Ga naar inhoud


Ademnood! Houtvuur in je tuin?


rolandroland

Aanbevolen berichten

ja open vuur en illegale afval verbranding kost wat mensenlevens als ook koeien en varkens die erop liggen te verkolen.

 

Dat is natuurlijk niets nieuws maar wel in de Aandacht gekomen gezien de nieuwe internationale Milieu overleg vergaderingen.

 

Maar het is voor een longzieke mens niet makkelijk de juiste buren te vinden.

Echter DIE ROOK is al jarenlang het compromis tussen handel en wetgeving.

zolang het geen duurzame stookinstallatie betreft welke seizoensgebonden staat te kwalmen mag je zelfs je schoonmoeder op de Grill uitroken.

 

En is het niet de buur links dan is het de buur rechts of van 3 huizen verder.

 

Een klassiek rookgas afvoer moet aan allerlei eisen voldoen, de BBQ enkel aan de CE norm.

 

ik heb met je te doen rolandroland.

je kunt beter naar een zwitsers Kuuroord trekken want BBQ zal nooit meer weg gaan in die woonwijken

Butterfly

Lloyd Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


De enige mogelijkheid om in Nederland van je vrijheid te genieten en tegelijk anderen nooit tot last te zijn is op het platteland gaan wonen met de buren op een kleine kilometer, vrees ik...

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk, een lekkere peuk, vuurkorf ( BBQ vooraf is nog beter ) en een pilsje een lekker muziekje er bij ......... , mijn avond kan niet meer stuk.

 

Yyyeeeeeeehh  :cool:

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijkt altijd dat je zelf wat moet mankeren om iets te snappen denk ik dan maar. Gisteren op het nieuws over de boerderijen die problemen geven met vervuiling. Zei een boer, ik heb er nooit last van gehad, dus het probleem bestaat dan niet meer in zijn wereld.

aangepast door peper

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak is het ook zo dat die boer nergens last van heeft of heeft gehad en dat het gezeur of stank, stof enz. pas is ontstaan nadat er woningen dichter in de buurt van zijn boerderij zijn gebouwd.

 

Dat zelfde zie je ook vaak bij supermarkten, die supermarkt zit er al 20 of 30 jaar maar dan komen er nieuwe bewoners en die klagen dan over het lawaai van koeling, ladende en lossende vrachtwagens enz.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is wat anders, als je zelf problemen hebt met de luchtwegen of longen ga je daar wel op letten waar je gaat wonen. maar de buren kan je niet altijd voorzien.

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je hinder hebt van houtrook:

 

U kunt een verzoek tot handhaving indienen bij de gemeente waar u woont. U dient in de brief wel te zetten 'verzoek tot handhaving'. U dient zich te beroepen op Bouwbesluit 7.22. 

 

Rijdende Rechter: http://www.sbs6.nl/blogs/mr-frank-visser-doet-uitspraak/blog/post/tussen-twee-vuren

 

Daar zag je ook dat er geverfd hout bij lag. Als je geverfd- of geïmpregneerd hout stookt dan is dat zeer giftig en schadelijk voor je gezondheid. Niet alleen voor je zelf maar ook voor de omgeving. Volgens Rapport Blauw kan dat in een straal van rond de 1200 meter zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook geen gezellig vuurkorf stoken meer maar illegaal afval verbranden!

 

Wij gaan altijd even naar de buren als we een vuurkorf of barbecue gaan aansteken dan kunnen ze tenminste de slaapkamer ramen sluiten.

Maar om nu altijd maar in de klomp te kruipen voor de medemens daar pas ik voor.

Feitelijk is dat overlast door ongezonde mensen: Als je dergelijke slechte longen hebt dat je overlast veroorzaakt bij anderen moet je zelf gaan verhuizen naar een omgeving waar je daar nog wel mee kunt functioneren.

 

Immers waar leg je de grens dat ongezonde mensen hun "wil" opleggen aan gezonde?

 

Zo zijn er bv al medemensen die claimen last te hebben van radiostraling en dat de recent geplaatste zendmast of WiFi apparatuur negatieve invloed heeft op hun gezondheid.

 

Ouderen zullen bv claimen dat de maximum snelheden in het verkeer flink onderuit moeten omdat ze anders niet meer kunnen blijven autorijden iets wat tegenwoordig noodzakelijk is voor hun mobiliteit / om nog te kunnen blijven functioneren in de maatschappij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

theparasol,

 

En als u zelf astma zou hebben dan zou u de vuurkorf niet aanzetten denk ik. Het fijnstof gedeelte van houtverbranding is nog groter dan het autoverkeer geworden. Dat heeft er mee te maken dat auto's en de uitstoot verder ontwikkelen. Maar houtverbranding wordt ongefilterd de lucht in geslingerd. Als ik bij iemand zak chips in de tuin gooi dan is dat aso. Maar fijnstof wat je niet ziet, dat mag ongelimiteerd?

