Ga naar inhoud


Grootste klaagzang aller tijden verwacht bij CanalDigitaal


Sprietje

Aanbevolen berichten

Heb je al eens geprobeerd om de frequentie van RTVNoord vast te zetten en dan voorzichtig zoeken tussen Astra 2 en Astra 1?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Eduard07, vergeef me mijn domheid maar ik snap echt niet wat je bedoelt. Ik ben echt nieuw in deze materie. 

Ik kan aan de schotel in ieder geval niets doen. Deze zelfzoeker heeft een aantal presets maar ik zou niet weten hoe ik er vanaf zou moeten wijken.

 

astra 3 moet inderdaad tussen de 1 en de 2 inzitten maar omdat ik niet zelf aan de schotel kan draaien (zonder hem van het dek af te slopen) lijkt me dat niet al te makkelijk.

Daarnaast is de skew ook niet met de hand in te stellen. Zit in de presets.

Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

 

Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)

Vu+ Duo2 met openPli 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp je helemaal en je bent alleen dom als je geen vragen stelt.  ;)

 

Ik bedoel: als je de ontvanger op een FTA Astra 3 zender zet zoals RTVNoord en je gaat draaien tussen A1 en 3, kom je dan geen beeld tegen?

 

(Maar wellicht heb je dit al lang geprobeerd, en dan zit de onkunde dus aan deze kant.) 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel eigenlijk.... vanwege de vaste instellingen van de schotel valt dat niet mee om de schotelpositie met de hand te veranderen.

Ik zou hooguit kunnen proberen om mijn ontvanger op een Astra3 FTA te zetten, de schotel op de Astra 2 te locken en dan de boot zachtjes te draaien (beetje mee lijn geven en afduwen en dan kijken of er beeld verschijnt). Ik weet niet of dat werkbaar is. dat gaat in ieder geval vandaag niet meer lukken. De vragen die mij hierbij te binnen schieten zijn:

 

Is de hellinghoek van deze Astra's gelijk of zit daar ook nog verschil in?

Hoe zit het met de skew... is dat hetzelfde? Ik heb begrepen dat de skew is om je positie op aarde goed te zetten ten opzichte van de satelliet. Klopt dat?

 

Fijn dat je me helpen wilt... Thanks!

Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

 

Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)

Vu+ Duo2 met openPli 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schiet me te binnen..... net voordat de schotel vanmiddag lockte op de Astra 3 kwam er even signaal van NPO1 binnen. Het raakte direct gestoord en was weer weg.

Wat een gedoe zeg. Zie door de bomen het bos niet meer.

Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

 

Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)

Vu+ Duo2 met openPli 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar wie heeft je deze schotel voor een boot geadviseerd?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de hellinghoek van deze Astra's gelijk of zit daar ook nog verschil in?

Hoe zit het met de skew... is dat hetzelfde? Ik heb begrepen dat de skew is om je positie op aarde goed te zetten ten opzichte van de satelliet. Klopt dat?

 

De drie sat zitten in een denkbeeldige boog (halve cirkel). Dus de A1 op 19.2 zit hoger dan de A3 op 23.2 en de Astra 2 op 28.2.

De skew speelt wel een rol bij finetuning, maar niet zodanig dat je wel/geen beeld hebt. Tenzij de lnb niet bijna verticaal in de houder zit (tikje met de klok mee), dan wel te ver van of te dicht op de schotel zit in de houder. Of hij is gewoon stuk.   

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die zelfzoekende schotel heeft in mijn ogen iets op een boot te zoeken, tenzij het een woonboot is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eduard07, bedankt voor de info. Dat betekent dat mijn suggestie om de boot iets te draaien op niets zal uitlopen omdat er per satelliet een andere hellingshoek is...... of snap ik het (weer) niet?

 

@ ceesv, ik had op mijn boot een camos zelfzoeker. Functioneerde naar behoren. Echter er zat één probleem in. Deze kon de kende de Astra 3 niet. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een alternatief. Op een woonboot heb je zo'n ding zeker niet nodig. Zonde van het geld. De woonboot ligt er altijd hetzelfde bij. Een jacht of camper daarentegen verplaatst zich en ligt regelmatig anders ten opzichte van de satellieten. Daarom is een zelfzoekende schotel zo handig. Ik had echter geen zien o, € 5.000,- uit te geven voor een Oyster systeem (waarbij je je kan afvragen of je dan wel ontvangst heb door het kleine schoteltje wat er in zit).

