Ga naar inhoud


Verboden afspraken over het bekijken van films op betaaltelevisie


theparasol

Aanbevolen berichten

Het Britse Sky UK en zes grote Amerikaanse filmstudio's hebben volgens de Europese Commissie verboden afspraken gemaakt over het bekijken van films op betaaltelevisie. Daardoor kregen alleen kijkers in Groot-Brittannië en Ierland toegang tot de dienst van Sky UK.

Brussel vindt dat Europeanen de betaalzenders van hun eigen keuze moeten kunnen bekijken via satelliet of online, waar zij zich ook in Europa bevinden. De gemaakte afspraken zouden indruisen tegen Europese regels die concurrentie moeten bevorderen.

De Commissie is een formele mededingingszaak gestart tegen de Britse betaalzender en de zes studio's. Het gaat om Disney, NBCUniversal, Paramount, Sony, 20th Century Fox en Warner Bros.

 

Bron: NOS

 

Dit zinnetje stemt mij zeer hoopvol:

 

"Brussel vindt dat Europeanen de betaalzenders van hun eigen keuze moeten kunnen bekijken via satelliet of online, waar zij zich ook in Europa bevinden."

 

Het kan lang duren of kort maar ik kan straks op elke provider in europa dus een abonnement nemen!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Omdat de rechten van de programma's per land worden verkocht.

Een tv zender betaald een x bedrag om het programma in het desbetreffende land te mogen vertonen.

Aangezien die rechten in het buurland nogmaals verkocht worden aan de collega zender is er de restrictie dat het signaal niet grensoverschrijdend te zien mag zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou geen slechte zaak zijn voor ons, alhoewel ik vrees dat de filmproducenten zich gaan verweren als een duivel in een wijwatervat.

Grensoverschrijdend zal dan betekenen dat auteursrechten geregeld zullen moeten worden per abonnee.

Nu kunnen ze een provider nog verplichten om voor alle inwoners van het land een bedrag te laten ophoesten of die nu kijken of niet.

Voor de providers zou het zelfs veel goedkoper kunnen uitkomen dan nu.

Wie weet bestaan er misschien al zulke geheime afspraken met SKY, die betalen nu voor 4 landen.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht het wel zover komen,dan zullen alle abonnementen duurder worden om de inkomstenderving van de contentaanbieders te compenseren.

Dit vanwege rechten per land welke dan toch elders gezien kunnen worden.

Ze zullen dan meer geld vragen voor doorgifte.

Dus meer keuze kost meer geld.

aangepast door Gerard 76


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie gaan me toch niet vertellen dat Sky en consorten zo naïf zijn dat ze de rechten per land betalen aan Hollywood.

Juist omdat ze precies kunnen aantonen hoeveel betalende abonnees ze hebben.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, bij pay tv is het heel tranparant, er kan gewoon per abonnee betaald worden, en dat is het eerlijkste. Ik denk zelfs dat de zenders in hun totaliteit gewoon meer abonnees zullen krijgen, omdat het bereik dus een stuk groter wordt.

Lijkt me een positieve zaak om vrij te kunnen kiezen bij welke provider je een abo neemt.... ik kijk er al jaren naar uit. Het scheelt vaak een stroman die je ook moet betalen, en om dingen in eigen hand te hebben is het ook gewoon beter.

Maar... dat verhaal met voorspellingen dat er 'binnenkort' wat pay tv betreft geen restricties meer zullen zijn, hoor ik al 15 jaar en langer....  maar de hoop sterft het laatst zeggen ze...

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

die kwesties die voor het europees Hof kwamen stemden inderdaad hoopvol

enkel de bureacraten en europeese politici hebben ander belang, je zag het ook gedurende de laatste 15 jaar van gemeenschappelijk naar partij en nationaal belang omslaan

misschien dat sky UK + DE + I nog brood ziet in NL

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Jullie gaan me toch niet vertellen dat Sky en consorten zo naïf zijn dat ze de rechten per land betalen aan Hollywood.

Juist omdat ze precies kunnen aantonen hoeveel betalende abonnees ze hebben.

Dat is de ene kant van de zaak, de andere kant is dat wanneer Sky een serie koopt, ze het niet op prijs zullen stellen dat die serie ook via andere kanalen, al dan niet fta in hun gebied te zien zullen zijn.

 

Die rechten moeten via de kijkcijfers, abonnementskosten en reclame inkomsten natuurlijk wel terugverdiend worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet omdat Sky een serie uitzendt dat ze die gekocht hebben, ze nemen op die serie een uitzendrecht van bepaalde duur.

M.a.w ze worden geen eigenaar van die serie, omdat ze die uitzenden.

Mochten ze zelf een serie maken dan kunnen dat ook doen naar andere providers.

 

Van een familielid die in de EU een hoge functie heeft verneem ik dat het hele systeem op de schop zal gaan, verdere details mag ze niet kwijt.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je een serie koopt om uit te zenden betekent dat in de TV wereld dat je het in een bepaalde periode een aantal keren mag uitzenden in een bepaalde regio.

Je koopt alleen de uitzendrechten voor tv, CD, DVD, Blue-ray rechten etc. worden afzonderlijk verkocht.

Uiteraard blijven de auteursrechten bij de maker/eigenaar, tenzij hij die ook overdraagt.

 

Soms staat helemaal niet vast of de rechtenverkoper ook de werkelijk rechthebbende is.

 

Ooit eens een zaak meegemaakt waar we gesommeerd werden te stoppen met de verkoop van content.

Daarbij hadden wij een contract met een "rechten" verkoper.

 

In de daarop volgende rechtszaak het "wie eist, die bewijst" als verweer gevoerd.

 

Toen bleek na lang uitzoeken dat zowel degene van wie wij de rechten gekocht hadden als de eiser die meende dat hij de rechten bezat, er naast zaten.

 

De rechten lagen bij de Ierse belastingdienst die ze in het kader van een niet voldane belastingschuld in boedelbeslag genomen had.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige interessante aan het opbreken van die rechten per land, is dat men dan als buitenlander via zijn eigen provider zal kunnen kijken. Dat er daardoor concurrentie zou ontstaan tussen Europese zenders of providers, daar geloof ik niet echt in.

De concurrentie onderling tussen die zenders situeert zich altijd in het eigen taalgebied, nooit daar buiten.

Dat is vandaag al aanwezig zelf met rechten per land. 

 

Nederlanders en Vlamingen, ja, die kijken wel eens naar buitenlandse zenders, we zijn gelukkig meertalig,

De enige reden is dan nog enkel omdat het bij ons niet in het pakket zit.

Dat kan men van een Fransman, Spanjaard , Duitser, Engelsman enz... niet zeggen, die kennen ook maar een taal en hebben daarin een uitgebreid pakket ter beschikking.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...