Ga naar inhoud


Ruisende radiatoren


Erwinnaar

Aanbevolen berichten

Wat een herrie maken die dingen. Vaak al ontlucht en wel netjes tussen 1.5 en 2.0 Bar druk in de ketel.

Raar is ook dat wanneer je even warm water gebruikt en je zet de kraan uit van het warme water je dat ook in de radiator hoort met van geluidjes. Het zijn geen knallen. Draai je aan een radiatorknop is het suizen minder. 

 

Al gedaan: ontluchten diverse keren, 2 keer bij moeten vullen en dan opnieuw ontluchten. Alles gedaan volgens boekje, dus flink opstoken, af laten koelen, laagste punt beginnen met ontluchten en eindigen bij de ketel die ook ontlucht kan worden. Installatie is ruim 1 jaar oud (nieuwbouw) en ketel is van Intergas.

Wat kan het allemaal zijn en wie heeft tips om dat kabaal te verminderen, behalve in de kou te gaan zitten natuurlijk dan

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Het ruisen wat je hoort zal het stromen van het water zijn, bij het thermostaat ventiel is een kleine doorgang waardoor het water op die plek sneller stroomt.

Draai je aan die knop en de doorgang wordt groter, zal de stroomsnelheid afnemen en het geluid veranderen.

 

Bij het afnemen van warm tapwater zal bij het sluiten van de warm water kraan de circulatie pomp even draaien om de restwarmte af te voeren.

Misschien kan je de circulatiepomp lager zetten, of een eventuele bypas verder open zetten.

 

Heb je misschien veel radiatoren dicht staan?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, boven alles eigenlijk dicht, beneden 3 stuks open. In de hal dicht en boven ook eigenlijk zo goed als altijd 4 stuks dicht. Dus 5 dicht en 3 open in de woonkamer/keuken. 

 

De pomp is niet mechanisch bedienbaar. Het is een zelfregulerende pomp als ik het begreep, een Intergas HRE 36-30.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer de rest dicht staat wordt er door de overige radiatoren steeds meer water geperst en zal je het water horen ruisen.

 

Gebruikelijk is, dat je je gehele huis verwarmt, niet slechts een gedeelte.

(Tenzij je huis bijzonder slecht geïsoleerd is.)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer de rest dicht staat wordt er door de overige radiatoren steeds meer water geperst en zal je het water horen ruisen.

 

Gebruikelijk is, dat je je gehele huis verwarmt, niet slechts een gedeelte.

(Tenzij je huis bijzonder slecht geïsoleerd is.)

 

Hartelijk dank Cees, ik ken dat probleem ook in ons tehuis in het buitenland. Wel ben ik wat verbaasd over je stelling dat het gebruikelijk is dat je je hele huis verwarmt. Dat staat haaks op alle adviezen die ik tot dusver hoorde, traditioneel verwarmen we eigenlijk alleen de huiskamer en mijn werkkamer. Zelfs onze slaapkamer meestal niet omdat je daar toch onder de dekens ligt en bovendien veel met open raam geslapen wordt. Om van de slaapkamers van onze inmiddels allang uitgevlogen nageslacht maar niet te spreken. Dat zou toch een enorme verspilling zijn als je ook vertrekken die je niet gebruikt warm zou willen houden? Natuurlijk worden ze niet ijskoud maar onze verwarmingsmonteur zei ons juist dat dat soort neutrale ruimtes een prima vorm van extra isolatie vormen zodat onze gasrekening laag blijft. Alleen vroeger op de flat hadden we de verwarming overal aan staan maar goed, dat was een heel compact geheel, viel niets op te verdienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De meningen hierover verschillen.

 

Wanneer je slechts een deel van je huis verwarmt, zullen er luchtstromingen in huis ontstaan tussen de koude en verwarmde gedeelten.

Je ervaart dat als tocht, merkt het bijna niet, maar zet toch de thermostaat in je verwarmde deel een beetje hoger.

