Ga naar inhoud


Ervaringen met (bijna) gratis bellen met VoIP providers


ebhoorn

Aanbevolen berichten

ebhoorn, zo doe ik het dus ook... ik let erg goed op mijn uitgaven... en dat heeft niets met de crisis te maken,  maar ik hou er niet van om veel te betalen voor dingen die ik ook veel goedkoper kan hebben.... ik geef wel 21.50 aan internet uit, voor mijn 30/3 abo, ook bij telfort... Sat apparatuur gaat echt wel veel langer mee dan 7 jaar hoor...

 

destijds deed Budgetphone het porteren naar prepaid wel... maar goed er zijn inderdaad ook andere spelers, 12connect vraagt 1.27 per maand voor je nummer en cheapconnect is er dus ook....

 

Choozze kende ik niet... heb even zitten zoeken... het is dus Choozze ZERO waar het om gaat begrijp ik. Ik zie dat je blijkbaar eenmalig 25 euro moet betalen voor die sim, en dat je dan maandelijks 100 minuten etc 'gratis' binnen NL kan bellen... hoe worden andere kosten, stel dat je een telefoontje op dat NL nummer ontvangt in het buitenland bijvoorbeeld, afgerekend? is dat via incasso, of is het toch prepaid? Zijn er voorwaarden over minimaal gebruik, houdbaarheid van eventueel beltegoed (indien prepaid) etc etc... ik kan er niet echt iets over vinden....  want dat lijkt dus wel heel erg interessant, zeker als je nauwelijks met een nederlands nummer belt.

oh ja, welk netwerk gebruiken ze?

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Sverige: Ten aanzien van GSM's in het buitenland moet je altijd uitkijken. Vanwege de interconnectietarieven die de providers aan elkaar berekenen (en kunstmatig hoog houden) kan het zelfs zo zijn dat je als je een telefoontje ontvangt moet betalen: Immers: de beller weet niet waar je fysiek verblijft.

 

Ik weet het dus niet hoe het met choozze zit: ik zou een paar "killer questions" verzinnen die van toepassing zijn op jouw situatie, en ze naar choozze toe sturen.

 

Ja kijk, ik realiseerde mij in het verleden al snel 50 Euro of meer kwijt was aan telecommunicatie kosten, en ik kon en kan de vraag "Hebbu dat er voor over?" eigenlijk niet met "ja" beantwoorden. Ik ben als vrijwilliger bovendien actief op het vlkak van schuldhulpverlening - en zie hoe bij veel mensen de verleiding moeilijk is te weerstaan om de nieuwste smartphone via een abbo aan te schaffen. Daaraan toegevoegd een enorm alles in één abonnement met TV, vaste telefonie en een internetcapaciteit die zelden wordt uitgenut  als iets vanzelfsprekends. Dit als trade-off voor eten bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ebhoorn, ik gebruik altijd diverse simkaarten, ik heb er 3 permanent in gebruik. een Zweedse, een Nederlandse en een Duitse... maar het gebeurt uiteraard soms wel eens dat je een teleffontje krijgt op een sim die net in het buitenland is...

Nu is een gesprek ontvangen gelukkig niet duur meer... 55 Öre per minuut of 5 ct op de duitse sim...

Maar ik vroeg me dus eerder af of je de rekening dus betaalt met een rekening Achteraf, of dat je een beltegoed moet aanleggen. En in het laatste geval komt de vraag hoe lang dat tegoed houdbaar is.  Volgens wat ik gisteravond nog uitgezocht heb, zou het allemaal gewoon POSTPAID zijn, dus geen beltegoeden die kunnen vervallen. Voorwaarden zie ik niet, of ik kan ze niet vinden...

Data gebruik ik uiteraard NOOIT met de NL of DE sim, omdat dat veel te duur is. In Zweden en Denemarken heb ik data tegen dezelfde prijs als in SE met de sim van Tre... en dat is best wel voordelig. Ik gebruik dit daar als vervanging van een vaste internet aansluiting.

Ik geb geen smartphones die data gebruiken, en wil die dingen ook niet hebben. Ik zie niet in wat het voordeel daarvan is voor mij. Dus wat dat betreft heb ik altijd erg lage mobiele kosten.

