Ga naar inhoud


Dimbare led spots


steventje

Aanbevolen berichten


Hier zijn de meningen toch echt over verdeeld. Maar als vervanger van een halogeenlampje in de badkamer is het wel te doen. Maar in mijn huiskamer wil ik echt niet van die etalage verlichting.

 

 

 

als je gewoon even zoekt dan heb je echt geen etalage verlichting, stalingshoek, lichtkleur enz. zijn gewoon allemaal te krijgen net als normale halogeenlampen

 

 

.Natuurlijk hebben we halogeen/gloeilamp dimmers. Ons hele huis is voorzien van dimmers van Jung. Niet de goedkoopste in ieder geval.

 

 

 

Nou zo normaal is dat niet hoor je tankt toch ook geen diesel in een benzine auto?

Zo dim je ledlampen ook niet met een halogeendimmer.

 

Maar zelfs als de kleur van led helemaal OK is en het dimmen een gezelliger licht geeft dan nog is led niet aantrekkelijk en dat heeft met het stralingspatroon te maken.

 

Probeer het volgende experiment maar eens uit:

Wij hadden vorig jaar met kerst een kartonnen ster voor het raam hangen. In de ster zat een 15 watt gloeilamp. Het licht komt door kleine openingen in het karton naar buiten en geeft een leuk effect op wanden en plafond. Nu wordt een 15 watt gloeilamp best heet en dat in een kartonnen omhulsel dus we hebben die gloeilamp vervangen door een led bolletje. Weg gezellige sterretjes op de muur.

 

 

 

Gewoon een kwestie van het juiste lampje gebruiken, zou je een 30% meer licht op je tafel gloeilamp of een kopspiegellamp gebruiken dan is het leuke effect ook weg.

Dus je gewoon even verdiepen in de ledlamp en de juiste kopen, kijk ik bij onze leverancier dan heeft die er dacht ik al een kleine 1500 verschillende soorten en verschillende wattages behuizingen, stralingshoeken, kleuren, levensduur, aantal schakelingen enz.

Dus er is vrijwel zeker een energiezuinige ledlamp te vinden die en het leuke effect geeft en ook nog eens niet zo warm wordt.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eltako dimmers dimmen 230 Volt ledlampjes tot 5%, hebben een geheugen van de

laatste stand en hebben een softstart. Kosten ongeveer 50 euro maar dan heb je wel wat.

Deze dimmers gebruik je met een standaard puls-wipschakelaar.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen zijn mening hoor. Voor mij is de led lamp het nog lang niet.

 

Het probleem is juist dat veel mensen wel halogeen dimmers hebben en te lezen krijgen dat ze hun bestaande lamp zo kunnen vervangen door een led lamp. Nou en dat is dus niet zo. Ik geloof best wel dat er prima led dimmers bestaan maar 10 stuks nieuwe dimmers van 50 euries dat ga ik dus niet doen. Dat haal ik er nooit uit.

 

Ik zing het nog wel een paar jaar uit met gloeilampen en halogeen bolletjes.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens is dit allemaal niet op de LED strips van toepassing want daar is het intussen wel prima geregeld.

Misschien OT maar een LED controller met bijbehorende afstandsbediening kost maar € 10,= en er zijn warm witte (2700K) LED strips te koop met ingebouwde sensor waarmee je de LED strip met een handbeweging aan- en uit kunt zetten dimmen.

Ik heb de oude halogeen keukenkastverlichting vervangen door deze LED strips.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen zijn mening hoor. Voor mij is de led lamp het nog lang niet.

 

Het probleem is juist dat veel mensen wel halogeen dimmers hebben en te lezen krijgen dat ze hun bestaande lamp zo kunnen vervangen door een led lamp. Nou en dat is dus niet zo. Ik geloof best wel dat er prima led dimmers bestaan maar 10 stuks nieuwe dimmers van 50 euries dat ga ik dus niet doen. Dat haal ik er nooit uit.

 

Ik zing het nog wel een paar jaar uit met gloeilampen en halogeen bolletjes.

beste Psychosammie

 

ik moet je hier toch wel ff corrigeren. ;)

bestaande halogeen spot (met dim functie) vervangen door led spot gaat wel degelijk.

heb zelf dit jaar 32 spots in huis vervangen (50w halogeen naar 5w led) en dat werkt prima.

besparing, reken zelf maar ff uit. ;)

 

grtz Philip

vuduo 500 GB HDD  openpli4 -  vuduo2 1TB HDD 2xdualS2 tuner openpli4 :grin: - XP1000 pli4

Samsung plasma 60inch-AVR Denon-Bose accoustimas 7.1 :P

logitech harmony ultimate

TVV - dual lnb 19.2 & 23.5 - OSCAM

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

heb zelf dit jaar 32 spots in huis vervangen (50w halogeen naar 5w led) en dat werkt prima.

 

220 Volt of 12 volt? Met regelbare trafo? Met halogeen dimmer?

 

Ik heb een 60 watt gloeilamp vervangen door een ledlamp van een een bekend merk. Matig te regelen en in veel gevallen knipperen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zoek nog steeds vervanging voor 50 watt halogeen spots (12 v GU5.3). De huidige geven 830 lumen bij 60º bundel, en dat is nodig met een wat laag plafond boven mijn werkplek. Maar ik heb nog steeds geen waardige opvolger gevonden. Helaas...

 

Voor mijn rail systeem heb ik de halogeen vervangen door de Prolight Ledspots GU5,3 er moet wel een andere transformator bij voor de led verlichting.

