Ga naar inhoud


Ruisende radiatoren


Erwinnaar

Aanbevolen berichten

Als je de pompsnelheid verlaagd gaat het water ook langzamer door de warmtewisselaar en zal dus warmer worden.

 

Ik vraag me alleen af of deze actie je rendement niet beïnvloed. 

 

Meestal als je de pompsnelheid aanpast moet je ook de capaciteit van je ketel aan gaan passen.

Immers je ketel heeft het hoogste rendement als er 20 graden verschil zit tussen aanvoer en retour, verander je dit verschil dan zal ook je rendement wijzigen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Temperaturen van het water heb ik veranderd. Voor het leidingwater op 60 (ivm legionella) en het water temperatuur voor de radiotoren op 70 graden gezet. Pompcapaciteit op maximum van 70 (ipv 80) en minimum stond op al op 30.

 

Er zit GEEN standenknop/schakelaar op de pomp zelf, het is een nieuwer model waarbij dit niet kan maar wel via een service menu waar je alle kan instellen via softwarematige aanpassingen. 

 

Heb dus 1 parameter aangepast tot nog toe. 

 

Je kunt het beste het cv vermogen naar beneden stellen. De pomp gebruikt het

cv vermogen als parameter voor zijn eigen toerental.

En je cv vermogen is vele malen te groot.

 

Het zou handig zijn om je radiatoren allemaal op te meten (lengte, hoogte en type)

daarbij aangeven welke (bijna) helemaal dicht staan. Dan kan ik gerichter reageren.

Maar op voorhand kun je het cv vermogen sowieso terug stellen naar 50%.

 

Dat je nog ruis hoort heeft te maken met het gegeven dat 10% lager in capaceit

nauwelijks het toerental wijzigt. Bij pompen moet je altijd flink aan de bak wil je

zoden aan de dijk zetten.

 

Als je naar bijgaand grafiek kijkt dan kun je zien als het toerental met 10% zakt

(de blauwe lijn) dat dat nauwelijks effect heeft op de hoeveelheid water, de

snelheid blijft er dan nog flink inzitten.

post-36489-0-28939900-1485444000.jpg

Het kan uiteraard ook zijn dat de ruis elders wordt opgewekt, water

en het leidingsysteem kunnen héél goed geluid dragen zodat het

zich ook elders manifesteert.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer de woning sneller op gewenste temperatuur komt lijkt me toch dat het rendement beter is omdat de cv niet meer inspanning hoeft te leveren? 

Ik zal de komende dagen elke ochtend, de hele nacht is de installatie uit geweest, gaan ontluchten. Kijken of de herrie afneemt.

Dat zal altijd een eeuwige en lastige twist zijn.

 

Langer opwarmen met lagere temperatuur en korter met een hogere temperatuur, zeg het maar.

Lagere temperatuur goed voor condenseren en minder transportverliezen, hogere temperaturen

betekent wel korter opstoken...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben mij altijd geleerd dat het te maken heeft met de delta T

Is het verschil tussen aanvoer en retour kleiner dan 20 graden dan heb je meer vermogen nodig om het water op een hogere temperatuur te krijgen.

Daarnaast was er op de afdeling ook altijd de opmerking, "komt er een witte rookpluim uit de schoorsteen dan stook je ook niet op hoog rendement en verlies je warmte".

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben mij altijd geleerd dat het te maken heeft met de delta T

Is het verschil tussen aanvoer en retour kleiner dan 20 graden dan heb je meer vermogen nodig om het water op een hogere temperatuur te krijgen.

Daarnaast was er op de afdeling ook altijd de opmerking, "komt er een witte rookpluim uit de schoorsteen dan stook je ook niet op hoog rendement en verlies je warmte".

 

suc6

 

Gerrit

Veel water over een radiator; kleine delta-t, lagere temperaturen, fijn voor condenseren...

 

Witte pluim is waterdamp wat niet gecondenseerd is, "oops" rendement ketel maar...

in de winter als het héél koud is dan wil ik de eerste ketel zien die geen witte

pluim geeft. Da ga nie lukken nie.

 

Maar ook in de zomer maar dat schijnt te maken te hebben met een of andere paus...

Maar die heb je weinig in woningen...

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En was die hier wel dan kreeg hij een enorme rotschop mijn huis uit!

En als je hem geen blumen geeft wordt hij volgens mij ook nog chagrijnig  :grin:

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je nog ruis hoort heeft te maken met het gegeven dat 10% lager in capaceit

nauwelijks het toerental wijzigt. Bij pompen moet je altijd flink aan de bak wil je

zoden aan de dijk zetten.

 

Zeer ongelukkig geschreven, ik bedoelde het net anders om.