 

Blijft de vraag welk netwerk ze in Nederland gebruiken.... maar waarschijnlijk  maakt dat niet zoveel uit. ik denk dat hier alle netten wel zo een beetje overl te ontvangen zijn.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De maandelijkse  kosten voor telecom zijn nu dus:

 

Mobiel: 0,- (Choozze: 100 minuten + 100 SMS + 100 MB internet inbegrepen)

Vast: 0,75 (bellen binnen NL via vast: gratis, mobiel: 0,017/min)

Internet: 17,95 (Telfort basic met 12 MB/s gemeten downloadsnelheid)

TV: 0,- (FTA + Digitenne)

Vergeet niet dat Choozze mobiel éénmalig €25 kost, maar dat heb je er na een paar maanden ook weer uit.

Internet bij Telfort is minimaal €20,50 per maand (voor max. 8 Mb/s), éénmalig €30.

Bij TV willen veel mensen toch ook graag naar de commerciële zenders kijken, ergo minimaal €9,95 per maand en éénmalig €25 (via edpnet). Maar er is ook veel gratis te zien via Uitzending Gemist, rtlXL, Kijk.nl enz.

 

 

Choozze kende ik niet... heb even zitten zoeken... het is dus Choozze ZERO waar het om gaat begrijp ik. Ik zie dat je blijkbaar eenmalig 25 euro moet betalen voor die sim, en dat je dan maandelijks 100 minuten etc 'gratis' binnen NL kan bellen... hoe worden andere kosten, stel dat je een telefoontje op dat NL nummer ontvangt in het buitenland bijvoorbeeld, afgerekend? is dat via incasso, of is het toch prepaid? Zijn er voorwaarden over minimaal gebruik, houdbaarheid van eventueel beltegoed (indien prepaid) etc etc... ik kan er niet echt iets over vinden....  want dat lijkt dus wel heel erg interessant, zeker als je nauwelijks met een nederlands nummer belt.

oh ja, welk netwerk gebruiken ze?

 

Choozze maakt gebruik van het 3G netwerk van T-mobile. Zie: https://www.choozze.nu/#menu-faq

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Alex... ik had er overheen gekeken.

Die 25 euro haal je er inderdaad uit omdat je niet vastzit aan bundels etc. Voordeel is dat het geen prepaid is, waar je ontzettend op de houdbaarheid van je geld moet letten. Ik heb nog een oude prepaid sim van T-mobile waarbij mijn beltegoed ook nog onbeperkt houdbaar is... en op die NL sim verbel ik ca 1 euro per jaar... dus voorlopig kou ik het zo... maar als ze mijn voorwaarden zouden gaan wijzigen, dat het beltegoed gaat vervallen, dan is choozze wel erg interessant denk ik.

 

Bij telfort internet kan je lagere prijzen hebben als je al langer klant bent. Ze hebben onlangs wel hun belofte gebroken door af te wijken van de "vaste lage prijs" en ze zijn in mijn geval 5.5% duurder geworden... maar nog steeds wel goedkoper dan de prijs voor nieuwe abonnementen.

 

Ik heb op de tv ook helemaal geen abo nodig voor commerciele zenders... die zijn allemaal FTA via satelliet te ontvangen, maar dan wel in de Duitse taal... en voor mij is dat prima. Ik hoef geen nederlands te horen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Alex... ik had er overheen gekeken.

Die 25 euro haal je er inderdaad uit omdat je niet vastzit aan bundels etc. Voordeel is dat het geen prepaid is, waar je ontzettend op de houdbaarheid van je geld moet letten. Ik heb nog een oude prepaid sim van T-mobile waarbij mijn beltegoed ook nog onbeperkt houdbaar is... en op die NL sim verbel ik ca 1 euro per jaar... dus voorlopig kou ik het zo... maar als ze mijn voorwaarden zouden gaan wijzigen, dat het beltegoed gaat vervallen, dan is choozze wel erg interessant denk ik.

Onbeperkt houdbaar prepaid beltegoed heb je via Simyo. Is wel €0,10 per minuut/SMS, internet €0,15 per MB. Je moet er alleen minimaal één keer per zes maanden gebruik van maken. Klik op de pagina op 'Bekijk de tarieven ›'.

Bij de bestelling van je SIM-kaart koop je gelijk een bundel waarbij je €2,50 beltegoed er gratis bij krijgt bij een bundel van €5, of €7,50 beltegoed er gratis bij bij een bundel van €15 of meer.

 

Ik heb op de tv ook helemaal geen abo nodig voor commerciele zenders... die zijn allemaal FTA via satelliet te ontvangen, maar dan wel in de Duitse taal... en voor mij is dat prima. Ik hoef geen nederlands te horen.

