Ga naar inhoud


Dimbare led spots


steventje

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik zou volgend jaar een gedeelte van mijn huis  verbouwen en er komt nieuwe ledverlichting ipv de oude halogeen.

Ik had graag dimbare leds geplaatst op 230 V.

Nu was mijn vraag of ik dan toekom met een leddimmer  (zie foto) en dimbare ledspots. Ik hoef toch geen led transfo of led driver bij te plaatsen?

http://www.ecobright.nl/wms/fm/userfiles/catalogus/attachments/led-dimmer-230V-inbouwdimmer-1.JPG

 

Grtjs

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Wanneer je 230 Volt LED lampen gebruikt, nee, geen extra drivers.

230 Volt leds zijn LED lampen met een gewone fitting die je als vervanging van een gloeilamp kunt gebruiken.

 

Gebruik je laagspanningsleds met een eigen voeding, zal je een dimbare voeding of led driver moeten gebruiken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je antwoord  doet vermoeden dat het antwoord je niet helemaal duidelijk is.

Deze dimmer werkt alleen op led lampen welke je in de fittingen van gloeilampen kunt schroeven.

Dus lampen met een E 14 of E 27 fitting.

Het zijn dus 230 Volt led lampen, geen laagspannings led lampen welke je afhankelijk van de driver inderdaad in serie of parallel kunt schakelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me eerst eens goed oriënteren of je echt wel led in huis wilt hebben. Het licht is het gewoon niet en als je het dimt wordt het nog beroerder. Ik heb een paar lampen van een goed merk cadeau gekregen die doen nu dienst in de tuin lantaarns.

 

Tweede probleem is dat de meeste dimmers pas werken bij een belasting van 40 watt ofzo.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je antwoord  doet vermoeden dat het antwoord je niet helemaal duidelijk is.

Deze dimmer werkt alleen op led lampen welke je in de fittingen van gloeilampen kunt schroeven.

Dus lampen met een E 14 of E 27 fitting.

Het zijn dus 230 Volt led lampen, geen laagspannings led lampen welke je afhankelijk van de driver inderdaad in serie of parallel kunt schakelen.

Werkt de dimmer ook met ledspots met een GU10 fitting?

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, dat is ook een 230 Volt fitting.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me eerst eens goed oriënteren of je echt wel led in huis wilt hebben. Het licht is het gewoon niet en als je het dimt wordt het nog beroerder. Ik heb een paar lampen van een goed merk cadeau gekregen die doen nu dienst in de tuin lantaarns.

 

Tweede probleem is dat de meeste dimmers pas werken bij een belasting van 40 watt ofzo.

Ja ik ben ook niet zo tuk op die led dingen maar wat is het alternatief hé. Kan zijn dat ik gewoon led lampen plaats zonder dimmer want op tal van sites hoor je problemen met die dimmers, van knipperen tot zoemend geluid etc...

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon kijken naar goede ledlampen en je ziet het verschil niet met halogeenverlichting.

Er zijn nu zelfs al ledlampen die net als halogeen een warmer licht geven zodra je ze gaat dimmen.

En hoezo werken dimmers pas bij een belasting van 40W of meer?

Als dat zo is dan heb je gewoon geen goede dimmer en waarschijnlijk een dimmer voor een halogeenlamp en dat werkt inderdaad niet of slecht.

Koop gewoon een dimmer voor ledlampen en het werkt perfect, alleen met gewone ledlampen krijg je niet het warmere licht zodra je gaat dimmen.

Daarom altijd mijn advies maak je lampen schakelbaar ipv. te gaan dimmen, dus zet gewoon 2 of 3 van de 5 spots uit als je minder licht wilt hebben of gebruik 5W en 3W ledlampen door elkaar, meestal wel zo goedkoop en met vrijwel hetzelfde resultaat.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gu10 spotjes zijn verkrijgbaar in diverse kleuren , ook wel koud (wit) of warm(goud,geel) licht genoemd , dus in vervanging van hallogeen neem je best warm licht , maar let op , er zijn nog eens 2 verschillende type's , dimbaar en niet dimbaar , dus effe goed op de verpakking kijken welke je neemt , ook is de stralings hoek belangrijk , neem je echte spotjes ( gebundeld licht ) of een flood ( gespreid licht ) model ?

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let ook op de benaming 'warm wit', dat willen de leveranciers nog wel eens ruim nemen.

