Ga naar inhoud


Ruisende radiatoren


Erwinnaar

Aanbevolen berichten

Voor het goed afstellen en inregelen van de radiatoren kan je hier ook wel even le licht opsteken om het warmer en alles ook nog zuiniger te krijgen.

 

RETOURTEMPERATUUR

Hieronder een duidelijke tabel omtrent het extra rendement van een HR ketel bij bepaalde retour temperaturen

80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %

post-51681-0-55277300-1485195528_thumb.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites


Nu, laat ik dan ook maar even mijn verhaal doen ofschoon ik de

Intergas technisch niet ken.

 

Idd, ruis betekent stroming. 3 oorzaken die ruis doen ontstaan;

- te hoge snelheid (voorkeur < 0,5 m/s)

- omgekeerde stroming, dus aanvoer en retour omgewisseld

- en wat ook al is genoemd, oneffenheden in buis en kraan

 

Hoge snelheden kunnen ontstaan door te grote ketel, niet goed ingeregeld

en/of teveel radiatoren dicht.

 

Te grote ketel

Als men voor comfort gaat m.b.t. warmwater, denk aan CW4, 5 of zelfs 6

dan is de capaciteit van de ketel veelal véél te groot voor de woning en is

de vraag of de pomp voldoende teruggeregeld kan worden indien alleen

verwarming nodig is. Dus kijk in de manual of de pomp is in te stellen los

van de tapwatervoorziening. (nogmaals ik ken de ketel niet, zal straks ff

surfen. (mijn Remeha kent sec voor cv een minimale en maximaal

instelbare pompstand)

 

Niet goed ingeregeld

Een goede installateur zorgt ervoor dat de juiste hoeveelheden water naar

alle radiatoren gaat. Dat wordt echter nauwelijks tot niet gedaan. Je zal zelf

aan de gang moeten met veel geduld. De snelheid over de (thermostaat)kraan

en het voetventiel bepalen het geluidsniveau. Je kunt vaak zowel de kraan

als het voetventiel inregelen. Zo zorg je dat de drukval verdeelt wordt over

de 2 appendages en zal het geluid vaan minder worden.

Vaak zijn de woningen op een centrale plaats voorzien van verdeletjes, daar

kun je vaak ook nog de ventielen (uiteraard indien aanwezig) inregelen.

 

Oneffenheden

Dit komt eigenlijk nog maar nauwelijks voor in de moderne installaties. Buizen

worden gesneden (dus niet meer gezaagd) en er word ook vaker kunststof

toegepast.

 

Omgekeerde stroming.

Dit is funest voor radiatorkranen. De kranen zijn gemaakt voor één richting.

andersom zal gegarandeerd geluidsproblemen geven.

 

Radiatoren dicht

Is een discussie apart. Als je de helft van het huis continu dicht zet dan moet

je overwegen een overstort (bypass) te plaatsen. Zo voorkom je te veel flow

over de openstaande radiatoren. Maar beter is wanneer de pomp toeren-

geregeld is. Dan vernietig je ook geen energie.

 

Voor wat betreft het getoonde onderblok, want zo heet dat, heb je die voor

zowel één-pijp als twee-pijpsysteem. Bij dit getoonde onderblok ziet het er

naar uit (maar je kunt het verschil haast niet zien) dat de rechteraansluiting

de aanvoer is die direct rechtstandig naar de radiatorkraan gaat. De retour

(links) gaat dan daar omheen vanuit de radiator. Zie de pijlen op het blok.

 

1_L_P_7451246_jpg_normal.jpg?context=bWF

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even snel de handleiding doorgenomen en het is een CW5 toestel.

Hetgeen qua tapwater een flinke dosis comfort geeft. Als je een min of

meer standaard woning heb is de cv-capaciteit dan véél te groot.

 

Die capaciteit dien je dan aan te passen aan het opgestelde vermogen.

Daarna kun je de pomp ook instellen, afgepast op het cv vermogen.

De pomp is dan ook apart instelbaar voor tap- als cv-water.

 

Dus de hamvraag is dan ook, hoe groot is jouw huis?

