Ga naar inhoud


Dit weekeinde de klok verzetten (Oktober 2017)


Sprietje

Aanbevolen berichten

De normale tijd is de wintertijd en de aanpassingen of verschuiving van de tijd is er gekomen om, een werkdag, over een heel jaar meer gebruik te kunnen maken van het daglicht.
Alleen zijn de besparingen die daar bij verondersteld werden nooit uitgekomen of goed berekend, vandaar dat er gemakkelijk teruggegaan kan worden naar de standaard tijd.
Verder zijn er veel gegevens over te vinden waarom de die tijdsverschuiving beter afgeschaft kan worden met als voorbeeld de biologische tijdsindeling van levende wezens.
Hier onder even een paar stukjes met zo mogelijk de verwijzing naar de website erbij.

 

burgerlijke tijd

    wijze van tijdrekening die voor praktisch maatschappelijk gebruik uitgaat van een uurtelling die om middernacht begint en 24 uren later eindigt bij het begin van de volgende dag; ook: de voortgang van tijdseenheden zoals die door een klok of uurwerk wordt weergegeven.

En de persoon die de plaatselijke tijd wil weten zet zelf maar een zonnewijzer in zijn tuin.
-------------------------------------------------------------------------
wijze van tijdrekening die volgens de wet geldt; officiële tijdrekening

    De wettelijke tijd in Nederland is de Midden-Europese tijd.
    http://www.st-ab.nl/wetten/0859_Wet_tot_nadere_regeling_van_de_wettelijke_tijd.htm, 2014

    België heeft de 'Gecoördineerde Universele Tijd' als officiële tijd erkend [...]. In België was de wettelijke tijd tot nog toe de 'Greenwich Mean Time', de universele tijd op basis van de omwentelingen van de aarde. Zij wordt nu vervangen door de UTC, het gemiddelde van driehonderd atoomklokken in de hele wereld, waarvan er vijf zich bevinden op de Koninklijke Sterrenwacht van België.
    http://www.demorgen.be/wetenschap/belgie-erkent-utc-als-wettelijke-tijd-a1523805/, 2012
--------------------------------------------------------------------------

    De afhankelijkheid van de geografische lengte is een van de redenen waarom de ware lokale zonnetijd niet als maatschappelijke tijdrekening wordt gebruikt. Een tweede reden is het feit dat de Ware Lokale Zonnetijd niet constant verloopt. De ellipsvorm van de aardbaan en de scheve stand van de rotatieas van de aarde zijn daar de oorzaken van. Heel goed is te merken dat het in februari al heel snel langer licht is in de avonduren. De zon loopt dan een beetje achter. In november (tijdens de donkere dagen voor Kerst) is het juist extra vroeg donker doordat dan de zon voor is op haar schema. Al met al is er een aantal kunstgrepen nodig om de Ware Lokale Zonnetijd om te zetten in een meer praktische en bruikbare tijd, zoals we die van onze klokken kennen, de burgerlijke tijd.
    http://www.kijkeensomhoog.nl/zonklok.htm

swin2.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites


@catw
Er zijn dan geen besparingen maar we kunnen nog wel steeds gebruik maken van meer daglicht. Dus waarom afschaffen?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je, of het nu zomertijd of wintertijd is, je raakt eraan gewend niet anders dan hoe we er vroeger aan gewend waren. Ik kende het aanvankelijk alleen uit verhalen van mijn ouders over hun vooroorlogse jaren. Aan den lijve maakte ik het in de VS voor het eerst mee, maar omdat we in Zuid Californië woonden maakte het me helemaal niets uit. Ik ben een onregelmatige naar-bed-gaander dus het zou wel gek zijn als het anders was.

Maar wat me elk jaar als het ware een klap in het gezicht geeft is het feit dat je al knap treurig bent dat je weer zo'n rotwinter tegemoet gaat (iets waar natuurlijk ook niet iedereens het mee eens is) maar dat je als een extra dreun erboven op ook nog ineens een uur extra aan het eind van je dag moet inleveren.

