Ga naar inhoud


Eigen decoder i.c.m. Oranje Smartcard?


donny81

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik loop mij al 2 dagen suf te zoeken maar kom er nu niet meer uit :-(

Ik heb 3 oranje smartkaarten gekregen van een vriend van mij van canaldigitaal.

Mijn plan en meteen ook de vraag.

 

Ik heb een huis in Hongarije waar ik graag Nederlandse TV wil blijven kijken. nu is het als volgt.

ik ga met 2 vrienden en het huis word ingedeeld met 3x slaapkamer en 3x huiskamer.

er komen dus in totaal 6 TV's in huis

 

mijn idee is: Als ik nou 6 decoders koop met een smartcard slot dan krijgt een ieder zijn eigen smartcard en moet die alleen zijn smartcard meenemen naar de andere decoder als die in de andere ruimte TV wilt kijken.

 

Voorbeeld: Persoon 1 zit in zijn huiskamer en wilt in bed TV kijken. Persoon 1 zet de decoder in de huiskamer uit haalt de smartcard eruit en plaatst die in de decoder die in de slaapkamer staat van persoon 1. dit idee heb ik voor de 3 personen in huis. dat gaat natuurlijk niet werken met de apparatuur van Canaldigitaal zelf want daar zit een smartcard ingebakken dus moet je iedere keer de hele decoder mee verplaatsen.

 

Ik heb nu een leuke decoder op het oog waarvan het redelijk betaalbaar is om er 6 te kopen alleen mijn vraag is: gaat dit werken? en/of waar moet ik op letten als ik een decoder met een smartcard slot koop?

 

De decoder die ik op het oog heb is: http://www.oinmini.com/solovox-satellite-receiver-f5s-plus.html Solovox F5S plus

de instellingen van dat ding maak ik me niet zo zorgen om. maar meer om de compatibiliteit

 

alvast bedankt voor de antwoorden en de eventuele tips en suggesties!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Mimisiku

Handiger is het om te zorgen dat 1 of 2 decoders fu geren als 'server' voor de kaarten waar alle andere decoders mee van signaal worden voorzien. Dit noemen we lokale cardsharing. Enig 'nadeel' is dat alle boxen moeten zijn voorzien van een LAN aansluiting. Zo kun je met 2 kaarten maximaal 8 streams bewerken. Let wel: dit gaat alleen op voor de oranje/witte Seca3 kaarten. De 3de kaart zou je kunnen gebruiken voor reserve/uitbreiding of gebruiken in een box waar je echt geen LAN kabel naar toe kunt leggen... Ook dient elke box zijn eigen coax kabel te hebben vanaf de schotel... Leuk kluswerkje, maar het loont zich zeker in de uitgespaarde abo kosten per kaart...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Mimisiku,

Tof! bedankt voor je antwoord!

 

Mijn gedachten qua indeling was:

2 actieve kaarten te hebben. liefst 1 maar dat gaat hem niet worden qua streams ben ik bang. gaat uiteraard wel geprobeerd worden in praktijk voor ik de 2e ook laat activeren.

 

De Solovox F5S plus decoder die ik op het oog heb komen als ik een beetje goed onderhandel op 130 euro voor 6 stuks. deze hebben LAN, CCCAM ondersteuning, DVB-S2 en MPEG4 met een CA slot. dat laatste zit het probleem in. Ik kan nergens vinden of mijn oranje canaldigitaal kaartje compatibel is met deze decoder of andersom.

 

Qua setting dacht ik. maar hoor graag als dit niet werkt: 3 kabels vanuit de schotel naar decoder 1, 2 en 3, en dan of doorlussen van decoder 1 naar 4 en 2 naar 5 of in de kamer te splitten. LAN wordt geen probleem in zin dat ze allemaal dan een lan aansluiting hebben en ze uit te breiden zijn met wifi.