 

Los daarvan, als je de helft van de radiatoren constant dicht hebt

staan kun je uiteraard ook het ketel- en pompvermogen terugdraaien.

 

Het vervelende bij CW5 en 6 is wel dat de minimale ketel- en pomp

capaciteit veelal al te groot is. Een ketel heeft beperkingen in het

terugmoduleren. Daarom is bij deze ketel het minimale vermogen

toch nog ongeveer 7,5 kW. Dat lijkt weinig maar is veel!

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff, ik ben blij dat ik luchtverwarming heb met een rendement van 109% op de onderwaarde wat overeen komt met 98% op de bovenwaarde. Dat is mede te danken aan de lage retour temperatuur van 20 graden die je bij water bijna nooit bereikt maar bij lucht wel omdat de retour temperatuur de lucht is die vlak boven de vloer wordt afgezogen in de woning. Daar komt nog bovenop dat je je huis in no time warm hebt omdat je niet eerst het water wat in de radiatoren zit op hoeft te warmen maar direct de lucht zelf verwarmd.
Geen tikken van uitzettende leidingen bij opwarming of ruisen van het water in de leidingen en zeker ook geen mogelijkheid op waterlekkages en je hoeft nooit water bij te vullen. Het allermooiste is dat je geen radiatoren nodig hebt, alleen maar een paar roostertjes in de vloer. Met één woord, geweldig.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog even een voorbeeld van Comap Sar onderblokken.

 

 

post-36489-0-13441000-1485212035.jpg

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje off-topic natuurlijk maar op termijn moeten we misschien naar verwarming zonder aardgas. Vandaar de vraag.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Praat me niet over luchtverwarming.

1e nadeel overal enorme dikke buizen

2e nadeel altijd trek in de woning

3e nadeel moeilijk in te regelen (veel moeilijker dan CV)

4e nadeel vaak een toch wel erg grote verwarming

5e nadeel vaak extra voorzieningen nodig voor warm water

 

Maar het allergrootste en gewoon onoverkomelijke nadeel het werkt niet met vrouwen in huis ;) 

Heb je het bij een CV installatie koud of warm in huis dan draai je een verwarming gewoon wat verder open of dicht maar met luchtverwarming gaat die vlieger niet op.

Duw je hier de opening een beetje dicht dan komt elders extra warme lucht uit het rooster, zet je hier het rooster verder open dan zit  ergens anders iemand te verkleumen omdat daar minder warme lucht de ruimte wordt ingeblazen.

Dus luchtverwarming kan prachtig zijn maar begin er nooit aan met vrouwen in huis die het dan weer koud, vervolgens weer warm hebben en dan tocht het weer, je blijft aan het inregelen om het weer goed te krijgen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff, ik ben blij dat ik luchtverwarming heb... Met één woord, geweldig...

 

Mag ik jouw enthousiasme enige mate temperen? Voordat je iedereen gek maakt?

 

- luchtkanalen kunnen zeker ook tikken, vanwege met name de hoge opwarmsnelheid

- in de woningbouw in Nederland is dermate weinig infra voor de kanalen dat ruis vaak een klacht is

- luchtverwarming mist stralingswarmte (stralingswarmte wordt als zeer behaaglijk wordt ervaren)

- condenseren doet een ketel onder de 40 graden (vandaag zat ik op 35 graden...retour)

- luchtlekkages zie je niet. Luchtlekkages kosten energie. (5% lekverlies is de maXimale standaard

- luchtverplaatsen kost veel energie.

 

Dus ga het niet romantiseren. Uiteraard hebben luchtinstallaties voordelen maar dat

geldt ook voor cv-installaties waarbij je de keuze hebt voor vloerverwarming, nooit

meer kouwe poten om het maar ff plat te zeggen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste gerrit B

Ik heb nu precies 40 jaar luchtverwarming en kan dus uit ervaring spreken.
1- Dikke buizen dat klopt maar als die kanalen bij het ontwerp van het huis zijn aangebracht, zijn ze onzichtbaar.
2- Nog nooit geen trek geconstateerd, kwestie van goed inregelen.
3- Moeilijker inregelen dan bij CV klopt, maar eenmaal ingeregeld is het voor 50 jaar of langer OK.
4- Een luchtverwarmer is inderdaad wat groter dan een CV-ketel maar wat maakt die paar centimeter nu uit in de lengte, breedte en hoogte?
5- Met een paar heatpipes op je dak heb je warm water door de zon, eventueel aangevuld met een boiler.

