Ga naar inhoud


Vandaag is het Wereld Anti-Tabaksdag


Psychosammie

Aanbevolen berichten


ben alweer vergeten hoe je moet roken...

pffff 3 jaar geleden

Knap Tonski en mocht je ooit weer terugvallen ga dan gelijk over naar een e-smoker. Echt de makkelijkste manier om van die troep af te komen en scheelt meer dan de helft in je portemonnee. Ik doe het nu 4 maanden met groot gemak en krijg werkelijk heel veel vragen van rokers die geinteresseerd zijn en inmiddels zijn er ook een aantal naar tevredenheid overgestapt en die delen mijn enthousiasme volledig. Ik laat me niet meer van de wijs brengen door allerlei smoezen en uitzonderingsverhalen van rokers om maar te blijven roken. Ja ik deed dat ook toen ik nog rookte, nu weet ik beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is genetisch bepaald of mensen wel of geen verslavingsgen hebben, en zelf niet meer in staat zijn te stoppen met iets waarvan iedereen weet dat het je leven kan bekorten en je verscheiden bijzonder onaangenaam kan maken.

 

De wereld bestaat daarom uit 2 groepen,zij die niet belast zijn, en zij, die erfelijk belast zijn.

 

Dat is voor mij moeilijk om te geloven.

Mijn vader rookte erg weinig. Eén maal per week een klein sigaartje en dat was op zondag altijd vaste prik. Dat was na de kerk als hij naar de radio luisterde. GJB Hilterman. Dan ging het sigarendoosje open en dat was, ik weet het nog heel goed, Velascus Ribas. Als kind moest ik die wel eens halen bij de sigarenhandelaar. Dan dronk ie daar een glaasje Jenever bij en daar deed ie dan wat suiker in en werd geroerd. Als kind herinner je zulke dingen. Tergelijkertijd dronk of lepelde mijn moeder dan een glaasje advokaat.

Die GJB Hilterman was een "wijze" man die wist wat er in de wereld aan de hand was en dat vertelde hij in zijn programma op zondag.

Ik heb er als kind nooit wat van gesnapt.

Verder werd er in mijn familie streng op gelet met wie ik omging, vooral vanwege het roken. Het werd nooit expliciet verboden maar mijn ouders hebben goed erop gelet met wie ik omging. En daar ben ik ze nu nog heel dankbaar voor.

Zodoende kweam nooit in me op dat roken cool was en het interesseerde me niet.

Mijn 1e vrouw rookte ook niet/nooit, godzeidank en we hebben mijn kinderen ook zo opgevoed. Roken nooit verboden maar wel verteld dat het "not done" was en we hebben ook erop gelet met wie mijn kinderen verkeerden. Geen tabak, geen drugs, etc.

Die zijn nu volwassen en hebben nooit gerookt.

Mijn mijn 2e vrouw en kind is het precies zo. Roken is toegestaan maar niemand heeft er interesse naar. Ons/mijn leven is geheel rokersvrij geweest.

Zijn er mensen bij ons op bezoek die willen roken, dan buiten graag of liever helemaal niet.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dat is voor mij moeilijk om te geloven.

 

En toch is het zo.

Waarbij de omgeving, zoals jij zegt, ook heel belangrijk is.

 

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/is-alcoholisme-genetisch-bepaald/

 

Daarom zijn ook zoveel mensen aan hun telefoon verslaafd.

 

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/09/hoe-de-smartphone-ons-verslaafd-maakt-8009446-a1553897

 

Dopamine is het toverwoord!

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een kwestie van opvoeding.

 

Als je als ongeboren baby al in de buik van je verslaafde moeder zit, dan heb je geen kans en is je toekomst (grotendeels) gestempeld.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel te kort door de bocht. Het is niet alleen dat. Wij (3 kinderen) hebben allemaal dezelfde opvoeding van onze ouders gehad. Toch is er 1 die jarenlang niet van de fles kon blijven. De opvoeding is zeker belangrijk maar daar lag het dus niet aan.

 

Mijn vriendin heeft jaren gerookt. Na haar eerste 2 peuken was ze verslaafd.

Ik heb zelf vroeger ook wel eens een peuk geprobeerd, ik vond het alleen maar smerig.

