Ga naar inhoud


Zwitserland zet uitschakelen FM definitief door


Noordzee
Ga naar oplossing Opgelost door Noordzee,

Aanbevolen berichten

De Zwitserse regering heeft groen licht gegeven voor de afschakeling van FM. Tussen 2020 en 2024 gaat analoge radio via de ether gefaseerd uit. Daarna kan alleen nog digitaal naar de radio geluisterd worden.

 

De digitalisering van de radio in Zwitserland zet zich snel door. In het najaar van 2017 digitaal radioluisteren een aandeel van 61%. Dat wil zeggen dat van elke 100 minuten er 61 digitaal (DAB+ en internet) naar de radio geluisterd werd. 

 

bron : www.radio.nl

 

http://radio.nl/815435/zwitserland-aandeel-digitaal-radioluisteren-stijgt-naar-61

 

Na Noorwegen wordt Zwitserland het tweede land waar de overstap van FM naar DAB+ een feit wordt. Niet geheel toevallig twee van de modernste/rijkste landen ter wereld. Wanneer wordt in Nederland een FM-afschakeldatum vastgesteld?

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites


De altgenossen hebben ook direct ingezet op sattv zo een 10 jaar geleden hebben ze tv via de ether al uitgeschakeld.

TV via ether was door de bergen ook problematisch.

Zo zie je dat een klein land sattv kostenloos en rendabel kan laten functioneren wordt zoals in duitsland en oostenrijk betaald

via de omroep bijdrage.

Zullen ze wel de nodige kleine dab+ steunzendertjes plaatsen bij de gsm palen

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 21-2-2018 om 20:11 zei luisteraar:

De altgenossen hebben ook direct ingezet op sattv zo een 10 jaar geleden hebben ze tv via de ether al uitgeschakeld.

TV via ether was door de bergen ook problematisch.

Zo zie je dat een klein land sattv kostenloos en rendabel kan laten functioneren wordt zoals in duitsland en oostenrijk betaald

via de omroep bijdrage.

Zullen ze wel de nodige kleine dab+ steunzendertjes plaatsen bij de gsm palen

De Zwitsers zenden weldegelijk nog uit op DVB-T ook hoor. Zie broadcast.ch

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

bron : mediamagazine.nl

 

Binnen de Zwitserse publieke omroep SRG zou een discussie zijn ontstaan om al vanaf juli 2022 geheel te stoppen met uitzendingen via de FM. Commerciële omroepen zouden begin 2023 de stekker willen trekken uit FM. Volgens een woordvoerder van de Zwitserse publieke omroep SRG tegenover landelijke media zijn er echter nog geen definitieve beslissingen genomen.

 

 

Wel zou er een discussie gaande zijn binnen de Zwitserse radiosector om eerder te stoppen met de uitzendingen via de FM dan eind 2024. Onder de vlag van de Zwitserse omroep SRG zenden zowel de Duitstalige (SRF), Franstalige (RTS) als Italiaanstalige (RSI) publieke omroep in Zwitserland uit.

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

FM kan makkelijk gemist worden... dat vind ik persoonlijk.

De laatste keer dat ik naar FM luisterde was een half jaar geleden in een leen auto en kreeg nostalgische herinneringen aan de tijd van "vroeger".

Het was wel leuk om weer even mee te maken hoe audio afgeknepen word en het gebrek aan audio bandbreedte.. (geen hoge tonen en geen sub-lage tonen).

 

Wat dat betreft hebben de zwitsers gelijk, gewoon de stekker er uit, het kan met groot gemak.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je claimt dat DAB+ aanzienlijk beter klinkt? Ik heb het niet maar de klachten over te lage bitrate zijn genoeg te vinden. Naar mijn idee is FM vooral ruk door de compressie in Nederland. Duitse zenders zijn zoveel rustiger, minder vervormd en minder vermoeiend om naar te luisteren. Die compressie zal er op DAB+ ook wel opzitten.

 

Ja de Zwitsers duperen met het grootste gemak opnieuw mensen die geen andere ontvangst hebben. By the way: Zijn de luistercijfers in Noorwegen alweer op het oude niveau na de knauw die deze kregen door de FM switch off?

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad de meeste FM zenders klinken zeker zo goed dan vele DAB+ zenders.

Vele commerciele zenders gebruiken wel heel lage bitrates en dat hoor je.

 

Ik luister al vele jaren naar DAB+ en het vroeger DAB.

Maar om nu te zeggen dat de kwaliteit van FM slecht is.....dat is overdreven.

 

Veel hangt af van het aangeboden signaal.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het nut van de afschakeling van FM vooral in de kosten.

Waarom 2 systemen in werking houden als het goedkoper is om er nog één over te houden.
Het voordeel ligt bij de andere kant en niet bij mij : meer zenders op één frequentie.