En roosters verstellen doe ik nooit. Die staan altijd in dezelfde stand. De temperatuur regel je met de thermostaat, niet met de roosters.
En het argument dat als je ergens een rooster open zet het in een andere ruimte koud wordt slaat al helemaal nergens op. De thermostaat bepaald wanneer de kachel uit slaat en dat is pas op de ingestelde temperatuur.

Mijn vorige luchtverwarmingsketel heb ik na 39 jaar vervangen door het nieuwste type. Niet omdat die verwarmer stuk was maar om nog profijt te hebben van de nieuwe ketel die een hoger rendement heeft.
Welke CV gaat 40 jaar mee zonder reparatie of problemen, geen enkele.
Nog een voordeel, de lucht in je huis wordt altijd gefilterd. Je kunt het filter zelfs vervangen door een pollenfilter, ideaal voor mensen die last hebben van hooikoorts.
Ook nooit geen aangeslagen spiegel in de badkamer door continue luchtcirculatie.
De warmte wordt veel beter verdeeld in het huis. Schijnt in de winter de zon in de kamers die op het zuiden liggen waardoor de temperatuur daar behoorlijk hoger wordt dan in de ruimtes die op de noordkant liggen, dan wordt door de circulerende lucht deze warmte ook naar de koudere kamers gebracht.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste gerrit B

 

En het argument dat als je ergens een rooster open zet het in een andere ruimte koud wordt slaat al helemaal nergens op. De thermostaat bepaald wanneer de kachel uit slaat en dat is pas op de ingestelde temperatuur.

 

Ben ik dus absoluut niet met je eens, je verwarming produceert een aantal m3 warme lucht als hij aan staat. Je ketel moet nu een heel stuk intelligenter zijn geworden om de hoeveelheid opgewarmde warme lucht afhankelijk van de warmte vraag te kunnen regelen en ook met een lagere luchtstroom toch hetzelfde warmte effect te krijgen als met de normale maar anders worden die aantal m3 warme lucht gewoon geproduceerd.

Zet iemand (want zelf doe je dat natuurlijk niet) dan ergens een rooster verder open dan komt uit dat rooster gewoon meer warme lucht en dat gaat hoe dan ook ten kosten van een andere plek waar minder warme lucht uit komt. 

Andersom is ook het geval druk jij je rooster dicht dan blaast hij ergens anders extra warme lucht uit en wordt het daar een stuk warmer.

Dat je een luchtverwarming met de thermostaat moet regelen dat weten jij en ik maar heb je er een aantal in huis rond lopen die als ze het koud hebben overal aan lopen draaien en duwen ipv. wat warmers aan te trekken dan ben je mooi de Sjaak en kun je alles weer opnieuw in zien te regelen.

Ik spreek uit ervaring door jarenlang op een kantoor te hebben gewerkt met luchtverwarming en had overal al streepjes in de lak gekrast met hoe e.e.a moest staan om het gelijkmatig warm te krijgen. Maar zet iemand even een doos of prullenbak op een uitblaasopening dan is je inregeling meteen verstoort.

Daarom ook mijn opmerking dat luchtverwarming en vrouwen gewoon niet samen gaat. :sick:  

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste gerrit B

In de ketel zit een luchtdruksensor die de luchtdruk van de uitgeblazen warme lucht meet. Als er roosters dicht worden gezet, krijg je een iets hogere druk en daar past de ketel zijn luchtsnelheid en daarmee tevens zijn capaciteit op aan.
Ik denk dat jij nog niet goed op de hoogte bent van de laatste stand van de techniek in luchtverwarmers.
Trouwens als ik één of twee van de totaal 28 roosters open of dicht zet, zal het allemaal weinig verschil uit maken.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Terug naar de ruisende radiatoren, voor ander verwarmingsvormen a.u.b. een eigen topic openen!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...