De spots had ik bij Karwei vandaan maar die hebben de boel weer omgegooid en daar zijn ze niet meer te krijgen.

 

Foutje, deze zijn niet dimbaar.

post-51681-0-90685200-1446738351_thumb.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ben je er met 5watt led wel in licht op achteruit gegaan, ik heb me rot gezocht naar een goede vervanging voor mijn 230 volt GU10 50watt hg spots in de badkamer. Ik heb 12 (4x3) watt dimbare led GU10 in China besteld en voor 22 euro franco thuisbezorg had ik er 10.  ;)

Klopt, wel wat je zegt voor en 50W is er niet echt een betaalbare vervanger, voor 35W wel dat kun je met een 5,5W 350Lumen ledlamp opvangen.

Alleen 10 voor 22 euro dat is wel heel erg goedkoop, voor GU10 dimbare spots met een realistische kleur betaal je toch snel zo'n 9,50  euro per stuk.

 

Maar ik vraag me altijd af dat als je halogeen 50W gaat dimmen  waarom wil je dan ledlampen die precies even veel licht geven dan de 50W halogeen die toch al te veel licht geven zodat je ze moet gaan dimmen?

Dan kun je toch beter lampen gebruiken die minder licht geven zodat je ook niet hoeft te gaan dimmen of zie ik dat verkeerd?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lampen die te veel licht geven? Nee dat is een verkeerd uitgangspunt. Lampen geven nooit teveel licht. Tenzij je een 500 watt bouwlamp ophangt natuurlijk.

 

Zeker in de keuken heb je nooit teveel licht. Maar soms wil je het wat minder hebben voor de sfeer voornamelijk. En dan komt led er niet echt gezellig uit.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Zeker in de keuken heb je nooit teveel licht. Maar soms wil je het wat minder hebben voor de sfeer voornamelijk. En dan komt led er niet echt gezellig uit.

Het ligt eraan waar jij het licht in de keuken wilt hebben.

Als dit bedoeld is om het aanrechtblad in goed licht te plaatsen en de LED's onder de keukenkastjes geplaatst worden dan is dat perfect op te lossen.

Ik heb van een Duitse leverancier Müller Licht met glas beschermde onderbouw LED stroken welke dimbaar zijn door de hand voor de sensor te houden.

Het licht blijft ook in gedimde toestand de mooie warme kleur houden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ben je er met 5watt led wel in licht op achteruit gegaan, ik heb me rot gezocht naar een goede vervanging voor mijn 230 volt GU10 50watt hg spots in de badkamer. Ik heb 12 (4x3) watt dimbare led GU10 in China besteld en voor 22 euro franco thuisbezorg had ik er 10.  ;)

 

 

Lampen die te veel licht geven? Nee dat is een verkeerd uitgangspunt. Lampen geven nooit teveel licht. Tenzij je een 500 watt bouwlamp ophangt natuurlijk.

 

Zeker in de keuken heb je nooit teveel licht. Maar soms wil je het wat minder hebben voor de sfeer voornamelijk. En dan komt led er niet echt gezellig uit.

ik zelf veel geexperimenteerd,

 

het is vrij simpel, delen door tien, 50w halogeen is 5 wat led.

 

dat leds geen licht geven geven is apekool, ik kan je verzekeren dat een een cool white led van 5 wat

meer licht geeft dan een 50 wat halogeen.

wat betreft de sfeer kan je bij leds gaan naar warm wit, geeft ook een gelig licht zoals bij halogeen.

 

enig minpunt is dat je bij een halogeen kan dimmen tot het uiterste omdat deze gebruik maken van een gloeidraadje.

bij een led kan dit niet, maar wie dimpt zijn lichten zo fel, ik allesinds niet.

 

grtz Philip

aangepast door dirocca

vuduo 500 GB HDD  openpli4 -  vuduo2 1TB HDD 2xdualS2 tuner openpli4 :grin: - XP1000 pli4

Samsung plasma 60inch-AVR Denon-Bose accoustimas 7.1 :P

logitech harmony ultimate

TVV - dual lnb 19.2 & 23.5 - OSCAM

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zelf veel geexperimenteerd,

 

het is vrij simpel, delen door tien, 50w halogeen is 5 wat led.

 

dat leds geen licht geven geven is apekool, ik kan je verzekeren dat een een cool white led van 5 wat

meer licht geeft dan een 50 wat halogeen.

 

 

grtz Philip

 

Ik zou graag je bewijzen willen zien want mijn ervaring is toch anders en ook als ik mijn licht/lux meter gebruik dan is de lichtstroom van een 50W halogeenlamp (ook van de meest goedkope) vrijwel altijd een stuk groter dan van welke 5W ledlamp dan ook. (niet helemaal representatief maar wel een aardige indicatie)

Ga je ook nog eens een goedkope halogeenlamp (2 euro) vergelijken met een goedkope ledlamp (onder de 5 euro) dan zie je dat het verschil nog groter wordt.

Ik ben zelfs 5W ledlampen tegen gekomen die na 1 maand nog maar tussen de 200 en 250 lumen weten af te geven terwijl 350 lumen (dus maar liefst 75% meer) op dit moment voor een 5W ledlamp toch veel meer een goede middenmoter is.

Wil je een 50W halogeenlamp (850 lumen) vervangen door een led lamp dan moet je toch gaan zoeken naar een 10W ledlamp en daar zijn er maar weinig van in de afmetingen van een halogeenlampje die zo in een inbouwspotje passen.

 

en euuhhh cool white wil niemand in zijn kamer hoor :sick:

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...