 

Het enige wat ik mij nu nog afvraag:

Waar moet ik op letten qua CA slot? of zijn zeg maar de nieuwe decoders zo goed als bijna allemaal compatibel. Ik snap dat het niet gecertificeerd is. maar het gaat mij om het werken van.

en nog een vraag: Met lokale cardsharing heb je daar internet voor nodig? of is een Oude router die zelf een DHCP afgeeft voldoende? als het laatste het geval is zou ik gewoon mijn oude modem/router kunnen gebruiken hiervoor maar dan hoeven ze niet online en kunnen dan ook niet gehackt worden :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels antwoord van de fabrikant en de canaldigitaal kaarten zouden in deze decoders moeten werken.

dat is dan een beetje een eureka momentje voor mij dan.

 

Alleen nog de vraag of Lokale cardsharing zonder internet kan.

en of (waarschijnlijk wel) 64cm schotel met duo LNB genoeg is voor ASTRA 23.5 geloof dat we met 19.2 weinig te maken hebben als er alleen naar NL TV gekeken wordt. natuurlijk met de duo lnb kan die daar wel opgericht worden.

 

De vraag wat ga ik doen:

1 duo LNB met 4 aansluitingen en dan in de kamers splitten en/of doorlussen OF

1 duo LNB met 8 aansluitingen en ze vanaf de schotel 1 voor 1 aansluiten. ben benieuwd wat het beste is qua stabiliteit en signaal verlies (te voorkomen natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

En CCcam moet je gaan vergeten. Deze wordt i.v.m. de Viaccess ORCA ECM's continue platgelegd. Je kunt dit nu nog ondervangen door een correcte CCcam.prio te installeren. Veel beter is het om een Linux bakje te nemen waar je OScam op kunt draaien. Deze softcam heeft dagelijke ondersteuning en bij problemen kan er nog op gereageerd worden. CCcam is obsolete; het team bestaat niet meer en dus ook nooit meer updates of patches...

 

Voor 130,- koop je ook een mooie Xtrend of Mutant ontvanger.. En locale cardsharing zonder LAN is niet mogelijk.. Wel zou je WiFi kunnen gaan inzetten (en een WiFi Bridge is dan de handigste oplossing). Wel moet je zorgen voor een exclusief kanaal om storing te voorkomen.. Anders is een Powerline adapter ook  nog een oplossing.. Simpelweg is er een LAN verbinding noodzakelijk voor de sharing. Hoe je dat oplost mag je zelf bepalen. Voor de ECM's alleen is niet zo'n grote bandbreedte nodig. Wil je ook (incidenteel) gaan streamen of remote opnemen dan heb je een behoorlijk snelle en vooral stabiele verbinding nodig..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen nog de vraag of Lokale cardsharing zonder internet kan : ja , je hebt enkel een lan netwerkje nodig.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@el renegade

Dat is jammer ik dacht die gezien te hebben maar dan zit er naast.

Dan moet ik alleen nog gaan bedenken of het splitten voor de decoder word of dat ik hem via de LOOP poort ga door lussen.

 

@Mimisiku

OScam is ook een van de mogelijkheden op deze box :-D

Dat lokale cardsharing zonder LAN niet werkt dat snap ik. daarom was de vraag of ik hier internet voor nodig heb. Als ik geen Internet nodig heb en alleen een LAN nodig is heb ik nog een fritzbox liggen die ik daarvoor dan kan gebruiken.

Streamen zal die in het buitenland wel niet accepteren. maar dat is ook niet nodig. de internet verbinding die ik daar heb is om te huilen. opnemen gaat ook niet gebeuren. alles is via uitzending gemist terug te kijken en anders wel te downloaden. Het is gelukkig niet zo dat we de hele dag voor de TV gaan hangen. maar als je de hele dag gewerkt heb en hongaars heb gesproken is het s'avonds toch wel fijn om een bekende taal te horen.

 

@bellejt: Jij beantwoord de vraag omtrent de internet. daar ben ik blij mee. is een bevestiging op wat ik hoopte.

 

@Adri: Die poweline dingen aka Devolo's die ken ik helaas. die had ik hier in nederland ook. wat een Kl@te dingen continu signaal verlies dan weer resetten en opnieuw aan elkaar koppelen. nee dank je. buiten dat denk ik niet dat die gaan werken omdat de powerline adapters niet in de zelfde groep te plaatsen zijn. de groepen verdeling van electra in Hongarije loopt nogal vreemd zeg maar.