Jij misschien niet, maar genoeg mensen die niet zonder GTST, Ik hou van Holland, The Voice of Holland en dat soort crap kunnen. Maar zoals gezegd is dat ook te bekijken via de diverse 'gemist'-mogelijkheden.

 

Ik las trouwens dat Lycamobiel (Saver Plan) nu een data-tarief hanteert van €0,01 per MB, de bundels die ik tot nu toe afnam kosten effectief net zoveel (minimaal €5 voor 500 MB), maar dan wel met een houdbaarheid van 30 dagen.

Alleen als je een bundel van 3 GB (€25) of 5 GB (€30) koopt ben je voordeliger uit per MB.

Bellen naar vast is bij hun €0,01 per min. en naar mobiel €0,09 per min. (beide €0,09 starttarief), maar ik bel eigenlijk alleen nog maar met FreeVoipDeal via de app (via WiFi).

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sverige: Ten aanzien van GSM's in het buitenland moet je altijd uitkijken. Vanwege de interconnectietarieven die de providers aan elkaar berekenen (en kunstmatig hoog houden) kan het zelfs zo zijn dat je als je een telefoontje ontvangt moet betalen: Immers: de beller weet niet waar je fysiek verblijft.

Ik heb gewoon een abo bij T-Mobile en kan 120 min in geheel Europa gewoon vanuit mijn belbundel bellen zonder dat het extra geld kost. Ook als anderen mij bellen kost mij dat geen geld.

Voor mij erg handig omdat ik regelmatig vlak bij de grens werk en dan wil de GSM wel eens spontaan overschakelen naar een Duits netwerk.

Werd ik vroeger wel eens verrast met facturen van 50 euro of nog veel meer, nu betaal ik altijd minder dan 30 euro per maand.

 

Suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gewoon een abo bij T-Mobile en kan 120 min in geheel Europa gewoon vanuit mijn belbundel bellen zonder dat het extra geld kost. Ook als anderen mij bellen kost mij dat geen geld.

Voor mij erg handig omdat ik regelmatig vlak bij de grens werk en dan wil de GSM wel eens spontaan overschakelen naar een Duits netwerk.

Werd ik vroeger wel eens verrast met facturen van 50 euro of nog veel meer, nu betaal ik altijd minder dan 30 euro per maand.

 

Suc6

 

Gerrit

Je zou natuurlijk ook roaming uit kunnen zetten door handmatig het Nederlandse netwerk te kiezen. Zo doe ik dat tenminste.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou kunnen, maar is er geen Nederlands bereik en wel Duits of Belgisch bereik dan moet ik voor klanten wel bereikbaar zijn vandaar dat de roaming dus altijd aan staat.

Meestal belt de klant mij dus met problemen en met dit abo kost me dat dus niets extra terwijl ik voorheen, ook als ik gebeld werd, er flink voor moest betalen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je veel in gebieden bent met een goede 3G/4G data dekking, is het de moeite waard te kijken of je niet gewoon een SIP client op je telefoon kunt bellen. (bijvoorbeeld Bria). Dan gebruik je gewoon IP telefonie in plaats van het mobiele spraak netwerk.

Heb het ook wel eens in Nederland geprobeerd, werkte gewoon stabiel op de snelweg. Heb geen buitenland ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je veel in gebieden bent met een goede 3G/4G data dekking, is het de moeite waard te kijken of je niet gewoon een SIP client op je telefoon kunt bellen. (bijvoorbeeld Bria). Dan gebruik je gewoon IP telefonie in plaats van het mobiele spraak netwerk.

Heb het ook wel eens in Nederland geprobeerd, werkte gewoon stabiel op de snelweg. Heb geen buitenland ervaring.

Ik doe dat dus ook al met de app van FreeVoipDeal zelf, die is gratis.

3G is vaak zo slecht nog niet in Nederland. Heb zelfs wel eens in een rijdende auto TV zitten kijken, gestreamd vanaf thuis, ging zonder onderbrekingen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat natuurlijk wel als je data ter beschikking hebt.... en data is ook niet gratis. Veel mensen hebben een (dure) bundel en denken dat data dan gratis is... maar als ik de bedragen zo zie, is data toch echt heel erg duur... en als je dan eens moet bellen vanop een andere plek dan in je nederlandse huis is het vaak goedkoper om gewoon mobiel te bellen. Alles hangt er uiteraard vanaf hoe veel je wil bellen... maar in Nederland bel ik voor 99.99% vanuit mijn huis via voip. 

