Ga naar inhoud


cv ketel schoonmaken


Veronica001

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen, 

Het valt mij op dat hier naast veel satelliet televisie ook veel CV kennis rondhangt.

Daarom heb ik een korte vraag over mijn cv ketel. Ik heb mijn cv ketel aangeschaft bij  *****  moet wel zeggen dat ik er heel tevreden mee ben. Maar ik vraag me wel af hoe ik deze het beste schoon kan maken? Of is het dan handig om een monteur te laten langskomen?

Wat doen jullie? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Verkeerd omgaan met gastoestellen kan dodelijke gevolgen hebben.

 

Daarom een raad,  laat dit door een vakman doen!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn huis Installateur komt al 15 jaar dat ruimschoots voor het stookseizoen doen voor 1 uur a 35euro/uur inclusief voorrijden en opruimen

gaaf hè

 

gasdruk meten af meterkast gas-meter

branders spuien en schoonmaken

warmtewisselaar inspecteren

thermokoppel controle en/of vervanging

CO2 en NOx meting volgens laatse Norm

de rookgasafvoer wordt altijd geïnspecteerd i.v.m. valse trek en dichtheid

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de ketel schoon wilt hebben doe dat dan niet zelf.

Je kunt als leek niet inschatten wat wel en niet goed is,

de meeste monteurs wél én, ze hebben altijd wel de

nodige onderdelen bij zich indien (preventief) vervangen

dient te worden, denk aan ionisatie-, onstekingspennen

of diverse speciale merkgebonden pakkingen.

De meeste monteurs weten ook waar, bij welke ketel,

de pijnpunten (kunnen)  zitten.

 

En als je het toch zelf overweegt, doe het dan zomers

als je geen cv nodig hebt, mocht er iets sneuvelen dan

heb je alleen geen warm water.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-11-2017 om 13:35 zei Tonskidutch:

mijn huis Installateur komt al 15 jaar dat ruimschoots voor het stookseizoen doen voor 1 uur a 35euro/uur inclusief voorrijden en opruimen

gaaf hè

 

gasdruk meten af meterkast gas-meter

branders spuien en schoonmaken

warmtewisselaar inspecteren

thermokoppel controle en/of vervanging

CO2 en NOx meting volgens laatse Norm

de rookgasafvoer wordt altijd geïnspecteerd i.v.m. valse trek en dichtheid

 

Verhuist die installateur steeds met jou mee?:grin:

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-11-2017 om 12:15 zei Veronica001:

Hoi iedereen, 

Het valt mij op dat hier naast veel satelliet televisie ook veel CV kennis rondhangt.

Daarom heb ik een korte vraag over mijn cv ketel. Ik heb mijn cv ketel aangeschaft bij  *****  moet wel zeggen dat ik er heel tevreden mee ben. Maar ik vraag me wel af hoe ik deze het beste schoon kan maken? Of is het dan handig om een monteur te laten langskomen?

Wat doen jullie? 

Het is natuurlijk het handigst om een monteur te laten langskomen. Je koopt risico af, dat hoop je tenminste.

 

Ik doe mijn onderhoud zelf. Schoonmaken is het simpelste klusje. Kwestie van gas en stroom er af, beetje uit elkaar halen, en dan stofzuigen, borstelen, poetsen naar believen.

Doe ik 'szomers. Mocht er iets fout gaan dan zit je hooguit een paar dagen zonder warm water, en dat overleef je wel.

Onderdelen zijn tegenwoordig, dankzij internet, makkelijk(-er) te krijgen voor de gewone consument. Ook helpt YouTube je met filmpjes als je er nog niet zoveel verstand van hebt.

 

Een abonnement op dit nivo kost ca €10/mnd. Tevens heb je dan iemand die je kan oproepen als de ketel uitvalt: als het hartje winter is kan dat van groot belang zijn.

Maar onderdelen worden apart inrekening gebracht, en de berekende prijzen en extra arbeidsloon vormen de kers op de taart voor de monteur.

Je hebt ook abo's die dit ook verzekeren, maar dan mag die ketel niet ouder dan 5 jaar zijn. Heb je dus weinig aan.

Toen ik de ketel nog niet zo lang had was er een storingcode "ventilator". De monteur die ik er toen bij heb latenen komen had direct een oplossing: nieuwe a €250, plus €75 voor het langskomen.

Toen had ik er 2, en die heb ik naderhand allebei nog jaren gebruikt. Omdat ik de tijd had om uit te zoeken waarom die ventilator het niet deed. Die monteur heb ik niet nog eens gebeld..

