Ga naar inhoud


Grootste klaagzang aller tijden verwacht bij CanalDigitaal


Sprietje

Aanbevolen berichten

AdriO, ik weet niet of jouw spul ook iets met Disecq te maken heeft, maar dat heeft mij in het verleden ook wat hoofdbrekens opgeleverd. Bij mijn vorige schotel met 3 losse koppen had de installateur een 10 naar 1 programmeerbaar Disecq kastje ertussen gestopt dat meer ellende dan goeds bracht. Toen ik dat verving voor een niet programmeerbaar 4 naar 1 kastje, was het opgelost, tot de zon op mijn plastic schotel mijn koppen roosterde.

 

Mijn eerste Multytenne (voor één TV)  was ook niet zo'n succes qua Disecq. Voorafgaand aan een fastscan moest ik 'm steeds vertellen in welke volgorde de koppen zaten, anders had ik maar op één kop ontvangst. Als ik het verkeerd deed (uitproberen want ik was steevast het briefje kwijt) kon ik soms nog wel een paar zenders van een andere satelliet ook oppikken, heel vergelijkbaar met wat jij beschrijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou, de selfsat snipe pro moet wel kapot zijn. Ik heb het volgende ontdekt:


 


1) De antenne heeft een auto skew functie. Dat zie je ook gebeuren, hij roteert dan de vierkante vlakke plaat een beetje.


Ik constateerde dat deze wel erg ver draait. Zover zelfs dat een hoek van de vlakke plaat het dek raakt. Wat een enorme ontwerpfout zeg. Dat dat kan. Dan is toch niet alles gesimuleerd op de ontwerpafdeling. Je zou zeggen dat dat met de huidige 3D pakketten niet zo vreselijk moeilijk moet zijn. Enfin.... de krassen zitten in het dek dus. Balen. Wellicht is hierdoor een tand van een wieletje gebroken waardoor de skew nooit goed kan werken. Dan is het gewoon stom geluk als je uberhaupt op een satelliet nog een signaaltje binnen krijgt. Nu wordt geen enkele satelliet meer gevonden.


 


2) En dat is wel heel bizar. Ik heb vanmorgen de controller losgenomen, stroomsnoer eruit en ook de coax kabel die van de antenne naar de controller loopt. Dus niet de coaxen van de antenne naar de tuners op de VU. Dit deed ik om te kijken of hij zich wil resetten. Toen ik de coax loshaalde kwam er direct een krakend ruisgeluid vanaf de stuurstand. Dat was de marifoon. Deze had ik blijkbaar aan laten staan toen we hier arriveerden maar niet gemerkt omdat er niet gecommuniceerd werd. Ik schroef de coax weer aan de Selfsat controller en het gekraak stopt, haal hem los en het begint weer. De marifoon antenne staat op het dak, een meter of 5 bij de selfsat vandaan. De coax hiervan loopt via het plafond naar achteren naar de stuurstand. De coax van de Selfsat komt vanaf het kofferdek (dak voorhut), gaat daar naar binnen en een meter verder een kast in waar de controller hangt. Hoe kan dit nu elkaar beïnvloeden..????? Iemand enig idee hoe dit zou kunnen en of dit de oorzaak kan zijn dat de selfsat over de kook is geraakt? 


 


Overigens... als ik dit moet verplaatsen naar een apart draadje dan hoor ik het graag. Bedankt alvast


Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

 

Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)

Vu+ Duo2 met openPli 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, bedankt!. Dat red ik dus niet met een tandenstokertje ertussen wurmen :eek:
Overigens zit ik ineens aan de hand van mijn berichtje aan AdriO te denken dat er nog iets raars is. Mijn kop voor 1 TV moest ik voor de fastscan vertellen in welke Disecq volgorde de boel zat, anders had ik maar 1 satelliet goed. Mijn huidige kop heb ik dat nog nooit verteld en die pakt volgens mij 3 van de 4 satellieten, 19, 23 en 28, alleen de zenders waar (13) achter staat (is dat hotbird?) doet 'ie niks. Zou het kunnen dat ik eigenlijk al die tijd de verkeerde kop voor de NL zenders aan het gebruiken ben? Dat ik toch ook bij deze kop de Disecq settings door elkaar moet husselen? Of dat het misschien wel een kop is die eigenlijk gebouwd is om naar b.v. Turkse of Surinaamse satellieten te kijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

AdriO, wat een pech van die krassen. Ik hoop voor je dat schade aan dek en antenne meevallen.

 

Had je de TV en/of tuner nog wel aan voeding hangen? Dan lijkt 't mij niet zo vreemd als de open coaxaansluiting aan de antenne tbv de controller een signaal kan geven wat 5 meter verderop als ruis op de marifoon wordt opgepikt. Als alles weer in elkaar zit en de coax mantels schermen de boel af, horen je schotel en marifoon elkaar niet noemenswaardig te beïnvloeden. De marifoon is FCC class C, satellietontvangst is class B en kan in theorie signaal van class C apparaten oppikken, andersom hoort bij correcte installatie (waarbij dus geen coax connectoren loshangen) niet te kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Mags, Volgens mij doet mijn apparaat niets met Disecq. Doordat je de schotel op een satelliet laat uitrichten zou alles in orde moeten izjn.

Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

 

Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)

Vu+ Duo2 met openPli 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah Mags, ok.... de receiver en de tv stonden nog wel aan. De coax waar ik het over heb is dus die van de controller naar de selfsat snipe en zijn dus aan de andere kant niet verbonden met tv of stb. Of maakt dat niet uit?

Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

 

Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)

Vu+ Duo2 met openPli 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De snipe is feitelijk een rotor opstelling met 1 LNB. Met dit verschil dat de plaatsing van de rotoropstelling varieert. Om nu te voorkomen dat je op elke aanleg plaats zelf de rotor opnieuw moet instellen en calibreren heeft de snipe een tabel in de firmware staan waarmee die net zolang aan de antenne positie draait totdat hij een "lock" krijgt op de voorgeprogrammeerde transponder van de gewenste satelliet.

Als ik me niet vergis moet je met de snipe controller handmatig de snipe op satelliet van je keuze zetten en daarna kun je pas met de tuner de kanalen bekijken.

Mocht het zo zijn dat je met de VU box BBC1 kiest en de snipe draait volautomatisch naar 28.2 dan zal er toch gebruik gemaakt worden van diseqc protocol om de snipe te vertellen naar welke positie het moet draaien. Zonder diseqc protocol lukt dat nl niet.

Ik heb de handleiding al even doorgenomen maar helaas wordt daar niets over losgelaten dus ik ga er vanuit dat dit ook niet gebruikt wordt.

 

(in de bijlage de gevonden handleiding!)

 

001380734-an-01-ml-AUTOMATIC_SATELLITE_AN_de_en_fr_nl_es_sv.pdf

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, alleen is mijn uitvoering een twin lnb apparaat. Dit betekent echter niet dat je twee verschillende satellieten gelijktijdig zou kunnen ontvangen. Deze tweede lnb, aangesloten op een tweede tuner zou het mogelijk moeten maken om wat meer gelijktijdig opnames te kunnen doen. Echter dat lijkt ook een soort van fout te gaan al vind ik dat op dit moment een onbelangrijke issue.

 

Er wordt dus mijns inziens geen gebruik gemaakt van het Disecq protocol.

 

Het zou zomaar kunnen dat de firmware verouderd is en geupdate moet worden. Ik moet hier echter een oplossing voor zoeken want dat zou met een windows pc moeten en die heb ik niet.

Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

 

Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)

Vu+ Duo2 met openPli 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij MOET die snipe ook naar Diseqc luisteren. Dat is de enige manier waarop een tuner hetzij een seintje aan een rotor controller kan geven, hetzij van LNB kan schakelen. Gedachten lezen doet de Snipe niet... Ik kan er ook niks over vinden, maar was 't niet zo dat voor rotor controle Diseqc 2.0 of hoger nodig was?

 

Oh ja AdriO, het is inderdaad zoals ik al zei, als je TV en tuner aan of standby staan en nog een coax kabel naar de schotel hebben waar de andere coax aansluiting los hangt dat je dan een mooie ruisgenerator hebt voor je marifoon. Ik ben wel een leek op 't gebied van satellieten richten, symbol rates en zo maar dit ligt toevallig binnen mijn expertise.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Mags,

Van theparasol op het openpli forum begreep ik dat de snipe niet met Disecq werkt maar met een tabel in firmware die de satelliet posities bevatten. Ik moet dus bij afstemmen op een andere satelliet deze altijd eerst kiezen op de controller van de snipe, dan laten zoeken en na een lock kan ik kijken. Als het ding het doet tenminste.

 

Bedankt ook voor je uitleg over dat coax verhaal. Ik ga dat nog uitproberen. 

Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

 

Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)

Vu+ Duo2 met openPli 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus elke keer dat je wilt zappen naar een zender op een andere satelliet moet je:

-erbij nadenken op welke satelliet de gewenste zender zit

-dat op de controller ingeven

-wachten tot die lockt

-dan TV/tuner zappen

???

poe wat omslachtig. Mijn eerste satelliet ervaring was met een selfsat koffertje met rotor en disecq controller, ook niet ideaal maar goedkoper en een no-brainer qua zappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, alleen is mijn uitvoering een twin lnb apparaat. Dit betekent echter niet dat je twee verschillende satellieten gelijktijdig zou kunnen ontvangen. Deze tweede lnb, aangesloten op een tweede tuner zou het mogelijk moeten maken om wat meer gelijktijdig opnames te kunnen doen. Echter dat lijkt ook een soort van fout te gaan al vind ik dat op dit moment een onbelangrijke issue.

 

Die "twin" betekend enkel en alleen dat je op de snipe 2 receivers kunt aansluiten en tegelijk naar 1 en dezelfde satelliet kunt kijken met dit verschil dat je niet verplicht hetzelfde kanaal hoeft te bekijken.