Hier heb ik overigens geen mobiele data nodig... je kan altijd wel wachten om iets op te zoeken via internet tot je weer thuis bent.

Vanuit Zweden en denemarken bel ik ook via voip, maar dan met mobiel internet, wat daar dus wel een stuk voordeliger is.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gebruik ik er 3.

Eentje voor Nederlands nummer, Belgisch nummer en VoIPstunt.

 

Zou je willen delen waar je dat Belgische nummer hebt aangeschaft (ik neem aan dat het SIP instellingen heeft) en wat je er aan kwijt bent per maand/jaar? Gebruik je het voor inkomende gesprekken of ook voor uitgaand verkeer?

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als telefoon gebruik ik een Gigaset. De goedkoopste A510IP aangeschaft in Polen (voor ongeveer € 50) met één handset. Vrijwel alle oudere Siemens handsets bleken bruikbaar (via Gigaset.net is de compatibiliteit makkelijk vast te stellen).

Er kunnen tot zes handsets worden aangemeld op het basisstation.

 

Voordeel: het lichte basisstation neem ik mee naar het buitenland en plug dit in een lanpoort van de router op ons verblijfsadres. Zo ben ik daar bereikbaar (en kan bellen) zoals ik thuis gewend ben. Met een zielig verhaal bel ik dan indien nodig de helpdesk van de provider die mij helpt op afstand poort 5060 open te zetten.

 

Ook hier wordt CheapConnect gebruikt voor het inkomend Nederlandse nummer, zie ook https://account.cheapconnect.net/referral.php?ref=25716

Nummerportering (van Ziggo) verliep probleemloos en kostte eenmalig € 5,--. Het abonnement per jaar is inderdaad € 8,95.

Zo kan ik ook uitbellen naar 112, 0800 en 0900 nummers (want dat kan geloof ik niet via zo'n VoIP provider).

 

Binnenkort komt er een vast Zweeds nummer bij (kosten eenmalig 49 SEK, ruim € 5,--). Ben nog op zoek naar een voordelig Belgisch en Spaans nummer (houd me aanbevolden voor tips) zodat er een belemmering wordt weggenomen om mij vanuit die landen te bellen (niet iedereen heeft zijn belgdrag al optimaal ingericht).

 

Uitbellen gaat ook hier met name via Freevoipdeal (voor de tip dank aan dit forum of tweekers.net, wie het eerste was ben ik vergeten) vanwege de 120 free days en ook verder lage tarieven..

 

Voor mobiel en landen buiten het free days gebied zoek ik via hier al genoemde vergelijker of via voiptracker http://www.voipratetracker.com/contact een geschikte andere aanbieder.

Op dit moment is dat HotVoip voor Iran vast, maar het gaat om twee of drie cijfers achter de komma zodat ik hier niet vaak aandacht aan besteed.

 

Een structurele besparing van ongeveer 20% is het buiten de EU gaan wonen (dank aan Sverige voor de tip), maar Luxemburg heeft ook maar 7% BTW, de Canarische eilanden zelfs 0% (zie hier een overzicht https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_omzetbelastingtarief)

 

Gezinsleden hebben zelf ook een VoIP account met eigen beltegoed.

Probleem waar ik tegen aanliep was dat veel VoIP providers dochters zijn van een en hetzelfde bedrijf zodat aanmaken van een account bij een andere dochter geen abc-tje bleek (maar wel oplosbaar).

 

Iedereen heeft een app op de mobiele telefoon zodat in huis en elders waar wifi is via VoIP kan worden gebeld. Dit is nog die van de betreffende VoIP provider voor de Android toestellen en Zoiper voor iPhone maar ik overweeg voor alle toestellen een overstap naar Linphone: http://www.linphone.org/ (heeft iemand hier ervaring mee?).

 

Alle gezinsleden hebben een pre paid kaartje van Simyo. Zo is men steeds mobiel bereikbaar en kan in noodgevallen altijd zelf bellen, ook als er geen wifi in de buurt is. Ook hier was nummerportering geen probleem en gratis.

 

In het buitenland staat maar één toestel op roaming zodat we als het nodig is te bereiken zijn of zonder veel gedoe (Wi-Fi zoeken met name en inloggen) kunnen bellen.

Als we langer weg blijven komt er een lokaal sim kaartje.

3G staat standaard uit zodat er geen last is van sluipverbruik.
 

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...