Bij warm wit ligt de kleurtemperatuur tussen 2700K en maximaal 3000K.

Dit wordt bijna altijd vermeld.

 

Bij LED strips heeft men de warme witte kleur al duidelijk beter onder de knie.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Gewoon kijken naar goede ledlampen en je ziet het verschil niet met halogeenverlichting.

 

Hier zijn de meningen toch echt over verdeeld. Maar als vervanger van een halogeenlampje in de badkamer is het wel te doen. Maar in mijn huiskamer wil ik echt niet van die etalage verlichting.

 

Vorige week kregen we een Pharox flame cadeau. Dit zeggen ze er zelf over:

 

 

Hierdoor heeft de Pharox LED lamp dezelfde lichtkwaliteit als de vertrouwde gloeilamp.

 

We hebben ons gek gelachen. Hij zit nu in de lamp bij de voordeur maar het is eigenlijk geen gezicht. Veel te oranje/rood.

 

 

En hoezo werken dimmers pas bij een belasting van 40W of meer?

Als dat zo is dan heb je gewoon geen goede dimmer en waarschijnlijk een dimmer voor een halogeenlamp en dat werkt inderdaad niet of slecht.

 

Natuurlijk hebben we halogeen/gloeilamp dimmers. Ons hele huis is voorzien van dimmers van Jung. Niet de goedkoopste in ieder geval.

Kijk je bij de specs van zomaar een model dan staat er "Minimale wattage 20 Watt". En dat is het probleem van iedereen die op led wil overstappen. Als ik effe snel tel dan kom ik op 10 inbouw dimmers en 2 klikaanklikuit dimmers. Om die te vervangen wordt het wel een erg dure grap.

 

Maar zelfs als de kleur van led helemaal OK is en het dimmen een gezelliger licht geeft dan nog is led niet aantrekkelijk en dat heeft met het stralingspatroon te maken.

 

Probeer het volgende experiment maar eens uit:

Wij hadden vorig jaar met kerst een kartonnen ster voor het raam hangen. In de ster zat een 15 watt gloeilamp. Het licht komt door kleine openingen in het karton naar buiten en geeft een leuk effect op wanden en plafond. Nu wordt een 15 watt gloeilamp best heet en dat in een kartonnen omhulsel dus we hebben die gloeilamp vervangen door een led bolletje. Weg gezellige sterretjes op de muur.

 

Maar gelukkig kan ik tot 2030 voort met mijn voorraad gloeilampen :laugh:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag in de folder van een Duitse grootgrutter, dat er nu ook Ledlampen zijn die echt de peertje vervangen.
Philips had natuurlijk ook al een vervangend peertje in led-uitvoering maar door de plastic kap die vanaf de fitting ongeveer de helft van het peertje beslaat, straalt deze lamp toch hoofdzakelijk licht naar boven en dat is niet in elke armatuur de bedoeling. Bij de Livarno ledlamp wordt het licht echt rondom uitgestraald en dat komt bij een aantal armaturen die ik heb (de meeste voor buitenverlichting) prima uit.
En de prijs is ook leuk.
 

post-60869-0-28520600-1446546273.jpg

post-60869-0-88617800-1446546285.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al mijn halogeentjes Gu10 vervangen door led , wel het betere merk genomen , bijna geen verschil te zien , enkel het verbruik is merkbaar , van 50w naar 4,5w , ze zijn made in china maar hebben dragen de merknaam van een nederlands bedrijf dat begint met een P.

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

wij hebben zo'n 70 ledspotjes in het plafond in het hele huis hangen en het licht is als sfeerlicht wel goed. Voor te lezen is het wat te weinig.

 

Dit zijn spotjes met ledclusters dus meerdere ledjes in 1 spot. Na zo'n 8 jaar beginnen enkele leds in de spotjes te verouderen. ze zijn al een stuk minder fel geworden. De kleur blijft wel gewoon warm wit.

 

Ook heb ik een paar powerleds die warm wit zijn. Maar het grote nadeel van warm wit is dat ze na verloop van tijd verkleuren. ze worden dan witter. 1 powerled spot is nu zelfs gewoon wit geworden.

Omdat ik het huis jaren geleden verbouwd heb is ons huis vorozien van 2 spanningsnetwerken. 1 is de normale 220volt netwerk en de andere is een 12 volt netwerk. Hierdoor kan ik alle leds vanuit 1 punt voeden en dus ook afzonderlijk schakelen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...