 

Ik ben er inmiddels een beetje uit. Ik heb 3 decoders besteld van Solovox met de afspraak als deze niet compatible zijn ik ze op hun kosten mag retourneren. helaas levert deze alleen per 3. de volgende 3 kan ik bij tevredenheid na getuurd krijgen.

 

Ik denk dat LAN kabels trekken sowieso een must is in dit huis. Dit huis is namelijk in het bezit van (deels) muren van leem. sommige muren zijn wel 80cm dik waardoor aan de andere kant van de muur al geen wifi signaal meer is. maar dat vind ik niet zo'n issue aangezien ik toch ga verbouwen in dat huis komt er zeg maar in elke belangrijke ruimte een LAN want contactdoos met 2 aansluitingen. 1 voor de decoder 1 voor internet. (wat bedrijven hebben zeg maar) indien nodig kan je dan zelf nog vanuit die contact doos uitbreiden.

 

Wat er nog rest is dus een schotel + LNB scoren. Ik heb dus begrepen dat niet elke LNB op Elke schoten past. maar heb wel gezien dat een schotel van 64cm voldoende moet zijn voor de astra 19.2 en 23.5 maar ik denk dat ik die volgende maand in Hongarije zelf ga scoren omdat ze daar A. goedkoper zijn. en B. er al een schotel hangt waar ik de maat niet van weet. lijkt mij een grote schotel dus waarschijnlijk even de solo LNB eruit trekken en vervangen voor een Duo LNB.

 

Ik wil in ieder geval iedereen alvast bedanken voor de tips, uitleg, geduld en hulp natuurlijk! en hou jullie sowieso op de hoogte van de vorderingen. hopelijk kunnen we van elkaar leren.

 

Ik ben IT-er en weet heel veel van computer en laptop hardware en van thuisnetwerken maar met de schotel kwam ik er toch even niet uit. maar ik heb wel de drive om alles zelf te doen en indien nodig onafhankelijke forums af te vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

@el renegade

Dat is jammer ik dacht die gezien te hebben maar dan zit er naast.

Dan moet ik alleen nog gaan bedenken of het splitten voor de decoder word of dat ik hem via de LOOP poort ga door lussen.

Bedenk, bij het doorlussen van de ontvangers, dat de eerste ontvanger gezien vanaf de schotel bepaalt wat de schotel ontvangt.

Het zal de 2e ontvanger beperken in de zenderkeuze.

 

Splitsen van de coax kabel en dan aansluiten op 2 verschillende ontvangers gaat niet werken, de ontvanger welke de voeding en schakelspanning levert bepaalt wat er ontvangen wordt.

Wanneer de ene ontvanger 13 volt op de antennekabel zet voor de ontvangst van een verticaal gepolariseerde zender, en de andere ontvanger afgestemd wordt op een horizontale zender, en daarom 18 volt op de antennekabel zet zal het je duidelijk zijn dat dat niet goed gaat.

 

Wat er nog rest is dus een schotel + LNB scoren. Ik heb dus begrepen dat niet elke LNB op Elke schoten past. maar heb wel gezien dat een schotel van 64cm voldoende moet zijn voor de astra 19.2 en 23.5 maar ik denk dat ik die volgende maand in Hongarije zelf ga scoren omdat ze daar A. goedkoper zijn. en B. er al een schotel hangt waar ik de maat niet van weet. lijkt mij een grote schotel dus waarschijnlijk even de solo LNB eruit trekken en vervangen voor een Duo LNB.

Of een duo-lnb in een schotel werkt hangt af van de locatie van de schotel, de afmetingen van de schotel en de onderlinge afstand van de koppen van een duo lnb.

 

Zo maar een willekeurige schotel en een duo-lnb gebruiken kan misschien werken, meer zeker is dat niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv

Maar als ik 6 decoders in huis heb genaamd decoder 1 t/m 6 voor het gemak verdeeld over 3 personen

persoon 1 krijgt decoder 1 voor huiskamer en 2 voor slaapkamer

persoon 2 krijgt decoder 3 voor huiskamer en 4 voor slaapkamer

persoon 3 krijgt decoder 5 voor huiskamer en 6 voor slaapkamer.

 

Nu dacht ik aan bijvoorbeeld: Decoder 1 door lussen met 2, 3 doorlussen met 4 enz enz.

