verbruiker totaal verward.

 

Bewakingskamera´s het stempel "HD/4K" te geven is natuurlijk onzin. Ze zullen wel een scherp plaatje geven maar met broadcast kwaliteit heeft dit niets te maken. Ze zullen nooit de filmlook kunnen geven die kamera´s als de

ARRI Alexa,

Sony F-65
RED Epic, Scarlet en M-X
Canon C300EOS en C300PL

 

Camera´s als de bekende GoPro´s is leuk speelgoed maar de colorspace en sensorgrootte is niet toereikend voor normale dagelijkse HD broadcast toepassingen. Behalve dan op de helm van en fietser en onboard Formule 1 etc.

Verder hebben ze een HDMI uitgang en de latency van 2-3 frames is te hoog voor life broadcast. Om over IP bewakingscamera´s maar niet te praten.

Ze hebben allemaal hun eigen toepassingsgebied, geven leuke plaatjes maar om ze het nu het stempel: Full HD te geven is onzinnig.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ongeveer ja.

 

Eigenlijk probeer ik alleen maar uit te leggen dat wanneer een camera het label HD of FullHD heeft, dit misschien voor het aantal pixels wel zo kan zijn maar dat er nog veel meer criteria zijn voordat we het werkelijk over HD hebben.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...