 

Verslaving is een ziekte, zo moet je het behandelen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel te kort door de bocht. Het is niet alleen dat. Wij (3 kinderen) hebben allemaal dezelfde opvoeding van onze ouders gehad. Toch is er 1 die jarenlang niet van de fles kon blijven. De opvoeding is zeker belangrijk maar daar lag het dus niet aan.

 

Mijn vriendin heeft jaren gerookt. Na haar eerste 2 peuken was ze verslaafd.

Ik heb zelf vroeger ook wel eens een peuk geprobeerd, ik vond het alleen maar smerig.

 

Verslaving is een ziekte, zo moet je het behandelen.

 

Om iemand na 2 peuken al verslaafd te noemen gaat mij te ver.

Dat verslaving een ziekte is ben ik gedeeltelijk met je eens.

 

Waarom kun je in Nederland tegen alcohol ziekte behandeld worden in de vorm van een oponthoud in een gespecializeerde kliniek op kosten van je ziekteverzekering? Hetzelfde geldt voor drugsverslaving, verslaving aan medicijnen zoals pijnstillers, of een combinatie hiervan? Maar niet voor een verslaving aan roken?

 

Dus als rookverslaving een ziekte is, waarom komt de ziekteverzekering dan niet op voor de kosten van een behandeling?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vergeet de mate van verslaving. Iemand met ballen in zijn broek kan stoppen met roken. Voor alcohol en drugs ligt dat anders.

 

En de ziekteverzekering betaalt genoeg hoor aan rokers, alleen is dat meestal aan de enge ziekte die volgt op een rookzaam leven :-)

 

Btw, mijn vriendin rookt al jaren niet meer. Toch is ze ervan overtuigd dat ze met 1 of 2 peuken weer verslaafd zal zijn.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al 10 j gestopt met roken, en ben ook zeker dat na 2 sigaretten ik terug vertrokken zou zijn.

Enige zonde is nu nog op jaarlijks schoonfamilie bezoek in Egypte een shisha toufag (appel) zo nu en dan. :-)

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haast durven beweren dat roken voor 80% een kwestie van opvoeding is.

Als je als kind al wordt geboren in een familie waar de ouders roken, dan heb je al veel minder kans om het roken te weerstaan.

De ouders zullen er minder streng of niet op letten en maatregelen nemen. Ze roken zelf immers. Hoe kan je dan met je kinderen argumenteren dat roken slecht is?

Dan komt de jeugd fase waar kinderen op school onder elkaar groot willen doen ten opzichte van andere kinderen en kameraden en roken.

En dan is het leed geschied.

 

Ik zou wel eens willen weten wat ik heb uitgespaard aan geld in mijn hele leven door niet te roken.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel eens willen weten wat ik heb uitgespaard aan geld in mijn hele leven door niet te roken.

 

Bij "niet roken" denk ik nou niet direct in de richting van uitgespaard geld. Ik hoop er eerder ziektes en andere nare aandoeningen mee uit te sparen. En daar zou ik ook gerust al mijn uitgespaarde geld van het niet-roken voor over hebben...

 

Kinderen iets verbieden is geen optie, daar worden ze juist nieuwsgierig van. Het is veel beter om ze uit te leggen waarom ze beter niet kunnen gaan roken, en ze te wijzen op alle gevaren. Zie eigenlijk niet in waarom je dat als rokende ouder niet zou kunnen doen. En gelukkig wordt er in films en series allang niet meer zoveel gerookt als tegenwoordig. Denk al met al eerlijk gezegd dan ook niet, dat roken onder de jeugd tegenwoordig nog zo zeer als "stoer" ervaren wordt. En al helemaal niet als je uit de groep "verbannen" wordt en je alleen buiten moet gaan staan, om daar van je sigaretje te kunnen genieten. Hoe is dat stoer...?  ;)

aangepast door Truus0007
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegenwoordig stoken ze Smartphones op, wat ook al begint te leiden tot enkele aandoeningen.

 

Een goede opvoeding bepaalt zelfs voor een deel hun latere leven, vind het verder wel een beetje overtrokken dat men steeds probeert uit te leggen dat het roken voor heel wat nare ziektes zorgt, daar zijn ook nog tal van andere oorzaken van.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...