Ik vind FM in mijn (Belgen)land beter van kwaliteit dan DAB+. Ik heb er zelf geen winst bij dat dat zou worden uitgeschakeld.
Sinds enkele veranderingen zijn we er hier op achteruit gegaan en niet vooruit inzake dekking.
Voor mijn part in BE, graag nog 20 jaar FM in bedrijf houden voor de nationale zenders.
Niet alleen voor de lokale zenders.

Want al dat gepraat over 'afschakelen van de FM band' wil niet noodzakelijk zeggen dat kleinere vrije radio's daar ooit kunnen aan meedoen.
Onthoud dat je na een afschakeling vooral MINDER hebt. Niet MEER.

aangepast door haelewyn
Link naar reactie
Delen op andere sites

De voordelen van DAB+ worden in mijn ogen verschrikkelijk overdreven. Om te beginnen is het natuurlijk heel leuk om te zien welk een enorm aantal zenders er via DAB+ tot onze beschikking staan. Maar als je na het instellen van veel van die stations de mededeling te zien krijgt ' Service not available' , dan heb je daar dus niet zo verschrikkelijk veel aan. Ik heb hier ook een DAB+ radio op de kast staan, maar zelfs ons eigen Radio Flevoland is daarop slechts in stukjes en beetjes te beluisteren, tenzij ik het ding naar de andere kant van de huiskamer sleep. En op precies hetzelfde plekje stond vroeger een FM radio die datzelfde Radio Flevoland glashelder binnenhaalde. Beide signalen zijn overigens afkomstig van dezelfde mast.

 

Dan is er de geluidskwaliteit. Ja, die zal bij het hanteren van acceptabele bitrates ongetwijfeld van een hoger niveau zijn dan van FM. De vraag is echter hoeveel van ons dat kwaliteitsverschil nog ten volle weten te benutten. Ons gehoor verslechterd bij het ouder worden heel snel, en zelfs onder de jongeren zal het dankzij de blootstelling aan disco en persoonlijke audio apparatuur lang niet altijd meer optimaal zijn.

 

In de wat luxere auto zullen mensen met nog goede oren ongetwijfeld genieten van de betere geluidskwaliteit. De meeste van ons rijden echter in een auto die het geluid van de motor en van buitenaf dermate slecht isoleert, dat het verschil zowiezo moeilijk hoorbaar zal zijn. Terwijl juist in die auto de toekomst ligt van DAB+. In de huiskamer zijn er ook nu al genoeg andere opties.

 

In een bergachtig land land als Zwitserland zal het in stand houden van een FM netwerk veel meer kosten met zich meebrengen dan in ons vlakke landje. Het is daarom niet verwonderlijk dat juist dat land als een van de eersten het FM net uitschakeld. Voor Nederland mag een uitschakeling voorlopig niet aan de orde zijn. Zenderkosten kunnen hier onmogelijk opwegen tegen de kosten die de consument op dit moment nog zou moeten ophoesten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-7-2019 om 11:37 zei johnno:

Voor Nederland mag een uitschakeling voorlopig niet aan de orde zijn. Zenderkosten kunnen hier onmogelijk opwegen tegen de kosten die de consument op dit moment nog zou moeten ophoesten.

Leg jij dat maar eens uit aan onze regering (zonder hier een politieke discussie uit te lokken graag). Want ongeacht hoe de regering er hier uit ziet wordt er gewoon teveel bezuinigd op de PO.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal eens met Johnno!

 

In de tijd dat Nozema de 3 TV netten en PO radiozenders beheerde waren die distributiekosten in het procentbereik van de omroepbegroting. Nu TV waarschijnlijk voor een groot deel door KPN wordt betaald kan radio niet zoveel kosten. De NPO heeft de taak om de bevolking goed te bereiken op alle platformen die daarbij van belang zijn. Zo valt mij ook positief op dat teletekst bij de NPO volledig actueel is terwijl RTL en SBS ermee zijn gestopt. Ik vind dat je geen minderheid van de bevolking kan laten vallen als zij daaraan meebetaalt via de belasting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei OFDM:

In de tijd dat Nozema de 3 TV netten en PO radiozenders beheerde waren die distributiekosten in het procentbereik van de omroepbegroting.

Mag jij raden waardoor dit nu niet meer is.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Mojo:

Mag jij raden waardoor dit nu niet meer is.

De Nozema is opgeheven. Maar als je hier meer over weet; Vertel.

 

Het ging mij er alleen om aan te geven dat er geen significante bezuiniging mogelijk is op de NPO via de distributiekosten. Ik ben natuurlijk wel henieuwd naar actuele cijfers hierover.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...