Dat is mijn enige reden om liever zomertijd te willen, en liever alleen zomertijd het hele jaar door. Maar ik ben op zich een democraat die zich met liefde en plezier neerlegt bij de meerderheid mocht deze het anders willen. Je kunt nu eenmaal niet alles geserveerd krijgen zoals jij dat voor jezelf wilt. Wat me wel enorm stoort is dat je steeds over die figuren struikelt die willens en wetens overal ons Verenigd Europa de schuld willen geven. Het is in dit geval volstrekt oneerlijk en irrelevant want wat er hier ook gezegd werd, in tegenstelling tot de EU hebben wij er als burgers binnen Nederland nooit een snars over te vertellen gehad. De EU vroeg ons nota bene juist wel om onze mening en laat elk land bovendien vrij om zelf te beslissen wat men wil. Daar kun je toch moeilijk met droge ogen over stellen dat dat iets ondemocratisch zou zijn. In tegendeel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Psychosammie:

@catw
Er zijn dan geen besparingen maar we kunnen nog wel steeds gebruik maken van meer daglicht. Dus waarom afschaffen?

 

Misschien is onze eigen gezondheid een argument?

We plannen steeds meer activiteiten in de avonduren, sporten, sociale contacten, televisie kijken, enz. 

Wat is er mis met op tijd naar bed gaan en voldoende nachtrust krijgen....?

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei TangoBravo:

 

Misschien is onze eigen gezondheid een argument?

We plannen steeds meer activiteiten in de avonduren, sporten, sociale contacten, televisie kijken, enz. 

Wat is er mis met op tijd naar bed gaan en voldoende nachtrust krijgen....?

 

T B

Helemaal niets mis mee, daarom gewoon de standaard tijd aanhouden en niet overschakelen naar de verschuiving van zomer- en wintertijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-9-2018 om 16:13 zei Psychosammie:

Ik zeg 🖕 tegen Europa. Dat is ook kiezen!

Tja, als je geen meer steekhoudende argumenten hebt dan je onderbuik...

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krant van vandaag 14 september 2018.

Een klein stukje uit dit artikel; https://www.telegraaf.nl/telegraaf-i/7fe/VKkQn (Inloggen hoeft vandaag niet, dus lees de krant gratis.) ;)

 

Van origine is de wintertijd de standaardtijd. In de jaren zeventig, na de oliecrisis, werd de zomertijd ingevoerd als energiebesparende maatregel. Maar het nut daarvan is nihil. Tegelijkertijd zijn er wel negatieve effecten, volgens wetenschappers. Het verzetten van de klok verstoort het biologische ritme.

Chronobioloog Marijke Gordijn legt uit waarom ze pleit voor de permanente wintertijd. Vroeger nam zij als wetenschapper geen standpunt in. „Maar de laatste jaren is er veel meer bekend geworden over de gevolgen van het continu heen en weer schuiven van de klok. Die wisseling is niet goed. In het kort komt het erop neer dat je lichaam niet makkelijk went aan de nieuwe tijd, met als gevolg dat je niet slaapt op de juiste momenten. En dat zorgt voor te korte en slechte slaapkwaliteit.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

@catw
Ik heb dat stuk ook gelezen. Wat een flut verhaal. Vooral die vent die de gehele zomerperiode van slag is. Zo te lezen werkt hij niet meer. Dan gooi je je horloge toch in de vuilnisbak? Jammeren dat hij om half twaalf naar bed gaat en dan weten dat het half elf is. Dan ga je toch naar bed als je moe bent?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Psychosammie:

@catw
Ik heb dat stuk ook gelezen. Wat een flut verhaal. Vooral die vent die de gehele zomerperiode van slag is. Zo te lezen werkt hij niet meer. Dan gooi je je horloge toch in de vuilnisbak? Jammeren dat hij om half twaalf naar bed gaat en dan weten dat het half elf is. Dan ga je toch naar bed als je moe bent?

Maar ik had er netjes bovenaan gezet dat het uit de telegraaf kwam, en dan staat er natuurlijk altijd dingen die je zo kunt overslaan door dat niet te lezen en juist dat stukje heb jij wel gelezen. Maar als je kijkt naar het stukje van mij van woensdag (bovenaan) dan kan je ook zeggen dat er iets opvalt met het stukje in de krant van vandaag.

(Geplaatst 4 uur geleden Krant van vandaag 14 september 2018. Een klein stukje uit dit artikel; https://www.telegraaf.nl/telegraaf-i )
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...