Zijn de andere vertrekken een beetje verwarmd voelen leefvertrekken hierdoor toch behaaglijker bij een lagere veerwarmingstemperatuur.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dingen blijven een herrie maken, zelf als alle radiatoren iets open staan. inmiddels een mail verzonden naar aannemer en hopelijk onder garantie komen ze de boel inregelen, over het algemeen hangen ze ketel op, vullen, standaard instellen (voetventielen voor het gemak niet instellen...) en wegwezen weer. Schijnbaar is een cv te tunen las is ergens? Is alles eenmaal goed dan zou het volstaan met op druk houden en paar keer per jaar ontluchten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vertelt niet waar het geluid vandaan komt (kraan?) en wanneer je het hoort (kraan open? dicht? half-open?).

Stel het geluid komt uit de kraan: een radiatorkraan is geen regelkraan. Als je wilt regelen is een thermostaatkraan de juiste keuze.

Als het geluid uit de kraan komt, die volledig open staat, zou de doorstroming wat verminderd kunnen worden. Meestal zit er een restrictie mogelijkheid in de aanvoer (onderzijde radiator).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij moderne radiator koppelingen zitten idd een instel mogelijkheid .

Deze is om de temperatuur in alle ruimtes "synchroon" te krijgen.

 

Deze instelschroef zit bij de toe/afvoer (bij ons in ieder geval) onder een dopje,

Dopje er af halen en met een imbus sleutel  de regelaar verdraaien. Wel niet te veel draaien en onthouden hoeveel slagen je gedraaid hebt zodat je deze weer terug kunt zetten mocht het geluid niet minder worden.

Anders ontregel je het hele systeem.

 

 

1_L_P_7451246_jpg_normal.jpg?context=bWF

Links zit dat dopje.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, boven alles eigenlijk dicht, beneden 3 stuks open. In de hal dicht en boven ook eigenlijk zo goed als altijd 4 stuks dicht. Dus 5 dicht en 3 open in de woonkamer/keuken. Een Intergas HRE 36-30.

 

Is het dan niet een beetje overkill dat je een HRE36 hebt en dan maar 3 radiatoren open hebt staan?

Had je niet veel beter een kleinere ketel kunnen kiezen? Want een 36 is over het algemeen toch meer bedoelt voor een flinke woning (of je moet erg veel warm water nodig hebben) waar wel iets meer dan 3 radiatoren in gebruikt worden.

Dit komt bij mij tenminste over als met een raceauto op een woonerf proberen te gaan rijden.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vandaar de ruis, het water stroopt veel te snel door de radiatoren.

 

Kleine mogelijkheid is dat de leidingen niet goed zijn afgebraamd en dat er aan de binnenkant uitsteeksels zitten.

Het voetventiel wat in post #10 getoond wordt is voor een 1 leiding systeem.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij dit systeem wel Sjaak, dit is een voetventiel voor een een-leiding systeem.

Het is een soort bypass regeling.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Het voetventiel wat in post #10 getoond wordt is voor een 1 leiding systeem.

Waarom denk je dat Cees ?

post-30993-0-58554700-1485193591_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Omdat je bij dit systeem geen echte retourleiding hebt.

Bij een retourleiding systeem heb je een aanvoer komend vanaf de ketel en een retour welke naar de ketel terug loopt.

De radiatoren staan parallel geschakeld.

 

In dit systeem loopt de leiding van de ketel naar de eerste radiator.

Vanaf de eerste radiator loop de afgaande leiding door naar de 2e radiator, enz. enz.

 

Het is dus een soort serie schakeling van radiatoren.

Pas bij de laatste radiator loopt er weer een leiding terug naar de ketel.

 

Ik denk dat het voordeel is, dat ook wanneer alle radiatoren dicht staan er toch nog steeds water door het systeem kan lopen.

Een ander voordeel vermoed ik in het feit dat de delta t over de ketel beperkt wordt.

Door het openen van een "koude" radiator kan er niet ineens een sloot koud water over de retour de ketel (s)lopen.

 

Maar mocht ik met mijn veronderstelling er helemaal naast zitten laat ik mij graag beleren door Con, onze verwarming deskundige op het forum.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...