Wat het idee erachter is (anders wennen ze er maar aan) was als persoon 1 op decoder 1 zit te kijken en die gaat naar bed maar wilt nog even tv kijken zet die decoder 1 in de huiskamer uit en kijkt verder op de doorgelusde decoder 2 in zijn slaapkamer (niemand kijkt op dat moment naar decoder 1) dat is dan toch de meest simpele oplossing?

 

Ik begrijp dat niet alle LNB's op Alle schotels passen. vandaar ook mijn opmerking. maar als ik een setje zou kopen schotel + DUO LNB wat op elkaar geleverd word moet dat wel werken toch neem ik aan? en anders kan ik altijd voor de zekerheid de hangende schotel even loskoppelen en die meenemen naar de satelliet boer daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer een persoon in de huiskamer wil kijken en een 2e persoon in de slaapkamer, bepaalt de huiskamer wat er in de slaapkamer wel of niet bekeken kan worden.

Is er slechts een persoon, welke of in de huiskamer of in de slaapkamer kijkt, is er geen beperking, mits de huiskamer ontvanger bij standby gebruik de antenne uitgang geheel vrijgeeft voor de 2e ontvanger.

Anders moet je een priority switch gebruiken.

 

Of een duo lnb en schotel combinatie werkt hangt af van de locatie.

Iets wat in Nederland werkt hoeft 1.500 km oostelijk niet te werken.

Je kijkt dan onder een andere hoek naar de satelliet posities.

 

Wanneer je de schotel afmetingen weet, kan men op dit forum uitrekenen of het in Hongarije ook werkt.

 

Heb je op de beoogde locatie vrij zicht op de Astra 1 en 3?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv

"Is er slechts een persoon, welke of in de huiskamer of in de slaapkamer kijkt, is er geen beperking, mits de huiskamer ontvanger bij standby gebruik de antenne uitgang geheel vrijgeeft voor de 2e ontvanger." Dit is dus de situatie daarom worden de 6 decoders verdeeld over 3 personen waar een ieder zijn eigen 2 decoders heeft. 1 hoofddecoder en daaraan 1 doorgelusde.

 

Of de schotel vrij zicht heeft? volgens mij wel en anders is het vrij zicht wel te realiseren door de schotel hoger te plaatsen of ergens anders het is allemaal toch eigen terrein van mij. Volgens mij keer de vorige eigenaar heel veel naar duitse en Hongaarse TV via de schotel volgens mij dan ASTRA 3. maar dat zou de praktijk moeten uitwijzen. en de buren 3 huizen verderop hebben ook NL TV via de schotel.

Hoe groot de schotel word? volgens canaal digitaal is de door hun geleverd 64cm schotel goed geschikt voor Hongarije vandaar dat ik van een 64cm schotel ga.

aangezien ik pas halverwege augustus weer naar Hongarije ga kan ik het dan ook allemaal pas testen en aansluiten. ik ben benieuwd en kan haast niet wachten om aan de slag te gaan. maar eerst de spullen nog in huis krijgen :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Adri: Die poweline dingen aka Devolo's die ken ik helaas. die had ik hier in nederland ook. wat een Kl@te dingen continu signaal verlies dan weer resetten en opnieuw aan elkaar koppelen. nee dank je. buiten dat denk ik niet dat die gaan werken omdat de powerline adapters niet in de zelfde groep te plaatsen zijn. de groepen verdeling van electra in Hongarije loopt nogal vreemd zeg maar.

In een normale nederlandse situatie werken powerlines meestal redelijk.

Ik ben het met je eens, dat bij een slechte electriciteit installatie over meedere groepen, deze niet goed kunnen werken.

Maar voor alleen ecm's delen met een cardserver, heb je zelfs aan minder dan 1 Mbit/sec al genoeg.

Je hoeft niet de volle geadverteerde 600+ Mbit/sec te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Donny,

als je toch gaat verbouwen, kan je beter overal al een beetje LAN voorzien, en eventueel de groepen wat logischer opdelen zodat je nadien toch eventueel powerlines zou kunnen gebruiken.

Wat je schotel betreft, neem voor alle veiligheid maar iets groter.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...