 

image1.jpg?w=748

 

Verklaring Longfonds:

 

https://www.longfonds.nl/sites/default/files/Longfonds%20Verklaring%20Houtrook%20met%20logo.pdf

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je astma hebt: daar kan ik wel heel slijmerig en politiek correct meelevend over zijn maar zoals jij je astma naar voren schuift dan leer je er ook maar mee leven! Of verwacht je dat de omgeving zich altijd maar vrijwillig aan jouw zwakke longen aanpast?

Slinger om mij nog maar een paar grafieken de wereld in. Jouw longen zijn slecht en die van de meerderheid / de mijne gelukkig niet.

Wellicht nog meer onderzoek laten doen door dat longfonds: meer cijfertjes om mee om je heen te slaan!

Tip: laat vooral zoeken naar kankerverwekkende of mutagene stoffen dat doet het namelijk altijd goed bij onze gezamelijke beleidsmakers.

 

Tot die tijd wellicht zolang in buurtcafe of andere openbare gelegenheid gaan zitten zodra de buren het weer in hun hoofd halen om een vuurkorf en/of barbeque te gebruiken met de intentie om de astmatische medemens het leven zuur te maken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dan kun je rookverbod ook wel weer intrekken. Gewoon roken, ook in een klas waar kinderen bij zijn. Dat een kind in een klas vervolgens naar het ziekenhuis moet omdat die het zeer benauwd krijgt zeg je: Je hebt slechte longen dat is jou probleem. Vervolgens kunnen bedrijven de filters er wel afhalen en schadelijke stoffen gaan uitstoten. En mensen die er hinder van hebben: De evolutie gaat verder die mensen sterven dan wel uit. 

 

Trouwens ik heb geen astma maar krijg het wel ontzettend benauwd plus dat ik hinder krijg van mijn ogen. De WHO adviseert niet te gaan stoken in dichtbevolkte gebieden. 

 

Er zijn mensen die dagelijks de vuurkorf uren aanzetten waardoor je niet meer buiten kunt gaan zitten. Er zijn mensen die de pijp van de houtkachel laten uitkomen bij de buren, slaapkamerraam. De wetgeving schiet hier in te kort. 

 

In Malta en in Nieuw Zeeland stookt iedereen met een houtkacheltje. Daar heb je een flinke smogvorming. Ook mensen zonder astma hebben het benauwd. Maar kennelijk zegt niemand er wat van. 

 

Bij Dupont werden schadelijke c8 stoffen uitgestoten. Gemeente Sliedrecht stelde daar vragen over maar werden als lastig gezien. Je moet niet zeuren. Achteraf blijkt dat vele mensen kanker hebben gekregen. 

 

De GGD pleit niet voor niets voor betere regelgeving (lees geen verbod)

 

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/ggd-wil-strengere-regels-open-haard-en-houtkachel~a4171960/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schijnt blijkbaar normaal te zijn als je cijfertjes ziet dat je ze dan ook moet geloven!

 

Dat rijksoverheid logo maakt mij altijd kopschuw dus ik heb het maar weer even nagekeken voor de zekerheid.

Even rondgooglen blijkt er ook een of andere lobby club daarmee ook gemeente besturen loopt te bestoken.

Echter ik zal voor iedereen op dit forum het even in de juiste proporties zetten.

 

Ik heb mijn informatie van deze site en specifiek deze url: http://www.emissieregistratie.nl/erpubliek/erpub/weergave/grafiek.aspx

 

post-31470-0-23772400-1468097337_thumb.png

post-31470-0-80862100-1468097345_thumb.png

 

Bij deze heb je met je topic hier ook bereikt dat het longfonds, voor mij althans, compleet ongeloofwaardig is geworden. Ik heb er een bloedhekel aan als je met cijfers lopen te goochelen in je eigen voordeel!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn werkelijke meting zijn mijn longen, die liegen nooit. Er zijn bijna 600.000 mensen met astma in Nederland. Hopelijk krijgen ze regeling om ergens vrij te wonen. Ze nu een dag een vuurkorf mag van mij wel, maar het moet geen regelmaat worden. De openhaarden zijn wel vervelend, die worden in de wintertijd wel veelvuldig gebruikt.

Maar het mooie van Astma of een andere vorm van longziekte, is dat iedereen het wel kan krijgen of je kinderen, dus ook degene die nu geen last hebben. Is er toch een beetje gerechtigheid in de wereld, dan piepen ze wel anders. Ik denk dat de meeste mannen met kinderen niet meer in de huis mogen roken, hoe zou dat nu komen?

aangepast door peper

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn maar weinig volledig gelukkige Mensen in een over gereglementeerde samenleving.

 

En toch is er zo iets van klein geluk als je dat worstje klaar hebt gekregen op open vuur in de tuin en nog nooit hebt kunnen koken. Een Wonder.

 

ik schreef het al eerder de haarden en vuilverbrandingsinstallaties zoals BBQ daar kom je aan de gelukzaligheid van iemands zomeravond.

 

je kunt geen compassie verwachten van die doelgroep

er zijn echter ook desensibiliseringen mogelijk om rook allergie te compenseren

Butterfly

Lloyd Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...