Ga naar inhoud


dimbare? LED's


boudeman

Aanbevolen berichten

Indertijd zijn bij ons in de plafondspots 12V led's gezet die gedimmed worden via trafo's in de meterkast (toen zijn ook de trafo's voor de halogeen spots vervangen door trafo's voor led). Nu heeft een led de geest gegeven, en die wil ik nu vervangen. Bij zoeken op internet kom ik het begrip dimbare led tegen. Aan de andere kant: op het doosje waarin de nu defecte lamp zat komt het woord dimbaar niet voor. Wie kan hierover advies geven?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien heb jij iets aan de onderstaande uiteenzetting.

 

Zijn LED lampen dimbaar?

 

De vraag die bij velen op de lippen ligt bij LED verlichting is of LED lampen ook dimbaar zijn. Het antwoord is Ja. Maar er is wel veel meer over te vertellen dan slechts Ja.

 

Dimbaarheid van een LED

 

Het lichtgevende element in een LED lamp is een LED. Die afkorting staat voor Light Emitting Diode. Hoe meer stroom je door de LED stuurt, hoe meer licht deze geeft. Omgekeerd dus ook, hoe minder stroom je door de LED stuurt, hoe minder licht deze geeft. De crux of een LED lamp dimbaar is, hangt geheel af van elektronica die nodig is om de LED aan te sturen. Als je gewoon een spanning van b.v. 4 Volt op die LED zet, zal de stroom zo oplopen dat de LED zo warm wordt dat deze smelt. De stroom door de LED moet daarom gecontroleerd worden, zodat deze de maxima van de LED in combinatie met zijn behuizing niet overschrijdt. Iedere LED lamp heeft deze regel elektronica. Het is deze elektronica die bepaalt of de LED lamp dimbaar is.

 

De elektronica van een LED lamp

 

De elektronica kan direct in de LED lamp ingebouwd zijn, of in een los kastje gestopt zijn.

Voor een LED lamp die rechtstreeks in de plaats komt van een gloeilamp of een halogeen lamp moet de elektronica zijn ingebouwd in de lamp zelf. Die elektronica kan je dus niet apart vervangen. De LED lamp wordt in de fabriek voorzien van elektronica die goed reageert op onze dimmers. Die dimbare LED lampen zijn nu in commerciële hoeveelheden te koop. Over dimmers is ook meer te vertellen, dat kan je lezen op de pagina over elektronische dimmers.

Voor een LED die al is ingebouwd in een armatuur is het goedkoper om de regelelektronica te gebruiken voor meerdere lampen samen. Je schakelt dan de LED lampen in serie en zet er een z.g. LED driver voor die dan de stroom controleert. Die LED driver moet dan wel dimbaar zijn.

 

Kopen van een dimbare LED lamp

 

Om een dimbare LED lamp te kopen, vraag het aan de verkoper of deze lamp dimbaar is als de informatie niet al meteen duidelijk is. Als het niet staat aangegeven, dan is de lamp niet dimbaar.

Op de sites staat altijd aangeven of een LED lamp dimbaar is. Als het er niet bij staat, is de lamp in de meeste omstandigheden niet dimbaar.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jürgen, alvast bedankt voor de uiteenzetting.

Ik heb maar eens gekeken naar de trafo in de meterkast; helaas geen merk of typenr te zien, maar wel de mededeling 12V gelijkspanning. Een gelijkrichter zit er dus in. Deze trafo wordt vanuit de woonkamer bediend en kan dus gedimmed worden. De uitgang van deze trafo gaat direct naar 8 LED spots. Dimmen werkt goed, terwijl in de beschrijving van de gebruikte LED spots het woordt dimmen niet voorkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ergens zal nog een kastje tussen geschakeld zij wat de lichtopbrengst regelt.

Of zit er een spanningregelaar voor de led trafo geschakeld?

Gebruik je een afstandsbediening of draai je aan een dimmer?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb je 2 soorten regelingen, regeling met stroomtrafos

die de strroomsterkte regelen, de led komen in serie. De spanning

over de led is niet boeiend als je maar onder de 20mA blijft, of lager

als je wilt dimmen.

 

En je hebt PWM, populair gezegd een snelle stroomschakelaar die

de leds snel aan en uit zetten. Hoe langer je ze aanzet hoe feller

ze gaan branden.

 

Ik heb alleen maar 230 Volt ledspotjes waarop niet staat dat ze

dimbaar zijn. Maar met de PWM dimmer werkt dat echt perfect.

 

Het is waarschijnlijk heel wat anders als je leds toepast bij sommige

bestaande dimmers (wat soms wordt gezegd dat dat werkt), maar

hoe dat werkt weet ik niet.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met het dimmen van leds is dat vaak een lagere gewenste stand wordt ingesteld en dat vervolgens de lampen daar op blijven staan.

Veel goedkoper (en ook energie zuiniger)is om simpel gewoon minder zware ledlampen te gebruiken, dus geen 5,5W die een 50W halogeen kan vervangen maar kies voor een 3,5W die gelijk staat aan een 35W of maak de 8 spots schakelbaar zodat je er bijv. 3 of 4 uit kunt zetten om zo minder licht te krijgen.

Veel mensen gebruiken de dimmer ook om een warmere kleur licht te krijgen (bij halogeen) maar dat is ook eenvoudig op te lossen door ledlampen te kiezen die extra warm licht geven.

Als laatste kun je bij de betere merken ook nog eens kiezen welke stralingshoek je wilt en dat kan variëren van 8 graden tot 120 graden bij een GU10 of GU 5,3 lamp.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is het probleem in zoverre opgelost dat indertijd meer lichtpunten van led's voorzien zijn, die niet gedimmed worden. Er blijkt nu dat daar dezelfde led's ingezet zijn. Ik kan nu kannibaliseren waarbij het voordeel is dat de 8 plafondled's hetzelfde blijven, en er geen verschillen ontstaan in intensiteit en kleur (want na enkele jaren zijn deze led's niet meer leverbaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...