 

Ik heb vroeger hard gestudeerd op de 'technische school' ... :) Weliswaar niet als CV-techinicus, maar vertrouw op mijn gezonde verstand om het met beleid zelf te doen.

Van uitbesteden wordt je CVinstallatie minsten 2x zo duur.

Doe je het zelf dan leer je je ook redden in noodgevallen hartje winter, juist als de monteur het ook zo druk heeft met andere abohouders.

Het is wel handig om een bekende monteur achter de hand te hebben.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 24-11-2017 om 12:15 zei Veronica001:

Maar ik vraag me wel af hoe ik deze het beste schoon kan maken?

 

Op 24-11-2017 om 17:45 zei Con:

Als je de ketel schoon wilt hebben doe dat dan niet zelf.

Je kunt als leek niet inschatten wat wel en niet goed is,

 

Uit de vraagstelling blijkt, dat je geen kennis bezit van gastoestellen.

Con is beroepsmatig de hele dag bezig met die toestellen, neem zijn raad ter harte!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 

11 uur geleden zei Zunigkyk:

Ik doe mijn onderhoud zelf. Schoonmaken is het simpelste klusje. Kwestie van gas en stroom er af, beetje uit elkaar halen, en dan stofzuigen, borstelen, poetsen naar believen.

Doe ik 'szomers. Mocht er iets fout gaan dan zit je hooguit een paar dagen zonder warm water, en dat overleef je wel.

 

Dus je neemt het risico om een gas explosie mee te maken? Of om te vallen door Koolmonoxide?

Een ventilatortje of circulatiepomp vervangen ok, dat doe ik zelf ook maar alles waar een pakking gas of co tegen houdt blijf ik lekker van af.

Ik klooi aan magnetrons, meterkast en heb vroeger voor mijn werk aan 10.000 volt installaties gewerkt maar gas..is mij te link..

Dan maar een "dure" monteur langs laten komen.

 

Mijn raad is ook dat je beter naar Con kan luisteren. Hij weet waar hij het over heeft.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook verkeerde zuinigheid. Ik zie mijn monteur hard geworden pakkingen vervangen die weer specifiek voor dit model zijn. Daarna gaat hij aan de gang om gaslekkages te vinden. Ik ga daar niet aan rommelen. Bovendien hoeven de meeste ketels maar om het jaar uit elkaar. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-11-2017 om 13:35 zei Tonskidutch:

mijn huis Installateur komt al 15 jaar dat ruimschoots voor het stookseizoen doen voor 1 uur a 35euro/uur inclusief voorrijden en opruimen

gaaf hè

 

gasdruk meten af meterkast gas-meter

branders spuien en schoonmaken

warmtewisselaar inspecteren

thermokoppel controle en/of vervanging

CO2 en NOx meting volgens laatse Norm

de rookgasafvoer wordt altijd geïnspecteerd i.v.m. valse trek en dichtheid

 

 

Wordt het niet eens tijd een andere ketel te kopen?

Een ketel met een thermokoppel is uit het jaar "kruik'

met "a lot of" NOx, dus meten heeft geen zin.

 

Thermokoppels vinden ze alleen nog bij opgravingen :sick:

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Zunigkyk:

...Ik doe mijn onderhoud zelf...

 

Een (goede) onderhoudsmonteur heeft een getraind oog

voor het vaststellen van de vlamvorming. In combinatie

met een rookgasmeting zal hij intensiever onderhoud doen

(lees brandercompartiment (rookgaswisselaar)) schoonmaken.

Daar heb je dan weer speciale, vaak merkgebonden, borstels

voor nodig. En dan moet je tevens de branderpakking(en)

vervangen wat ook werk merk en type afhankelijk is.

 

Voorts is een getraind oor ook handig voor het inschatten

van de rookgasventilator en pomp en 3-wegklep

(indien aanwezig).

 

Dus mijn vriendelijk verzoek is om niemand aan te sporen

dit zelf te doen.

 

In dit geval is het waarschijnlijk beter om GEEN onderhoud

uit te voeren.

 

De voorkant van de ketel losnemen en voorzichtig de

spinrag wegzuigen is niet echt schoonmaken maar wel

redelijk onschuldig... en verder... afblijven. 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Archeologen hebben iets gevonden, ze weten niet wat het is.

Nader DNA onderzoek geeft aan dat het om een thermokoppel gaat.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...