 

Zie een plaatje van mijn schotel (hoop dat het werkt).

 

a218cf81cde09bccb2ca51a146110ef6b52ed9f8

Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

 

Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)

Vu+ Duo2 met openPli 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, dat gaat op een boot niet werken, of je moet een schip hebben met 50 ton water verplaatsing.

 

Wanneer je boot iets wiebelt of iets scheef gaat hangen ben je het signaal al kwijt.

Wat wel werkt is wanneer je die antenne op de wal zet.

 

Zelf zoeken betekent hier dat de schotel een keer zoekt totdat hij de satelliet gevonden heeft.

Op dat moment wordt het een vaste schotel.

 

Alle waar naar zijn geld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ceesv: akkoord, ik ben het met je eens dat er de mogelijkheid bestaat dat het signaal verloren gaat omdat de boot (teveel) beweegt. Overigens is het een bootje met 30 ton waterverplaatsing dus zo heftig gaat het nu ook weer niet. De schotel is er in maart opgezet en we hebben er tot half april met plezier mee gekeken op de Astra 3. Zoals je weet zijn er dit voorjaar best wel heftige windvlagen enzo geweest maar het systeem gaf er weinig om. Ook is het zo dat als ik (zoals nu) op de Astra 2 zit er gewoon een keihard signaal binnen komt + 10db. Zowel op SD als HD zenders.

 

Het probleem is juist dat er niet goed gelocked wordt op de Astra 3. Vandaar mijn vraag of dat ding anders is dan de anderen.......

 

Als de antenne niet geschikt zou zijn dan moet ik er bij de 2 toch ook last van hebben?

aangepast door AdriO

Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

 

Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)

Vu+ Duo2 met openPli 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste AdriO

De Selfsat Snipe Pro Max is helemaal niet geschikt voor een boot. Hij is voor een camper of caravan.
Als je een zender kiest, dan zoekt hij eenmalig de satelliet en dat is ook prima bij een camper of caravan maar niet voor een boot. De boot wiebelt altijd en kan ook nog van richting veranderen. Daar zijn speciale boot schotels voor. Die corrigeren de positie continue. Ze zitten altijd in een dome, zie voorbeeld.
 

post-60869-0-60619800-1465490959_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje: klopt. Deze schotel heb ik ook onderzocht maar het kunststof is absoluut niet zoutwater bestendig en is niet in een twin lnb uitvoering verkrijgbaar. Dus ben je al heel snel bij opnemen een aantal zenders kwijt (bij mijn weten). Toch, erg bedankt voor je onderzoek en je reactie.

 

Het systeem hoeft het niet te doen terwijl ik vaar. Dan ben ik met andere dingen in de weer. Maar als ik stil lig wil ik wel graag kunnen kijken. 

 

Kernvraag blijft: waarom krijg ik op de Astra 2 wel een bikkelhard signaal binnen zonder dat ik ook maar een bibber in het beeld heb en vindt ie de 3 niet. Is de 3 zoveel zwakker?

Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd!

 

Selfsat Snipe Pro Max (twin lnb)

Vu+ Duo2 met openPli 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de transponders van CanalDigitaal zijn veel zwakker dan die van de Astra 28,2. Dat is ook niet verwonderlijk. De Astra 28,2 is speciaal gericht op Engeland. De Astra 23,5 is te ontvangen van IJsland tot in Irak.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het systeem hoeft het niet te doen terwijl ik vaar. Dan ben ik met andere dingen in de weer. Maar als ik stil lig wil ik wel graag kunnen kijken. 

 

Je bent inmiddels wel zo'n expert in zoeken en afstellen geworden, dat ik denk dat je wel een eenvoudige Triax op driepoot met tentharingen en/of met hangklem kunt aanschaffen. Eventueel met multirail. Ik denk dat je dan sneller beeld hebt op Astra 3 etc. dan nu. ;)  

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...