 

Dus;

Bij het toerental met 10% te verlagen zal de snelheid nauwelijks

afnemen. En de snelheid is de veroorzaker van geluid.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con schrijft:

Witte pluim is waterdamp wat niet gecondenseerd is, "oops" rendement ketel maar... in de winter als het héél koud is dan wil ik de eerste ketel zien die geen witte
pluim geeft. Da ga nie lukken nie.


Volgens mij heeft de lengte van de schoorsteen ook invloed of er in de winter een witte pluim uit de schoorsteen komt.
Als de cv-ketel op zolder staat en er zit maar een schoorsteen op van 1,5 meter, dan zullen de afvoergassen veel minder afgekoeld worden door de aangezogen lucht die om de afvoerpijp heen zit dan bij een lange schoorsteen.
Bij mij staat de ketel beneden en is een schoorsteen van 5,5 meter aanwezig. Dan zijn de afvoergassen een stuk meer afgekoeld en dus gecondenseerd. Bij mij komt ook als het 6 graden vriest nagenoeg geen damp uit de schoorsteen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witte pluim

Maar ook in de zomer maar dat schijnt te maken te hebben met een of andere paus...

Maar die heb je weinig in woningen...

dan schijnt er soms ook nog zwarte rook uit de schoorsteen te komen :sick:

Je zal toch maar een installateur over de vloer hebben die dat voor elkaar kan krijgen met je ketel :grin:

 

Maar ook witte rook heeft te maken met de Delta T, hoe lager de buitentemperatuur hoe lager ook de temperatuur van je afvoergassen moet zijn om geen witte rook te krijgen. Is je ketel dan niet goed ingeregeld dan hoeft het niet zo koud te zijn om toch al witte rook te krijgen.

Zie je de witte rook pas op enige afstand van je schoorsteen ontstaan dan is er toch wel iets ernstigs aan de hand met je rendement.

Jan, (het toenmalige hoofd van de afdeling) keek daar altijd als één van de 1e dingen naar en kon er al veel aan afleiden. Menig monteur heeft flink op zijn donder gekregen als hij vanaf de straat al kon zien dat ze er een rommeltje van hadden gemaakt zonder te meten, controleren en in te stellen maar wel om half 4 het gereedschap al in de auto hadden staan.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1  0/00 (promille) kans dat je ketel niet juist functioneert in

alle andere gevallen staat je huis in brand als er zwarte

rook uit de schoorsteen komt.  :sick:  :sick:  :sick:

 

In de winter zit je retour gewoon boven de condensatiegrens

uiteraard afhankelijk hoe jouw installatie is uitgelegd, 90/70

of 65/55 of alles wat daar tussen zit en ... uiteraard of je

installatie is ingeregeld. Als je de parameters in de ketel

gewoon op 90 gr hebt staan, tja da's vragen om... ook

alle parameters zijn een wezenlijk onderdeel van succes.

 

En ja, als rookgassen afkoelen, hoe dan ook of waar dan

ook zal het willen condenseren als de temperatuur voldoende

zakt. Lange schoorstenen kunnen dan (hoewel dit niet meer

grosso modo is) daarin iets betekenen.

Bij dubbelwandige afvoeren alwaar de buitenluchtaanzuig

aan de buitenkant zit van de rookgasafvoer zal een strijd

plaatsvinden wie er wint. Immers, de rookgassen warmen

de buitenlucht op en andersom, de buitenlucht koelt de

rookgassen. Dus vlakbij de ketel zal de buitenlucht flink

warmer zijn dan in het begin waar de buitenlucht aangezogen wordt.

Dit heeft weer als voordeel dat het rendement iets omhoog kruip

(voor de kenners onder ons) maar dat zijn wel peanuts.

 

Los van dat alles dwalen we weer heerlijk af, inregelen was

het gebezigde antwoord... toch?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con schrijft:

 

Witte pluim is waterdamp wat niet gecondenseerd is, "oops" rendement ketel maar... in de winter als het héél koud is dan wil ik de eerste ketel zien die geen witte

pluim geeft. Da ga nie lukken nie.

 

Volgens mij heeft de lengte van de schoorsteen ook invloed of er in de winter een witte pluim uit de schoorsteen komt.

Als de cv-ketel op zolder staat en er zit maar een schoorsteen op van 1,5 meter, dan zullen de afvoergassen veel minder afgekoeld worden door de aangezogen lucht die om de afvoerpijp heen zit dan bij een lange schoorsteen.

Bij mij staat de ketel beneden en is een schoorsteen van 5,5 meter aanwezig. Dan zijn de afvoergassen een stuk meer afgekoeld en dus gecondenseerd. Bij mij komt ook als het 6 graden vriest nagenoeg geen damp uit de schoorsteen.

 

 

En hier ook geen witte pluim met 39 jaar lucht verwarming.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...