Als je op receiver A NPO 1 kijkt kan je op receiver B niet naar BBC 1 kijken want dat zit op twee verschillende sat posities.

Wat wel weer gaat is op receiver A NPO1 en op receiver B History Channel

 

@Mags: idd niet comfortable met kijken, maar de handleiding die ik gevonden hebt rept met geen woord over automatisch afstemmen op de satelliet als je een kanaal op de receiver kiest.

Het moet absoluut op die manier kunnen werken maar dan moet je idd diseqc 2 instellen.

 

@AdriO: wellicht toch proberen waard, ik kan me zo voorstellen dat zo'n "duur" zelfzoek systeem ook voorziet in dit comfort. Ik zou het in elk geval wel verwachten in dat prijssegment.

aangepast door theparasol
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mags: klopt. Dat vind ik ook absoluut geen drama. Het zenderaanbod van CD op de 23.5 is voor ons meer dan voldoende. Het komt er eigenlik op nee dat als het ding maar goed op de Astra 3 wil locken (waar we ook liggen, uiteraard wel met vrij uitzicht) ik al dik tevreden ben.

 

@theparasol: klopt maar zoals ik ook al aan Mags meldde is dat voor ons in principe ruim voldoende. Het zou op deze manier mogelijk zijn meerdere kanalen op te nemen en een ander kanaal te kijken. Uiteraard met de restricties van transponders enzo.....

 

 

Sterker nog: als bijvoorbeeld kpn een onbeperkt europees 4g abonnement zou hebben waar dan ook nog interactieve tv aangehangen zou kunnen worden ik waarschijnlijk wel zal switchen. Dan heb ik ook de beperking van bomen of gebouwen niet die vlak bij de boot staan en in het "blikveld" van de satelliet.

aangepast door AdriO

Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

 

Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)

Vu+ Duo2 met openPli 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: heb gebeld met de importeur in Groningen. Garantie: echt niet, niet bij hen gekocht, komt uit Duitsland. Het ding stond in een webwinkel € 1000,- goedkoper aangeboden als hier in NL. Ik denk een foutje van ze maar goed. Ik heb ze nog gebeld, van joh, klopt dat wel? Krijg ik echt wel het apparaat wat ik bedoel? Hoe zit het met de garantie? Nou, volgens die medewerker klopte het en met de garantie zat het ook goed. Er zit fabrieksgarantie op dus overal in Europa zou ik geholpen worden. Niet dus! 


 


Maar waar het om gaat: de medewerker in Groningen, die mij overigens echt wel vriendelijk behandelde, vertelde me dat het GPS systeem wellicht in de war was. dat kon ik resetten op de controller zelf zonder naar iemand op zoek te moeten met een Windows laptop.


 


We waren echter eerst weer een stukkie gaan varen en zijn beland bij een aanlegplaats met bomen op de kant. Het was zo'n situatie van misschien wel en misschien ook niet. Na het resetten vond de schotel de 19.2, de 23.5 en de 28.2 in ieder geval niet. Wellicht door de bomen want bijvoorbeeld de Hispasat en de Thor die natuurlijk westelijk zitten had ie zo te pakken. Ik ben nog maar geen zenders gaan inlezen. Ik kijk eerst even op een plek waar ik 100% zeker goed vrij uitzicht heb op de Astra 1, 2 en 3. 


 


Overigens volgens de test van TotaalTV zoekt de Selfsat niet automatisch naar een andere satelliet als je zapt naar een andere zender. Je moet dan inderdaad eerst via de controller van de Selfsat de andere satelliet zoeken alvorens je beeld krijgt van die specifieke zender.


 


Wordt vervolgd.


Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

 

Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)

Vu+ Duo2 met openPli 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@AdriO,

 

Jou ontvanger verzorgt niet de besturing van de SelfSat, dat doet dat externe kastje wat er bij hoort.

M.a.w. coördinaten hoef je dus niet op je ontvanger in te stellen !

 

Wat je wel op je ontvanger moet instellen is wat voor LNB je gebruikt, bij een SelfSat waar 1 LNB inzit moet deze op standaard staan.

In jou geval, 2 LNB's, zou je in de ontvanger moeten aangeven LNB 1 en LNB 2.

Ik weet het niet zo uit mijn hoofd of je dan ook de LNB type op standaard kunt instellen, maar dat zou je zelf even moeten bekijken wat er daar in het menu staat.

 

Wat het ontwerp van die Snipe betreft heb je wel een punt.

Die installatie valt mij ook zwaar tegen.

 

Zelf denk ik dat bij gebruik op een camper de gehele zaak teveel klappert en daardoor stuk gaat.

 

Men heeft intern in al eens aanpassingen gedaan aan het ontwerp om de draai inrichten iets te verstevigen.

 

Mijn laatste probleem die ik tegen kwam, na uren zoeken, is een defect aan de inwendige LNB.

 

 

Gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...